Extra hulp bij zoektocht beginnende MTB'er

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
NiekB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 26 september 2018, 21:32

Goedeavond,

Sinds enkele weken echt actief op zoek naar een nieuwe MTB maar 'de keuze is reuze' en dat maakt het voor een beginner niet altijd beter.
Ik heb, mede dankzij deze site, al enig huiswerk verricht en al een hoop geleerd over de diverse kwaliteiten van o.a. afmonteren.

Ik heb in het verleden al eens een 'blauwe maandag' op een oude fiets rond gereden, echter woonde ik toen nog in de stad en waren de 1e 7/8km al nodig om uberhaupt een stukje groen te vinden. Na te zijn verhuisd zit ik nu omringd door de Strabrechtse Heide/Leenderbos en is de straat uit al voldoende om een stuk bos mee te pakken. Aangezien ik er nogal een handje van heb om de term 'goedkoop is duurkoop' toe te passen heb ik toch wat extra hulp nodig.

Zoals op onderstaande afbeelding te zien heb ik al een selectie gemaakt van enkele fietsen. Ik wil graag onder de 950 euro blijven om nog wat over te houden voor kleding etc. Indien coilvering voor mijn wensen bv al voldoende zijn, heb ik die selectie (waar ik mee was begonnen) ook laten staan.

Goed, mijn wensen. Laat ik beginnen met mijn lengte van 175cm en een gewicht van net in de 3 cijfers (als je het snel zegt valt het mee :roll: ) echter zal dit niet in mijn voordeel zijn voor een MTB ivm gewichtslimiet? Doel is dus ook om buiten conditie op te bouwen, ook wat kilo's kwijt te raken. Ik zal in het begin rustig opbouwen met asfalt/gravel paden maar zal uiteindelijk ook wel eens graag een mul zandpad willen bezoeken. Beginnend met 1x a 2x per week een uurtje tot 3 a 4 keer per week met minstens 1 langere tocht erbij.
Nu begon ik met mijn zoektocht naar bikes van rond de 500 euro. Echter bedacht ik me, stel dit beval me echt goed en ik heb een 'net-niet' fiets dan is goedkoop weer duurkoop.... Na wat reviews/info/fora te hebben gelezen kom je er achter dat je beter luchtvering kan pakken dan coil, beter Shimano Deore/XT/SLX dan Tourney/Alivio etc etc...

Nu heb ik een aantal vragen, ik ben sowieso van plan om op korte termijn een lbs te bezoeken voor wat persoonlijke ervaring.
- Framemaat, ik ben 1,75m en val eigenlijk in 17-18-19 inch fietsen. Wat is beter/makkelijker/geef-het-beestje-een-naam, een wat grotere maat waarin je onderin het 'bereik' zit van de fiets of juist een kleinere waar je aan de bovengrens zit?
- 27,5 of 29? Heb gelezen dat vanaf 1,70m een 29 wordt aangeraden, merk je echt veel van het verschil in bv wendbaarheid?
-Remmen, ik heb veel dingen zelf kunnen vinden alleen de kwaliteit van de remmen is voor mij echt abracadabra.....
-Banden; idem als voor remmen.
- Lockout voor de voorvork, op asfalt is aan te raden deze aan te passen?
- En wat ben ik nog vergeten om op te letten? Hoop zal persoonlijke smaak/ervaring.
Echter, hoever moet ik gaan voor een 1e fiets zonder over een aantal maanden te bedenken: shit had ik maar net die 100-200 euro extra uitgegeven. Ben sowieso van plan om, mits het geen Siberië wordt, door te fietsen in de winter.

Is bijvoorbeeld de Cube Attention SL goed genoeg of wordt het toch klasse 850-950 euro?

Afbeelding

Heb ik merken over het hoofd gezien die ook zeker aangeraden kan worden?
Ik ben niet merk-gebonden dus sta overal voor open.

Tnx!

Niek
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Ze doen allemaal niet echt onder voor elkaar echter is een proefrit natuurlijk altijd aan te raden als dat mogelijk is.
Ga inderdaad voor een lucht geveerde vork,daar heb je meer plezier van dan van een coil vork.
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op de Strabrechtseheide is 29" echt een voordeel, dat kan ik je verzekeren uit eigen ervaring. Let er op dat er ruimte is voor 2.35 brede banden, ook dat is een voordeel in het Brabantse zand.
Verder heb je, zoals hierboven staat een vork met luchtvering nodig. Een coil vork gaat jouw gewicht niet zonder aanpassingen dragen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Underdog84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 29 juli 2018, 22:51

Hoi Niek,

Ik woon in Geldrop, kan zeggen dat MTB-en voor mij heel goed werkt. Doe het nu zo'n 4 maanden. Ik rij voornamelijk complete MTB routes. Zo kan ik ook makkelijk mijn vorderingen monitoren, plus het is leuk af en toe een andere route te rijden.

In onze regio zitten veel mooie routes, wel veel wortels. Ik rij vaak Mierlo, Waalre en Nuenen. Heb zelf een Bulls copperhead 3 gekocht als eerste MTB. Bevalt prima.

Ik denk dat je gewoon een testritje moet maken, al is de tijd die je op zo een fiets krijgt niet te vergelijken met 2 uur lang op een fiets zitten. Vaak stel je na aankoop toch de fiets af op persoonlijke voorkeuren.

Ikzelf wilde graag e luchtvork, kun je op eigen gewicht en gebruik afstellen. Zit er zelf ook nog wat mee te spelen maar werkt wel prettig, je haalt het maximale uit je vork.
Tevens vind ik toch wel wat verschil zitten in afmontage, wanneer je kijkt naar een fiets van 500 of 900.
Lockout op stuur is grappig maar bij veel offroaden gebruik je hem toch niet, je kunt alleen maar vergeten de vering weer aan te zetten.

Heb je al wat conditie of begin je van 0? Ga je met vrienden rijden of niet? Anders kunnen we misschien wel een keer rijden.
NiekB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 26 september 2018, 21:32

Cube AIM schreef:Ze doen allemaal niet echt onder voor elkaar echter is een proefrit natuurlijk altijd aan te raden als dat mogelijk is.
Ga inderdaad voor een lucht geveerde vork,daar heb je meer plezier van dan van een coil vork.
ThaSingleTrackMastah schreef:Op de Strabrechtseheide is 29" echt een voordeel, dat kan ik je verzekeren uit eigen ervaring. Let er op dat er ruimte is voor 2.35 brede banden, ook dat is een voordeel in het Brabantse zand.
Verder heb je, zoals hierboven staat een vork met luchtvering nodig. Een coil vork gaat jouw gewicht niet zonder aanpassingen dragen.
Tnx, dan vallen inderdaad de goedkopere al af.

Momenteel neig ik te gaan naar de Cube Acid 2018 in 29'' model.
Underdog84 schreef:Hoi Niek,

Ik woon in Geldrop, kan zeggen dat MTB-en voor mij heel goed werkt. Doe het nu zo'n 4 maanden. Ik rij voornamelijk complete MTB routes. Zo kan ik ook makkelijk mijn vorderingen monitoren, plus het is leuk af en toe een andere route te rijden.

In onze regio zitten veel mooie routes, wel veel wortels. Ik rij vaak Mierlo, Waalre en Nuenen. Heb zelf een Bulls copperhead 3 gekocht als eerste MTB. Bevalt prima.

Ik denk dat je gewoon een testritje moet maken, al is de tijd die je op zo een fiets krijgt niet te vergelijken met 2 uur lang op een fiets zitten. Vaak stel je na aankoop toch de fiets af op persoonlijke voorkeuren.

Ikzelf wilde graag e luchtvork, kun je op eigen gewicht en gebruik afstellen. Zit er zelf ook nog wat mee te spelen maar werkt wel prettig, je haalt het maximale uit je vork.
Tevens vind ik toch wel wat verschil zitten in afmontage, wanneer je kijkt naar een fiets van 500 of 900.
Lockout op stuur is grappig maar bij veel offroaden gebruik je hem toch niet, je kunt alleen maar vergeten de vering weer aan te zetten.

Heb je al wat conditie of begin je van 0? Ga je met vrienden rijden of niet? Anders kunnen we misschien wel een keer rijden.
Ik ga helemaal vanuit 0 beginnen. Momenteel wordt de grootste uitdaging om te stoppen met roken :-{ Maar vanwege gezondsheidsklachten moet dit gebeuren samen met meer bewegen. Als ik er een beetje in zit dan kunnen we uiteraard wel een keer samen fietsen.

Dat verschil in afmontage viel mij ook op. het is bij de goedkopere vaak een mengelmoes van vanalles.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Welkom hier Niek!
Ik zou in jouw geval de Cube Reaction Pro overwegen. Met jouw lengte van 1.75 val je dan in een 17" maat en bij deze framemaat is deze Cube uitgerust met 29" wielen. Bij de andere modellen van Cube val je in een 18" maat en dat betekent automatisch 27.5" wielen. En zoals is gebleken, zal 29" een stuk prettiger rijden in jouw omgeving.
Een 19" framemaat zou wellicht ook kunnen, maar bij twijfel is de kleinste maat vaak de beste keuze.
Verder zie ik nog een voordeel: aan de achterkant een extra brede Boost steekas, voor een stijver wiel en dito achtertrein. Hierdoor is de fiets een stuk stijver. Omdat jij wat zwaarder bent, lijkt me dat ook wel een voordeel.
Cubes hebben een wat kortere zit, en omdat jij 1.75 bent, zou dat best wel eens prettig kunnen uitvallen.
Verder is mijn ervaring dat Cube probleemloze fietsen zijn. Vering is met pop-lock. De afmontage van dit model is op niveau, op de banden na, dat zijn budgetbandjes.
Maar meestal kun je die in overleg met je dealer wel omwisselen. Persoonlijk heb ik wel goede ervaringen met de Racing Ralph achter en de Rocket Ron voor, beide in 2.25.
Verder claimt Cube dat het frame is voorbereid op een dropperpost. Ik vermoed dat ze bedoelen dat je de kabel intern kunt doorvoeren. Helaas is de zadelpen uitgevoerd in 27.2, waardoor je wat beperkt bent in de lengte van je dropper.
Zelf rijd ik een Cube Ltd Pro, de eerdere uitvoering van de Reaction Pro. Ik ben er erg tevreden over. Als je dan bedenkt dat de Reaction Pro een verbetering is op de Ltd Pro, kun je haast niet stuk gaan met deze fiets lijkt mij...
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Allereerst, de lockout is totaal onbelangrijk. Elke vork heeft er een, maar je gebruikt hem hooguit op langere stukken asfalt. En zelfs dan trap je zittend een soepel ritme en deint een vork niet. Dus schrap die kolom maar uit je excelletje als criterium ;-)

Verder zijn -als het om afmontage gaat- een vork en wielset belangrijker dan een derailleur of shifter. Ze hebben meer invloed op hoe een bike rijdt en zijn duurder om te vervangen.
Het mixen van onderdelengroepen is geen enkel probleem. Fietsen in deze prijsklasse worden heel scherp gecalculeerd, dus op elk onderdeeltje wordt naar de prijs gekeken. Daarom zie je ook "bezuinigingen" op sommige punten. Vaak zie je bijvoorbeeld erg eenvoudige balhoofdlagers, goedkopere banden en soms ook low-end cranks.

Nu maakt een crank niet zoveel uit en een balhoofdlager kun je gewoon vervangen als het versleten is.
Op banden kun je vaak wel zonder enorme kosten wat winnen: goedkope stugge en zware draadbanden vervangen door lichtere vouw-versies (en die eventueel tubeless monteren) levert merkbare winst op.
Aan de andere kant, als beginner heb je nog geen referentie met beter materiaal en waarom niet wachten met vervangen door beter materiaal als er wat kapot begint te gaan of overmatige slijtage in beeld komt...
Vrijwel iedereen is ooit begonnen op een eenvoudige fiets en de lol was er toen niet minder om. De meeste forummers zijn echter inmiddels verwend (me too :D ) dus je krijgt hier soms weleens het idee dat je minstens twee mille mee moet brengen om een beetje leuk te kunnen fietsen. Not true! (tevreden zijn en kunnen genieten, dat hangt van je instelling af en niet van de prijs van je spullen).

Gelet op jouw lijstje is een Recon vork het hoogst haalbare in dit segment, wat ook helemaal geen slechte vork is. Gecombineerd met een schakelgroep en remmen op Deore niveau zit je dan al goed om met een fijn fietsje op pad te kunnen gaan (Deore is gewoon prima spul, bij Sram praat je dan over NX. GX zit meer op SLX/XT niveau).

Mijn voorkeuren, indien haalbaar, zouden zijn:
- Recon vork, of een vergelijkbare Manitou.
- Deore of NX schakelspul (of hoger natuurlijk).
- Shimano remmen, ongeacht het type. In het goedkopere segment zijn de Shimano remmen imo echt het beste wat je kunt kopen. Niet alleen qua werking, maar ook qua probleemloosheid.
- Bandjes minimaal 2.25, of in elk geval moet het frame die ruimte hebben. Mocht je een fiets tegenkomen met (bijvoorbeeld) 2.1 banden en er is geen ruimte voor breder: laten staan.
- lichte voorkeur voor 29": meer grip, iets meer comfort, iets rustiger stuurgedrag (in vergelijking met eenzelfde 27,5" fiets).

Wat je zeker moet doen is kijken naar overjarige afgeprijsde fietsen. Dat kan je veel geld schelen, dus je bent of goedkoper uit of krijgt een betere fiets voor je geld.

Het merk van een fiets is tamelijk onbelangrijk, echt slechte fietsen zul je bij de bekende namen niet tegenkomen. Alleen de zogenaamde bouwmarktfietsen zou ik links laten liggen, maar daar zul je ook geen Cube of Giant tegenkomen.

Misschien dat Merida ook nog wel een leuke bike binnen jouw budget heeft. En in dat geval kun je misschien een proefrit regelen bij de importeur in Apeldoorn. Ik kreeg daar zonder problemen een fiets mee voor een proefrit op de route van Apeldoorn (ruim 50km).
Dat zegt al meer als een rondje over de parking bij de plaatselijke fietsenmaker :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik heb zelf tot voor kort op een Trek XCaliber 18,5 inch gereden met 29 inch wielen (ik ben 1.80) en heb echt heel veel plezier van die fiets gehad. Enige minpuntje vond ik de veergeveerde Suntour voorvork, maar ik zie dat er tegenwoordig een luchtgeveerde RockShox op zit.

Ik zou dan echt voor die Trek gaan, het ding was onverwoestbaar en ik heb er ook in het buitenland trails op gereden waar je eigenlijk een fully voor moest hebben, niets aan het handje voor dat ding.

En buiten dat fietste hij gewoon erg fijn, bewoog soepel door de bochten, de grote wielen rolden makkelijk en alles voelde stevig en robuust aan en ook na 4 jaar was hij nog in uitstekende staat (wel ieder jaar onderhoud aan laten doen + zelf regelmatig kleine dingen gedaan/vervangen).

Enige reden dat ik hem weg heb gedaan waren de Suntour-vork en omdat ik een fully wilde.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Gezellig man hier in geldrop. Zat om te fietsen. Ik heb dit jaar de attention sl gekocht en die bevalt reuze. Ik las dat je wil stoppen met roken. Super voornemen. Maar mocht dat nou niet lukken . Probeer dan over te stappen op een esigaret. Dampen dus. Je krijgt dan nog wel nicotine binnen maar verliest de schadelijke teer. Koolmonoxide verbrandingsgasen etc. Het scheelt 95% aan schadelijke stoffen tov een gewone sigaret. Voor mij een openbaring en een sprong vooruit in mijn gezondheid.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

jimbo schreef:Ik las dat je wil stoppen met roken. Super voornemen. Maar mocht dat nou niet lukken . Probeer dan over te stappen op een esigaret. Dampen dus. Je krijgt dan nog wel nicotine binnen maar verliest de schadelijke teer. Koolmonoxide verbrandingsgasen etc. Het scheelt 95% aan schadelijke stoffen tov een gewone sigaret. Voor mij een openbaring en een sprong vooruit in mijn gezondheid.
Hmmm, de laatste publicaties negeer je dus maar? Met een e-sigaret krijg je minstens net zo veel schadelijke stoffen binnen. Alleen andere dan bij een sigaret... :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Luister ik praat met het Trimbos instituut. Het rivm longfonds vws. Noem maar op. Ik weet waar ik het over heb. De publicaties die je leest zijn uit verband gerukte cijfers die leuk staan on de media. Als je de oorspronkelijke onderzoeken leest, lees je iets anders. Voirbeeld. Het rivm onderzoek. De uit komst van het onderzoek werd met 1 jaar uitgesteld omdat ze geen schade konden meten voor ' meedampers' . Uiteindelijk zijn ze tot het volgende senario gekomen. 1 kleine ongeventileerde auto met 2 fulltime dampende ouders een uur lang 7 dagen per week lebert de volgende schade op bij het kleine kind. Lichte bloeddrukverhoging. En mogelijk een kriebel in de keel. Niks over tisoco op copd of erger kanker. De publucatie van het onderzoek stelt dat meedampen mogelijk leidt tot irritatie van de luchtweg met gevolg hoesten. En langdurig hoesten leid mogelijk tot keel kanker.
Ik de krant staat. Electrisch roken zorgt voor kanker. Volledig uit zijn verband gerukt.

De esig wordt door de engelse overheid met effect ingezet omte stoppen met roken. Er zijn nig nooit zo weinig rokers geweest in engeland dan nu . Spectaculair.

Waarom willen ze er in nederland niet aan? Simpel. 1 accijns voor de overheid. 2 de pharma iindustrie die hin pillen en pleisters niet meer verkopen. 3 de longfondsen ed die een begrijpelijk wantrouwen hebben en 4 de belangrijkste de tabaks industrie want de hebben geen rsig ontwikkeld en verdiennen er niks aan. De ecig komt van kleine bedrijfjes en niet van de tabaks industrie. W
Wil je meer echte informatie en geen media desinformatie? Kijk dan eens op http://www.acvoda.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zullen we het weer over fietsen hebben?
Uiteindelijk stopt iedereen met roken...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
NiekB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 26 september 2018, 21:32

Tnx voor alle tips en adviezen!

Over 1 ding zijn we het eens, roken is en blijft gespreksstof :lol: Trouwens, nog 3 peuken te gaan en dan begint stoptober ook voor mij, kan ik mooi een fiets als spaardoel instellen :-q (dat gaat best rap eigenlijk als je al een budget had :roll: )

Ik kom nu uit op 7 modellen (wel via een simpele filter-functie op 12Gobiking) maar ik heb weer uitzoekwerk....
Volgende stap wordt verdiepen in bandjes/kleding/routes etc etc....

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Altijd een klein feestje, een nieuw fietsje uitzoeken! Met al de tips die je gekregen hebt moet het zeker lukken nu!
Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

NiekB schreef: ma 1 oktober 2018, 18:13 Tnx voor alle tips en adviezen!

Over 1 ding zijn we het eens, roken is en blijft gespreksstof :lol: Trouwens, nog 3 peuken te gaan en dan begint stoptober ook voor mij, kan ik mooi een fiets als spaardoel instellen :-q (dat gaat best rap eigenlijk als je al een budget had :roll: )

Ik kom nu uit op 7 modellen (wel via een simpele filter-functie op 12Gobiking) maar ik heb weer uitzoekwerk....
Volgende stap wordt verdiepen in bandjes/kleding/routes etc etc....

Afbeelding
Zoals gezegd: ik zou de Trek pakken. Mooie kleurstelling ook dit jaar dat grijs en zwart :-q
Plaats reactie