Mountainbike grote man

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
MTB-Bart
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 6 februari 2019, 00:11

Hallo allen,

Sinds een tijd interesse gekregen in de wereld van mountainbiken. Echter hier in de winkels in de buurt nog niet het juiste advies gekregen omtrent een goede mountainbike.
Ik, 2.07m lang en 98kg zwaar met een budget van €1000,- ben opzoek naar een mountainbike voor beginners. Graag jullie advies omtrent framemaat, bandenmaat en merk! :-D
Alle reacties zijn welkom.

Groet,

Bart
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Mud, kom d'r maar in!
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

edkars schreef: wo 6 februari 2019, 00:39 Mud, kom d'r maar in!
Voor 1000,- komt-ie zijn bed niet uit :tong . Hoewel, hij kán je verrassen - bij mij al meerdere keren :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hier een topic waar je iets aan hebt:

viewtopic.php?f=1&t=140771


Er is weinig te koop voor iemand van 2 meter. Weinig waar je goed op past. Het zal vrijwel altijd behelpen zijn en vooral veel aanpassen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MTB-Bart
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 6 februari 2019, 00:11

Daar was ik al bang voor. Bekend probleem.
Met aanpassen bedoel je andere, langere/hogere onderdelen op een bestaand frame?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MTB-Bart schreef: wo 6 februari 2019, 19:40 Daar was ik al bang voor. Bekend probleem.
Met aanpassen bedoel je andere, langere/hogere onderdelen op een bestaand frame?
Yep.

Je zou deze kunnen bekijken:
http://www.konaworld.com/mahuna.cfm

Geen toponderdelen, wel redelijk degelijk. Lengte is er ook, maar bijvoorbeeld de balhoofdbuis is nog relatief laag. Dus een ander, hoger stuur is bijvoorbeeld aan te raden. En ook aan een langere zadelpen ontkom je niet.


Aan de andere kant, lange mensen overleven het al heel lang op te kleine fietsen, dus een iets kleinere fiets zal je dood niet worden. Maar het is gewoon zo lekker om de juiste fiets onder je gat te hebben!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

https://www.bird.bike/wp-content/upload ... -Sheet.svg

Misschien is dit iets als grootte maat , wel iets duurder , volgens mij is Nextbikeparts voortaan Bird dealer
Meen dit ergens op dit forum gelezen te hebben
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Het XL frame van Kona vind ik inderdaad wel ruim.
Ben zelf iets kleiner (1,93) maar toen ik op de Kona stapte was ik blij verrast.

Groet, Jan
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Volgens mij zitten wij bijna in hetzelfde schuitje, alleen ben ik een paar cm korter dan jij. Heb wel bokito-armen :) Hou ons (mij) op de hoogte van je zoektocht - ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Nou op verzoek kom ik er dan maar even in... :D
2.07 is een behoorlijke lengte. Als ik jou was zou ik de https://bikemarkt.mtb-news.de/ heel goed in de gaten houden en zoeken naar 2e hands https://www.nicolai-bicycles.com/ , maar dan wel een Geometron of te wel een G serie. Alleen ook 2e hands zal je prijs van €1000 heel lastig gaan worden, aangezien ze nieuw nogal prijzig zijn, houden ze een hoge dagwaarde vast.... Met 2.07 heb je in ieder geval een XXL nodig.

Staar je in ieder geval niet blind op het feit dat sommige merken ook 23" frames verkopen. De reach is voor jou een veel belangrijkere maat dan de frame maat. En daar heb je echt wel meer dan 510mm van nodig.

Of je moet al over stappen op een custom build, maar dat ga je ook niet met €1000 halen... Kona zijn ook ruim aan de maat, en daar kom je ook een heel eind de goede richting mee op.

Maar kleding zal ook wel een probleem zijn denk ik dan, vooral de mouwlengte is over het algemeen bij de meeste merken vrij aan de korte kant is mijn ervaring.

Lastig he, lang zijn... :wink:
Xtrailer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 maart 2014, 21:53
Mijn mountainbike: Mondraker Factor Plus customized | Liteville H-3 MK2 29+
Contacteer:

Ik heb in januari bij Bike Components een Liteville H-3 MK2 XXL frame op de kop weten te tikken. Er komt een MK-3 versie dus deze gaan er langzaamaan uit. Compleet met balhoofdset en achteras voor 500 euro. Veel groter zul je ze niet vinden voor dit geld, ben zelf 2.02 meter en zit als gegoten met een 60mm stuurpen. Je kunt dan met in eerste instantie wat goedkopere componenten de bike afmonteren en upgraden.
Laatst gewijzigd door Xtrailer op ma 18 februari 2019, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Oprichter & voorzitter @ MBC XTRAIL | For the love & fun of it!
MTB-Bart
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 6 februari 2019, 00:11

Lang zijn heeft veel voordelen, maar ook veel nadelen.
In ieder geval bedankt allemaal voor de tips, nu kan ik mijn zoekgebied iets specifieker maken. En wanneer het mij zo bevalt zal de prijsklassen ook omhoog gaan of zelf misschien een custom komen. Voor nu maar eens een mooie fiets vinden om mee te beginnen :-D
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Hier op het forum staat toch wel een geschikt frame lijkt me? Moet je enkel wel zin/tijd/handigheid hebben om hem zelf op te bouwen, en het budget ook wel iets op rekken denk ik, ookal kan je hem ook redelijk budget op bouwen met behulp van 2ehands onderdelen/mooie actie's.

viewtopic.php?f=20&t=140055
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Misschien een Specialized Rockhopper Expert in de maat XXL of een Scott Scale 970 XXL.
Allebei iets onder de 1000 euro en wellicht kun je nog wat aanpassingen/ upgrades aan de gemonteerde onderdelen regelen voor dezelfde prijs.
Laatst gewijzigd door theemutz op wo 13 februari 2019, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Merida heeft grotere maten in zijn mtb's zoiets bijvoorbeeld:

https://www.merida.nl/mountainbike/hard ... lack/2019/
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Plaats reactie