29er 27,5 of 26 merkt een beginner verschil?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gesloten
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MonkeyRider schreef: za 22 mei 2021, 00:57 Grappig ( of triest ?).dat we nu de hele 29er discussie van jaren geleden blijkbaar moeten herhalen?
De discussie is nooit echt goed gevoerd. Meneer Fisher kwam al met verdraaide feiten. En de rest van de discussie was: "kijk, het is sneller, dus we hebben gelijk".


Het gaat mij ook niet zozeer om 29" zwart te maken, maar het gaat mij er om om te leren waar de prestaties vandaan komen. En die komen dus niet door de wielen. Wel door de gevolgen van het monteren van de wielen.

Als je het dus ontleed zoals in het artikel van MBR, dan kun je dus betere fietsen gaan bouwen. En als je er echt goed over na gaat denken en de fiets dus als geheel gaat zien, dan zou je tot de conclusie moeten komen dat in 9 van de 10 gevallen een kleiner wiel een betere oplossing is!! (En er zijn dus situaties waar een groter wiel beter is!!)

(@Stunning: ik kan mijn uitspraken geheel onderbouwen (zoals de meesten hier wel weten!) - en zoals Chris Porter dat in zijn artikel ook doet, ik sta er voor 100% achter en ken ook alle nuances. Maar zolang jij niet met onderbouwingen (cijfers!!) komt voor jouw nonsens ga ik die discussie niet aan!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MonkeyRider schreef: za 22 mei 2021, 00:57 Grappig ( of triest ?).dat we nu de hele 29er discussie van jaren geleden blijkbaar moeten herhalen?
Precies.

Maar nu ik toch het laatste woord heb:
Er is verschil tussen 26, 27.5 en 29 inch, ook voor een beginner.
Maar het grootste verschil is het verschil tussen wel of geen fiets.
Kort door de bocht kan je stellen:
Je fietst lekkerder op een 26" fiets, dan op een 29" die je niet hebt, die is uitverkocht of onbetaalbaar is geworden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gesloten