Wat is het verschil tussen Trial/Enduro en Cross Country?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
BounceMeister
All rounder
All rounder
Berichten: 131
Lid geworden op: di 14 september 2004, 21:24
Mijn mountainbike: Red Bull Werks CC-400, RS Reba, XT, Louise FR
Contacteer:

Misschien een ontzettende n00b vraag, maar...

Wat is het verschil tussen "Trail/Enduro" en "Cross Country"?

Wat is er anders aan een fiets voor de ene of de andere categorie?

Is een "All Mountain" een mix tussen deze twee?
Mathijs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1513
Lid geworden op: vr 20 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Hengelo

Dit is trial:
Afbeelding

Dit is Enduro:
Afbeelding

En dit is CrossCountry
Afbeelding

Dit is niet te combineren in een bike, want je hebt voor elke discipline zeer verschillende bikes nodig.
Talk less, ride more!

Binnenkort met VW T2 a/b
Nelson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 7 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale f1 flash
Contacteer:

Dit is Enduro:

En wat kan je ermee?
() ()
( '.' )
(")(")
MountainRider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 17:47
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen

Ook moet je het verschil tussen Trail en Trial niet vergelijken hè :wink:
Live to Ride, Ride to Live, Ride or Die
BounceMeister
All rounder
All rounder
Berichten: 131
Lid geworden op: di 14 september 2004, 21:24
Mijn mountainbike: Red Bull Werks CC-400, RS Reba, XT, Louise FR
Contacteer:

Ook moet je het verschil tussen Trail en Trial niet vergelijken hè
Ik bedoel trail zoals ze dat bv. noemen op de site van Manitou. Ik heb al wel in het woordenboek gekeken. Ik denk bij trail aan een spoor of een pad. Trial heeft dan misschien meer iets met behendigheid te maken, zoals op het plaatje. Waarom je voor trial dan een verende voorvork nodig hebt weet ik niet, want er zit niet eens een zadel op. Daarom denk ik dat Manitou het ook over iets anders heeft dan wat op dat plaatje staat.
Dit is niet te combineren in een bike, want je hebt voor elke discipline zeer verschillende bikes nodig.
Dat is precies de reden waarom ik wil weten wat wat precies is. :)
da_chrisz
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 15 september 2004, 18:43
Mijn mountainbike: Stevens S-4 Comp

Voor meer info zie:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=12455

Zoals ik het zie gaat het bij XC erom om zo snel mogelijk het parcours af te leggen: lichte fiets, hardtail/stijve vering (i.v.m. verlies v. trapenergie), lichte (soms misschien iets minder stevigere) onderdelen. Allemaal puur snelheid.

Bij endure gaat het om wat langere dagtochten, het matriaal moet dat vol kunnen houden, de zit moet wat comfortabeler zijn, en je moet het zelf lang vol kunnen houden. Dingen als gewicht en verlies van trapenergie zijn ietwat minder belangrijk, dus hierbij wat stevigere en zwaardere frames die geveerd zijn en ander matriaal.

Trail (treel) ga ik ook uit van een route ofzo waarschijnlijk meer freeride georienteerd, zie andere topic.

Trial (trijl) lijkt mij behendigheid zoals op de foto. Meestal sta je toch dus kan zonder verende voorvork/zadel.

All mountian heeft te maken met het fietsen in de bergen (:tong ) deze fietsen zijn zo gemaakt dat je zowel goed berg op kan fietsen als kan dalen. Een kruising tussen XC en downhill zou ik zeggen.
MTBen houd je van de straat
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Voorzover ik nog enigszins wijs kan worden uit alle marketingprietpraat zijn trail, enduro en all mountain manieren van mountainbiken die niet ver van elkaar afliggen. Net wat anders dan XC, voornamelijk meer een soort van dagbesteding, waar XC meer een kwestie van een paar uren is, en meestal ook wat meer gericht op proberen van wat je aankunt, waar bij XC het nemen van risico's ondergeschikt is aan het vinden van de snelste/minst risicovolle route.

In de praktijk betekent dat dat trail/enduro/all mountain bikes wat meer veerweg hebben (nog lang zoveel niet als een Freerider of Downhill bike) en wat steviger frames en onderdelen.

Let wel: de betreffende begrippen worden helaas voor soms nogal uiteenlopende bikes gebruikt door de verschillende fabrikanten...
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Gebruikersavatar
Hayoowat
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 27 oktober 2019, 12:25
Mijn mountainbike: megamo track frame, afgemonteerd trek parts, shimano xt

Ik heb dat andere draadje ook gevolg waar hierin wordt gelinked, maar dan is deze topic iets helderder,
Dus xc is gewoon het nederlandse paadjes volgen voor een halve dag?

Hieronder een copie van mijn reactie elders
‐--------------------------------
T is een oud forum die elders ook een vergelijkbaar draadje heeft...maar ik reageer toch maar...ik snap er dus niks van...

Enige dat ik wil is op dit forum de vraag stellen: welje veerweg/demper past bij mijn rijstijl..

En dan geef ik mijn rijstijl een naam....trail/xc/enduro/etc...en dus snapt dan niemand wat ik bedoel toch??
Want iedereen verstaat er wat anders onder.

Ik bedoel: in mijn geval: comfortabel en vlot nederlandse wortelparcours volgen zonder idiote jumps
Hoe noem ik dat?
freedom is a bike
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Effe een 15 jaar oud topic omhoog schoppen? :-{
Gebruikersavatar
Hayoowat
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 27 oktober 2019, 12:25
Mijn mountainbike: megamo track frame, afgemonteerd trek parts, shimano xt

freedom is a bike
Gebruikersavatar
Hayoowat
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 27 oktober 2019, 12:25
Mijn mountainbike: megamo track frame, afgemonteerd trek parts, shimano xt

Deze wordt opgelost door een erg informatief topic op deze vraag
viewtopic.php?f=3&t=29213

Omhoogschoppen hoeft niet..eerder een slotje denk ik
freedom is a bike
cosox
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 27 november 2019, 17:50

Mathijs schreef: vr 8 oktober 2004, 12:53 Dit is trial:
Afbeelding

Dit is Enduro:
Afbeelding

En dit is CrossCountry
Afbeelding

Dit is niet te combineren in een bike, want je hebt voor elke discipline zeer verschillende bikes nodig.
De afbeeldingen werken niet meer, kan je ff herstellen?

-edit-
Logisch, topic is 15 jaar oud... :roll: :lol:
Joslyn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 5 mei 2013, 22:49
Mijn mountainbike: Focus Cypress 29er, Sram NX 1x12

Het is mij nog steeds niet duidelijk wat het verschil tussen Trail en XC is. Ik rijd voornamelijk singletracks op de Utrechtse Heuvelrug dus ik denk dan een trailbike nodig te hebben maar volgens de beginnershoek topic is daar een XC bike voor. Als ik GMBN bekijk is een trail bike altijd een fully. Hangt de terminologie van het land af?
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Joslyn schreef: za 25 juli 2020, 00:52 Het is mij nog steeds niet duidelijk wat het verschil tussen Trail en XC is. Ik rijd voornamelijk singletracks op de Utrechtse Heuvelrug dus ik denk dan een trailbike nodig te hebben maar volgens de beginnershoek topic is daar een XC bike voor. Als ik GMBN bekijk is een trail bike altijd een fully. Hangt de terminologie van het land af?
Trail is wat meer gericht op ruiger terrein (vandaar ook de fully). Sowieso zul je qua rijstijl ook een meer staande techniek gaan zien, terwijl de meeste nederlandse XC routes grotendeels zittend gereden kunnen worden.
Op wereldtop niveau verschilt een XC rijder niet zoveel meer, maar hier in NL is dat het grote verschil (in mijn ogen).
Nog een stapje zwaarder qua terrein is Enduro. Dat is eigenlijk praktisch een downhill fiets waarmee je ook nog naar boven kunt rijden.

Je ziet het meestal ook aan de veerweg: XC = 100-120mm, All Mountain / Trail = 130-140mm, Enduro = 150-160mm, Freeride = 170-180mm en Downhill = 200mm.

Dat zijn grove verschillen die natuurlijk door middel van andere eigenschappen (zoals geometrie) nog enigszins verlegd kunnen worden naar de ene of andere kant.

Op de nederlandse tracks zul je een trail fully vooral vanwege het hogere comfort tot zijn recht kunnen laten komen, maar een XC fiets zou in de regel sneller moeten kunnen zijn. (Hangt natuurlijk ook van de berijder af).

Trial daarintegen (let op de wissel tussen i en a) is gericht op het overwinnen van obstakels zonder daarbij een voet aan de grond te zetten. Daar gebruik je helemaal geen zadel bij en bij de competitiebikes zie je zelfs niet eens meer een zadel op het frame.
Dat is nog op te splitsen in competitie trials (puur obstakels overwinnen) en street trials, wat een combinatie is van comp. trials en bmx. Dus dat rij je vooral op straat en daarbij maak je gebruik van technieken uit beiden disciplines. En hoewel het in eerste instantie niet direct iets met MTB te maken lijkt te hebben, geeft het je wel een enorme boost mbt bike control. ;)
(Zie mijn signature voor meer info over street trials)
Plaats reactie