Upgrade naar hardtail of full sus?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cube-Dennis schreef: zo 10 februari 2019, 12:46
Big_Philly schreef: vr 8 februari 2019, 20:39 - dit gaat om een fietsenwinkel in Enschede die bekend staat als wat duurder, maar voor dat prijsverschil bijvoorbeeld standaard een bikefitting doet bij aankoop.
*kuch* Ten Tuscher *kuch* ??

Je wordt daar richting Trek of Cannondale gepusht.
Net zoals je bij Leenders richting LaPierre wordt gepusht.
Mijn bescheiden mening :wink:
Wat natuurlijk vrij logisch is, want dat is wat ze hebben staan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Cube-Dennis schreef: zo 10 februari 2019, 12:46
Big_Philly schreef: vr 8 februari 2019, 20:39 ... een fietsenwinkel in Enschede ...
*kuch* Ten Tuscher *kuch* ??

Je wordt daar richting Trek of Cannondale gepusht.
Net zoals je bij Leenders richting LaPierre wordt gepusht.
Mijn bescheiden mening :wink:
Yep.
Leenders ben ik ook geweest; die waren minder pushy, maar kwamen ook veel minder met eigen inbreng (denk eens aan ..., of probeer eens ..., of 'wat vind je van dit'?) waar ik bij Ten Tusscher gelijk de hele winkel door werd getrokken. Wellicht lieten ze zich bij Leenders wat meer afschrikken door de openingszin ' ik ben aan het orienteren'.
Bij Snellers pushen ze richting Sensa of Giant - ook omdat dat gewoon 'hun' merken zijn. Landewe zal me wel naar Koga sturen :wink: .
Merk maakt mij niet zo veel uit, mag echt van alles zijn... zolang de fiets maar bij mijn budget past (en voor de afmontage fatsoenlijk geprijsd is), bij mijn bouw past, en bij mijn bedoelde gebruik (recreatief XC rijden in Nederland, soms in buitenland) past. Een fietsenmaker die daarin goed met mij meedenkt mag mij een fiets verkopen :-q
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Snellers en Landewe zijn goede zaken als ik op zoek ben naar een stadsfiets. Verstand van mountainbikes is daar ver te zoeken. Leenders heeft wat dat betreft de zaken al iets beter voor mekaar maar ook daar is de core business en kennis niet sportief fietsen.

Ten Tusscher is in ieder geval een zaak waar ze kennis van zaken hebben. Voor kleine onderdelen kun je daar ook meestal wel terecht terwijl ze bij de anderen nauwelijks een setje remblokken op voorraad hebben. Moest ooit een keer een olive hebben en bij Landewe en Snellers hadden ze geen flauw benul van wat ik hebben moest. Uiteraard na uitleg hadden ze niets liggen.

Bij Ten Tusscher heb ik een bike fitting laten doen en mede daardoor ben ik blessurevrij kunnen gaan fietsen. Positieve ervaring dus. Maar duur zijn ze ook, vergaar hier en op YouTube je kennis en doe er je voordeel mee.

Mocht je toch bij een dealer in de buurt een fiets willen kopen dan zou ik hem bij T.T kopen.
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Dice Oldskool schreef: zo 10 februari 2019, 19:03 Snellers en Landewe zijn goede zaken als ik op zoek ben naar een stadsfiets. Verstand van mountainbikes is daar ver te zoeken. Leenders heeft wat dat betreft de zaken al iets beter voor mekaar maar ook daar is de core business en kennis niet sportief fietsen.

Ten Tusscher is in ieder geval een zaak waar ze kennis van zaken hebben. Voor kleine onderdelen kun je daar ook meestal wel terecht terwijl ze bij de anderen nauwelijks een setje remblokken op voorraad hebben. Moest ooit een keer een olive hebben en bij Landewe en Snellers hadden ze geen flauw benul van wat ik hebben moest. Uiteraard na uitleg hadden ze niets liggen.

Bij Ten Tusscher heb ik een bike fitting laten doen en mede daardoor ben ik blessurevrij kunnen gaan fietsen. Positieve ervaring dus. Maar duur zijn ze ook, vergaar hier en op YouTube je kennis en doe er je voordeel mee.

Mocht je toch bij een dealer in de buurt een fiets willen kopen dan zou ik hem bij T.T kopen.
Ik heb ook een goed gevoel bij T.T.; dat ze daar bikefitting doen vind ik een grote pre aangezien ik in het verleden wel eens rugklachten heb gehad.

Die Trek Procaliber leek me wel wat, maar als ik binnen mijn budget een zo groot mogelijke 'reach' wil kan ik wellicht net zo goed of beter naar een Cannondale Trail 1 kijken. Als ik de specs goed interpreteer heb ik exact dezelfde schakelgroep, een iets meer high end vork, een iets beter remsysteem maar wel met kleine schijven... Klopt dat ongeveer? Scheelt 200 piek op de aanbevolen prijs; daarvoor moet het wel mogelijk zijn om de voorste schijf te upgraden naar 180mm lijkt me :)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het lijkt mij toch belangrijker dat je de juiste fiets koopt dan een minder juiste fiets bij wel de juiste dealer.


Nu is TT een goede zaak, maar kijk daar dan toch naar een Fuel EX5 Plus, omdat dat een grotere fiets is en het bij jou lengte werkelijk op de laatste centimeter aan komt.

Maar het loont dus ook om iets verder te rijden naar een winkel waar ze bijvoorbeeld dus een Kona hebben staan!

Uiteindelijk zou je ook met een Kona gewoon voor service en reserve onderdelen bij TT terecht moeten kunnen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Dat verder rijden om een Kona te bekijken en proberen was ik wel van plan - met mate... Maar een Fuel EX5 valt gewoon niet in een realistische budgetklasse voor mij. Het wordt al uitdagend genoeg om mijn wederhelft te overtuigen van de noodzaak van een nieuwe fiets :p

Zodra ik een kans zie probeer ik nog even die Cannondale Trail en/of een Kona.
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Inmiddels zijn we een stukje verder... de keus is gevallen op de Trek Procaliber 6.
Waarom:

Een tijd geleden ben ik wegens knieklachten eens bij een sportfysio geweest om te checken hoe ik op de fiets zat. Deze fysio gaf aan dat ik al behoorlijk goed zat op de Sensa, wel met als kanttekening dat het stuur nog iets lager mocht ten opzichte van het zadel. Ook merkte hij (zelf ook fietser) de lange stem op van de Sensa.
Bij het naast elkaar vergelijken van de Trek en de Sensa valt op dat de Trek al een wat langer frame heeft, waardoor ik met een kortere stuurpen bij benadering dezelfde afstand tussen zadel en stuur heb. Daarnaast staat het stuur standaard al net wat lager dan dat van de Sensa.
Ook het maken van een wat uitgebreidere proefrit gaf mij het gevoel dat ik op de Trek goed zat - ik kon goed van voor naar achter, links naar rechts wanneer ik uit het zadel kwam. Daarom toch - tegen enkele adviezen in - de Trek aangeschaft.
Daarnaast vond ik 'm gewoon mooi, en ook het IsoSpeed systeem sluit goed aan op mijn behoefte voor wat meer comfort :-D .

Van het weekend heb ik de Trek eens uitgeprobeerd op de Lonneker route, die lekker dicht langs mijn huis komt. Het resultaat is 6 PR's; 13 zilveren en bronzen segmenten, en een totaal gemiddelde snelheid van 25,0km/h - wat me nog niet eerder gelukt is - ondanks het inremmen aan het begin van de route.

Wat me opvalt:
- Zo'n luchtgeveerde vork in combinatie met IsoSpeed geeft op matig ruw terrein het gevoel dat je zweeft - erg comfortabel waardoor ik meer snelheid vast kon houden.
-> Krijg je echt veel kuilen, dan moet je alsnog uit je zadel - IsoSpeed is geen wondermiddel.
- De interne velgbreedte van de Sensa was 19mm; die van de Trek 23mm. Dat vertaalt zich in minder het gevoel hebben dat de voorband van de velg wil rollen bij snel insturen.
- De bottom bracket van de Trek zit hoger dan die van de Sensa; geeft wat meer clearance bij obstakels (overigens nauwelijks van toepassing op Lonneker, maar geeft wat meer vertrouwen).
- Zo'n remote lockout is fijn om te hebben - maar beter om niet te vergeten hem uit te zetten bij ruwere stukjes :lol:
- Over het algemeen voelt de Trek alsof hij beter accelereert, en heb ik meer het idee dat ik zelf de beperkende factor ben in tempo ipv de fiets.
- Het bredere stuur past beter bij mij. Ik heb relatief weinig kracht in mijn triceps en moet het bij bijvoorbeeld push-ups meer van de grote spiergroepen op mijn borst en rug hebben - daarvoor zet je je handen wat breder.

Enige dat ik nog wil doen is het zadel van mijn Sensa (BBB SportComfort, 150mm breed) overzetten op de Trek. Deze heeft een standaard zadel van 138mm breed, terwijl mijn zitbotten eens gemeten zijn op in ieder geval meer dan 140. Daarnaast verkies ik het iets diepere 'prostaatkuiltje' van de BBB.

De Sensa verkoop ik aan mijn broer, die ooit racefietser van hobby was maar nu wat verstandigere keuzes begint te maken :tong
Plaats reactie