beginnende MTBer

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
DVerhoof
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 14 juni 2019, 21:55

Goedemorgen,
Mijn naam is Don Verhoof,
ik ben compleet nieuw hier en ben op zoek naar een all round MTB waar ik lekker mee kan baggeren in de Nederlandse bossen en singletracks en zeer waarschijnlijk ook de Ardenne en de Eifel.
Zelf ben ik 1.93m en rond de 110kg. mijn binnenbeenlengte heb ik nog niet gemeten.

Na veel lezen hier op het forum, kom ik regelmatig de term 'LTHT' tegen, buiten de volledige benaming, Long travel hardtail, kom ik niet echt verdere informatie hierover tegen(waarschijnlijk door mijn gebrekkige kennis van dit forum en ongeduld om verder te zoeken :roll: )
Heeft dit alleen maar te maken met de veerweg van de voorvork of is de gehele geometrie van een LTHT anders tov bijvoorbeeld een XC?

mijn budget ligt rond de 1000 euro en ben ik in eerste instantie ben ik, bij de plaatselijke fietsenmaker, een Haibike seet hardnine 6.0 tegengekomen.
[url]https://www.haibike.com/nl/en/bikes/mou ... 150940[url]
na enige zoekwerk kwam ik ook een Grand Canyon al sl 8.0 tegen. deze ligt eigenlijk boven mijn budget.
[url]https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... 5.html[url]
Heeft iemand ervaring met deze fiets en uberhaubt canyon opzich. aangezien de fietsen alleen maar online zijn te bestellen.

Gr Don
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Een LTHT is een hardtail die een wat langere vork heeft, ongeveer vanaf 130mm.
Die fietsen zijn wat meer op fun en afdalen gericht (dus ook geo-wise) dan de doorsnee, op snelheid gerichte XC HT, die meestal (al is dat de afgelopen jaren wel langzaam aan het veranderen) met een steilere balhoofdshoek, een racey zithouding en een 100mm vork hebben.

De LTHT is dus wat meer allround en trail-gericht, veelal ook speelser, heeft een relaxtere zit en stuurt wat gemoedelijker. Ze zijn ook wat steviger en dus ook zwaarder (tenzij je écht geld uitgeeft :winkie: ) waardoor je er wat lomper mee kan omgaan.
Laatst gewijzigd door TenZNL op za 15 juni 2019, 11:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Mijn vorige 2 fietsen waren van Canyon. Mooie fietsen, doordachte geometrie, prijs/kwaliteit vind je nergens anders en de (online) service is top.
Nadeel: Je kan niet proefrijden, of je moet er een ritje naar Koblenz voor over hebben. Maak je niet druk over onderhoud, de meeste lbs zien je graag komen.

Die Canyon AL SL 8.0 is die paar honderd euro extra zeker waard! Lukt dat niet, kies dan sowieso voor een fiets met luchtgeveerde vork.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Ik denk dat je beter de Canyon al 6.0 kunt vergelijken met de Haibike dan de al sl 8.0.
DVerhoof
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 14 juni 2019, 21:55

massen schreef: za 15 juni 2019, 13:52 Ik denk dat je beter de Canyon al 6.0 kunt vergelijken met de Haibike dan de al sl 8.0.

Hoe zit het met de kwaliteit van de sr suntour vork? lees wel is dat de kwaliteit een vork van sr suntour niet super is tov bijv rockshox of fox, klopt dit?
Giant-E schreef: za 15 juni 2019, 11:37 Mijn vorige 2 fietsen waren van Canyon. Mooie fietsen, doordachte geometrie, prijs/kwaliteit vind je nergens anders en de (online) service is top.
Nadeel: Je kan niet proefrijden, of je moet er een ritje naar Koblenz voor over hebben. Maak je niet druk over onderhoud, de meeste lbs zien je graag komen.

Die Canyon AL SL 8.0 is die paar honderd euro extra zeker waard! Lukt dat niet, kies dan sowieso voor een fiets met luchtgeveerde vork.
,

Hoe zit het met de geometrie van de canyon? kan je deze toevallig ergens mee vergelijken?
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De Raidon is vergelijkbaar met de recon, zo niet beter.
Ik vind de BSA BB van de Canyon ook wel een voordeel. Kan niet goed achterhalen wat de Haibike voor BB heeft.
Je kunt die Canyon tot een 30 dagen proberen.
Plaats reactie