Nieuwe fiets?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Mirko
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 5 augustus 2014, 22:44

Hi!

Ik ben enkele jaren geleden met een specialized crave hardtail begonnen. Deore afgemonteerd en eigenlijk basis dus.
Nu ben ik aan het kijken naar een nieuwere en beter afgemonteerde fiets.
Ik wil graag fully rijden omdat ik met mijn lengte (1.96)veel last heb van mijn rug. Enkele testritten met fully’s stemmen mij enorm positief. Nu heb ik een prima onderhouden fiets gespot, gebeld met de eigenaar en gesproken over vervangen onderdelen. Fiets is slx/xt afgemonteerd en ziet er netjes uit. Mag ik om jullie idee/oordeel en advies vragen? Alvast bedankt voor jullie reactie!

Oh ja: ik fiets dus voornamelijk in NL en winterberg. Geen races of extreem technische dingen.. vooral door de bossen lekker bezig zijn!

http://link.marktplaats.nl/m1423746645? ... nt=app_ios
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ziet er wel goed uit volgens mij. Kan geen prijs zien dus lastig inschatten nu. Dat zal je dus zelf moeten overwegen.

Keuze voor een fully is wel verstandig. Ik heb 4 maanden terug mijn rug gebroken en daardoor sinds kort ook op een fully overgestapt.
Ik mag nog geen tracks rijden (een val kan nu nog fataal zijn) maar een klein proefritje op VLD was voor mij al een duidelijk merkbaar verschil.

Succes in je zoektocht, en vraag gerust hier om advies. Dat ga je nergens beter krijgen beloof ik je.
Mirko
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 5 augustus 2014, 22:44

Vraagprijs is 1175, maar daar kan nog wel wat vanaf. Het gaat om iemand die de fiets voor zijn zoon in gedachten en daarom klaar had gemaakt. Helaas voor hen vind de zoon er niks aan.

Daarnaast zie ik op het te koop gedeelte hier: viewtopic.php?f=20&t=142167

Is dir vergelijkbaar? Of beter? Ik ben helaas geen kenner.
Mirko
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 5 augustus 2014, 22:44

De zoektocht gaat verder. De epic is door de verkoper toch verwijderd om met zijn zoon te gaan fietsen helaas.

Wellicht is dit een optie?

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zowel de Scalpel als de Epic zijn wedstrijdgerichte fietsen. En beide met onderdelen die service gevoelig zijn. Niet de allereerste keuze die ik zou maken.

Die Santa Cruz is veel meer een fiets 'om lekker mee te gaan fietsen'. Belangrijk voor jou is vooral de juiste maat en die is in alle drie de gevallen krap aan (volgens huidige normen).

Maar ik zou zeker even een kijkje gaan nemen bij de Santa Cruz!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Saltire
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 5 augustus 2018, 13:10

Hi Mirko,
Good luck in your search. It's quite hard to determine the condition of bikes unless you see them. I had a guy describing some front forks as mint condition with severe wear on the stantions!
My best advise for you buying a second hand bike is to go with someone who knows how to maintain a bike and check component wear. You could be buying a bike that will cost allot in your next service if your not careful.
Main things to know / check:
1. When was the last time the rear and front forks were serviced ( evidence) this is very important on a bike with suspension.
2. Check the chain for stretch ( chain wear tool) and cogs for wear. It's costly to replace the drive chain.
3. Check frame for cracks/ damage ( for alloy frames check the welds cracks will appear there first)
4. Dropper post( does it hold position?)
5. Check brakes, check they are not spongy, this will indicate that they need a bleed service.
Good luck
Mirko
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 5 augustus 2014, 22:44

Okay! De fietsen die ik genoemd heb vallen dus af. Ik ben inmiddels in gesprek over de Santa Cruz, wellicht wordt dat hem.
Ingezetters bedankt voor de reacties tot dusver.

Maar hoe herken je dan een race MTB? Verhaal van bomen bos :)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mirko schreef: zo 16 juni 2019, 21:44 Maar hoe herken je dan een race MTB? Verhaal van bomen bos :)
De korte weg is te roepen dat het fietsen met tot 100 mm veerweg zijn.


Maar dat gaat niet helemaal op. Wedstrijdgerichte mtb's hebben een stuggere afstelling, maar er zijn ook mtb's met 100 mm veerweg die juist meer op comfort/controle afgesteld zijn. En er zijn een aantal mtb's die tot 120 mm veerweg hebben die ook wat stugger afgesteld zijn.


Het is vooral te bepalen door te kijken in welk hokje de fabrikant de fiets stopt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mirko
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 5 augustus 2014, 22:44

Hoppa! Gelukt en blij met mijn aankoop van de Santa Cruz. Ik zal binnenkort eens wat foto's plaatsen!

Andere vraag, mijn oude fiets wil ik dan te koop zetten, dit is mijn eerste fiets en dus qua onderdelen eenvoudig maar netjes en in prima staat.
Kan iemand mij adviseren wat hier een eerlijke vraagprijs voor is?

In nette staat gebruikte mountainbike, altijd netjes dealer onderhouden.
Nieuw gekocht 2015
29 Inch
Rockshox XC 32 Voorvork 100mm travel
SRAM x5 voor derailleur
Shimano Deore Achter derailleur
2x10 speed
Shimano Deore Shifters
Tektro Gemini Schijfremmen 180mm voor en 160mm achter
Sram Crank
KMC ketting
Lizzard Skins Handvaten
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zal ergens rond de €500-600 hebben gekost toen die nieuw was? (als het een merkfiets is).

Dan misschien nog €300-400 als de staat echt goed is.


Lastig te zeggen zonder foto of meer info (merk).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mirko
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 5 augustus 2014, 22:44

Aah stom! Specialized Crave is het merk en model. Nieuwprijs was €1200,-

Foto’s zal ik even nagaan hoe ik die kan plaatsen hier
Mirko
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 5 augustus 2014, 22:44

Afbeelding

Deze dus: 1200€ nieuw
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mirko schreef: ma 24 juni 2019, 18:17 Aah stom! Specialized Crave is het merk en model. Nieuwprijs was €1200,-

Foto’s zal ik even nagaan hoe ik die kan plaatsen hier
En dan die afmontage? :o

Goed, vraag er iets meer dan de helft voor, ergens tussen de €600-700,-. Moet kunnen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mirko
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 5 augustus 2014, 22:44

Ja, jammer he? Ik heb me laten voorlichten door een speciaalzaak en dat is ook de laatste keer dat ik er ben geweest.

Als ik 500 kan krijgen ben ik blij, bedankt voor je advies!
Plaats reactie