Springen en pijn in de onderarm. Ergon GA3?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.

Moderators: jf, shiverer

Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8392
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

di 21 augustus 2018, 10:34

Loknor schreef:Tussen mijn 10e en 14e, nu reeds 35 jaar geleden,
Kom ik al tellende ergens tussen de 45 en 50 uit.
Loknor
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

do 23 augustus 2018, 08:06

Jep, fysiologisch dus een leeftijd die geen belemmeringen geeft :bier:
Loknor
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

di 28 augustus 2018, 08:33

Grips helpen rechts erg goed, was eigenlijk direct pijnvrij (let op, heb dus alleen pijn bij een sprong). Links draai ik nog iets teveel in. Ik vind ze niet te groot, mijn pols is niet gefixeerd, ik kan mijn hand nog wel genoeg roteren in de lucht.

Ik heb ook Lars advies getest, een Hop waarbij ik mijn voorwiel slechts een centimeter of 40 lift gaat soepel. Ik spring dan wel een stukje lager, ik haal dan net één blikje :bier:

Verder weer mijn filmpjes bekeken, zo te zien kan ik nog wel wat aggressiever pre-loaden. Daar waar ik denk op mijn stuurpen te leunen kan ik nog wel een centimeter of 15 dieper. :roll:

Maar goed, ik doe even rustig aan totdat ik links ook netjes heb. Dus gisteren maar wat fakeys geoefend en vanuit een wheelie met één hand zwaaien (lukt wel, maar is meteen einde wheelie^^). Het is niet zo leuk als echt MTB-en, maar ik vermaak me voorlopig nog wel tot ik weer tijd (ughhhhh) heb en de parkoersen weer lekker rijdbaar zijn.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2613
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

vr 21 september 2018, 10:26

Wat ik doe bij het bmx-en vanwege mijn polsen, is een polsbescherming omdoen. Je fixeert dan je pols, waardoor ik er minder last van heb.

Maar op de mountainbike heb ik ook de ergon-grips. Weet niet precies welk type, maar ik vind ze wel fijn. Al spring ik met die fiets ook minder dan met de bmx.
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR 6fattie comp carbon, Specialized enduro expert carbon , turbo levo fsr, canyon torque frx 7

vr 21 september 2018, 16:58

Loknor schreef:
bert l. schreef:Waarom denken we toch altijd dat de oplossing in spullen zit?
Je bent iets nieuws aan het leren en het gaat niet gelijk goed. Je bent 50 jaar en je speelt in de tweede helft. Je lichaam heeft langzamerhand moeite met nieuwe dingen leren en moeite om zware taken te verteren.
BS. Sorry, dat zijn behoorlijk ouderwetse ideeën. Ik ben geen 70....

Ja, spieropbouw vertraagt, maar veel minder dan men denkt. Juist die houding van "ben ik te oud voor"en het niet trainen van je spieren leidt tot het verval. Even een stukje rant, gebaseerd op wetenschap en ervaringen. En ja, een rant, omdat deze houding me mateloos irriteerd bij collega's.

Met gericht trainen en vooral veel krachttraining (VEEL INTENSIEVE KRACHTTRAINING) kan je tot op zeer hoge leeftijd gewoon netjes blijven bewegen. Je kan nog steeds de (ouderdoms) ziektes krijgen, maar veel mensen (de meerderheid...) die een rollator nodig hebben kunnen daar ook gewoon uitkomen.

Alleen is er geen huisarts die zegt: "U moet in het krachthonk gaan zitten en dan één beweging op 90% van uw max doen (hoe ouder je wordt, hoe minder reps je moet doen!). Doet u dat drie weken dan kunt u weer gewoon opstaan." Dat komt omdat huisartsen sowieso super voorzichtig zijn met adviezen als u MOET meer gaan sporten. Mensen zijn lui, hebben pijn en gaan dan maar een beetje bewegen... dat wordt een sof, dus stopen ze en het veval gaat keihard door. Terwijl de truc met spiermassa is juist dat je die intensiteit zal moeten kiezen.. niet een beetje aquajoggen, maar een flinke lift doen met ijzer.

Als je niet traint zal je meer spiermassa verliezen. Ook bewegingen die je veel doet leiden niet tot spiermassa opbouw (gewenning, geen trainingsprikkel) en daarom kunnen mensen eerst de trap niet meer op en daarna niet meer opstaan of lopen. Maar door juist die spieren te prikkelen met krachttraining kan je dit enorm vertragen. Zelfs bij Parkinsons, een echte ouderdomsziekte is krachttraining tot op hoge leeftijd effectief (de aangetaste zenuwbanen/spierbanen vul je bij met nieuwe... je verliest dat gevecht, maar je rekt het).

Waarom is dit belangrijk? De toename van je spiermassa neemt af (let op dus op! Zelfs als je bejaard bent kan je spieren laten groeien!)als je ouder wordt. Zolang je niet bejaard bent is het helemaal niet zo lastig.. kost alleen wel tijd en inspanning. Maar de buffer die je voor je 65e (arbitraire leeftijd) opbouwt is wel belangrijk voor de rest van je leven.

Er is een reden waarom de hele afdeling Geriatrie op de UVA fanatiek aan krachtsport doet.. al die "Oude"profs staan dag in dag uit in het krachthonk... een les van de laatste tien jaar

Ik ben nog geen 50. Ik kan nog zoveel dingen leren op sportgebied... het idee dat ik niet een simpele bunny hop netjes zou kunnen leren uitvoeren is echt onzin.

Ik ben sterker dan ooit, ik ben leniger dan ooit en ik weet veel beter wat ik moet doen (voordeel van het internet^^). Ik was als twintiger een betere wegwielrenner dan dat ik nu nog zou kunnen worden, maar ik spring hoger, gooi een bal verder (en netter), sla harder. Er is nog geen significant verval wat trainingsarbeid teniet brengt. Het is niet alsof ik probeer om Semenjuk na te doen :winkie:

De Bunny Hops die ik na een kwartiertje deed waren nu al hoger en gecontroleerder dan dat ik als kind op een BMX deed (kunst, ik ben 20kg zwaarder en sterker). Alleen stom dat ik na de eerste klap op mijn pols het nog een paar keer heb gedaan, ik had direct even moeten checken wat ik nou precies deed qua belasting. Ik heb het achteraf met een dumbbell gechecked en had toen al snel door waar de belasting zit.
Lars TB schreef:Overigens doe ik een kleine bunny hop gewoon door het stuur eerst naar beneden te duwen en dan omhoog te trekken. Je komt misschien uiteindelijk wat minder hoog, maar je hebt er geen manual bij nodig!
Ik denk dat een 29er voor mijn lengte het net iets lastiger maakt dan voor jou, want dat is ook wat ik eerst probeerde. Ik krijg zonder het inzetten van de manual (iets anders dan echt te gaan manuallen^^) mijn voorwiel slechts 10cm omhoog, dus ik red die Hop gewoon niet voordat het voorwiel weer landt. Zwaartepunt van de fiets is lastig.

FWIW, wat ik doe klopt redelijk met de bekende filmpjes op het internet.
Als je net zoveel lult als dat je schrijft dan zou ik heel erg moe van mezelf worden.
Plaats reactie