Dames model MTB voor beginner.

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Nooky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 17 juni 2019, 18:28

Ik wil een dames MTB kopen. Maar ik vind het moeilijk om een keuze te maken uit de modellen die ik heb gezien. Tja welke moet je nou nemen? Ik heb een budget van rond de 500 euro. Als beginner heb ik nog geen hele grote eisen. Alleen dat het een betrouwbare fiets is die ook comfortabel is. Ik zal er op verharde en onverharde wegen mee rijden en wil er ook bosritten mee gaan maken. Maar geen zware dingen. Ik ben 1.68 en weeg 75 kilo. Heeft er iemand tips voor mij welke een goede aankoop zou zijn?
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Altijd mooi om met deze sport te willen starten. Alleen nu is het alleen om te starten niet de goedkoopste sport. Door de aanschaf van een fiets, kleding, helm, handschoenen loopt het al snel in de papieren. €500,- klinkt dan wel ruim, maar je zit dan echt aan de onderkant van de fietsenmarkt. Probleem, goedkope schakelgroep, zware voorvork en zware wielen. Iets wat het rijplezier niet echt vergroot.

Een optie zou dan zijn om een goede 2e hands te scoren. Je ogen goed openhouden en veel rondkijken. Zorg er vooral voor dat je de juiste framemaat kiest.

Veel vrouwen vinden het prettig dat ze niet te sportief naar voren zitten en daarin zou een LTHT (Long Travel Hardtail) nog een positieve inbreng kunnen hebben. Hierdoor zit je iets rechtop omdat de voorvork wat meer veerweg heeft.

Nadeel van een 2e hands en daarbij een gebrek aan kennis dat het maar afwachten is wat je aankoopt. Enige kennis van producten is dan wel prettig.
Zum
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: do 26 oktober 2017, 21:16

In de prijsklasse die je noemt kun je geen hele hoge eisen stellen. Je krijgt een aluminium frame met een sobere afmontage, en relatief zware wielen en bandjes. Dit wil niet zeggen dat je geen plezier kunt hebben op zo’n mtb! Kijk naar merken als Merida, Cube, Sensa. Vraag eens rond bij de mtb-ers in de buurt die je kent, welke fietsenmaker betrouwbaar is en verstand van zaken heeft. Een fiets die te groot of te klein is, daar wordt je niet blij van, en een goede fietsenmaker zal je de juiste fiets met de juiste maten voor jouw lichaam en doelen verkopen.
Vergeet niet dat je er nog niet bent met alleen een fiets, je hebt nog (veel) meer nodig, denk aan pedalen, kleding, schoenen, helm etc etc. Dit kun je zo duur maken als je zelf wilt. Met een bescheiden budget kun je bijvoorbeeld bij Decathlon best hele leuke en goede spullen kopen. (Ze verkopen daar ook fietsen, maar daar kun je imho beter niet aan beginnen)
Last but not least; koop een fiets die je mooi vind, waar je blij van wordt!
Laatst gewijzigd door Zum op di 18 juni 2019, 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Nooky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 17 juni 2019, 18:28

500 euro is alleen voor de fiets. Voor de rest heb ik ook een bedrag. Maar ik vind het eng om een tweedehandse te kopen. Ik ben een leek op het gebied van fietsen en weet niet waar ik op moet letten. En als er problemen mee zijn dan moet ik hem wegbrengen om te laten maken en dan kan zo'n fiets die goedkoop leek wel ineens heel erg duur worden als er onderdelen vervangen moeten worden. Dus je zegt dat al die goedkope modellen te zwaar zijn en niet prettig te rijden zijn?
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Nooky schreef: ma 17 juni 2019, 20:37 Dus je zegt dat al die goedkope modellen te zwaar zijn en niet prettig te rijden zijn?
Nee dat een goede 2e hands waarschijnlijk lekkerder fietst. Alleen wat jij zelf al aangeeft, het is dan wel prettig om te weten wat je koopt...
Je merkt heel goed de schakel verschillen tussen bijvoorbeeld een Alivio of en Deore derailleur en shifter.
Ook het gewicht van de voorvork, in de €500 ,- segment hoogstwaarschijnlijk stalenveer ligt wat hoger en heeft minder afstelmogelijkheden.

Kun je er plezier mee beleven? Natuurlijk, het is alleen ter overweging...

Of goed rondkijken naar scherpe aanbiedingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je er een beetje mee gaat toeren is het te doen op een goedkopere fiets.

Maar veel mountainbike parcoursen in NL zijn al wat uitdagender aan het worden. En dan ga je de verschillen tussen een minder goede en een betere fiets al merken.

Schakelen gaat stukken minder soepel en dan val je soms stil omdat je niet direct lichter kunt schakelen. De vering ... haalt de klap uit de grootste schokken, niet heel veel meer dan dat. De banden bieden niet echt grip... .

Wederom, je kunt er mee fietsen en ook nog lol hebben, maar het gaat zoveel makkelijker als de fiets iets beter is. En als je dan nog een keer de grens over gaat, dan komen de verschillen echt aan het licht.

Nu hoef je niet perse naar een gebruikte te kijken (die kun je trouwens ook bij een dealer best kopen, dan heb je ook een soort van service en garantie!), ook een fiets van 2018 zou een mooie aanbieding kunnen zijn. Dan koop je opeens een bike van €750,- voor misschien wel €500,-. En dan heb je net een prijsklasse te pakken waar de onderdelen merkbaar beter zijn.


Dan is het verschil tussen een heren- en damesfiets vaak alleen het zadel, de handvatten en de kleur. Een zadel is sowieso te vervangen en het is ook niet gezegd dat je op het dameszadel dat standaard op de fiets zit, beter zit. Wat maatvoering betreft zijn herenmodellen vaak precies even groot. Het gaat er dus meer om dat je de juiste maat fiets koopt. In jouw geval zal dat (gemiddeld gezien) een 16"/40 cm model zijn. Met een andere stuurpen kun je vaak de zithouding ook nog wat aanpassen (naar wat bijvoorbeeld Mud hierboven ook al aangaf).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

‘Het begint vanaf ongeveer 750,-‘, ‘t is inderdaad niet anders. Dat zijn de instappers, vanaf Shimano Deore afgemonteerd, en dan nog...
Goede 2e handse inderdaad kan beter zijn voor jouw budget, of een overjarige nieuwe die met wat korting weggaat. Kortingen op 2019 modellen komen oha vanaf ongeveer september, als de 2020 modellen eraan komen.
Genoemde Cube, Sensa, Merida zijn relatief goedkope dealermerken als je een nieuwe bike zoekt.
Maar Canyon is bv een gerenomeerd internetmerk, met zeer veel waar voor het geld (maar ook daar begint het vanaf 699,-, Canyon Grand Canyon ‘wmn’ lijn).
Succes :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Nooky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 17 juni 2019, 18:28

Dus er is echt een groot verschil tussen modellen van 500 en vanaf 750 euro. En die hebben dan ook lichtere wielen en vork? Dan word het nog even door sparen of goed zoeken naar een demo of overjarig model met korting. Maar zijn er ook merken die je beter niet kunt nemen? Decathlon fietsen werden al genoemd. Zijn er nog anderen merken die je beter kunt vermijden? Of zijn ze allemaal wel goed in die prijsklasse?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nooky schreef: ma 17 juni 2019, 21:42 Dus er is echt een groot verschil tussen modellen van 500 en vanaf 750 euro. En die hebben dan ook lichtere wielen en vork? Dan word het nog even door sparen of goed zoeken naar een demo of overjarig model met korting. Maar zijn er ook merken die je beter niet kunt nemen? Decathlon fietsen werden al genoemd. Zijn er nog anderen merken die je beter kunt vermijden? Of zijn ze allemaal wel goed in die prijsklasse?
De stap van 500 naar 750 is inderdaad groot. De onderlinge verschillen zijn er zeker, en enkel merk laat nog wel eens een steekje vallen. Maar het is niet echt hard te maken wat je niet moet kopen. De merken die Aurelius noemt zijn gerenommeerde merken in dat prijssegment.

Decathlon is zeker wel een goed merk en biedt veel waar voor het geld, je moet alleen ook daar geen fiets van 500 euro gaan halen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Nooky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 17 juni 2019, 18:28

Dank je wel allemaal. Jullie hebben me een heel eind in de goede richting geholpen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ook een 750,- fiets is nog niet licht, maar bij goedkopere fietsen heb je bv Shimano Alivio of Acera afmontages.
Schakelt allemaal net wat minder en is minder goed bestand tegen zwaarder sportiever gebruik en mindere weersomstandigheden (water, modder). Vanaf niveau Deore wordt het functioneel veel zorgelozer en degelijker, niet meteen veel lichter. Met name de meer onzichtbare onderdelen zijn matig bij goedkopere fietsen. Naven, assen, remmen, wielen... als beginner vallen vooral de mooie kleurtjes op en evt Deore of SLX op de achterderailleur... dat zijn de ‘trekkertjes’.
Vanaf ongeveer 750,- is het niveau heel redelijk, en vanaf 1000,- en iets meer gewoon goed, en een stuk lichter. Zo’n fiets is helemaal af, dwz, heeft eigenlijk geen upgrades meer nodig. En de sky is de limit...
Vanaf 750,-: dan heb je het dus over MTB’s die ook echt als sportieve bike gebruikt kunnen gaan worden, waar al de nodige eisen aan gesteld worden.
Voor 500,- koop je best een fiets voor een leuk lokaal rondje door het bos met mooi weer. Maar voor echt gebruik op echte trails... je loopt dan gewoon snel tegen de grenzen aan wat betreft functie en houdbaarheid. En een loeizware fiets... dat fietst ook niet zo leuk, is niet zo lichtvoetig met accelereren en sturen. Als je ooit een lichtere geproefd hebt...

De vraag is dus hoe ‘fanatiek’ je gaat fietsen. Sportievere moderne trails? Slechter weer, hele jaar door? Uitstapjes Zuid Limburg, Ardennen, bergen??
Waar fiets je nu, waar wil je allemaal heen (kunnen)?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Voorbeelden van nieuw, 2018 en 2019 modellen, Cube Access, dealer met korting, en internet, Canyon Grand Canyon wms:

Leuk van 599,- voor 499,- model, 2018, met wat korting: Cube Acces, https://www.12gobiking.nl/cube-access-w ... gIkcfD_BwE

Voorheen 999,-, nu 850,-, 2018 model, SLX/XT, goed:
https://www.12gobiking.nl/cube-access-w ... gKRGvD_BwE

Van 799,- voor 699,-, modelletje ertussen: https://www.12gobiking.nl/cube-access-w ... gJAgPD_BwE.

2019 model, nieuw, 999,-,
https://www.fietsenwinkel.nl/cube-acces ... gLUp_D_BwE

Internetmerk, Canyon:

2019 Grand Canyon 4,0, wms, 699,-, https://www.canyon.com/nl-nl/women-bike ... quantity=1

2019 Grand Canyon 5,0, wms 799,-,
https://www.canyon.com/nl-nl/women-bike ... ection-tab

Stuk duurder, 1099,-, Grand Canyon 7,0, echt al lichter, https://www.canyon.com/nl-nl/women-bike ... be=BK%2FTQ.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Uitstekend advies tot nu toe, zoals wel vaker hier. :-q

Mijn advies, voor jouw budget: https://www.12gobiking.nl/cube-access-ws-race-2018

Hier kan je voorlopig prima de NL tracks mee rijden. Een luchtgeveerde vork en goede afmontage.
En eenmaal binnen kan je bij 12GO (of een andere dealer) vaak wel een leuke deal sluiten. Dat kan zijn wat van de prijs af, of korting op kleding, helm etc.

Succes!
Nooky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 17 juni 2019, 18:28

aurelius schreef: ma 17 juni 2019, 22:16 Ook een 750,- fiets is nog niet licht, maar bij goedkopere fietsen heb je bv Shimano Alivio of Acera afmontages.
Schakelt allemaal net wat minder en is minder goed bestand tegen zwaarder sportiever gebruik en mindere weersomstandigheden (water, modder). Vanaf niveau Deore wordt het functioneel veel zorgelozer en degelijker, niet meteen veel lichter. Met name de meer onzichtbare onderdelen zijn matig bij goedkopere fietsen. Naven, assen, remmen, wielen... als beginner vallen vooral de mooie kleurtjes op en evt Deore of SLX op de achterderailleur... dat zijn de ‘trekkertjes’.
Vanaf ongeveer 750,- is het niveau heel redelijk, en vanaf 1000,- en iets meer gewoon goed, en een stuk lichter. Zo’n fiets is helemaal af, dwz, heeft eigenlijk geen upgrades meer nodig. En de sky is de limit...
Vanaf 750,-: dan heb je het dus over MTB’s die ook echt als sportieve bike gebruikt kunnen gaan worden, waar al de nodige eisen aan gesteld worden.
Voor 500,- koop je best een fiets voor een leuk lokaal rondje door het bos met mooi weer. Maar voor echt gebruik op echte trails... je loopt dan gewoon snel tegen de grenzen aan wat betreft functie en houdbaarheid. En een loeizware fiets... dat fietst ook niet zo leuk, is niet zo lichtvoetig met accelereren en sturen. Als je ooit een lichtere geproefd hebt...

De vraag is dus hoe ‘fanatiek’ je gaat fietsen. Sportievere moderne trails? Slechter weer, hele jaar door? Uitstapjes Zuid Limburg, Ardennen, bergen??
Waar fiets je nu, waar wil je allemaal heen (kunnen)?
Ik woon in Drenthe dichtbij de provincie Groningen en er zijn hier binnen 10 km van mijn huis diverse MTB routes Wat mij erg leuk lijkt om daar te gaan rijden. Fietsen met koud weer vind ik geen probleem. Als het regent ga ik denk ik niet. Maar in Nederland kan je altijd onderweg in een stortbui terecht komen. En dan kan ik idd zoals je zegt beter een fiets kopen die daar goed tegen kan. Bergachtige gebieden ga ik denk ik niet doen. Omdat ik zelf al in een mooi gebied woon. Hier op de Hondsrug is het wel wat heuvelachtig. De Cube Access WS Race daar heb ik nog net wel het budget voor. Of is een iets duurdere Grand Canyon beter voor wat ik er mee wil doen? Vind het beide hele mooie fietsen.
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Ik woon in hetzelfde gebied, om in Gieten e.o. leuk rond te komen is die fiets van Giant-E wel een leuke, je moet toch vaak genoeg schakelen en een beetje acceptabele vork is wel prettig. Anders is ook hier de lol er vrij snel af denk ik..

alternatief

https://www.12gobiking.nl/trek-x-caliber-8-2018
Plaats reactie