29er 27,5 of 26 merkt een beginner verschil?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gesloten
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jamis Diablo schreef: di 25 juni 2019, 20:03 Vaak worden ontwikkelingen beperkt door het materiaal dat voor handen is.
De eerste MTB's / clunkers waren 26" omdat er geen andere frames en wielen waren die dat gebruik aan konden. En de enige banden die een beetje nop hadden in 2.25" waren ook 26".
Toen Gary Fisher, Charlie Kelly en Joe Breezer plannen maakten voor de eerste (op kleine schaal) productie MTB's, wilden ze eigenlijk al naar 29" omdat ze daar toen al de voordelen van zagen. Maar er was geen banden fabrikant die de maat kon leveren tegen een redelijke prijs. Daarna heeft het tot pakweg 2000 geduurd voor de banden er wel waren (Panaracer) en Gary de eerste productie 29" kon ontwikkelen.
Dus als er in circa 1980 wel een bandenfabrikant 29" banden had kunnen leveren, hadden we vanaf '81 er al op gereden en hadden we deze discussie nooit gehad.
Of zou het dan over 29 vs 31 vs 32,5 gaan? ;-)

De strekking van het verhaal is, niet alles is marketing, soms ontstaan dingen gewoon en evolueren ze verder.
Misschien hadden ze toen al meteen ontdekt dat met de toenmalige stand van techniek 29" wel heel belabberd was en waren ze snel naar kleinere wielen gegaan en was het bijna onmogelijk geweest 29" te herintroduceren!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Wat zou er belabberd aan de techniek moeten zijn dan? Groeteren velgen en banden en ze waren klaar. De banden waren de bottleneck.
De frames maakten ze zelf dus konden ze aanpassen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jamis Diablo schreef: di 25 juni 2019, 20:15 Wat zou er belabberd aan de techniek moeten zijn dan? Groeteren velgen en banden en ze waren klaar. De banden waren de bottleneck.
De frames maakten ze zelf dus konden ze aanpassen.
Je zou de evolutie van de 29er even goed moeten bestuderen en dan het moment van de grote doorbraak even koppelen aan bepaald materiaal... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Als je gelijk het antwoord toe licht hoef ik niet steeds te vragen ;-)
Het verhaal van de banden is wat Fisher aan gaf in een interview.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Ehhh, mag ik jullie er aan herinneren dat 29ers al lang bestonden, alleen waren dat de singlespeeders.
Je had toen de website singlespeed.nl van volgens mij Jelle, waar je allemaal 29er spul kon kopen.
Vanwege het "vliegwieleffect" waren 28 inch wielen uitstekend geschikt voor singlespeed en niet voor versnellingen... :lol:

De Singlespeed community zal trouwens wel superblij zijn dat 29ers het helemaal zijn geworden, er is hierdoor nu zoveel meer materiaal voorhanden dan toendertijd.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Mark-V schreef: di 25 juni 2019, 08:30https://www.redbull.com/za-en/mtb-world ... 8-dh-bikes

Er zit er inderdaad 1tje tussen die op 29" wielen rijdt, dus dat zal vast iets met marketing te maken hebben.
Eentje?! Misschien nog eens tellen...
Gwin maakte de overstap de laatste WorldCup in La Bresse, Minnaar rijdt al enkele seizoenen 29" (denk dat het 2017 was dat ik hem op Pleney tegenkwam met z'n V10 29) en was de eerste om met een 29" een WorldCup te winnen. Z'n Syndicate collega Vergier rijdt ook 29... Commencal-Vallnord met Pierron (overall WorldCup winnaar) rijdt ook enige tijd 29". Ed Masters reed vorig jaar ook met een 29", niet zeker of hij die ook in Lenzerheide gebruikte.
Mark-V schreef: di 25 juni 2019, 08:30Maar zomaar een handjevol gasten met redelijke skills zoals Fabio Wibmer, Sam Hill, Sam Pilgrim, Phil Metz, Hans Rey, kiezen er allemaal voor om max. met 27,5 te rijden.
Sam Hill had een Mega 290 bij de recente EWS ronde in Madeira...

Zodra je geen trucjes hoeft te doen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jamis Diablo schreef: di 25 juni 2019, 20:23 Als je gelijk het antwoord toe licht hoef ik niet steeds te vragen ;-)
Het verhaal van de banden is wat Fisher aan gaf in een interview.
Tja, Gary... .

De eerste vijf jaar van de 29ers wilden die dingen niet echt doorbreken. Alleen echt grote rijders waren er zeer te spreken over, waarschijnlijk omdat ze opeens ervoeren dat een mountainbike best stabiel kon zijn en ze niet dubbelgevouwen voorover hoefden te zitten. De rest van de rijders ervoer vooral lompe en redelijk slappe wielen. Om gewicht te besparen bleven de meeste banden smaller dan de 26" versies. En wat er aan vering te krijgen was, was zwaar onder de maat wat prestaties en stijfheid betreft.

En toen waren daar opeens lichte, stijve wielen. Notubes zorgde min of meer voor de definitieve doorbraak van de grote wielen. Opeens waren het geen logge fietsen meer. Niet omdat Notubes specifiek 29er velgen ontwikkeld had, maar omdat ze met lichte, brede velgen kwamen die revolutionair waren voor 26" en ook nog eens perfect waren voor die nieuwe wielmaat.

Terug naar Gary. Ik geloof niet dat ze in die beginperiode de juiste velgen hadden kunnen produceren. Toen was wielen bouwen nog een kunst. Vooral door de inferieure velgen die op de markt waren. Dat gold vooral voor 28", de racefiets maat, die toevallig gelijk is aan 29". Trekking velgen waren er eigenlijk nog niet, wereldreizigers deden het met racefietsen met racewielen (en alle problemen van dien). Voor de kleinere 26" wielen was het makkelijker. Door de kleinere velgen waren de wielen stijver en makkelijker te bouwen. En er was wel het 1 en ander aan 'lomp' spul te krijgen, direct perfect geschikt voor mountainbikes.
Een van de grote problemen voor de eventuele ontwikkeling van betere velgen voor 29ers was de velgrem. Dat had om veel materiaal gevraagd om de velg stijf genoeg te maken. Ook nu kun je geen bredere velgremvelg krijgen onder de 600 gram. Ja, die zijn wel te maken, maar stijfheid en levensduur zullen ver onder de maat zijn. Laat staan dat ze het toen zouden kunnen.

Mocht Gary die minpunten geaccepteerd hebben toentertijd, dan had dat de ontwikkeling van vering weer behoorlijk in de weg gestaan. Ook daar gaat het aspect van stijfheid op. Met 26" was dat nog net te behappen, maar een paar centimeter meer had gevraagd om heel veel extra materiaal.


Vergeet niet dat Gary ook minstens 190 cm groot is, dus dat hij wel bevooroordeeld was. Maar hij had wel inzicht in verhoudingen wat geometrie betreft. Daarom was de wil er misschien wel, maar moest hij ergens de 'schuld' neerleggen dat het niet door is gegaan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

We zeggen dus hetzelfde ;-)
In concept was het de betere keus, alleen materiaal was nog niet zover.
Later dus wel en ging de ontwikkeling ma verloop van tijd steeds sneller, en daarmee niet perse een marketing verhaal.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jamis Diablo schreef: di 25 juni 2019, 22:13 We zeggen dus hetzelfde ;-)
In concept was het de betere keus, alleen materiaal was nog niet zover.
Later dus wel en ging de ontwikkeling ma verloop van tijd steeds sneller, en daarmee niet perse een marketing verhaal.
Dat het concept daadwerkelijk beter is wil ik ook nog wel betwisten. Daar speelt marketing ook een aardige rol :winkie:


Het heeft zeker zijn voordelen, maar niet perse voor iedereen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Topicstarter Geert ligt inmiddels met een zak met ijsklontjes op het voorhoofd op de bank.
En dat is niet omdat het zo warm is :bier:
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Joepie de schreef: di 25 juni 2019, 22:50 Topicstarter Geert ligt inmiddels met een zak met ijsklontjes op het voorhoofd op de bank.
En dat is niet omdat het zo warm is :bier:
Ja zoiets had ik eerder ook al voor ogen. :lol: Maar zoals hij daarop reageerde: hij leest nog steeds mee. 8) :-q

@ Lars: die update in je onderschrift... 'datingexpert tussen rijder en fiets' ...? :winkie:
geert heide
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 15 juni 2019, 17:59

Wiel-Maat schreef: wo 26 juni 2019, 09:23
Joepie de schreef: di 25 juni 2019, 22:50 Topicstarter Geert ligt inmiddels met een zak met ijsklontjes op het voorhoofd op de bank.
En dat is niet omdat het zo warm is :bier:
Ja zoiets had ik eerder ook al voor ogen. :lol: Maar zoals hij daarop reageerde: hij leest nog steeds mee. 8) :-q

@ Lars: die update in je onderschrift... 'datingexpert tussen rijder en fiets' ...? :winkie:

Inderdaad, ik lees nog steeds mee.
De discussie mag wat mij betreft nog uitgebreid worden:
Mijn vrouw zoekt ook een MTB lengte van haar is +-170

Zou een 29er voor haar een groot voordeel hebben t.o.v. een 26er?
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

geert heide schreef: wo 26 juni 2019, 10:18
Wiel-Maat schreef: wo 26 juni 2019, 09:23

Ja zoiets had ik eerder ook al voor ogen. :lol: Maar zoals hij daarop reageerde: hij leest nog steeds mee. 8) :-q

@ Lars: die update in je onderschrift... 'datingexpert tussen rijder en fiets' ...? :winkie:

Inderdaad, ik lees nog steeds mee.
De discussie mag wat mij betreft nog uitgebreid worden:
Mijn vrouw zoekt ook een MTB lengte van haar is +-170

Zou een 29er voor haar een groot voordeel hebben t.o.v. een 26er?
...gezien Lars' recente aanvulling op z'n onderschrift is die vraag bij uitstek geschikt om door hem beantwoord te worden. :wink:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

geert heide schreef: wo 26 juni 2019, 10:18
Wiel-Maat schreef: wo 26 juni 2019, 09:23

Ja zoiets had ik eerder ook al voor ogen. :lol: Maar zoals hij daarop reageerde: hij leest nog steeds mee. 8) :-q

@ Lars: die update in je onderschrift... 'datingexpert tussen rijder en fiets' ...? :winkie:

Inderdaad, ik lees nog steeds mee.
De discussie mag wat mij betreft nog uitgebreid worden:
Mijn vrouw zoekt ook een MTB lengte van haar is +-170

Zou een 29er voor haar een groot voordeel hebben t.o.v. een 26er?
Ben 1,68m, heb 26", daarna 27,5" gereden, en nu een jaar of 5 29". Voor mij echt geen kleine wielen meer!
Huidige geometrieen en frames zijn zodanig doorontwikkeld dat er ook vaak 29" past in 'maatje S'. Ik rijd relatief technische trails met een XC fiets, maatje S past sowieso al overal makkelijker tussendoor dan een maat XL-frame, dus wendbaar ben je altijd als kleintje :winkie: . De wielen zitten nergens in de weg. Wat wel heel fijn is: lichte wielen. Zware accelereren traag, voelen niet speels, niet lichtvoetig.
Wat je ook zult merken: sommige modellen van een bepaalde fiets komen allemaal in 29", maar maatje XS en soms S leveren ze dan met 27,5". Maar met 1,70m zal ze op een S kleine M uitkomen, keuze genoeg. In het XC segment.
Kleinere wielmaten zijn behalve voorbehouden aan kleine framematen ook relatief meer voorkomend bij bikes voor zware trails, de bergen. AM's, enduro's, downhillers. Maar ook daar is nu de trend naar 29" duidelijk in gang gezet, zoals hierboven al werd gezegd.

Dus, ook je vrouw zal/kan lol hebben op een 29"-er. Mits de geometrie van de tijd is en het geen 'tank' is... goedkope instappers kunnen zwaar en log aanvoelen. 27,5" zal dan weer wat speelser en levendiger voelen, in dat goedkopere segment.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wiel-Maat schreef: wo 26 juni 2019, 09:23 @ Lars: die update in je onderschrift... 'datingexpert tussen rijder en fiets' ...? :winkie:
De eer gaat naar:
Mach0 schreef: ma 24 juni 2019, 21:37 Je moet een datingservice starten.. 😎
:-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gesloten