Heropstapper keuze trek

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
arvid74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 1 maart 2019, 20:38

Hallo,

Ik heb al eerder een poos op een mtb door de bossen geknald. Toen met een cube ltd sl. Hierna verkocht. Maar wil het toch weer oppakken. Nu is mijn keus gevallen op de x caliber 9 2019 of de procaliber 6 2019 deze ondat hij 1x12 heeft.. Wat vinden jullie wat de betere keus is. De procaliber 8 2019 is me een beetje te duur.
Kunnen jullie me wat advies geven.

https://www.12gobiking.nl/trek-x-caliber-9-2018-66923

https://www.12gobiking.nl/trek-x-caliber-9-2019-85323

https://www.12gobiking.nl/trek-procaliber-6-2019

https://www.12gobiking.nl/trek-procaliber-8-2018

Ik fiets meestal 1x in de week. Dus recreative fietser. Is de meerwaarde van de procalibers het dan echt waard. Gebied waar ik fiets is kroondomein veluwe apeldoorn en de vaste mtb route in apeldoorn. Een uitstapje naar postbank e.d. af en toe.
En het verschil tussen de 2018 xcaliber en de 2019 x caliber is dat noemenwaardig. Of de xcaliber uit mijn hoofd zetten en naar de procaliber kijken. Het voordeel van geen voorderailleur hebben lijkt me ook prettig.
Laatst gewijzigd door arvid74 op za 2 maart 2019, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Even links naar de fietsen is wel handig.
En het belangrijkste wat wil je en wat voor fietser ben je.
arvid74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 1 maart 2019, 20:38

heb het aangepast
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik zou voor het 2018 model gaan, trek-procaliber-8-2018. Die heeft een betere vork en betere afmontage.
arvid74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 1 maart 2019, 20:38

oké, daar zit wat in ja, zijn er evt andere mtb om naar te kijken die evt meer waar voor het geld bieden.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Via internet, bijvoorbeeld Canyon. Kun je uit 4 kleuren kiezen en scheelt 200 euro. Afmontage verschilt op details.
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Trek Procaliber 6 (2019) heb ik net aangeschaft in de 23" maat, en ik word er tot dusverre enthousiast van, maar dat is nog maar na 1 serieuze rit. 1x12 is even wennen (had 3x9) maar wel lekker overzichtelijk. IsoSpeed trekt hoogfrequente trillingen mooi vlak. Ik was hiervoor een budget vork met helixveer gewend ipv luchtveer dus kan niet zeggen hoe de Rock Shox Judy het doet ten opzichte van andere luchtgeveerde modellen, maar merk wel verschil ten opzichte van mijn oude XC28.
Wellicht helpt dit.
arvid74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 1 maart 2019, 20:38

Wat heeft je doen besluiten om de procaliber 6 te nemen ipv de procaliber 8 overjarig. En is er nog wat geld af te krijgen van de 2019 modellen.

De canyons spreken me niet zo aan qua merk
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

arvid74 schreef: di 5 maart 2019, 18:29 Wat heeft je doen besluiten om de procaliber 6 te nemen ipv de procaliber 8 overjarig. En is er nog wat geld af te krijgen van de 2019 modellen.

De canyons spreken me niet zo aan qua merk
In mijn geval vooral de bschikbaarheid van de grootste framemaat. Ik ben 1m98 dus moet absoluut de grootst beschikbare framemaat (23" in dit geval). Daarnaast heb ik de '6 meegekregen voor 1475 ipv 1600 omdat ik niks inruilde, dus voor de prijs hoefde ik het niet te laten. Op andere websites staat de '6 al voor 1499.
Ik ben geen expert, maar volgens mij heb je met een pro caliber 8 uit 2018 ook een goede fiets. De '8 uit 2018 is iets lichter door gebruik van carbon in de zadelpen en de cranks. Rock Shox Reba of Judy Gold zal elkaar niet zo super veel doen in de praktijk (althans, heb ik me laten wijsmaken door degene die me de '6 heeft verkocht) maar op papier zou de Reba volgens mij iets beter moeten zijn.

Persoonlijk vind ik gewicht niet zo belangrijk als stijfheid en sterkte; als berijder van ~ 110kg in mijn geval belast je de onderdelen tot hun limiet. Is ook de reden dat ik niet voor Cannondale ben gegaan; ervaring van bevriende mountainbikers is dat zij hun frames erg krap op de limiet ontwerpen.

Dus als je de procaliber 8 van 2018 voor een goeie prijs kan krijgen in een passende framemaat zou ik er voor gaan, maar laat je niet bang maken door de verschillen met de '6. De belangrijkste factor om een fiets snel te maken ben je altijd zelf.

Ik heb geen ervaring met Canyon, maar dat is omdat ik ze nergens kan proberen. Wellicht heb ik daarmee een geweldige fiets laten lopen, maar ik vond het tijdens mijn koopproces gewoon belangrijk om iets getest te hebben in overleg met een verkoper die zelf af en toe ook fietst (geldt niet voor alle fietsenmakers!).
arvid74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 1 maart 2019, 20:38

bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik zal er eens over na denken. Ben er nog niet helemaal uit.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Ik heb zo'n 2 jarig geleden ook een overjarig model gekocht. De Trek X-caliber 9. Aangezien ik groot ben de grootste maat met 29 inch wielen.
Ik ben een echt mooi weer rijder dus in de winter kan ik goed maanden niet fietsen (ik heb ook nog andere sporten) en in de zomer iedere week.
Voordeel van deze fiets vind ik dat hij robuust aan voelt. Klimmetjes, bochten en afdalingen gaan goed. Ik ben wel niet de snelste (gebruik geen klikkers), maar dat maakt niet uit en ligt niet aan de fiets maar meer aan mij.

Echt veel vergelijkingsmateriaal heb ik overigens niet.
arvid74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 1 maart 2019, 20:38

Wizzy82 schreef: do 7 maart 2019, 01:04
Heb ik gisteren ook nog even bij staan kijken bij de xcaliber 9. Ook een mooie bike.
Overigens de zaak waar ik was was niet erg kundig. Ik vroeg naar model van de procaliber 8 2019. Maar gaf aan dat het gewoon doorlopende modellen zijn. Hij doelde op het model 2018. Dus had niet veel vertrouwen in zijn kundigheid. Ik had eerder het idee dat hij graag van de modellen 2018 af wou. Dus toch maar eens naar een grotere zaak gaan.
arvid74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 1 maart 2019, 20:38

https://www.12gobiking.nl/cube-reaction-c-62-race-2018 1599,-

Dit is evt ook wel een kans hebber. Wat vinden jullie van deze fiets. Of zouden jullie toch ondanks de mindere afmontage voor de trek gaan (a merk)
arvid74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 1 maart 2019, 20:38

inmiddels mijn keus gemaakt en vandaag een trek procaliber 8 2019 aangeschaft. Verschil met de overjarige van 2018 was erg klein. Dus erg blij. Volgende week vrijdag ophalen.
Dank voor de reacties
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Late reactie... maar gaaf! Veel plezier er mee!
Plaats reactie