Ik heb momenteel Maxxix Crossmark 29 x 2.10 banden erop zitten, volgens de onderstaande site al degelijk voor op verharde wegen:
https://mountainbanden.be/29-mtb-banden ... ossmark-29
Alhoewel ik geen moeite heb om 45 minuten gemiddeld 25km/h te rijden (met zijwindkracht 3/4), denk ik dat een lange tocht van 100km+ toch wel zwaar gaat worden. Zijn er misschien specifieke banden die jullie aanraden? Misschien is het vervangen van de banden al voldoende en hoef ik geen nieuwe fiets te kopen (maar dan is onderhoud wel weer nodig).
Nieuwe MTB / ATB of nieuwe banden?
-
- Moderator
- Berichten: 16709
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Voor echt lange tochten over asfalt zou ik investeren in een ander setje banden, namelijk echte slicks. Dat rolt toch echt wel beter dan alles waar een nop op zit
Breed (zoals bijvoorbeeld een Schwalbe Supermoto) rolt ongeveer even licht als smal, maar is natuurlijk wel zwaarder. Dat voel je enigzins bij optrekken, als je eenmaal op snelheid bent niet meer. Banden niet te zacht oppompen is wel belangrijk als het op asfalt licht moet rollen.
Voordeel "breed" (zeg 2.0 tot 2.35) is dat je pedalen niet dichter bij de grond komen en de looks van je fiets intact blijven. Voordeel smal is eigenlijk alleen een paar gram minder.
Hele zware banden zoals een Schwalbe Big Apple zou ik wel mijden, die zijn toch net iets meer op duurzaam dan op lekker rollen gericht.
Breed (zoals bijvoorbeeld een Schwalbe Supermoto) rolt ongeveer even licht als smal, maar is natuurlijk wel zwaarder. Dat voel je enigzins bij optrekken, als je eenmaal op snelheid bent niet meer. Banden niet te zacht oppompen is wel belangrijk als het op asfalt licht moet rollen.
Voordeel "breed" (zeg 2.0 tot 2.35) is dat je pedalen niet dichter bij de grond komen en de looks van je fiets intact blijven. Voordeel smal is eigenlijk alleen een paar gram minder.
Hele zware banden zoals een Schwalbe Big Apple zou ik wel mijden, die zijn toch net iets meer op duurzaam dan op lekker rollen gericht.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- All rounder
- Berichten: 90
- Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
- Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014
Het gaat er vooral om dat het rijden lichter wordt, dus een beetje andere look is niet ergkermit schreef: ↑wo 12 juni 2019, 20:52 Voor echt lange tochten over asfalt zou ik investeren in een ander setje banden, namelijk echte slicks. Dat rolt toch echt wel beter dan alles waar een nop op zit
Breed (zoals bijvoorbeeld een Schwalbe Supermoto) rolt ongeveer even licht als smal, maar is natuurlijk wel zwaarder. Dat voel je enigzins bij optrekken, als je eenmaal op snelheid bent niet meer. Banden niet te zacht oppompen is wel belangrijk als het op asfalt licht moet rollen.
Voordeel "breed" (zeg 2.0 tot 2.35) is dat je pedalen niet dichter bij de grond komen en de looks van je fiets intact blijven. Voordeel smal is eigenlijk alleen een paar gram minder.
Hele zware banden zoals een Schwalbe Big Apple zou ik wel mijden, die zijn toch net iets meer op duurzaam dan op lekker rollen gericht.
Met breed zeg je 2.0 tot 2.35, dan zit ik met 2.10 dus al aan de smalle kant hiervan. Ik neem aan dat ik dan sowieso al voor semi-slick moet gaan.
-
- Moderator
- Berichten: 16709
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
In het terrein is breder doorgaans beter: meer grip, meer comfort, lichter rollen.
Op straat hoef je in principe niet breed te gaan, 2.1 is dan (meer als) genoeg.
Essentieel om licht te rollen op straat is een minimaal (of geen) profiel, en voldoende op spanning zetten. Uiteraard pomp je een smal bandje harder op dan een brede: een 23mm "breed" racebandje gaat op minimaal 6 bar, een 2.35 brede Supermoto zou ik niet harder dan 3, maximaal 3.5 bar zetten.
Wat ik wel een aardig wegbandje vind is de Schwalbe Kojak: is redelijk licht en rolt super.
Ik heb een "weg-mtb" waar ik zowel met Kojak's als Big Apples op gereden heb en dan voelt de fiets met de Kojak's wel wat lichtvoetiger. Beide banden in 2.0 breedte (26") maar de Kojak is een fractie smaller dan de BA. De BA's zijn wel bijna twee keer zo zwaar als de Kojak's... maar daarentegen ook bombproof.
Op diezelfde fiets heb ik ook Conti Sportcontact slicks in 1.6 gereden en dat rolt ook super, die smalle dingen zien er alleen niet uit en je zit merkbaar sneller met je pedaal aan de grond als je even te lang doortrapt in een bocht. De banden zijn namelijk niet alleen smaller maar ook lager
Als dat geen probleem voor je is is er weinig bezwaar tegen een smallere band.
Op straat hoef je in principe niet breed te gaan, 2.1 is dan (meer als) genoeg.
Essentieel om licht te rollen op straat is een minimaal (of geen) profiel, en voldoende op spanning zetten. Uiteraard pomp je een smal bandje harder op dan een brede: een 23mm "breed" racebandje gaat op minimaal 6 bar, een 2.35 brede Supermoto zou ik niet harder dan 3, maximaal 3.5 bar zetten.
Wat ik wel een aardig wegbandje vind is de Schwalbe Kojak: is redelijk licht en rolt super.
Ik heb een "weg-mtb" waar ik zowel met Kojak's als Big Apples op gereden heb en dan voelt de fiets met de Kojak's wel wat lichtvoetiger. Beide banden in 2.0 breedte (26") maar de Kojak is een fractie smaller dan de BA. De BA's zijn wel bijna twee keer zo zwaar als de Kojak's... maar daarentegen ook bombproof.
Op diezelfde fiets heb ik ook Conti Sportcontact slicks in 1.6 gereden en dat rolt ook super, die smalle dingen zien er alleen niet uit en je zit merkbaar sneller met je pedaal aan de grond als je even te lang doortrapt in een bocht. De banden zijn namelijk niet alleen smaller maar ook lager
Als dat geen probleem voor je is is er weinig bezwaar tegen een smallere band.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- All rounder
- Berichten: 90
- Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
- Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014
Het snelste wat ik kan gaan met de huidige MTB banden is 50kmh, maar dat is dan door een aquaduct met de wind van achteren
Dat is nog niet snel genoeg om problemen te krijgen hoop ik.
Daarnaast heb ik nog gekeken naar de Sensa Sella 27 2019. 29" banden, Deore derailleur, nieuw dus geen gedoe met onderhoud / onderdelen vervangen etc. voor €599. Natuurlijk komen eventueel de (semi) slick banden er nog bij, maar door m'n huidige MTB te verkopen is het wel betaalbaar. Tweedehands is natuurlijk mooi om een degelijke fiets te kopen voor minder, maar voor mijn lengte is er weinig te vinden, laat staan eentje in goede staat.
Dat is nog niet snel genoeg om problemen te krijgen hoop ik.
Daarnaast heb ik nog gekeken naar de Sensa Sella 27 2019. 29" banden, Deore derailleur, nieuw dus geen gedoe met onderhoud / onderdelen vervangen etc. voor €599. Natuurlijk komen eventueel de (semi) slick banden er nog bij, maar door m'n huidige MTB te verkopen is het wel betaalbaar. Tweedehands is natuurlijk mooi om een degelijke fiets te kopen voor minder, maar voor mijn lengte is er weinig te vinden, laat staan eentje in goede staat.
-
- All rounder
- Berichten: 90
- Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
- Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014
Na nog een beetje te hebben rond gezocht ben ik uitgekomen op de volgende MTB's:
Tweedehands:
Sensa Catena TNT 29 2015 ~€350-400
Merida Big Nine 200 2019 ~€350-400
Specialized Rockhopper Comp 2014 ~€300-350 (incl. banden voor op de weg)
X-trail save 5.0 ~€350-400
Nieuw:
Merida Big Nine 300 2019 €699
Grand Canyon AL 4.0 €699
Fuji Nevada 1.1 2018 €679
Trek X-Caliber 7 2018 €649
Sensa Sella 27 2019 €599
Natuurlijk zijn de nieuwe en duurdere MTB's (in de meeste gevallen) beter dan de goedkopere fietsen, maar dan blijft er niks over voor eventuele upgrades of aanpassingen. Vandaar dat ik er nog enkele goedkopere heb tussen staan.
Tweedehands:
Sensa Catena TNT 29 2015 ~€350-400
Merida Big Nine 200 2019 ~€350-400
Specialized Rockhopper Comp 2014 ~€300-350 (incl. banden voor op de weg)
X-trail save 5.0 ~€350-400
Nieuw:
Merida Big Nine 300 2019 €699
Grand Canyon AL 4.0 €699
Fuji Nevada 1.1 2018 €679
Trek X-Caliber 7 2018 €649
Sensa Sella 27 2019 €599
Natuurlijk zijn de nieuwe en duurdere MTB's (in de meeste gevallen) beter dan de goedkopere fietsen, maar dan blijft er niks over voor eventuele upgrades of aanpassingen. Vandaar dat ik er nog enkele goedkopere heb tussen staan.