probleempje met voorband

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Vandaag tijdens een rondje Gieten viel me ineens op dat ik een lichte slag in het voorwiel heb. Ik heb het wiel er weer uitgehaald en opnieuw ingezet, tevens de velg nagelopen maar die lijkt mij gewoon recht. Ik heb recent 2 keer een binnenband moeten vervangen, kan het zijn dat de buitenband nu iets op spanning ligt waardoor de velg wat trekt? Voor het lekke banden verhaal liep het wiel gewoon recht.. en ik heb geen obstakels geraakt o.i.d....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het kan zijn dat de band niet goed in de velg ligt, dit geeft inderdaad een slag in de band. Je kunt langs de rand van de band vlak boven de velg kijken, daar zit normaal een streep op 1 of andere manier, helemaal rondom. Verdwijnt die streep onder de velgrand, dan kun je op die plek met hard duwen de band misschien recht krijgen.

Je kunt ook even flink doorpompen met de pomp, maar ga niet boven de 3,5 bar (ongeveer). Dan wil de band ook wel eens op zijn plek ploppen.


En anders de band verwijderen, de rand van de band insmeren met zeep en de boel weer proberen te monteren.


En in het ergste geval is er sprake van draadbreuk in het karkas en is je band kapot. Soms zie je dan een deukje (uitstulping) aan de zijkant van de band.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Overigens hoort deze vraag in 'Technische vragen' thuis: viewforum.php?f=9
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Bedankt, ik zal vandaag nog eens kijken..

Als beginner vond ik een post in de beginnershoek overigens wel gepast.. :D
Frankv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 29 november 2010, 11:46
Mijn mountainbike: Geldrop

Is het soms een Schwalbe band? Mijn ervaring is dat de benden zelf regelmatig niet helemaal "recht" zijn. Ik heb dat gehad met zowel een Racing Ralph of een Nobby Nic. Wat ik ook probeerde, er bleef een slag in de band zitten. Velg gecontroleerd, en die was zo recht als het maar zijn kan.
Vanwege een kapotte band overgestapt op een Conti X-King op dezelfde velg: slag was weg.
Groeten,
Frank

Cube Reaction SL 2018
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Band is een Bondrager XR2, zal standaard op dit model zitten.. na enig gepruts is het nu wel beter geworden, helemaal weg is het nog niet.. ik pruts nog maar even door..
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

De twee keren dat ik een vergelijkbaar gevoel had (hé ik heb een slag in mijn wiel) kloppen beide met de post van Lars. 1x een band net niet strak in de velg, de andere keer zat er een zwakke plek in mijn achterband, waar hij uitstulpte. Dat groeide trouwens uit tot een ballon, die er vlak voor thuiskomst de brui aan gaf :tong
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

helemaal weg krijg ik het niet, na hard oppompen hoor ik hem wel ploppen, dus er gebeurt dan wel wat.. alleen 100% is het dan nog niet. Ik probeer hem nog eens geheel opnieuw te monteren met iets van dreft oid om hem beter te laten glijden, anders maar eens andere tubeless banden monteren op den duur..
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

yep, soms zijn nieuwe banden niet goed, soms raken ze beschadig bij doorslaan, of door misbruik met te smalle bandenlichters, teveel druk, verkeerde montage en toch doorrijden, ...
Als ze nieuw zijn zou je nog garantie kunnen vragen (krijgen is een 2e). En anders gewoon doorrijden of vervangen..
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Vooral de Bontrager velgen, maar ook de Bontrager banden hebben vaker dit probleem. Ook met andere banden kan het lastig worden. Veel 'kneden', al op iets lagere druk en toch ook met zeep werken. En anders het probleem nog een keer bij de dealer neergooien, want het zou niet jouw probleem moeten zijn!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Ik heb hem 2e hands gekocht.. dus het zal mijn probleem wel blijven, maar gezien de aankooprijs valt er nog wel wat in te investeren..
Plaats reactie