Schwalbe banden keuze

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Jirure1984
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 19 december 2010, 17:49
Mijn mountainbike: Giant Anthem 2 2019

Hallo,

Momenteel rij ik met Michelin Country Race's 29x2.10 (740gr). En ik ben ondertussen ook opzoek naar een wielset om de Rodi Blackrock velgen te vervangen voor een lichtere set. Maar daarbij wil ik alvast of uiteindelijk ook de banden vervangen. Om zo het totaal gewicht naar beneden te brengen. Ik rij in Nijmegen en de focus ligt bij de groene route en wil in een later stadium ook de rode route pakken. En misschien ook wel af en toe een ronde over de weg.

Ik ga niet tubeless rijden en zit te denken aan de Michelin c4 latex binnenband.

Er zijn 2 gegadigde:
SCHWALBE Racing Ralph Fietsband 29" Addix Speed SnakeSkin TL-Easy Zwart (2019)
SCHWALBE Thunder Burt Fietsband 29" Addix Speed SnakeSkin TL-Easy Zwart (2019)

Welke setup raden jullie aan en welke breedte?

Voor - achter
1. Burt - Burt
2. Burt - Ralph
3. Ralph - Ralph
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Thunder Burt niet voor maar achter leggen. Maar als je geen wedstrijd/Strava-aspiraties hebt, dan achter een Racing Ralph en voor een Racing Ray.

En dan 2.25. Brengt meer in het terrein dan de paar gram die een 2.1 lichter is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Altijd de band met meer grip aan de voorkant monteren. Je zit niet op een crossmotor.
Voor de breedte zou ik 2.25 doen en sowieso een Addix Snakeskin versie nemen (is ook de enige optie die je hebt denk ik).

Zelf zou ik van Schwalbe een RaRalph achterop leggen en een RaRay voorop.
Als je per se een Thunder Burt wil dan zou ik die achterop leggen en de RaRay aan de voorkant houden.

Die binnenbanden zijn fijn om mee te rijden, maar weet wel dat je ze voor elke rit moet oppompen. Latex is niet 100% dicht.
Als je het vergeet en je hebt te lage druk dan is de kans op snakebites erg groot. Daar zijn ze nogal gevoelig voor. Een reserveband en een pomp meenemen is dus wel zo handig. Dat is natuurlijk altijd zo, maar in dit geval nog meer.
Bij thuiskomst kun je ze overigens prima plakken. Gewoon een butyl plakker erop zoals normaal en dan flink erop rammen met een hamer.
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Ik heb geen antwoord op je vraag maar waarom wil je niet tubeless rijden?
Jirure1984
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 19 december 2010, 17:49
Mijn mountainbike: Giant Anthem 2 2019

Ik ben redelijk competitief aangelegd dus de Burt komt op het achterwiel. Ik was in de veronderstelling dat de meeste grip achter moet zitten. Fijn om te weten. En dan de Ray voor.

Is er nog iets van te zeggen om voor of achter andere maten (2.1/2.25) te hanteren ten opzichte van elkaar?

Tubeless wel/niet. Nu nog geen behoefte om daarin te duiken. Dus ik houd het simpel en pak een binnenband.
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Mijn MTB werd standaard geleverd met een 2.1 achter en 2.25 voor, ik vermoed ivm rolweerstand maar het kan net zo goed een kostenoverweging zijn geweest,,? Ik stap daar weer vanaf en laat nu een Tubeless 2.25 Ralph achterop leggen (Ray voor) vanwege 1.) het aantal lekke banden in slechts 2 maand en 2.) het toch meer ingraven van de huidige smallere achterband t.o.v. voor. Door tubeless te gaan hoop ik ook met iets minder druk te kunnen rijden om nog meer grip te hebben.. nu kijken of het in de praktijk ook zo werkt als verwacht.. :D
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik zou lekker 2.25 nemen, zeker als je een hardtail hebt. Dat geeft meer comfort (= tot op zekere hoogte efficiënter) en bovendien heb je met meer volume ook meer bescherming tegen snakebites. Aangezien je met latex biba's wil gaan rijden is dat een fijne bijkomstigheid.

Als je toch gemixte breedtes wil om de laatste grammetjes te besparen, dan de smalle aan de achterkant en de brede voor. Weer omdat je niet op een crossmotor zit. Een crossmotor heeft al snel iets van 45pk ofzo (gokje). Als jij 30 seconden lang 1pk uit kan persen dan heb je waarschijnlijk al aardig wat uurtjes in het zadel gezeten.
Jirure1984
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 19 december 2010, 17:49
Mijn mountainbike: Giant Anthem 2 2019

2.25 voor en achter.

Bedankt voor het mee denken.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

mijn advies (rij het zelf ook :D) als je een beetje op gewicht wilt letten, ray/ralph combi in 2.25" en dan de duurdere evolution serie ipv performance, scheelt ruim 100 gram per band. Dan toch nog tubeless, niet zozeer voor het gewicht, wat mooi meegenomen is, maar (bijna) nooit meer lek rijden! en meer grip en minder rolweerstand, wat wil je nog meer!

De enige reden die ik kan bedenken om niet tubeless te gaan is als je zeer regelmatig van banden wisselt (en dan bedoel ik dus niet 2x per jaar voor een ander seizoen,)
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Ik zelf rij met de combi tunderburt racingray tubeless 2.25 op een fully.
Erg fijne combi.
Canyon Neuron CF9 2022
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mach0 schreef: wo 22 mei 2019, 15:24 Mijn MTB werd standaard geleverd met een 2.1 achter en 2.25 voor, ik vermoed ivm rolweerstand ...
Je weet dat een brede band lichter rolt?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Ik had inmiddels al een topic gevonden waar ik dat tegenkwam inderdaad.. rij nu sinds 2 dagen ook met 2.25 achter en ik merk op de track ook dat het nu makkelijker gaat. Op de weg merk ik geen verschil eigenlijk. Wel opvallend dat de RRay die voorop ligt niet recht lijkt, hij ligt er wel recht op maar slingerd.. klacht ligt bij Schwalbe benieuwd wat ze te zeggen hebben..
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Mach0 schreef: za 25 mei 2019, 13:19 Ik had inmiddels al een topic gevonden waar ik dat tegenkwam inderdaad.. rij nu sinds 2 dagen ook met 2.25 achter en ik merk op de track ook dat het nu makkelijker gaat. Op de weg merk ik geen verschil eigenlijk. Wel opvallend dat de RRay die voorop ligt niet recht lijkt, hij ligt er wel recht op maar slingerd.. klacht ligt bij Schwalbe benieuwd wat ze te zeggen hebben..
De meeste schwalbe banden slingeren wel wat.
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Als ik mijn duim langs de band leg en ronddraai bijna een centimeter schat ik, lijkt me toch ook voor Schwalbe niet normaal?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

als je zeker weet dat ie er goed op ligt, dus met de "bead" overal volledig tegen in de velgrand (goed te zien als de lijn op de band vlak bij de velg netjes overal op gelijke afstand zit). Dan moet je er gewoon mee terug. Dit is namelijk niet normaal en zal ook zeker merkbaar zijn tijdens het fietsen (en dat is natuurlijk niet de bedoeling)

(ik heb er gelukkig voor en achter geen last van, maar je hoort het vrij vaak, en zou voor mij wel een reden zijn om de banden bv bij mantel te bestellen waar je volgens mij wel een goede kans hebt op een nette garantie afhandeling).
Plaats reactie