Nieuw of 2de hands?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Karin_1982
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 8 november 2018, 10:03

Hoi Allemaal,
Ik ben een beginnende MTB'er en zou graag een eigen fiets aanschaffen maar met een beperkt budget.
Ik twijfel tussen een nieuwe Orbea MX 30 (629 euro) of een 2dehands Black Forest Focus Lite 27 uit 2016 (525 euro).
Wat raden jullie aan? Overigens zijn andere suggesties voor dat budget ook altijd welkom :-)...

Orbea: https://www.bikester.nl/orbea-mx-30-275 ... 08150728:s

Black Forest model: https://www.12gobiking.nl/focus-black-f ... te-27-2016

Alvast bedankt!!
Karin_1982
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 8 november 2018, 10:03

hoi Ad, bedankt voor je reactie. Helaas ben ik te klein voor de fiets. Ik ben 168 cm.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ah, jammer!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Even voor de duidelijkheid: Handel buiten het verkoopdeel is niet de bedoeling, daarom heb ik Ad58's eerdere post verwijderd. Alleen adviezen en tips dus.

@Karin, als je wel prijs stelt op aanbiedingen kun je een topic openen in 'gezocht'.

Thx.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Sorry, realiseerde ik me niet.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Underdog84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 29 juli 2018, 22:51

Hoi Karin,

Deze vraag zien we veel voorbij komen op het forum.

Een goede tweedehandse met betere vork en afmontage is volgens velen een betere keus dan een nieuwe met mindere vork en mindere afmontage.

Houd hierbij wel rekening dat je zeker moet zijn van de staat van een tweedehands fiets.

Een vriend van mij heeft een 2e hands fiets gekocht en hierbij niet opgelet. Zijn fiets kostte hem al 450 euro en heeft hierbij onderhoud moeten laten plegen van nog eens 350 euro.

Ligt er dus nogal aan hoe je aan de tweedehands fiets komt en of je eventueel iemand kunt laten checken voor je die koopt.

Succes met de zoektocht. Ben zelf ook net 4 maanden bezig. Erg leuke hobby / sport.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Probleem is natuurlijk dat iemand die hier advies vraagt meestal niet zelf in staat is het kaf vh koren te scheiden op de 2e hands markt.
En er wordt veel schroot aangeboden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Klopt helemaal. Met een 2e hands fiets kun je vaak voor een duurder model met een betere afmontage kiezen dat dan binnen je budget past.
Maar je moet inderdaad wel kennis van zaken hebben om de staat van de fiets te kunnen beoordelen. En te kijken of ie wel past.
Een kennis meenemen die er echt verstand van heeft kan ook natuurlijk.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Karin_1982
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 8 november 2018, 10:03

Allen,

Bedankt voor de reacties. Ik kan zelf inderdaad niet inschatten wat de staat van onderhoud is en helaas ook niemand in mijn omgeving. Ik neig dan toch maar naar een mindere goed afgemonteerd en nieuw exemplaar.

Nogmaals dank 👍
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Hier advies blijven vragen kan ook altijd natuurlijk! We helpen je graag. Je kunt ook een oproepje plaatsen bij "Gezocht" Er zijn al aardig wat leden hier aan een hele mooie fiets gekomen zo! :-q
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hoi Karin, allereerst welkom hier!

Als je voor een instapfiets gaat kijken zijn de merken die zich vooral op de prijs-kwaliteitverhouding richten doorgaans de beste keus. Als de "duurdere" merken al een fiets in die prijsklasse aanbieden zijn ze vaak zwaar ondermaats afgemonteerd.

De Canyon Grand Canyon 3.0 zou een optie kunnen zijn. Canyon staat bekend om de bijna niet te kloppen prijs-kwaliteitverhouding van hun bikes. Je moet dan wel via internet bestellen, en het is misschien handig iemand te hebben die je kan helpen met het uitpakken en rijklaar maken van de fiets. Dat is niet echt ingewikkeld, maar toch.
Ik kan me zo voorstellen dat als je zo iemand niet in je eigen kennisenkring kunt vinden er wel een forummer is die je wil helpen (gewoon de vraag in "gezocht" posten). Ik zal zelf aftrappen ;-) : als je niet te gek ver van Tilburg woont wil ik je best helpen in zo'n geval.

Leuke fiets, en nog in drie kleurcombinaties leverbaar ook (en dan neem je natuurlijk "lava red" ;-))
https://www.canyon.com/en-nl/mtb/grand- ... l-3-0.html
Met jouw lengte adviseert Canyon de S en ik denk dat dat correct is. Zoals met alle internetaankopen heb je het recht van terugsturen als de aankoop toch niet bevalt, check daarvoor de voorwaarden op de site even. Ik meen zelfs dat je bijvoorbeeld de stuurpenlengte kunt wisselen om de zithouding te optimaliseren (een service die een goede fietsenzaak ook hoort te bieden).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

Hoe handig is een internetfiets voor een beginner die niet kan inschatten wat de staat is van een 2e hands fiets? Je hebt voor hetzelfde geld (of minder aangezien er bij de FM nog wat te onderhandelen valt) bijvoorbeeld een gelijkwaardige Cube. Dan kan je wel voor kleine dingetjes nog eens terug naar de fietsenmaker die dan kosteloos de eerste beurt doet of even tussendoor de versnellingen opnieuw afstelt. Om maar wat te noemen. Ook handiger bij garantie gevallen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Tegenwoordig kun je een canyon af laten leveren bij een LBS, die hem voor je in elkaar zet en dat stukje service verleent.

In de buurt van Zoetermeer zou ik trouwens ook wel willen helpen met in elkaar schroeven :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

MacReal schreef: vr 9 november 2018, 09:57 Tegenwoordig kun je een canyon af laten leveren bij een LBS, die hem voor je in elkaar zet en dat stukje service verleent.
Dat maakt het wat eenvoudiger. Maar ik zit even de bestelprocedure te doorlopen en zie dat er al sowieso 50 euro bovenop komt. 33 voor versturing naar Nederland en 17 voor de doos die eromheen moet zitten. Dan zou ik alsnog liever nar een plaatselijke FM gaan, daar korting bedingen en goedkoper uit zijn voor een gelijkwaardige fiets van Cube, Bulls of Sensa om maar 3 willekeurige prijsmerken te noemen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jer_81 schreef: vr 9 november 2018, 09:49 Hoe handig is een internetfiets voor een beginner die niet kan inschatten wat de staat is van een 2e hands fiets? Je hebt voor hetzelfde geld (of minder aangezien er bij de FM nog wat te onderhandelen valt) bijvoorbeeld een gelijkwaardige Cube. Dan kan je wel voor kleine dingetjes nog eens terug naar de fietsenmaker die dan kosteloos de eerste beurt doet of even tussendoor de versnellingen opnieuw afstelt. Om maar wat te noemen. Ook handiger bij garantie gevallen.
Dat wordt vaak gezegd, maar niemand garandeert je dat je een Cube (of ander merk) inderdaad voor een vergelijkbare prijs kunt vinden.
Lukt dat wel is het natuurlijk een goede optie. Niks mis met een Cube.

Overigens zijn er ook genoeg lbs-en waar ik geen hoge pet van op heb, een beginner gaat dat kaf ook niet van het koren kunnen onderscheiden.

Welke weg je ook kiest -internet/nieuw bij de lbs/betere maar gebruikte bike-, het is altijd fijn als beginner zijnde dat er iemand met wat ervaring mee kan kijken om je voor de ergste valkuilen te behoeden. Maar zelfs dan krijg je weer te maken met de voorkeuren van die ervaren biker, die de jouwe niet hoeven te zijn.
In Nederland is de meest gemaakte fout om mensen op te sportieve fietsen te zetten, dat zit gewoon in het wielren-DNA van de meeste fietsenzaken (en mountainbikers). Dat terwijl veel fietsers, juist ook beginners, gebaat zijn bij een fiets die niet te sportief zit maar juist op comfort en controle gericht is.

ps Karin: lbs = local bike shop, in ouderwets Nederlands de fietsenmaker dus ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie