Tijd om weer een MTB te kopen.

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
lauwie
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: za 11 mei 2013, 18:12
Mijn mountainbike: canyon yellowstone 6.9

Hallo bostrappers van Nederland,

3 lange jaren heb ik niet meer op de MTB gezeten omdat ik er destijds geen tijd meer voor had.
Maar nu ik midden in het bos ben komen wonen en de mountainbikers mij om de oren vliegen hier, word het toch echt tijd om er weer één aan te schaffen.
En hierbij heb ik jullie hulp wel een beetje nodig.
Ik heb ongeveer 1000 euro te besteden.

Ik zou graag willen weten wat de beste voorvork is die ik op dit prijspunt kan krijgen.

Is 2dehands de beste optie?

Ik woon in Schaarsbergen en nou zijn de paden niet zoals Amerongen, kan ik hier met een gravelbike ook uit de voeten?

Bij voorbaat dank :-q

Laurens
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Een leuke Trek XCaliber kan je voor dat geld wel kopen met luchtgeveerde RockShox voorvork.

https://www.12gobiking.nl/trek-x-calibe ... gLhu_D_BwE
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Schaarsbergen? Op steenworp afstand van de Posbank route (!) waarvan vooral het zuidelijk deel heerlijke (wortel)passages bevat die niet echt geschikt zijn voor een gravelmachine.
En veel van die beton- / schelpenpaadjes maar daar hebben wij niks te zoeken :D
Dus ik zou zeggen dat het een MTB gaat worden.

Omdat je twijfelt tussen MTB of gravel zal het wel een hardtail worden? Wat wil je, wat vind je leuk?
In de prijsklasse van € 1000,- kun je nu redelijke bikes scoren, met in de meeste gevallen een RS Recon airvorkje.
Beetje deze range.
Gebruikt kan ook wel maar dan moet je het verkoopdeel van dit forum een tijdje in de gaten houden, MP kan ook maar zou niet de eerste plek zijn waar ik zou zoeken.

Maar voor we verder gaan ben ik benieuwd wat je nou leuk vind bij het MTBen, je hebt al een tijdje gefietst en kan daar vast wel wat meer over zeggen.
Daarnaast; hoe lang ben je (voor maat van de fiets)?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

lauwie schreef: ma 11 februari 2019, 08:24 Is 2dehands de beste optie?
Een nette, gebruikte fiets van €1.000,- geeft je wel veel meer fiets voor het geld. Je hebt alleen iets minder keuze.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

+1
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Hoe lang ben je ?
lauwie
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: za 11 mei 2013, 18:12
Mijn mountainbike: canyon yellowstone 6.9

Jan Willem schreef: ma 11 februari 2019, 17:01
Maar voor we verder gaan ben ik benieuwd wat je nou leuk vind bij het MTBen, je hebt al een tijdje gefietst en kan daar vast wel wat meer over zeggen.
Daarnaast; hoe lang ben je (voor maat van de fiets)?
Ik heb eerst in de buurt van Amerongen gewoond en vind dus dat soort singletracks leuk. Maar vind ook leuk om door de natuur te toeren.
Zit zelf ook te denken aan een 1x11.
Naar het buitenland met de fiets zal ik weinig/niet doen.
Ik ben 1,92 meter lang en 87 kilo zwaar.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zullen we weer een Honzo aanraden? :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maar feitelijk maakt het niet zo heel veel uit wat je koopt. Ik ben sterk van (onderbouwde) mening dat de klasse van €1.000,- op het moment net onder de grens ligt van een 'echte' mountainbike. Maar aan de andere kant, voor jouw gebruik maakt het niet zo heel veel uit dat bijvoorbeeld de voorvork iets minder controle geeft als je aan het knallen bent. Je kunt het verschil bijvoorbeeld merken op extremere remknippen op de UHR. Maar ja, dan hebben we het over 1-2 plekken. Remmen en schakelen doen fietsen van €1.000,- in die omgeving ook goed.

Dan gaat het er dus vooral om dat je goed zit. Je noemt toeren, je zegt de UHR. Als je dus niet uit bent op de snelste tijden, dan is een aangename zithouding aan te raden: meer controle, meer comfort. En dan heeft bijvoorbeeld Kona een mooie fiets. Maar ook bijvoorbeeld een Canyon Grand Canyon is eerder iets meer op gemoedelijk rijden gericht. Terwijl als je naar een Trek X-Caliber gaat, je een sportief, race-achtig model krijgt. In die zithouding - onderdeel van de geometrie - zit nog wel het meeste verschil in de fietsen in die prijsklasse.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie