29er 27,5 of 26 merkt een beginner verschil?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gesloten
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Mark-V schreef: ma 24 juni 2019, 11:21Op dit forum vind je vooral boswielrenners (niet onvriendelijk bedoeld) dus zij zullen altijd baat hebben bij een 29er omdat de routes daarop aangepast zijn.
Ik ga niet ontkennen dat het ene goede match is, maar dat de routes aangepast zijn aan 29" lijkt me een beetje overdreven (hoe dan?).
Mark-V schreef: ma 24 juni 2019, 11:21Maar ik hou b.v. van wat ruigere ondergronden en wat lomper werk, en dan heb ik meer baat bij een 26er of evt een 27,5".
Wat niet wegneemt dat bij de "boswielren world series" en "worldcup naar beneden boswielrennen" het aantal 29" aanzienlijk te noemen is tegenwoordig.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

[quote=cheeta post_id=2404231 Wat niet wegneemt dat bij de "boswielren world series" en "worldcup naar beneden boswielrennen" het aantal 29" aanzienlijk te noemen is tegenwoordig.
[/quote]

:winkie: :winkie:
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

cheeta schreef: ma 24 juni 2019, 21:12 Wat niet wegneemt dat bij de "boswielren world series" en "worldcup naar beneden boswielrennen" het aantal 29" aanzienlijk te noemen is tegenwoordig.
Ook die parcoursen zijn overduidelijk aangepast voor grote wielen :-?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Ik ga jumbo lotto bellen .Als Kruiswijk nou ff een 31inch wiel steekt wint ie de tour begrijp ik.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

jimbo schreef: ma 24 juni 2019, 22:00 Ik ga jumbo lotto bellen .Als Kruiswijk nou ff een 31inch wiel steekt wint ie de tour begrijp ik.
Als je slapbandje dan maar een aandeel in de bonus geeft die je dan krijgt :-q



:lol:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

cheeta schreef: ma 24 juni 2019, 21:12 Wat niet wegneemt dat bij de "boswielren world series" en "worldcup naar beneden boswielrennen" het aantal 29" aanzienlijk te noemen is tegenwoordig.
Als je van het type boswielrennen bent waarbij je het bos amper meer raakt, dan blijkt de wielmaat toch minder belangrijk :bier:
Ja, doei !
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Gaan we nou die hele 29er vs 26" discussie van jaren geleden overdoen :~
29x2.6 is momenteel het nieuwste onder de zon voor "serieuze" offroad condities en alle grote merken zetten meer en meer in op 29er ipv 27.5" FS bikes voor enduro/AM . Om dan de TS een 26" te adviseren als beginners fiets, die hij vervolgens bij het grofvuil kan zetten als hij een betere opvolger zoekt ???
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

MonkeyRider schreef: ma 24 juni 2019, 23:05 Gaan we nou die hele 29er vs 26" discussie van jaren geleden overdoen :~
29x2.6 is momenteel het nieuwste onder de zon voor "serieuze" offroad condities en alle grote merken zetten meer en meer in op 29er ipv 27.5" FS bikes voor enduro/AM . Om dan de TS een 26" te adviseren als beginners fiets, die hij vervolgens bij het grofvuil kan zetten als hij een betere opvolger zoekt ???
Blijkt toch te werken die marketing. Sommige types hoeven maar wat te lezen, te zien of te horen via de verwarmingsbuizen tamtam en nemen meteen klakkeloos aan dat dat dan maar de nieuwe standaard moet worden.

Daarbij, wat is slimmer voor iemand die nog geen ervaring heeft met mountainbiken? Een fiets kopen voor een paar honderd euro, daarmee ervaring op te doen en om te zien of de sport aantrekkelijk genoeg is om er mee door te gaan en de fiets met wat verlies te verkopen?

Of

Een nieuwe 29" fiets kopen, er misschien achterkomen dat het toch niet zozeer zijn ding is en deze fiets ook weer verkopen?

Ik kan je vertellen dat het verlies wat hij lijdt in de tweede optie groter is dan bij de eerste.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

slapbandje schreef: ma 24 juni 2019, 23:13
Daarbij, wat is slimmer voor iemand die nog geen ervaring heeft met mountainbiken? Een fiets kopen voor een paar honderd euro, daarmee ervaring op te doen en om te zien of de sport aantrekkelijk genoeg is om er mee door te gaan en de fiets met wat verlies te verkopen?

Of

Een nieuwe 29" fiets kopen, er misschien achterkomen dat het toch niet zozeer zijn ding is en deze fiets ook weer verkopen?
Het slimst is een 29er kopen voor een paar honderd euro (of iets meer) zodat je echt kan voelen of die mainstream marketing en vele duizenden boswielrenners met hun sport misschien gelijk hebben. :bier:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

En stel, je snuffelt op een 26” aan de MTB-sport en je vindt het he-le-maal niks... en je had het helemaal ‘het’ gevonden als je toevallig wel op een 29” fiets aan de sport was gaan snuffelen... dat risico wil je toch niet lopen, dat gun je je ergste vijand toch zelfs niet :tong ?!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ja mag natuurlijk ook Mike bellen voor een 36er ...... :-D

Afbeelding

En ook truebike heeft er één......
Afbeelding


Of je kijkt uit naar een 39er.....kan natuurlijk ook.... :D :-q

Afbeelding

Afbeelding

Eigenlijk is er voor iedereen wel een bike naar pasvorm en smaak..... :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

cheeta schreef: ma 24 juni 2019, 21:12
Mark-V schreef: ma 24 juni 2019, 11:21Op dit forum vind je vooral boswielrenners (niet onvriendelijk bedoeld) dus zij zullen altijd baat hebben bij een 29er omdat de routes daarop aangepast zijn.
Ik ga niet ontkennen dat het ene goede match is, maar dat de routes aangepast zijn aan 29" lijkt me een beetje overdreven (hoe dan?).
Uhm... misschien aangepast aan/ gemaakt voor het boswielrennen? :~ :winkie:

cheeta schreef: ma 24 juni 2019, 21:12Wat niet wegneemt dat bij de "boswielren world series" en "worldcup naar beneden boswielrennen" het aantal 29" aanzienlijk te noemen is tegenwoordig.
https://www.redbull.com/za-en/mtb-world ... 8-dh-bikes

Er zit er inderdaad 1tje tussen die op 29" wielen rijdt, dus dat zal vast iets met marketing te maken hebben.
Maar zomaar een handjevol gasten met redelijke skills zoals Fabio Wibmer, Sam Hill, Sam Pilgrim, Phil Metz, Hans Rey, kiezen er allemaal voor om max. met 27,5 te rijden.

In de bikecheck van Darkfest 2018 komt vooral de 26er naar voren, maar sowieso geen 29er.

Zoals ik al zei, dat is mijn voorkeur, en ik verwacht niet dat TS dezelfde smaak heeft, maar mijn Merida Big Nine 500 (toch een beginners 29er) had ik binnen 2 weken nadat ik met mtb-en begonnen was al dusdanig krom aan het achterwiel dat hij niet meer te corrigeren was door de LBS.
Terwijl die fiets prima voldoet voor een rondje Dorst.
Dorst is zelfs te doen op de moederfiets van mijn vriendin :winkie:
aurelius schreef: ma 24 juni 2019, 23:52 En stel, je snuffelt op een 26” aan de MTB-sport en je vindt het he-le-maal niks... en je had het helemaal ‘het’ gevonden als je toevallig wel op een 29” fiets aan de sport was gaan snuffelen... dat risico wil je toch niet lopen, dat gun je je ergste vijand toch zelfs niet :tong ?!
:lol:
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Tsja, Geert, jammer, je bent pakweg 12 jaar te laat met mtb'en begonnen.
Indertijd had je deze vraag niet hoeven te stellen toen waren er zo goed als alleen 26 inch mtb's, waar men overigens al tientallen jaren naar tevredenheid mee in het bos fietste...
Nog sterker, als je toen 27,5 had genoemd, was er geen hond die begreep waar je het over had... :lol:
Dus trek je conclusies.... :roll:
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Vaak worden ontwikkelingen beperkt door het materiaal dat voor handen is.
De eerste MTB's / clunkers waren 26" omdat er geen andere frames en wielen waren die dat gebruik aan konden. En de enige banden die een beetje nop hadden in 2.25" waren ook 26".
Toen Gary Fisher, Charlie Kelly en Joe Breezer plannen maakten voor de eerste (op kleine schaal) productie MTB's, wilden ze eigenlijk al naar 29" omdat ze daar toen al de voordelen van zagen. Maar er was geen banden fabrikant die de maat kon leveren tegen een redelijke prijs. Daarna heeft het tot pakweg 2000 geduurd voor de banden er wel waren (Panaracer) en Gary de eerste productie 29" kon ontwikkelen.
Dus als er in circa 1980 wel een bandenfabrikant 29" banden had kunnen leveren, hadden we vanaf '81 er al op gereden en hadden we deze discussie nooit gehad.
Of zou het dan over 29 vs 31 vs 32,5 gaan? ;-)

De strekking van het verhaal is, niet alles is marketing, soms ontstaan dingen gewoon en evolueren ze verder.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mtfuji schreef: di 25 juni 2019, 19:07 Tsja, Geert, jammer, je bent pakweg 12 jaar te laat met mtb'en begonnen.
Indertijd had je deze vraag niet hoeven te stellen toen waren er zo goed als alleen 26 inch mtb's, waar men overigens al tientallen jaren naar tevredenheid mee in het bos fietste...
Nog sterker, als je toen 27,5 had genoemd, was er geen hond die begreep waar je het over had... :lol:
Dus trek je conclusies.... :roll:
Kwam vandaag op de FB site van Cane Creek deze tegen: "...dedicated to the idea that the best way to predict the next trend in cycling is to create it."

Daar gaat mijn verdediging van dat er geen complotten in de fietsindustrie zijn... :roll: :lol:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gesloten