Upgrade naar hardtail of full sus?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Lars TB schreef: vr 8 februari 2019, 10:33
TenZNL schreef: do 7 februari 2019, 23:27
Beetje kort door de bocht mss? Voor de Neuron XL wordt 192-202cm opgegeven, wat maar een cm minder dan de Trek is. (de geometrie-tabel op de treksite is een zooitje btw)
Huh? Maffe boel die Trek website??? Ik had bij de Fuel EX 7 gekeken omdat ik de 5 even niet zag (staat onlogisch een pagina eerder) en van de 7 is de reach 507 mm. Maar van de 5 (+) is de reach 475 mm, gelijk aan de Canyon. Beide te kort dus. Vreemd... .

Ik rijd met mijn 180 cm een reach van pakweg 450 mm (afhankelijk van de fiets). Dan zou bij iemand die dus 20 cm groter is een reach van + 2 cm voldoen? Nee dus. Logischerwijs zou dat minstens 5 cm meer moeten zijn.

En die maatvoering die de fabrikanten opgeven komt dus niet overeen met de werkelijkheid. Leuke lijstjes, maar dat is rechttrekken omdat je je huiswerk niet hebt gedaan.

Trek is dus bij nader inzien evenmin 'juist' als de Canyon. Aan de andere kant, met een pakweg 80/90 mm stuurpen zit je wel aardig en dat is nog steeds geen drama om mee te rijden.
Dat is wel vreemd idd dat er zo'n verschil tussen die twee Treks zitten. Ja maar dan zou bijvoorbeeld een Orange ook ineens volgens jou kunnen met 478. Dat is mijns inziens echt wel te kort. Met mijn 1.98 heb ik ondertussen wel ervaren dat die extra reach echt wel een pré is... Ik zal daar niet zo snel de concessie in zoeken. Dan zou ik eerder gefaseerd wat onderdelen inkopen om de pijn wat te verlichten en de fiets langzaam opbouwen en tussentijds ieder keer weer even sparen en koopjes zoeken. De basis als frame zou ik dan wel gelijk goed doen. Dus zit je dan of bij iets van de al aangegeven Kona of en Nicolai of een custom staal..?
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Cube-Dennis schreef: vr 8 februari 2019, 10:40
Big_Philly schreef: vr 8 februari 2019, 09:40 Bedankt voor de reacties tot nu toe!
Ik zie een paar fietsen langskomen waar ik nog niet eerder van had gehoord, en zal eens kijken of ik in mijn regio (Twente) daar een dealer voor kan vinden.
Twente is groot :D
Waar kom je precies vandaan?
Hengelo :)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mud mate schreef: vr 8 februari 2019, 10:53 ... bijvoorbeeld een Orange ook ineens volgens jou kunnen met 478. Dat is mijns inziens echt wel te kort. Met mijn 1.98 heb ik ondertussen wel ervaren dat die extra reach echt wel een pré is...
483 mm, weer een paar mm gewonnen...

https://www.orangebikes.co.uk/bikes/clo ... -comp/2019

Begint in de richting te komen.


Maar ik heb alleen de theoretische kennis en voor de daadwerkelijke ervaring ben jij de juiste persoon. Dus als je het te kort vindt, dan kan TS daar maar beter naar luisteren :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars TB schreef: vr 8 februari 2019, 10:33 Huh? Maffe boel die Trek website??? Ik had bij de Fuel EX 7 gekeken omdat ik de 5 even niet zag (staat onlogisch een pagina eerder) en van de 7 is de reach 507 mm. Maar van de 5 (+) is de reach 475 mm, gelijk aan de Canyon. Beide te kort dus. Vreemd... .

Ik rijd met mijn 180 cm een reach van pakweg 450 mm (afhankelijk van de fiets). Dan zou bij iemand die dus 20 cm groter is een reach van + 2 cm voldoen? Nee dus. Logischerwijs zou dat minstens 5 cm meer moeten zijn.

En die maatvoering die de fabrikanten opgeven komt dus niet overeen met de werkelijkheid. Leuke lijstjes, maar dat is rechttrekken omdat je je huiswerk niet hebt gedaan.

Trek is dus bij nader inzien evenmin 'juist' als de Canyon. Aan de andere kant, met een pakweg 80/90 mm stuurpen zit je wel aardig en dat is nog steeds geen drama om mee te rijden.
Gisteren kon ik alleen maar de geo`s van 17,5" en 18,5:" bekijken, nu alleen 21,5". Goed bezig daar :lol:

Reach is tot op zekere hoogte ook weer persoonlijk (hier 1.84 met 430 op de fully en 445 op de HTLT) maar ben het wel met je eens dat 475mm voor iemand van 1.98 wel erg kort is. Maar Sensa had (dwz mijn oude `14 Fiori) een vrij korte reach en een klassieke XCgeo, dat zal op die 1 jaar oudere Sella niet anders zijn dus mss is een wat kortere reach geen probleem voor de TS.

Zo komen we weer bij passen/proefrijden uit, wat voor de Canyon wat lastig is. Maar je kan natuurlijk wel in Moordrecht op die Trek en voelen of de kortere reach je past.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Lars TB schreef: vr 8 februari 2019, 10:33 Huh? Maffe boel die Trek website??? Ik had bij de Fuel EX 7 gekeken omdat ik de 5 even niet zag (staat onlogisch een pagina eerder) en van de 7 is de reach 507 mm. Maar van de 5 (+) is de reach 475 mm, gelijk aan de Canyon. Beide te kort dus. Vreemd... .

Ik rijd met mijn 180 cm een reach van pakweg 450 mm (afhankelijk van de fiets). Dan zou bij iemand die dus 20 cm groter is een reach van + 2 cm voldoen? Nee dus. Logischerwijs zou dat minstens 5 cm meer moeten zijn.

En die maatvoering die de fabrikanten opgeven komt dus niet overeen met de werkelijkheid. Leuke lijstjes, maar dat is rechttrekken omdat je je huiswerk niet hebt gedaan.

Trek is dus bij nader inzien evenmin 'juist' als de Canyon. Aan de andere kant, met een pakweg 80/90 mm stuurpen zit je wel aardig en dat is nog steeds geen drama om mee te rijden.
Ik weet niet precies waar je de reach hebt gevonden, maar ik lees een reach van 507mm.
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... s/p/23472/
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Advies over een fiets kan ik je niet geven omdat ik helemaal aan de andere kant van het spectrum qua lengte vertoef. Maar ik kan je wel een tip geven om ook in Duitsland te gaan kijken voor een nieuwe bike. In ieder geval de prijzen vergelijken en dat kan nog wel eens verassend zijn.


https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/store-finder/
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Ik ben vanmiddag eens bij een fietsenwinkel wezen praten. Hier werd er even rustig naar mijn verhaal geluisterd, en kwam een verhaal terug dat aardig overeenkwam met wat er al gezegd is:
- Een fully kan binnen mijn budget net wel / net niet. Ik moet de portemonee wat verder open trekken, en dan breng ik wel offers aan de afmontage;
- Een hardtail binnen mijn budget kan zeker weten, en kan dan ook in het iets luxere segment.

'Het advies van de verkoper was een Trek Procaliber 6 (2019); die door zijn isospeed frameopbouw (wat in mijn ogen neerkwam op een rubberen blok tussen zadelbuis en balhoofdbuis, m.a.w. niet zo indrukwekkend als de hip klinkende naam doet vermoeden) meer comfort zou moeten bieden dan een standaard hardtail. Kort proefritje op gemaakt, en qua acceleratie lekker responsief - maar uiteraard niet volledig afgesteld (showroomfiets...). Om echt onder de indruk te zijn zou ik wat langer dan 5min moeten fietsen, en ook niet alleen op een stoep of asfalt natuurlijk... En de fiets kwam uit de showroom dus was niet optimaal afgesteld (niet ingeremd, derailleur niet zo strak als zou kunnen).

Desalniettemin vrij enthousiast - dit gaat om een fietsenwinkel in Enschede die bekend staat als wat duurder, maar voor dat prijsverschil bijvoorbeeld standaard een bikefitting doet bij aankoop.
Echter... dat isospeed systeem... heeft iemand ervaring wat dat na een jaar of twee nog doet?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

De 23" heeft een reach van 471mm.... wat mij betreft te kort voor iemand met jouw lengte. Wellicht dat hij lekker voor je zit, maar ik zou ook echt eens gaan proefrijden op een grotere fiets zodat je in ieder geval weet hoe dat aanvoelt.
Verder vraag ik me af of een Judy Gold en sram NX zoveel beter zijn dan wat je nu hebt.

Edit: heb even je Sensa gecheckt, en mijn laatste opmerking mag je negeren ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

500mm reach hardtail moet toch wel te vinden zijn. M'n Bird ZeroTR zit ook al op 495 uit mijn hoofd (XL).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

suravida schreef: vr 8 februari 2019, 20:58 De 23" heeft een reach van 471mm.... wat mij betreft te kort voor iemand met jouw lengte. Wellicht dat hij lekker voor je zit, maar ik zou ook echt eens gaan proefrijden op een grotere fiets zodat je in ieder geval weet hoe dat aanvoelt.
Verder vraag ik me af of een Judy Gold en sram NX zoveel beter zijn dan wat je nu hebt.

Edit: heb even je Sensa gecheckt, en mijn laatste opmerking mag je negeren ;-)
Ik zal er naar vragen. Ik heb op het 21,5" model gereden en had niet direct een gevoel van 'dit zit krap'; had mooi gestrekte armen. Echter had ik het zadel wel erg hoog.
Wat maakt volgens jou trouwens het verschil tussen 47 en 50cm reach? Een meer voorovergebogen houding? Of moet ik het zien als extra ruimte om het stuur te manipuleren? M.a.w. wat zou ik moeten merken bij een langere reach?

Ik vraag me trouwens af of ik niet stiekem blijer zou worden van een 2x aandrijving, bijvoorbeeld 2x11. Zijn 12- en 11-voudige achterkransen uitwisselbaar of zou dat een nieuwe naaf achter betekenen?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

massen schreef: vr 8 februari 2019, 19:33 Ik weet niet precies waar je de reach hebt gevonden, maar ik lees een reach van 507mm.
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... s/p/23472/
Sla mij maar dood. Vanochtend stond dat er niet... Zelfde probleem als Dice blijkbaar :-{ :~ :~ :~


Goed, de Trek is weer in beeld! :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Big_Philly schreef: vr 8 februari 2019, 21:32
suravida schreef: vr 8 februari 2019, 20:58 De 23" heeft een reach van 471mm.... wat mij betreft te kort voor iemand met jouw lengte. Wellicht dat hij lekker voor je zit, maar ik zou ook echt eens gaan proefrijden op een grotere fiets zodat je in ieder geval weet hoe dat aanvoelt.
Verder vraag ik me af of een Judy Gold en sram NX zoveel beter zijn dan wat je nu hebt.

Edit: heb even je Sensa gecheckt, en mijn laatste opmerking mag je negeren ;-)
Ik zal er naar vragen. Ik heb op het 21,5" model gereden en had niet direct een gevoel van 'dit zit krap'; had mooi gestrekte armen. Echter had ik het zadel wel erg hoog.
Wat maakt volgens jou trouwens het verschil tussen 47 en 50cm reach? Een meer voorovergebogen houding? Of moet ik het zien als extra ruimte om het stuur te manipuleren? M.a.w. wat zou ik moeten merken bij een langere reach?

Ik vraag me trouwens af of ik niet stiekem blijer zou worden van een 2x aandrijving, bijvoorbeeld 2x11. Zijn 12- en 11-voudige achterkransen uitwisselbaar of zou dat een nieuwe naaf achter betekenen?
Gestrekte armen lukt sowieso wel... Je hebt het probleem dat je van je Sensa af komt en al iets heel 'raars' gewend bent. Dan lijkt zelfs een veel te kleine Trek al een verbetering. Die Trek in 21,5" zal niet kleiner zijn dan je huidige Sensa, dus het zal zelfs vertrouwd aanvoelen!!

Misschien ga je die 3 cm in zithouding niet direct merken, want ook op een te kleine fiets kun je vrij aardig zitten met bijvoorbeeld een te lange stuurpen. De zithouding komt dan dus overeen.
Maar die 3 cm heeft een enorme impact op het rijden. Het stuurgedrag zal door de langere wielbasis heel anders zijn: veel meer rust in de fiets. De gewichtsverdeling is heel anders. Dat komt ook het stuurgedrag ten goede. Daarnaast zal je veel minder het gevoel hebben over de kop te kunnen slaan. Bochten kun je beter nemen omdat je meer ruimte tot manoeuvreren hebt op de fiets. En zo nog wel wat 'details'.

Naast die bovenbuislengte/reach is ook de hoogte aan de voorkant van belang. Kijk naar een 18" fiets en je ziet dat het stuur ongeveer op dezelfde hoogte als het zadel staat. Bij een 23" is dit bijna een onmogelijkheid om voor elkaar te krijgen. Dus ook de stack is een belangrijke waarde. Daar ontbreekt het ook aan bij veel moderne fietsen. En in dat opzicht is een hardtail zelfs nog gunstiger dan een dubbelgeveerde fiets omdat trapas lager staat ten opzichte van het stuur en het stuur dus relatief hoger staat.


Nee, je wordt niet perse blijer van een 2x aandrijving. Maar heel, heel weinig mensen missen de 2x aandrijving als ze eenmaal op 1x zijn overgestapt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Wat betreft die isospeed decoupler van Trek in het alu frame is niks mis mee maar je moet je er wat betreft "vering" niets bij voorstellen vlgs mij. Ik heb het op mn racer en meer als beetje flex in je zadel geeft het niet. Volgens Trek moet jij de grootste maat en vlgs mij is Trek vrij goed in geo en rij-eigenschappen (?) dus gewoon proefrijden op 23" zou ik zeggen. Verder is het vaak goed sterk spul op Trek en goede garantie.
Cube-Dennis
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: di 9 augustus 2016, 13:28
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019

Big_Philly schreef: vr 8 februari 2019, 20:39 - dit gaat om een fietsenwinkel in Enschede die bekend staat als wat duurder, maar voor dat prijsverschil bijvoorbeeld standaard een bikefitting doet bij aankoop.
*kuch* Ten Tuscher *kuch* ??

Je wordt daar richting Trek of Cannondale gepusht.
Net zoals je bij Leenders richting LaPierre wordt gepusht.
Mijn bescheiden mening :wink:
Plaats reactie