29er 27,5 of 26 merkt een beginner verschil?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gesloten
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Lars TB schreef: wo 26 juni 2019, 16:49
Wiel-Maat schreef: wo 26 juni 2019, 09:23 @ Lars: die update in je onderschrift... 'datingexpert tussen rijder en fiets' ...? :winkie:
De eer gaat naar:
Mach0 schreef: ma 24 juni 2019, 21:37 Je moet een datingservice starten.. 😎
:-q
Okay, niet gedacht dat je dat echt als onderschrift zou nemen.. wordt ik straks met pek en veren van dit forum afgekiepert..? :lol:
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Lars TB schreef: wo 26 juni 2019, 16:49
Wiel-Maat schreef: wo 26 juni 2019, 09:23 @ Lars: die update in je onderschrift... 'datingexpert tussen rijder en fiets' ...? :winkie:
De eer gaat naar:
Mach0 schreef: ma 24 juni 2019, 21:37 Je moet een datingservice starten.. 😎
:-q
Aha zit dat zó! :D

Maar je hebt daar toch zelf de daad bij t woord gevoegd... ;)
geert heide
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 15 juni 2019, 17:59

Inmiddels een fiets op de kop getikt! :-q
Het is een erg nette Cube ltd cc
De maat is toch 29 inch geworden.

Nu nog een fiets voor mijn vrouw regelen, alvast bedankt voor het advies van jullie kant!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

geert heide schreef: wo 26 juni 2019, 21:07 Inmiddels een fiets op de kop getikt! :-q
Het is een erg nette Cube ltd cc
De maat is toch 29 inch geworden.

Nu nog een fiets voor mijn vrouw regelen, alvast bedankt voor het advies van jullie kant!
Kijk...zo heeft al dat meelezen toch weer z’n nut gehad. ;)

Veel bikeplezier Geert! :-q
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Veel plezier ermee.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
vandenbergh
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 10 februari 2015, 13:16

Hallo jongens,jullie hebben het altijd over goed bollen en over obstakels ,maar,het soepel rijden en snelheid houden ligt toch niet aan de wielen .
De versnellingen kan dat iemand eens goed uitleggen wand daar zit de snelheid en de soepelheid,graag een goede uitleg.
Grt. Vdb
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

vandenbergh schreef: wo 19 mei 2021, 19:32 Hallo jongens,jullie hebben het altijd over goed bollen en over obstakels ,maar,het soepel rijden en snelheid houden ligt toch niet aan de wielen .
De versnellingen kan dat iemand eens goed uitleggen wand daar zit de snelheid en de soepelheid,graag een goede uitleg.
Grt. Vdb
Probeer eens met een kruiwagenwiel de stoep op te rijden en doe het daarna eens met een 29" mtb wiel. Verschil is natuurlijk veel groter dan het verschil tussen 26" en 29" (en 27,5" nog minder) maar het geeft wel aan dat er weldegelijk verschil zit in het rollen over obstakels met verschillende formaten van wielen.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

vandenbergh schreef: wo 19 mei 2021, 19:32 Hallo jongens,jullie hebben het altijd over goed bollen en over obstakels ,maar,het soepel rijden en snelheid houden ligt toch niet aan de wielen .
De versnellingen kan dat iemand eens goed uitleggen wand daar zit de snelheid en de soepelheid,graag een goede uitleg.
Grt. Vdb
Je hebt gelijk, je merkt het verschil niet.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Voor mij heet t gang, het momentum dat je behoudt op de moeilijke stukken. Met oneffenheden merk ik dat meer diameter er makkelijker overheen gaat al helpt een goed afgestelde vering bij kleinere wiel/band diameter mij wel. Zijn misschien ook al wel studies over te vinden.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

En een beginner merkt dat verschil want het gaat makkelijker zonder techniek. Als je nu als beginner op een twintig jaar oude MTB zou beginnen heb je een enorm stijle leercurve. Dat wil zeggen dat je veel sneller/meer reflexen leert dan op een nieuwe fiets, stap je dan over dan merk je dat je eigenlijk veel meer kan. Zelfde geldt in mijn beleving voor de wielen, op kleine wielen leer je meer techniek.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

John de Wolf vloog met zijn zoontje over het kanaal.
"Kijk papa, daar beneden, een boot!"
"Nee jongen, dat is geen boot, dat is een hoovercraft"
"Hoe schrijf je dat, papa?"
"Je hebt gelijk jongen, het is een boot".

Zoiets dus.

Maar misschien is er iemand die HBO natuurkunde in Jip en Janneke taal kan omzetten?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ook Peter schreef: wo 19 mei 2021, 22:22 En een beginner merkt dat verschil want het gaat makkelijker zonder techniek. Als je nu als beginner op een twintig jaar oude MTB zou beginnen heb je een enorm stijle leercurve. Dat wil zeggen dat je veel sneller/meer reflexen leert dan op een nieuwe fiets, stap je dan over dan merk je dat je eigenlijk veel meer kan. Zelfde geldt in mijn beleving voor de wielen, op kleine wielen leer je meer techniek.
Ik merk verschil als ik achter mensen rij die grotere wielen hebben. Beginners op 29” die doorjakkeren waar ik met 27,5” merkbaar meer mijn best moet doen om snelheid en/of grip te behouden. Als er versnelt moet worden ben ik weer in het voordeel. Ware het niet dat als je niet vertraagt, je ook niet opnieuw opgang hoeft te komen.

Dat een groter wiel makkelijker over obstakels heen rolt is een gegeven (visualiseer de lijn die de as volgt en je ziet dan hoe groter het wiel, hoe vloeiender de lijn) waar men het al een tijdje over eens is. Deels rolt een groter wiel ook beter omdat het een groter vliegwiel is. Meer massa, minder vertraging. Leuk als je snelheid wilt vasthouden, nadelig bij versnellen, van richting veranderen en remmen. Hoewel het grotere contactoppervlak ook voor extra grip zorgt die je weer kunt inzetten om sneller van richting te veranderen of harder te remmen. Blijft het nadeel dat een groter wiel meer ruimte inneemt bestaan wat in de praktijk vooral voor kleinere rijders kan betekenen dat je eerder met je bilnaad op je band zit. Maar op Nederlandse routes komt je dat weinig tegen want echt steile afdalingen kennen we hier niet/nauwelijks.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Lars TB schreef: di 25 juni 2019, 20:08
Jamis Diablo schreef: di 25 juni 2019, 20:03 Vaak worden ontwikkelingen beperkt door het materiaal dat voor handen is.
De eerste MTB's / clunkers waren 26" omdat er geen andere frames en wielen waren die dat gebruik aan konden. En de enige banden die een beetje nop hadden in 2.25" waren ook 26".
Toen Gary Fisher, Charlie Kelly en Joe Breezer plannen maakten voor de eerste (op kleine schaal) productie MTB's, wilden ze eigenlijk al naar 29" omdat ze daar toen al de voordelen van zagen. Maar er was geen banden fabrikant die de maat kon leveren tegen een redelijke prijs. Daarna heeft het tot pakweg 2000 geduurd voor de banden er wel waren (Panaracer) en Gary de eerste productie 29" kon ontwikkelen.
Dus als er in circa 1980 wel een bandenfabrikant 29" banden had kunnen leveren, hadden we vanaf '81 er al op gereden en hadden we deze discussie nooit gehad.
Of zou het dan over 29 vs 31 vs 32,5 gaan? ;-)

De strekking van het verhaal is, niet alles is marketing, soms ontstaan dingen gewoon en evolueren ze verder.
Misschien hadden ze toen al meteen ontdekt dat met de toenmalige stand van techniek 29" wel heel belabberd was en waren ze snel naar kleinere wielen gegaan en was het bijna onmogelijk geweest 29" te herintroduceren!
Neem ook mee dat in het begin de 26" verplicht was in het XC wedstrijd gebeuren net als het zelf bandenplakken. Toen Tubeless zijn intrede deed rond 2000 zijn onder druk van de fabrikanten deze eisen losgelaten.(Over marketing gesproken.) De eersten die met de wielmaat ging spelen in competitie was in de DH competitie. Daar gingen ze juist naar 24" ivm. meer veerweg enz.

Maar goed, wat vooral opvalt is dat de 29er wielmaat 10% groter is en de verzetten 10% kleiner zijn. Kortom het geclaimde snelheids verschil is niet zo groot als er beweerd wordt. Ja, soms heeft een 29er een voordeel waar de kleine wielmaat het soms ook beter doet.

Ik zou als beginner vooral een lekkere fiets willen met goede geo en fatsoenlijke vork. Dat is vaak alleen bereikbaar als je begint op een 26"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu meld ik het wel vaker, maar misschien moet ik het maar aan anderen overlaten om uit te leggen dat vrijwel alles wat over 29" gezegd wordt complete bullshit is:

https://www.mbr.co.uk/news/bike_news/si ... ers-340807


:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En toch zou ik nooit een 26" of 27.5" xc bike kopen :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gesloten