budget fietsbril

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
MetaMan
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 00:10
Mijn mountainbike: Commencal Furious 2021

Hey ik ben nu een paar maanden aan het fietsen en ben me een beetje aan het oriënteren voor een degelijke maar niet te dure fietsbril.
Als beginner ben je er nog lang niet met alleen de aanschaf van een fiets heb ik gemerkt :D

Nu zijn er voor de duurdere merken/brillen genoeg reviews en foto's te vinden maar voor een budget vriendelijkere bril is dat wat lastiger te vinden helaas.

Hebben jullie misschien ervaring met bepaalde brillen die wat vriendelijker qua prijs of aan te raden zijn?
New Commencal Furious Ride 2021 Medium (for Sale) :-q
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Een budget is mss wel handig? :wink:
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Ik rijd al jaren rond met een bril van de Lidl. Met 3 verschillende kleuren lenzen; transparant, oranje en bruin. Kostte 5 euro. Zit prima en doet zijn werk goed. Ze hebben ze ook met meekleurende glazen zag ik, die zijn 15 euro. Heb ook een oakley van 180 euro, kan niet zeggen dat die beter zit of kijkt :lol:
Gebruikersavatar
sanderc
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: di 12 februari 2013, 21:39
Mijn mountainbike: cube analog 27,5"

Ik heb diezelfde van de Lidl, bevalt prima. En als ie kapot gaat of je hem verliest haal je gewoon lachend een nieuwe.....of 2..... :D :-q
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

kijk eens op de site van Planet X altijd fietsbrillen in de aanbieding, met keus in kleur en uitvoering.

Ik koop ook wel een licht gebruikte Oakley hier op het forum bijvoorbeeld.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Als je een merk bril wilt dan hoeft Uvex je de kop niet te kosten als je even zoekt.
Gebruikersavatar
Wesselaar
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 10 mei 2019, 22:06
Mijn mountainbike: idworx rock n rohler
Contacteer:

decathlon , 5 euro, in donker, geel en transparant. prima brillen.
doen t bij mij net zo goed als een (te) dure sinner
Gebruikersavatar
MetaMan
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 00:10
Mijn mountainbike: Commencal Furious 2021

TenZNL schreef: vr 31 mei 2019, 23:06 Een budget is mss wel handig? :wink:
ja sorry een budget had inderdaad wel handig geweest misschien. :-D

De echt dure brillen liggen allemaal minstens boven de 100 euro en daar is niks mis mee natuurlijk maar ik vroeg me af of er misschien fietsbrillen in het grote budget daaronder aan te raden zijn.

Natuurlijk hoeft het niet onder de tien euro te liggen dus het mogen ook brillen van tussen de 30 en 70 euro zijn o.i.d

Aan de Lidl of Decathlon had ik nog niet gedacht, maar voor 5 euro kan ik zeker de gok wel eens nemen :-q
New Commencal Furious Ride 2021 Medium (for Sale) :-q
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik heb een paar jaar geleden drie brillen gekocht bij de Lidl voor 1 euro per stuk. Een ben ik er kwijtgeraakt. Ze voldoen prima. Ook weleens een duurdere gehad, maar qua zicht zie ik helemaal geen verschil.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

MetaMan schreef: za 1 juni 2019, 18:01
TenZNL schreef: vr 31 mei 2019, 23:06 Een budget is mss wel handig? :wink:
ja sorry een budget had inderdaad wel handig geweest misschien. :-D

De echt dure brillen liggen allemaal minstens boven de 100 euro en daar is niks mis mee natuurlijk maar ik vroeg me af of er misschien fietsbrillen in het grote budget daaronder aan te raden zijn.

Natuurlijk hoeft het niet onder de tien euro te liggen dus het mogen ook brillen van tussen de 30 en 70 euro zijn o.i.d

Aan de Lidl of Decathlon had ik nog niet gedacht, maar voor 5 euro kan ik zeker de gok wel eens nemen :-q
In dat budget shop ik ook :winkie:
Hier een Alpina (Twist 4, meen ik). Was iets van €55,- en komt met hardcase, washand en 3 kleuren lenzen. Prima pasvorm, zit stevig zonder te klemmen en (in mijn geval belangrijk) past onder een trailhelm met lagere achterkant.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Los van het zicht is een bril ook bescherming van je ogen tegen takken, opspattend steen maar ook bij een crash.
Kijk dus naast goed zicht en pasvorm vooral ook of die dingen stevig zijn en heel blijven en beschermen als je op je snuffert gaat.
Goede brillen zijn gecertificeerd en daar bij weet je dat dat goed zit, bij goedkopere is dat niet altijd duidelijk.

Zelf heb ik brillen met meekleurende glazen, maar ook dat heeft grenzen in het bereik dus heb ik 3 verschillende:
Een met lichte gele glazen voor swinters/weinig licht situaties van Endura . (aanbieding geweest bij CRC van ik meen 35,-)
Een POC met medium glazen (80,-?? bij Futurum) top ding maar swinters of in dichte donkere bossen voor mij te donker,
Een oakley met donkere glazen (duur). Leuk in de bergen, de Canarische eilanden of op zee maar draag ik zelden in NL met sporten.

Ik heb ook Decathlon en Lidl brillen gehad in het begin, maar zie wel duidelijk verschil. Of het het prijsverschil waard is kun je over discussiëren, het gevoel van veiligheid bij crashes is het mij in ieder geval wel waard.

Zoiets wil je niet!
https://www.cyclingweekly.com/news/late ... ash-327144
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Bekend verhaal . de Lidl brillen zijn prima voor een paar maanden of als beginner .
ik fiets al jaren en dan nog vind ik een 150 euro bril te duur om te kopen .
ik heb nu 2 jaar een Alpina van 50 euro en daar ben ik enorm tevreden mee. deze heeft aan de binnenkant ruw glas opervlak daardoor beslaat hij niet .. zeer prettig en fijne pasvorm .
Gebruikersavatar
MetaMan
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 00:10
Mijn mountainbike: Commencal Furious 2021

Jurf schreef: za 1 juni 2019, 18:47 Zoiets wil je niet!
https://www.cyclingweekly.com/news/late ... ash-327144
Ik durf die link al niet eens aan te klikken :lol:
De veiligheid is inderdaad een zeer goede reden om een degelijke bril aan te schaffen. En voor die vliegjes vooral voor die k#%@ :evil: vliegjes.
Maar dan mag ik ook wel een mondkapje aanschaffen :D

Over de kleur van de lensen twijfel ik nog. In Zoetermeer heb je veel stukken door het bos en dan is het best donker met donkere glazen.
Meekleurende glazen klinken goed maar betwijfel of ze dan wel goed de zon tegenhouden in de open stukken.
New Commencal Furious Ride 2021 Medium (for Sale) :-q
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ga dan bij jezelf na waar je het meest last van hebt, de een ziet beter in het donker maar sneller last van fel licht en vice versa.
Meekleurende glazen hebben een behoorlijk bereik maar van donkere bossen tot superblauwe lucht in de bergen of canarische eilanden kan geen enkele lens 100% dekken, dus bedenk je ook waar je zo,n ding voor koopt.
Idealiter koop je een bril met een setje uitwisselbare lenzen, dat heeft de Missus, nu zonnebril glazen erin en s winters doorzichtige met een heeeeel licht tintje.
Ik rij nu ff met de POC (Medium), maar grootste deel van het jaar met de lichtere meekleurende omdat die voor mij het beste werkt.

Een Oakley, Adidas etc hoeft echt niet, maar kijk wel naar iets degelijks, en ook hier weer, ik ben een groot fan van dingen in de uitverkoop.
Je hebt er nu weinig aan, maar zonnebrillen kosten in de herfst en winter heel veel minder....
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1003
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ik gebruik vaak ook Lidl brillen voor de lokale rondjes. Zitten prima, maar hebben wel het risico dat bij een val je neus open haalt. Voor het wat stevigerige werk had ik een trekkingbril van de Decathlon van ca 50 euro met een betere (veel langere) aansluiting op de neus. Sinds die bril kwijt is draag ik in die gevallen goggles.
Ja, doei !
Plaats reactie