Beginners fiets

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Jacob Eefting
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 26 juni 2019, 10:00

Hallo ben nieuw hier
Ik ben Jacob 44 uit Stadskanaal en wil weer gaan fietsen nu ben ik beetje aan rond neuzen.
Wat zijn de dingen waar ik moet gaan letten bij aanschaf van een atb ben 193 groot plm 95 kg.
Nu heb ik een sensa canena gezien lijkt een mooi ding te zijn.
Maar ben niet helemaal bekend meer met het atb gebeuren. Dus tips zijn zeer welkom

Gr'n
Jacob
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Ik ben hier mee begonnen een paar maand geleden, dat helpt al een boel .. daarna is gerichter vragen wat makkelijker..

viewtopic.php?f=3&t=29213
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Hoi Jacob.
Het belangrijkste is een goede maat van je frame. En bedenken wat je precies met de fiets wilt doen. wil je alleen een beetje over de weg fietsen dan is bv de voorvork niet echt belangrijk. ga je graag hard door bos en bergen dan zou ik daar niet op bezuinigen. er zijn heel wat soorten afmontage. daar zit ook vaak het prijsverschil in. welke je hebt kan je makkelijk vinden op google. (Shimano, Sram) tegenwoordig zijn 29" wielen redelijk populair. en in de aandrijflijn zie je de 3 voor bladen niet veel meer. meestal 2 voor of 1 en 10,11,12 achter. weet niet precies wat voor een info je zoekt. mvg riek
who dares wins
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

En met 1.93 is de reach maat belangrijker dan de framemaat. XL of 23" zegt niet zoveel. Kijk vooral naar maten als reach en stack. Die bepalen veel meer of je geometrie bij jouw past...
Jacob Eefting
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 26 juni 2019, 10:00

Ben vandaag nog even bij de fietsen zaak geweest en die hadden een cube ltd 3 staan voor 400 was niet veel op gereden.
En er werd me een sensa catana aangeboden die wou van de fiets af die wou er 150 voor hebben.
De info die ik zoek is de afmontage.
Waar ik op moet letten.
Evt grote van de wielen ga wat in het bos rijden bedoeling is ook wat routes te gaan rijden met mijn zoon.
Wat word er bedoeld met de reach en stack. 😬
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kijk, op iedere fiets kom je wel aardig door het bos. Een heel goedkope mountainbike werkt ook. Maar met stevig gebruik (en met jouw gewicht) kom je veel sneller aan de grenzen. Dan werken spullen minder goed en slijten sneller. Dus te goedkoop gaat niet werken.

Aardige fietsen werken van €600,-, mountainbikes die je ook mee kunt nemen naar een ruiger buitenland beginnen bij €800,-.

Maar voor die €600,- heb je nog wat nadelen. De geveerde vork bijvoorbeeld. Als dat een vork is met een stalen veer, dan gaat goed instellen niet lukken. Je hebt met jouw gewicht een vork die op lucht veer nodig.

Schakelen. Je zou iets van SRAM NX of Shimano Deore willen, dat kun je ook onder belasting (heuveltje op!) nog schakelen. Goedkoper spul ratelt en er gebeurt dan vaak niets. En als je te hard forceert gaat het stuk.

Wielmaat heb je niet heel veel keuze met jouw lengte: alleen 29" wielen leveren een fiets op die enigszins in verhouding gebouwd is. Lees ook het topic over de verschillende wielmaten even door: viewtopic.php?f=7&t=142402


En dan komen we bij de maatvoering: zoals iedereen hierboven benadrukt: dat is het belangrijkst. Zit je niet goed (en met jouw lengte heb je al snel dat probleem), dan fiets je niet lekker, heb je minder controle.

Mud Mate maakt het nodeloos ingewikkeld. Bij standaard hardtails voldoet het kijken naar de bovenbuislengte perfect. Reach en stack laten ook afwijkende fietsen goed met elkaar vergelijken wat maatvoering betreft, maar dan kom je al een beetje in de hoge school van de maatvoering. Je moet sowieso de grootste maat hebben bij iedere fabrikant, maar kijk dan ook naar de lengte van de bovenbuis en neem de langste die je kunt vinden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie