Mtb clinics nuttig?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

NannyOgg schreef: di 18 juni 2019, 20:56 Afgelopen zondag een clinic bij MacReal gevolgd, en dat is toch echt een aanrader! Hij inventariseert prima wat iedereen's startniveau is, geeft degenen met wat meer ervaring wat meer uitdaging terwijl de rest lekker met de basis bezig is. Aan den lijve ondervinden wat gewichtsverdeling doet, remmen oefenen, en lekker wat klimmen en afdalingen gedaan. De oefening met de bidon oppakken vind ik dus echt heel stom, maar dat kan komen omdat ik steeds bijna van mijn fiets kantelde :roll: :wink:
Ik vond het heel prettig dat hij ook wat persoonlijke tips geeft waar je op moet letten. Het was heel leerzaam, en vooral erg, erg leuk!
Ik ga er nog van naast mijn fivetens lopen :oops:

Fijn dat je het zo naar je zin gehad hebt :-q
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met een literbidon wordt het wel gemakkelijker natuurlijk, bedankt voor de tip Mac! :-q
:D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik denk dat het vooral heel belangrijk is om te weten wat je wilt van een clinic.
Net als met iedere sport, hobby of werk is het vaak op te delen in verschillende onderdelen.

Bij MTB-en zou ik b.v. zo uit mijn hoofd de volgende onderdelen kunnen bedenken:

skills:
- balans
- bochten maken
- remmen
- voetpositie
- onderhoud
- afstelling fiets (geometrie)
- attack houding
- bunny hop
- pumpen
- drops
- jumps
- tricks
- klimmen
- dalen
- vooruitkijken
- in groepen rijden
- verschillende weersomstandigheden
- verschillende ondergronden

training:
- krachttraining
- conditietraining
- intensiteit
- optimaal schakelen
- actief rusten
- stretchen
- efficient biken
- voeding / vochtopname
- duurtraining
- sprints
- wedstrijden


en er zijn er vast nog meer te bedenken, maar al die onderwerpen kunnen dus bij een clinic aan bod komen.
Persoonlijk ben ik niet zo van de generieke clinics omdat ik vooral heel gericht dingen wil leren en geen zin heb om met een grote groep mee te doen, maar daar valt omheen te werken.
Zo heb ik inmiddels 2 clinics gehad bij Robbert Crommentuyn (mtbflow.nl) waarbij de eerste clinic met 2 man was, en de 2e keer een privé clinic.
Dat geeft je dan wel de mogelijkheid om ter plekke aan te geven waar je je op wilt richten, wat voor mij heel veel meerwaarde heeft.

Maar persoonlijk zou ik voor mezelf bepalen op welk onderwerp ik mezelf wil verbeteren, en daar dan een bijpassende aanbieder bij zoeken. Er zijn er maar weinigen die alles aan kunnen bieden èn er ook nog goed in zijn, dus verwacht ook niet dat één iemand je alles kan leren.
Robbert is b.v. echt gefocused op skills training. Hoewel hij vast ook van de andere onderwerpen (basis)kennis heeft, laat dat dus al wel zien dat hij weet dat een focus beter werkt dan een generieke aanpak (zoals met iedere hobby, sport of werk).

Ik zou persoonlijk dan ook wegblijven van een generieke MTB-clinic, want eigenlijk is het onderwerp MTB veel te breed om dat in één adem te kunnen noemen. Een Downhiller gebruikt zijn bike heel anders dan een gravelracer, en een XC-rijder gebruikt zijn bike weer veel anders dan een slopestyle-biker, enz, enz.

Dus focus je op wat je wilt leren en zoek daar een aanbieder bij, dan zal een clinic een absolute meerwaarde voor je zijn :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

We zitten hier over de beginners-clinics te praten, ik denk dat jij het over een stapje (of paar stapjes) verder hebt.
Bovendien zit niet iedereen zo fanatiek in z'n hobby, fietsen/mtb-en mag ook best alleen over plezier hebben gaan zonder dat je persé naar een hoog skills-niveau streeft.
Ik wil best nog wat bijleren, maar ik streef er totaal niet naar om ook wat kunstjes van Danny M. te kunnen uitvoeren ;-)

De eisen die ik aan een beginnersclinic zou stellen zijn vooral dat de instructeur voldoende kennis van zaken heeft en dat ook op een leuke en motiverende manier kan overbrengen.
Bovendien zie ik een (niet te grote) groep wel als meerwaarde voor de sfeer op zo'n dag, zolang er maar genoeg ruimte voor individuele aandacht is.

Kortom, een gezellige dag (dagdeel) hebben waarop je tegelijkertijd wat leert.
Het is net als met kinderen, die leren ook het best spelenderwijs ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

kermit schreef: do 20 juni 2019, 12:14 We zitten hier over de beginners-clinics te praten, ik denk dat jij het over een stapje (of paar stapjes) verder hebt.
ik voel me ook nog steeds een beginner hoor, alleen wel met het doel om beter te worden ;)
kermit schreef: do 20 juni 2019, 12:14 De eisen die ik aan een beginnersclinic zou stellen zijn vooral dat de instructeur voldoende kennis van zaken heeft en dat ook op een leuke en motiverende manier kan overbrengen.
Bovendien zie ik een (niet te grote) groep wel als meerwaarde voor de sfeer op zo'n dag, zolang er maar genoeg ruimte voor individuele aandacht is.

Kortom, een gezellige dag (dagdeel) hebben waarop je tegelijkertijd wat leert.
Het is net als met kinderen, die leren ook het best spelenderwijs ;-)
Kun je dan niet beter gewoon aansluiten bij een fietsgroep, als je het over dat niveau hebt?
Zonde om daar 60 euro (of iets vergelijkbaars) voor neer te tellen als je ook gewoon gezelligheid kan hebben en tips kan krijgen van gelijkgestemden ;)
kermit schreef: do 20 juni 2019, 12:14 Ik wil best nog wat bijleren, maar ik streef er totaal niet naar om ook wat kunstjes van Danny M. te kunnen uitvoeren ;-)
Ben je niet bang dat als je aan zo'n beginnersclinic mee zou doen, dat jij nog meer skills hebt dan de instructeur?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mark-V schreef: do 20 juni 2019, 12:56
kermit schreef: do 20 juni 2019, 12:14 Ik wil best nog wat bijleren, maar ik streef er totaal niet naar om ook wat kunstjes van Danny M. te kunnen uitvoeren ;-)
Ben je niet bang dat als je aan zo'n beginnersclinic mee zou doen, dat jij nog meer skills hebt dan de instructeur?
Uhm, een beginnersclinic wordt niet door een beginner gegeven... .


Maar zelfs een ervaren biker die best handig is maar misschien niet al te zeer bezig is met techniek, die kan nog veel opsteken van een beginnersclinic.

De insteek moet altijd zijn dat je komt om iets te leren. Anders ga je ook niet vooruit. En de clinic legt de basis, het is niet dat je daar volleerd vandaan komt. Je moet zelf door blijven oefenen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb de indruk dat bij veel fietsgroepjes het ook nog schort aan het goed beheersen van bepaalde basisskills ;-)
Zou een beginner eerder aanraden een goede (beginners)clinic te doen dan om af te gaan op de tips van de lokale boswielrennersclub. Voor je het weet denk je dat een racehardtail op 2.0 bandjes met een 60cm stuurtje een echte mountainbike is! :D

Maar ik heb het niet over mezelf hoor, ik denk best nog eens een keer een clinic te gaan doen maar dan eentje voor enigzins gevorderden. Heb in 2010 al eens de beginners freeride clinic bij Mikeys gedaan, en een paar jaar geleden een clinic bij mtb-school. Ik had toen mijn sleutelbeen gebroken (met biken) en kon niet goed het vertrouwen terugkrijgen om weer wat leukere trails te doen. Aan die clinic heb ik toen ook echt wel wat gehad.

Maar ik streef ook dan niet naar het doen van hoge drops en/of roadgaps, ik wil gewoon met plezier en voldoende skills leuke trails kunnen rijden in Zuid-Limburg, Ardennen of Alpen. Is me tot nu toe al aardig gelukt, binnenkort weer een weekje de Alpen in Noord-Italië in :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Mark-V schreef: do 20 juni 2019, 11:47 Ik denk dat het vooral heel belangrijk is om te weten wat je wilt van een clinic.
Net als met iedere sport, hobby of werk is het vaak op te delen in verschillende onderdelen.

Bij MTB-en zou ik b.v. zo uit mijn hoofd de volgende onderdelen kunnen bedenken:

skills:
- balans
- bochten maken
- remmen
- voetpositie
- onderhoud
- afstelling fiets (geometrie)
- attack houding
- bunny hop
- pumpen
- drops
- jumps
- tricks
- klimmen
- dalen
- vooruitkijken
- in groepen rijden
- verschillende weersomstandigheden
- verschillende ondergronden

training:
- krachttraining
- conditietraining
- intensiteit
- optimaal schakelen
- actief rusten
- stretchen
- efficient biken
- voeding / vochtopname
- duurtraining
- sprints
- wedstrijden


en er zijn er vast nog meer te bedenken, maar al die onderwerpen kunnen dus bij een clinic aan bod komen.
Persoonlijk ben ik niet zo van de generieke clinics omdat ik vooral heel gericht dingen wil leren en geen zin heb om met een grote groep mee te doen, maar daar valt omheen te werken.
Zo heb ik inmiddels 2 clinics gehad bij Robbert Crommentuyn (mtbflow.nl) waarbij de eerste clinic met 2 man was, en de 2e keer een privé clinic.
Dat geeft je dan wel de mogelijkheid om ter plekke aan te geven waar je je op wilt richten, wat voor mij heel veel meerwaarde heeft.

Maar persoonlijk zou ik voor mezelf bepalen op welk onderwerp ik mezelf wil verbeteren, en daar dan een bijpassende aanbieder bij zoeken. Er zijn er maar weinigen die alles aan kunnen bieden èn er ook nog goed in zijn, dus verwacht ook niet dat één iemand je alles kan leren.
Robbert is b.v. echt gefocused op skills training. Hoewel hij vast ook van de andere onderwerpen (basis)kennis heeft, laat dat dus al wel zien dat hij weet dat een focus beter werkt dan een generieke aanpak (zoals met iedere hobby, sport of werk).

Ik zou persoonlijk dan ook wegblijven van een generieke MTB-clinic, want eigenlijk is het onderwerp MTB veel te breed om dat in één adem te kunnen noemen. Een Downhiller gebruikt zijn bike heel anders dan een gravelracer, en een XC-rijder gebruikt zijn bike weer veel anders dan een slopestyle-biker, enz, enz.

Dus focus je op wat je wilt leren en zoek daar een aanbieder bij, dan zal een clinic een absolute meerwaarde voor je zijn :-q
Met jouw doelen, de dingen die je doet en hoeveel tijd je er in steekt, ben je geen beginner meer. Een beginner die voor een clinic gaat, springt niet van schansjes af en is niet bezig met zo hoog mogelijk hoppen.
Die wil veilig het bos in kunnen met wat bagage in zijn of haar rugzakje.

Veel van de dingen die je noemt onder skills hebben trouwens ook ontzettend veel raakvlakken met elkaar. Juist daardoor is het bij een beginner handig om niet te ver door te gaan op 1 ding.
Want iemand die net begint heeft er weinig aan om een dag met remmen bezig te zijn als zijn basishouding (heb een hekel aan het woord aanvalshouding) niet goed is.
Het is juist de taak van de instructeur om oefeningen uit te zoeken die passen bij het niveau van de groep en in te spelen op dingen die hij of zij ziet gebeuren.
En ja, dat is lastig. En nee, niet iedereen kan of wil dat.
Maar daarom is niet iedereen instructeur geworden.

Voor sommige mensen is een groep ook niet handig. Voor mensen als jij bijvoorbeeld, die heel specifiek aan de slag willen en snel meters willen maken.
Maar heel veel mensen vinden een groep juist prettig, omdat dan niet alle focus op hun ligt. Of omdat ze het ontzettend gezellig en leuk vinden om met meerdere mensen aan de slag te gaan.
Om ook te zien dat het bij een ander ook niet altijd gelijk lukt enzo ;)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

MacReal schreef: do 20 juni 2019, 14:40 Met jouw doelen, de dingen die je doet en hoeveel tijd je er in steekt, ben je geen beginner meer. Een beginner die voor een clinic gaat, springt niet van schansjes af en is niet bezig met zo hoog mogelijk hoppen.
Die wil veilig het bos in kunnen met wat bagage in zijn of haar rugzakje.
Ja, nu heb ik het weer gedaan :P - Ik betrap mezelf er steeds op er geen rekening mee te houden dat de term mountainbiken nogal veel verschillende interpretaties kan hebben :D

Persoonlijk vind ik een route waar mijn 10-jarig zoontje zonder enige skills of voorbereiding soepel doorheen kan fietsen (hij wil zelfs niet eens schakelen) niet onder de categorie mountainbiken vallen, dus voor mij komt de beginnende mountainbiker pas daarna. Als je geproefd hebt van het offroard rijden in de natuur en niet meer over volledig gladgestreken en verharde (hard zand) routes gaat rijden, zodat je verschillende ondergronden, wortels, dropjes e.d. tegen gaat komen.
Alles daarvoor is volgens mijn definitie gewoon lekker fietsen door t bos. Zodra je daar steeds sneller gaat worden is het natuurlijk ook sport, maar nog steeds gewoon fietsen. Het type fiets wat je daarvoor gebruikt veranderd daar niet direct iets aan.
Ik heb route Dorst ook op een Downhill fiets gereden (gewoon voor de fun), maar ik was toen natuurlijk niet aan het downhillen, Eigenlijk zelfs niet eens aan het mtb-en.

Natuurlijk is dat maar mijn beeld van het mountainbiken, en er zullen vast veel mensen zijn die het niet met mij eens zijn. Maar als het niet je doel is om beter te worden, en je alleen over verharde en perfect onderhouden paden wilt rijden, dan heeft het volgen van een clinic om dat te doen toch weinig zin?
Dat is dan toch puur voor de gezelligheid?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ook op die gladde routes heb je veel aan het aanleren van de goeie technieken zoals remmen, kijken, draaien, bochten.
Dat is basis, daarna kan je gaan voor dropjes, sprongen enz. mits je daar behoefte aan hebt.
Er zijn zat mensen die het überhaupt al spannend vinden om het bos in te gaan, niet weten hoe ze moeten remmen en een heuvel af doodeng vinden.
Die zijn zeker gebaat bij een beginner clinic.
Plaats reactie