Beste allen,
Na jaren op een oude Cube Ltd pro is het weer eens tijd voor een nieuwe fiets. Prijsklasse circa 2000 euro
De scott scale 920 uit 2018 zag ik in winkel staan en dit lijkt me een mooie fiets. Na de kerst wil ik hier een rondje op rijden. Nu zie ok op het internet dat de 2018 oorspronkelijk voor een veel hogere prijs (ca 550 euro) wordt aangeboden dan het model uit 2019, terwijl 2019 een kg lichter is en naar mijn idee met gelijkwaardige onderdelen is opgebouwd. Het model uit 2018 heeft echter Shimano onderdeel en 2x11 versnellingen.
Wat maakt het prijsverschil?
Wat is jullie advies? Een model 2018 voor €2200 (550 afgeprijsd) of een model 2019 voor €2250?
Scott scale 920 2018 of 2019?
Sorry, linkjes was ik vergeten.
https://www.12gobiking.nl/scott-scale-920-2018
https://www.12gobiking.nl/scott-scale-9 ... nREALw_wcB
Het verschil in gewicht zal hoofdzakelijk in de versnellingen zitten. Het prijsverschil van de wielen had ik niet bekeken. Ik had niet verwacht dat het veel uit kon maken. Of ik dat verschil ga merken...
Ik heb nog nooit met 1x12 gereden dus dat zal ik even moeten ervaren.
https://www.12gobiking.nl/scott-scale-920-2018
https://www.12gobiking.nl/scott-scale-9 ... nREALw_wcB
Het verschil in gewicht zal hoofdzakelijk in de versnellingen zitten. Het prijsverschil van de wielen had ik niet bekeken. Ik had niet verwacht dat het veel uit kon maken. Of ik dat verschil ga merken...
Ik heb nog nooit met 1x12 gereden dus dat zal ik even moeten ervaren.
Voor deze prijzen zeker de 2019. Enige wat ik daar zonde van vind zijn de remmen met de 2-finger hendels. Gelukkig zijn die vrij makkelijk later te upgraden als je die behoefte voelt.
1x12 is behoorlijk prettig.
1x12 is behoorlijk prettig.
Waar woke is, is vuur
-
- Moderator
- Berichten: 16811
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik zou dan weer voor de 2018 gaan...
(mits in jouw maat, want alleen nog in M).
Wat zegt dit? Vooral dat het voorkeursgebonden is, kwalitatief zitten ze namelijk op vergelijkbaar niveau.
Maar ik zie nog steeds net zoveel voor- als nadelen in een 2x drivetrain, 1x is niet automatisch voor iedereen altijd de betere keus. Met een double schakel je altijd nog sneller flink lichter dan dat je achter vijf kransjes ineens moet pakken. Het totale bereik is vaak groter, en je kettinglijn beter.
Dus denk daarover na voor je klakkeloos voor een 1x drivetrain kiest (die natuurlijk z'n eigen voordelen heeft).
Maar de voornaamste reden?
De kleur, of liever het gebrek daaraan bij de 2019... saaie fietsen zijn er al genoeg!
(mits in jouw maat, want alleen nog in M).
Wat zegt dit? Vooral dat het voorkeursgebonden is, kwalitatief zitten ze namelijk op vergelijkbaar niveau.
Maar ik zie nog steeds net zoveel voor- als nadelen in een 2x drivetrain, 1x is niet automatisch voor iedereen altijd de betere keus. Met een double schakel je altijd nog sneller flink lichter dan dat je achter vijf kransjes ineens moet pakken. Het totale bereik is vaak groter, en je kettinglijn beter.
Dus denk daarover na voor je klakkeloos voor een 1x drivetrain kiest (die natuurlijk z'n eigen voordelen heeft).
Maar de voornaamste reden?
De kleur, of liever het gebrek daaraan bij de 2019... saaie fietsen zijn er al genoeg!
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
In de winkel hier in de buurt hangt nog een nieuwe 2018 in L aan de muur. Helaas moet de 2019 nog uit de doos worden gehaald.kermit schreef: ↑zo 30 december 2018, 15:49 Ik zou dan weer voor de 2018 gaan...
(mits in jouw maat, want alleen nog in M).
Wat zegt dit? Vooral dat het voorkeursgebonden is, kwalitatief zitten ze namelijk op vergelijkbaar niveau.
Maar ik zie nog steeds net zoveel voor- als nadelen in een 2x drivetrain, 1x is niet automatisch voor iedereen altijd de betere keus. Met een double schakel je altijd nog sneller flink lichter dan dat je achter vijf kransjes ineens moet pakken. Het totale bereik is vaak groter, en je kettinglijn beter.
Dus denk daarover na voor je klakkeloos voor een 1x drivetrain kiest (die natuurlijk z'n eigen voordelen heeft).
Maar de voornaamste reden?
De kleur, of liever het gebrek daaraan bij de 2019... saaie fietsen zijn er al genoeg!
Dat over de 2x11 of 1x12 is precies wat ik ook in mijn hoofd heb. Ik zie wel dat de grote merken allemaal overstappen merken naar 1x12 dus er zullen wel voldoende voordelen zijn.
De kleur zal niet de doorslag geven
-
- Moderator
- Berichten: 16811
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Bij mij wel hoor, bij gelijkwaardige bikes ga ik voor de mooiste kleur
Single ring setups zijn de trend, die vaak zonder er verder over na te denken gevolgd wordt. En er zitten natuurlijk ook voordelen aan (heb zelf ook een fiets met 1x11), alleen is het niet altijd en overal voor iedereen de beste keus. Maar je hoeft er ook weer niet van wakker te liggen, bij veel bikes kan het achteraf nog aangepast worden. Nadeel is alleen dat het dan extra kosten met zich meebrengt.
Single ring setups zijn de trend, die vaak zonder er verder over na te denken gevolgd wordt. En er zitten natuurlijk ook voordelen aan (heb zelf ook een fiets met 1x11), alleen is het niet altijd en overal voor iedereen de beste keus. Maar je hoeft er ook weer niet van wakker te liggen, bij veel bikes kan het achteraf nog aangepast worden. Nadeel is alleen dat het dan extra kosten met zich meebrengt.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After