Kan je een clincher tubeless maken?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
eagter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 11 juni 2019, 22:32

Ik zou graag tubeless willen gaan fietsen, maar ik heb sensa supra MA comp velgen. Dit zijn Aluminium clincher velgen. Met een Schwalbe tubeless kit en tubeless easy banden ben ik in ieder geval aan de slag gegaan, maar de veel besproken plop geluiden dat de band goed op zijn plaats schiet heb ik nog niet gehoord. Is dit een kwestie van meer of andere tape toepassen of toch even doorsparen voor een TR wielset? ik heb de doc blue nog niet toegevoegd. Naar mijn idee moet je de plop horen ongeacht de aanwezigheid van de vloeibare latex.
Als ik dan toch uit moet kijken naar een andere wielset, is het een gekke gedachte om de vloeibare latex dan zolang in de binnenband te gieten?
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Er zijn zat banden die niet ploppen.

Veel belangrijker is of je band op druk blijft.
Of je dat zonder latex gaat kunnen zien ligt weer aan de band en de velg.
Soms blijft het ook zonder latex, best goed, op druk en soms met er eerst van alles gedicht worden.

Proberen dus.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

"Clincher" wil alleen zeggen dat je velgen hebt voor "normale" banden, met binnenband of dmv dichtvloeistof tubeless gemonteerd. Dit in tegenstelling tot "tubular" velgen, die bedoeld zijn om tubes op vast te lijmen. Clinchers hebben dus een opstaande rand.
Banden met een stalen hieldraad worden draadbanden genoemd, banden met een kevlar hieldraad vouwbanden.

In de velgrand kunnen wel verschillen zitten. Tubeless ready velgen hebben een lage rand, conventionele velgen een iets hogere.
Bij de TR-velgen volstaat het in principe om een luchtdicht velglint (tubeless tape) te plakken, er een ventiel door te prikken en de gemonteerde band met latex te vullen. Door de lage velgrand wordt de hieldraad goed op zijn plek gehouden.

Bij een velg met hogere rand is de kans dat de band dan niet goed (genoeg) afdicht groter, vooral ook bijvoorbeeld bij een schuine kracht op de band (landing na een sprongetje, hard door de bocht met weinig bandendruk). Dan komt de band kort even los van de rand (burpen genoemd) waardoor er ineens veel lucht ontsnapt. Vaak zoveel dat je meteen plat staat ;-)

Om dit te voorkomen gebruik je in dit soort velgen geen tubeless tape maar een dikkere rimstrip met ingebouwd ventiel. Soms wordt er geen rimstrip gebruikt maar een opengeknipte binnenband (met het ventiel er nog aan), dit wordt ghetto-tubeless genoemd.

Dus als jouw velgen een hogere rand hebben is waarschijnlijk een rimstrip de beste optie. Die zijn er in meerdere maten (omtrek en breedte).
Zijn je velgen tubeless ready kun je volstaan met tubeless tape, let wel op de passende breedte.

Het ploppen van de band geeft alleen maar aan dat hij goed tegen de velgrand aanligt. Dat kun je ook op het oog controleren, er loopt een dun randje over je band wat een (paar) mm van de velgrand af zit. Als dat over de hele omtrek van de band even ver van de velgrand verwijderd is zit je band goed (uiteraard beide zijden controleren ;-)).
Dat ploppen gaat soms zo makkelijk dat het niet hoorbaar is, en soms is het geluid zo hard dat het meer als een knal klinkt. Of er al dan niet latex in je band zit heeft er inderdaad niets mee te maken, het kan zelfs met binnenbanden hoorbaar zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als toevoeging op de uitleg van Kermit: het ploppen krijg je eigenlijk alleen voor elkaar met een compressor. Je moet in 1x een heleboel lucht in de band krijgen, dat lukt niet met een gewone pomp. En bij standaard velgen blijft de lucht bijna altijd ontsnappen voordat de band luchtdicht tegen de zijkanten gedrukt wordt.


En als kleine correctie op Kermit zijn uitleg: speciale tubeless ready velgen hebben vooral een hogere bodem. Daardoor ligt de band strakker om de velg en kan de lucht er ook bij het oppompen niet makkelijk uit ontsnappen. En kun je vaak de setup ook tubeless krijgen met een gewone pomp. Door extra tape in een standaard velg te wikkelen breng je ook de bodem van zo een velg omhoog en heb je de buitenband eerder luchtdicht.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
eagter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 11 juni 2019, 22:32

Bedankt voor de reacties. Ik zal nog eens op zoek gaan naar een wat dikker velglint. Ik had de Bontrager RXL Tubeless Rim Strip besteld. Deze paste prima in de velg. Helaas niet de goede diameter ontvangen. De andere strip was wel de goede diameter, maar weer te breed. Het leek wel een goede basis om het burpen van de band te voorkomen. Nu nog een set zien te vinden van 27,5inch x 22,5mm
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Lars TB schreef: vr 14 juni 2019, 10:35 Als toevoeging op de uitleg van Kermit: het ploppen krijg je eigenlijk alleen voor elkaar met een compressor. Je moet in 1x een heleboel lucht in de band krijgen, dat lukt niet met een gewone pomp.
...
2 sets velgen, 1e Stans velgen met oude RaRa's, 2e carbon nextie met Ray/Ralph. Beide plopte heel duidelijk (echt een scherpe "pang") met een joe blow track pomp, wel de core uit het ventiel voor een grotere luchtstroom. En pompen als een malle natuurlijk :D

Dus, de kans is misschien kleiner met een gewone pomp, maar zeker niet afwezig
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Prulleman schreef: di 18 juni 2019, 09:02
Lars TB schreef: vr 14 juni 2019, 10:35 Als toevoeging op de uitleg van Kermit: het ploppen krijg je eigenlijk alleen voor elkaar met een compressor. Je moet in 1x een heleboel lucht in de band krijgen, dat lukt niet met een gewone pomp.
...
2 sets velgen, 1e Stans velgen met oude RaRa's, 2e carbon nextie met Ray/Ralph. Beide plopte heel duidelijk (echt een scherpe "pang") met een joe blow track pomp, wel de core uit het ventiel voor een grotere luchtstroom. En pompen als een malle natuurlijk :D

Dus, de kans is misschien kleiner met een gewone pomp, maar zeker niet afwezig
Ik had het duidelijker moeten schrijven, ik doelde op de niet-tubeless velg van TS. Zowel de Stans als vrijwel alle Nextie velgen zijn tubeless ready met een hogere bodem. En dan lukt het soms zelfs met een minipomp om de banden op hun plek te krijgen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

eagter schreef: vr 14 juni 2019, 14:12 Bedankt voor de reacties. Ik zal nog eens op zoek gaan naar een wat dikker velglint. Ik had de Bontrager RXL Tubeless Rim Strip besteld. Deze paste prima in de velg. Helaas niet de goede diameter ontvangen. De andere strip was wel de goede diameter, maar weer te breed. Het leek wel een goede basis om het burpen van de band te voorkomen. Nu nog een set zien te vinden van 27,5inch x 22,5mm
Krijg je ze er echt niet omheen? Ik heb die 26” bontrager velglinten wel om 27,5” wielen gekregen. Je moet wel een beetje doorzetten maar dan zitten ze goed. Ze werken wel goed, zelfs met niet-tubeless banden en latex. Met ‘echte’ tubeless banden zal je wel verschil merken in hoe vaak je moet oppompen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Lars TB schreef: di 18 juni 2019, 09:22
Prulleman schreef: di 18 juni 2019, 09:02
2 sets velgen, 1e Stans velgen met oude RaRa's, 2e carbon nextie met Ray/Ralph. Beide plopte heel duidelijk (echt een scherpe "pang") met een joe blow track pomp, wel de core uit het ventiel voor een grotere luchtstroom. En pompen als een malle natuurlijk :D

Dus, de kans is misschien kleiner met een gewone pomp, maar zeker niet afwezig
Ik had het duidelijker moeten schrijven, ik doelde op de niet-tubeless velg van TS. Zowel de Stans als vrijwel alle Nextie velgen zijn tubeless ready met een hogere bodem. En dan lukt het soms zelfs met een minipomp om de banden op hun plek te krijgen.
Ah, dat zou kunnen :-q
eagter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 11 juni 2019, 22:32

Oli4k schreef: di 18 juni 2019, 09:39
eagter schreef: vr 14 juni 2019, 14:12 Bedankt voor de reacties. Ik zal nog eens op zoek gaan naar een wat dikker velglint. Ik had de Bontrager RXL Tubeless Rim Strip besteld. Deze paste prima in de velg. Helaas niet de goede diameter ontvangen. De andere strip was wel de goede diameter, maar weer te breed. Het leek wel een goede basis om het burpen van de band te voorkomen. Nu nog een set zien te vinden van 27,5inch x 22,5mm
Krijg je ze er echt niet omheen? Ik heb die 26” bontrager velglinten wel om 27,5” wielen gekregen. Je moet wel een beetje doorzetten maar dan zitten ze goed. Ze werken wel goed, zelfs met niet-tubeless banden en latex. Met ‘echte’ tubeless banden zal je wel verschil merken in hoe vaak je moet oppompen.
Helaas niet. Bij de goede diameter was de rim strip duidelijk te breed. En de andere was een 29". Ik heb nog overwogen om deze passend te maken voor 27.5", maar dan moet je de las ook weer luchtdicht zien te krijgen. Dan toch liever een passende set om problemen te voorkomen.
yskan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 5 juli 2019, 12:16

Ik denk dat mijn vraag ook raakvlakken heeft met de originele post.

Ik heb tevens wielen van Sensa (zie foto's: Supra MA Elite). Om deze tubeless te maken kan ik dan volstaan met bijvoorbeeld een Joe's Tubeless kit waarbij ik de rimstrip moet gebruiken?

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Dat denk ik wel. Op mijn commuter kreeg ik non-tubeless taiwanese velgjes zonder al te veel moeite tubeless hiermee. Wel icm Schwalbe TLE banden.
Met niet TLR velgen icm met niet TLR banden heb ik mindere ervaringen. De 24" wieltjes van de mini-me (met niet-TLE RoRo banden om Alex velgen) kreeg ik met heel veel latex en vloeken wel tubeless, maar die verloren veel lucht, en na een maandje niet gebruiken stonden de banden plat en kreeg ik ze niet opnieuw tubeless. Wat wellicht ook niet hielp was dat de banden al een tijd als "gewone" band in gebruik waren geweest.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ghetto tubeless met een opengeknipte binnenband lukt altijd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie