29er 27,5 of 26 merkt een beginner verschil?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gesloten
geert heide
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 15 juni 2019, 17:59

Hallo Allemaal,

Graag zou ik beginnen met Mountainbiken.
Momenteel ben ik mij nog aan het oriënteren voor een MTB.(op het forum heb ik al eerder een vraag gepost)

Nu viel mij op dat een 26er een stuk goedkoper te krijgen is dan een 29er(ook 2e hands)
Mijn vraag is dan ook als volgt:
Waar doe ik als beginner goed aan ? een 26er met goede afmontage? of een 29er die goedkoop(er) is afgemonteerd.?
(mijn lengte is 178 cm)

Merkt een beginner het verschil tussen een 29er /27,5er en 26er?

De bedoeling is om enkel in Nederland met de MTB door de bossen te fietsen, puur voor de lol/beweging.
Bossen zijn dichtbij, als ik ver weg wil gaat de MTB achterop de auto naar de plaats van bestemming :-D
Laatst gewijzigd door geert heide op za 22 juni 2019, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik merk dat bijna alles voor beginners op een 29” veel makkelijker is. Een groot wiel rolt overal makkelijk overheen en heeft meer grip. Dat vertaalt zich terug in meer zelfvertrouwen en meer plezier.

Zelf rij ik op 27,5” (om verschillende redenen) en ik merk dat minder ervaren fietsers op 29ers waar ik mee rijd op sommige secties niet eens op de ondergrond hoeven te letten terwijl iemand met 26” er echt een uitdaging aan heeft.

Een voordeel van kleinere wielen is dat je minder snel met je bilnaad op je band zit bij (echt) steile afdalingen. En het is in theorie wendbaarder. Vooral oudere 29ers hebben nogal wat issues met flex, in combinatie met ouderwetse geometrie, wat niet echt voor speels stuurgedrag oplevert.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Hoe groot ben je?

Wanneer je bescheiden bent van lengte zou ik je adviseren om lekker een voordelige, maar uiteraard technisch goede, 26" bike aan te schaffen.
Daarmee kun je op een eenvoudige manier proeven aan de sport en ervaren of je het echt leuk vindt. Mocht het je tegen vallen gooi je geen bakken met geld weg indien je fiets in de schuur beland.
Mocht je het echt leuk vinden kun je altijd nog een duurdere fiets zoeken.

Daarnaast is een 26", indien je wat groter bent, misschien wel wat nerveuzer in rijgedrag dan een 29" maar a; leer je daardoor beter om je balans te zoeken/vinden/houden waardoor je sneller jezelf prettiger en veiliger op een bike voelt zitten dan wanneer je meteen met een 'luie en relaxte' 29" onderweg bent en b; indien je nog niets gewend bent qua wielmaten weet je niet beter en ben je nog niet bevooroordeeld.

Desalniettemin zou je natuurlijk altijd eerst eens een proefritje kunnen maken op fietsen met de verschillende wielmaten. Dan ervaar je de voor- en nadelen van de maten.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hoe groot ben je?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het verschil in wielmaat is minimaal. Rolweerstand is pakweg 2% tussen gelijke banden in 26" naar 29". Als je ook maar 0,05 bar meer of minder in je band pompt heb je dat verschil al meer dan goed gemaakt, laat staan als je een ander type/merk band pakt.

29" rolt inderdaad beter over obstakels. Voelbaar? Heel tricky te zeggen!


Want het grote verschil zit in de geometrie. De grotere wielen geven een fiets automatisch een 'downhill' geometrie, als je uit gaat van de gangbare 26" geometrie. En dat maakt werelden van verschil. Dit wordt meteen toegeschreven aan de wielmaat, maar heeft er dus alleen via een omweg mee te maken.

De langere achtervork en de grotere naloop zorgen dat vrijwel iedere 29er gemoedelijker wordt.

Nu moet je dit ook in verhouding zien en daarom ook de vraag hoe groot je bent. Een 26" in een kleine maat, voor een kleine rijder, zeg 165 cm, is verhoudingsgewijs ook best lang en zal hetzelfde aanvoelen als een 29" in de juiste maat voor een rijder van pakweg 190 cm.


Dit soort verhoudingen speelt de industrie nauwelijks op in, slechts een paar merken maken hier werk van.


En dan heb je tegenwoordig ook nog veel categorieën bikes: xc, trail, enduro. Fietsen die van licht nerveus tot extreem stabiel sturen. Waar bij 26" eigenlijk alles gewoon ronduit nerveus te noemen was (voor rijders vanaf pakweg 180 cm). Of je het dan over 27,5" of 29" hebt, daar zit maar beperkt verschil tussen.
En dan is het ook nog zo dat bijvoorbeeld een 29" hardtail of de xc-fullies de laatste jaren absoluut gemoedelijker geworden zijn. Of je dus een 2015 of een 2019 model neemt kan ook nog veel uit maken. Maar ook de trail- en enduro-bikes zijn nog gemoedelijker geworden, geven je stukken meer controle over de fiets. En dan heb je het over werelden van verschil ten opzichte van 26".

Met die laatste opmerking bedoel ik dan niet dat 26" absoluut onmogelijk te rijden is, maar als rijder ga je het verschil dubbel en dwars merken. Je moet bij een 26" goed scherp blijven en kunde hebben om er hard mee te fietsen. Waar een moderne 27,5" of 29" het je stukken makkelijker maakt om ruiger te doen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Als je maar 1 maat probeert merk je geen verschil. En is er dus prima mee te fietsen.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
geert heide
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 15 juni 2019, 17:59

aurelius schreef: za 22 juni 2019, 15:29 Hoe groot ben je?

Ik ben 178 cm!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

jimbo schreef: za 22 juni 2019, 17:08 Als je maar 1 maat probeert merk je geen verschil. En is er dus prima mee te fietsen.
:-q

Precies. Ik zou mij iig niet zo druk maken om de verschillen. Vooral als je de sport nog wil ontdekken dan is een 26er met goede afmontage en vork nog geeneens zo'n gek idee. Die 2e fiets komt vanzelf veel als je de smaak te pakken krijgt en zelf ondervind wat je wel en niet plezierig vind aan de fiets die je op dat moment hebt.
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Lars TB schreef: za 22 juni 2019, 16:09 Met die laatste opmerking bedoel ik dan niet dat 26" absoluut onmogelijk te rijden is, maar als rijder ga je het verschil dubbel en dwars merken. Je moet bij een 26" goed scherp blijven en kunde hebben om er hard mee te fietsen. Waar een moderne 27,5" of 29" het je stukken makkelijker maakt om ruiger te doen!
Precies dit. :-q
Een vriend van me is sinds de herfst ook aan het MTBen geslagen. Gestart met een lowbudget 26er en Lidl helm om uit te vinden of hij t leuk vond. Sinds een maand of 2 rijd hij op mijn 29er (maatje te groot voor hem, maar het kan nét)
Zijn ervaring: voor zijn gevoel zat hij met die 26er al vrij snel op zijn limiet (wat betreft techniek / snelheid en controle, een geoefende MTBer zal ongetwijfeld dat ding harder door het bos kunnen jagen) maar werd van alle kanten om z'n oren gereden door de 'grote jongens'. Het eerste ritje op de 29er was vanwege de maat wat onwennig, maar hij geeft aan nu veel makkelijker snelheid vast te houden en veel meer vertrouwen te hebben op de fiets. Hij wordt nog steeds wel links en rechts ingehaald, maar het 'voelt' voor hem allemaal een heel stuk beter.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Merijn. schreef: za 22 juni 2019, 19:09 Precies dit. :-q
Een vriend van me is sinds de herfst ook aan het MTBen geslagen. Gestart met een lowbudget 26er en Lidl helm om uit te vinden of hij t leuk vond. Sinds een maand of 2 rijd hij op mijn 29er (maatje te groot voor hem, maar het kan nét)
Zijn ervaring: voor zijn gevoel zat hij met die 26er al vrij snel op zijn limiet (wat betreft techniek / snelheid en controle, een geoefende MTBer zal ongetwijfeld dat ding harder door het bos kunnen jagen) maar werd van alle kanten om z'n oren gereden door de 'grote jongens'. Het eerste ritje op de 29er was vanwege de maat wat onwennig, maar hij geeft aan nu veel makkelijker snelheid vast te houden en veel meer vertrouwen te hebben op de fiets. Hij wordt nog steeds wel links en rechts ingehaald, maar het 'voelt' voor hem allemaal een heel stuk beter.
Maar ligt dat aan de wielen, of is de hele fiets incl. geometrie anders?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

26” wordt nieuw niet meer gemaakt, is uitgefaseerd. Met reden.
Elke moderne 29”er, zeker met 1,78m lengte, zal prima voldoen. Beter snelheid vasthouden, comfortabeler over obstakels heen, meer tractie, meer zekerheid bergaf. Door en de grotere wielen, en de moderne geometrie.
Enige nadeel goedkopere 29”: bij een laag budget een goedkope en dus zwaardere afmontage, zware wielen... dat komt het lichtvoetige gevoel niet ten goede. Kwestie van even op letten.
Wat is je budget?

Ik zou nooit 26” adviseren als je al weet dat je de sport serieuzer wilt gaan beoefenen. Of je moet heel toevallig heel klein zijn, en dus naar verhouding goed passen op een 26” fiets.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Dit is wel een mooi stukje waarin de verschillende voor- en nadelen uitgelegd staan:

https://www.bike198.com/26-vs-29-mountain-bike-debate/

In het kort:
HT and 100mm travel and under: 29er or 650B
120mm to 130mm: 29er or 650B
140mm: 650B (27.5) or 26″
150mm to 160mm: 650B (27.5) or 26″
160mm+: 650B (27.5) or 26″
Maar het blijft natuurlijk ook slechts weer iemand zijn mening. De beste keuze is toch om het uit te proberen ;)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Mark-V schreef: za 22 juni 2019, 23:11In het kort:
Misschien in 2013, maar onderhand is dat wel achterhaald...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mark-V schreef: za 22 juni 2019, 23:11 Dit is wel een mooi stukje waarin de verschillende voor- en nadelen uitgelegd staan:

https://www.bike198.com/26-vs-29-mountain-bike-debate/

In het kort:
HT and 100mm travel and under: 29er or 650B
120mm to 130mm: 29er or 650B
140mm: 650B (27.5) or 26″
150mm to 160mm: 650B (27.5) or 26″
160mm+: 650B (27.5) or 26″
Maar het blijft natuurlijk ook slechts weer iemand zijn mening. De beste keuze is toch om het uit te proberen ;)
Inmiddels achterhaald... das war einmal...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Sowieso voor 29er gaan indien mogelijk.

Ik rijd de afgelopen weken weer op mijn 26inch omdat de 29er even uit elkaar ligt.
Verschil is wel merkbaar.
26" is een stuk wendbaarder maar geeft je ook meer het gevoel dat het voorwiel onder je vandaan "flickt".
Rolt wat lastiger over obstakels, mul zand en houdt snelheid net even minder goed vast op lange tussenstukken.

Als je begint op 26" zul je niet beter weten, maar eenmaal 29" geprobeerd dan zul je merken dat het een stuk aangenamer rijdt.
Ik ben 1.68m en was vroeger een 29 hater, vond ze echt niet mooi.
Inmiddels ben ik wel helemaal om.

Oh, de acceleratie van de 26inch is wel iets waar de 29er niet aan kan tippen :-q
Maar dit is alleen de eerste meters...
Gesloten