Winterkleding

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Onderstaande klopt Jan, zo zie ik het ook.
Maar in de reclameteksten van veel merken wordt vaak "warm en droog" beloofd en dat is dus onzin.

Ik heb één keer een verkoper daar eerlijk advies over horen geven, op een beurs. Die zei letterlijk tegen zijn (potentiële) klant dat echt droog blijven ook met een Goretex jack er niet in zit als je je serieus gaat inspannen.
Dan heb je bij mij al een streepje voor als verkoper :wink:

Mijn ervaring is dat je met een Goretex jack op een gegeven moment ook nat wordt van je eigen zweet (bij sportief fietsen), maar dat het wel minder broeierig aanvoelt dan in een niet ademend (regen)jack.
janvangastel schreef: di 6 november 2018, 11:34
Geloof me, ik heb genoeg (goede) fietskleding in de kast hangen maar dat gelul over "warm en droog" blijven tijdens inspanning is echt klets. Droog blijft alleen degene die niet zweet...
Eens, maar het hangt er denk een ook beetje vanaf wat je verstaat onder 'warm en droog'. Je zweet nu eenmaal bij inspanning en wordt dus nat. Dat houd je niet tegen met welke kleding dan ook. Je kunt kiezen voor kleding die snel vocht afvoert, maar ik denk niet dat er kleding is die dat zo snel doet dat al het vocht wordt afgevoerd op het moment dat het ontstaat. Je zult dus altijd iets vochtig blijven, want vocht afvoeren kost tijd. Hoe meer kleding, hoe langer het duurt voordat het vocht door alle laagjes heen is afgevoerd. Heb je teveel laagjes aan, zul je dus natter worden dan met minder laagjes. Vooral als je even stopt zul je het dan sneller koud hebben. Het is denk ik een kwestie van het zoeken van een soort van optimum, waarbij (a) het vocht snel buiten je kleding is (dus niet teveel kleding) en je het (b) niet koud hebt vanwege het feit dat je ietsje nat wordt. Het niet koud hebben is net nog iets anders dan warm blijven. Zoals ik hierboven al ergens heb geschreven heb ik slechts twee laagjes aan en heb het, tot -6°, nooit koud gehad, behalve dan heel even na de start van een rit, maar dat zie ik meer als het verschil van als je van in je huis naar buiten gaat.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

Gelukkig, mensen die toegeven dat je niet droog kan blijven ;)

Ik ben de laatste tijd redelijk fan van Merino wol. Kan met een hele wijde range van temperaturen gebruikt worden. Grootste voordeel vind ik dat je warm blijft ook al is het nat, in tegenstelling tot synthetische basislagen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

sjuutje1969 schreef: ma 5 november 2018, 23:14
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 14 september 2018, 13:38
Opdrogen en uitschudden :winkie:

Ik had in de tuin een speciekuip vol water staan, daar spoelde ik alles in uit voor het de wasmachine in ging. Scheelt op den duur veel geld.
Ben benieuwd hoe je dat doet als het stevig vriest :P
Als het vriest zit er geen modder op je kleren, dus dan kan het meteen in de wasmachine ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

BadmonkeyNL schreef: wo 7 november 2018, 08:43 Gelukkig, mensen die toegeven dat je niet droog kan blijven ;)

Ik ben de laatste tijd redelijk fan van Merino wol. Kan met een hele wijde range van temperaturen gebruikt worden. Grootste voordeel vind ik dat je warm blijft ook al is het nat, in tegenstelling tot synthetische basislagen.
Merino is fijn, maar ooit komt het moment dat je de wasmachine net iets te warm hebt staan, en dan heb je kinderkleding...

Verder ook eens met het bovenstaande.
Goretex & Co doen het leuk tijdens een wandeling, maar als fietskleding kan je net zo goed een plastic zak aantrekken. Het hightech membraan is gewoon niwt opgewassen tegen een paar liter vocht van binnenuit.

Laagjes werkt bij mij het beste en dan aan de buitenkant een laag die vocht en/of wind tegenhoudt.

En slechts korte pauzes, zodat je niet afkoelt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Underdog84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 29 juli 2018, 22:51

Laatst ook mijn eerste tocht met 5 graden gedaan.

Inderdaad meerdere lagen gaan dragen. Na 10 km erachter gekomen dat ik veel te veel aan had. Maar dan kun je gemakkelijk wat uit trekken. Rugzak is dan wel handig.

Zweten doe je sowieso wel.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 7 november 2018, 14:30
sjuutje1969 schreef: ma 5 november 2018, 23:14

Ben benieuwd hoe je dat doet als het stevig vriest :P
Als het vriest zit er geen modder op je kleren, dus dan kan het meteen in de wasmachine ;)
:lol: :lol:
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

markindealpen schreef: di 6 november 2018, 12:06 En dan heb ik ook nog het probleem dat ik graag met rugzak rij, waardoor t zweten op de rug toch sneller ontstaat, en lastig weggaat. Heeft hier iemand tips voor? Behalve stoppen met rijden met een rugzak?
Een rugzak die niet onmiddellijk aansluit op de rug.
Deuter race x-air bv. Tussen het draagsysteem en de rugzak zelf zit een ruimte van een paar cm. Voldoende om het zweet op de rug eerder / beter af te voeren.

Afbeelding
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Inderdaad meerdere lagen gaan dragen. Na 10 km erachter gekomen dat ik veel te veel aan had.
Het idee van de 'vele laagjes' is volgens mij vooral bedoeld voor mensen die niet intensief in beweging zijn en dus veel minder vocht hoeven af te voeren.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Op zich niks mis met het laagjesprincipe natuurlijk, het maakt je wel flexibel qua aanpassing aan de omstandigheden. Maar meer dan drie lagen heb ik niet snel aan, ook niet in de (echte) winter: ondershirt - gewoon shirt - bodywarmertje of jack (dun of winter), te kiezen naargelang de omstandigheden.

In deze tijd van het jaar (tussenseizoen) is het vaak lastig bepalen wat goed is, dus dan probeer ik mijn kleding ook zo flexibel mogelijk te kiezen. Geen lang shirt bijvoorbeeld, maar een kort shirt met losse mouwstukken. Onderweg kom ik er wel achter wat dan het prettigst is en kan ik nog veranderen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Helemaal eens met Kermit, zomer en winter is redelijk makkelijk en duidelijk, maar deze periode is het lastig. Zeker als het zonnetje schijnt maar je vroeg begint (dan is het nog steenkoud) en later op de dag kan het behoorlijk warm worden. Dan moet je flexibel zijn. Voor mij dus ook vaak losse stukken zodat ik eea uit/aan kan trekken. Dat heb ik ook met handschoenen.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Onderstaand artikel is meer dan de moeite waard om te lezen als je op zoek bent naar de beste manier om warm te blijven op de fiets.
Mountaineering is een tak van sport waar ze wel wat van kleding weten.

https://www.ukhillwalking.com/articles/ ... trick-6903
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Dat is zeker een interessant artikel, met paar goede tips! Thanks! :-q
Wazzup105
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 2 oktober 2018, 12:04

Handschoenen, bibs, lange broek erover, dun thermoshirt, jasje erover. ... was afgelopen zondagochtend eigenlijk te warm al.

Met fietsen (op de weg meer dan op de MTB) merk ik dat door de rijwind mijn borst snel koud wordt. Te veel isolatie echter zorgt ervoor dat het zweet op mijn rug eruit spuit. Ik moet dus eigenlijk alleen iets hebben om de romp aan de voorkant extra te verwarmen. (dat en mijn voeten... damn ik haat koude voeten). Op de weg heb ik wel eens zo'n stukje van dat isolatie materiaal voor onder de laminaat vloer. Weegt en kost niets en als het echt bar en boos wordt doe ik die ertussen. (Zeelandbrug tegen de wind in in de winter bijvoorbeeld....) Zit waarschijnlijk nog steeds in mijn rugzakje.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Gisteren wel weer geleerd dat stilstaan afgestraft wordt met de lagere temperaturen.. tijdens het rijden was alles prima, niet te warm niet te koud. Maar we waren met een groepje bikers van wisselende ervaring, wat er voor zorgde dat het af en toe even wachten was. En dan is het snel KOUD :((
Plaats reactie