MTB schoenen gebruiken zonder SPD

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
hgr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: za 26 december 2015, 14:47
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 7.9 Stealth

Ik heb MTB schoenen met SPD -cleats en pedalen aan de ene kant SPD en andere kant flat.
Vorig jaar april heb ik door een val, reed met stuur in de heg van de buren, een paar ribben gebroken en een klaplong opgelopen.

In de zomer na herstel het fietsen weer opgepakt, maar ik voelde me een stuk onzekerder.
Het is net of ik diepte niet goed kon inschatten.
Dat bleek te kloppen bij de opticien, door groot verschil tussen linker en rechteroog kon ik minder goed ruimte zien.
Advies van opticien: weer gaan fietsen als je wb bril goed bent ingesteld.
Voor het fietsen adviseerde hij (dag)lenzen, omdat dit goedkoper is in combinatie met een net nieuw gekochte fietsbril.

Bleek bij meten dat ik maar voor één oog een contactlens nodig heb.
Dat bevalt nu zo goed dat ik deze draag ipv bril, heb nu alleen een leesbril nodig. En die zijn niet zo duur.

Nu moet de het lef weer wat terugkomen, de zekerheid dat ik alles goed zie met fietsen.
Afgelopen vakantie op een gewone fiets (gehuurde E-bike) gefietst van Wiltz (Luxemburg) naar Bastogne. Dat was makkelijk, later nog naar twee plekken uit de serie Band of Brothers tussen Bastogne en Foy, flinke bulten.
Bult af liep de snelheid aardig op en ik kwam erachter dat ik alles goed kon zien en kon inschatten.

Beetje lange inleiding voor mijn vraag, maar dat is voor de beeldvorming.
Ik wil voorlopig fietsen zonder vastgeklikt te zijn of om een Vlaming te citeren die ook MTB-t
"Allez, op onze leeftijd zijn we niet meer zo snel met loskomen als we "sur-plasse" staan.

Ik heb de cleats van mijn schoenen gehaald, maar op de pedaalkant sta ik niet echt stevig.
Heeft iemand advies met welke pedalen het wel werkt. Ik heb nu deze pedalen:
Afbeelding

Of ligt het gewoon aan de schoenen en kan ik voorlopig beter andere schoenen gebruiken?
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Heb je aan de platform kant ook pinnen? Die mis ik op het plaatje, maar ze zijn absoluut noodzakelijk voor de grip. En wat voor schoenen heb je? Platform pedalen werken het beste met daarvoor geschikte schoenen.
modder zuigt!
hgr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: za 26 december 2015, 14:47
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 7.9 Stealth

Heb standaard MTB-schoenen, zoiets als deze: https://www.bikester.nl/red-cycling-pro ... 74751.html
en de pedalen zoals op de foto
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Die schoenen zijn alleen bedoeld voor ingeklikt rijden.
Probeer eens een paar normale sportschoenen, voor je direct een paar andere aanschaft.

En er horen voor platte schoenen dus wel echt pinnen in die gaten te zitten.
Wellicht waren die ooit meegeleverd maar zijn ze niet geplaatst anders kun je ze los kopen.
hgr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: za 26 december 2015, 14:47
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 7.9 Stealth

Elvander schreef: za 29 juni 2019, 13:44 Die schoenen zijn alleen bedoeld voor ingeklikt rijden.
Probeer eens een paar normale sportschoenen, voor je direct een paar andere aanschaft.
Dank je, ga ik eerst doen. Best logisch eigenlijk.
Elvander schreef: za 29 juni 2019, 13:44 En er horen voor platte schoenen dus wel echt pinnen in die gaten te zitten.
Wellicht waren die ooit meegeleverd maar zijn ze niet geplaatst anders kun je ze los kopen.
Bij de pedalen zaten alleen cleats.
Bij de schoenen atten een soort noppen, die lijken op noppen van voetbalschoenen.
Die noppen kunnen ingedraaid worden voor in de neus.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Met van die noppen is net niks, en het oppervlak van die pedalen is eigenlijk te klein om fijn met sportschoenen te fietsen Die zijn een stuk minder stijf dan MTB schoenen.
Ik heb nog een paar flat pedalen liggen.
Geen fancy merk (Wellgo) maar wel degelijk en in goede staat.
Mag je hebben tegen verzendkosten als je wilt. Kan je proberen hoe dat voelt.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik heb flats samen met skateschoenen.... De schoenen zijn van de Decathlon voor 20€ en de clips bewaar je voor niet al te moeilijke ritten... :-q
Maar mag ik nog wel weten of je met vertrek of met aankomst in de heg reed van de buren....met aankomst kan ik het goed begrijpen, omdat je waarschijnlijk flink gereden hebt en daardoor minder scherp bent geweest in de directe in en om het huis omgevingen... En bij vertrek, dat je nog enigszins uitgerust bent dan zou ik ook op de opticien z'n advies afgaan... :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Platformpedalen (met pinnen) in combinatie met goede platformschoenen. Of magnetische klikpedalen (https://www.mountainbike.nl/nieuws/2019 ... ro-pedalen)
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
hgr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: za 26 december 2015, 14:47
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 7.9 Stealth

Mario070 schreef: za 29 juni 2019, 20:33 Maar mag ik nog wel weten of je met vertrek of met aankomst in de heg reed van de buren....met aankomst kan ik het goed begrijpen, omdat je waarschijnlijk flink gereden hebt en daardoor minder scherp bent geweest in de directe in en om het huis omgevingen...
Bij aankomst, ik moest nog zo'n 50 meter tot onze poort.
Schatte de afstand tussen de lantaanpaal en de heg niet goed in en zat met mijn kilometerteller te prutsen.
Echt moe was ik niet.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Echt geconcentreerd was je blijkbaar ook niet...

Met SPD schoenen (met cleats) op platform pedalen fietsen, dat werkt niet.
Het zijn 2 verschillende werelden, die moet je in mijn opinie niet combineren.
Ga voor de 1 of de ander, maar niet op 2 gedachten hinken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Inderdaad. Een stel goeie platformpedalen met pinnen hoeft niet duur te zijn (30 euro). Een paar goeie platform schoenen is wel wat duurder maar begin dan met goeie platformpedalen en sport of wandelschoenen die je al hebt. Aan 1 kant kunnen rijden is garantie voor ellende als je een keer van je pedaal schiet in het bos.
Waar woke is, is vuur
hgr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: za 26 december 2015, 14:47
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 7.9 Stealth

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 1 juli 2019, 01:24 Echt geconcentreerd was je blijkbaar ook niet...
En achteraf kon ik het door mijn ogen ook niet goed zien:
- langer tijd nodig om fietscomputer af te lezen;
- ruimte die ik had niet goed in schatten

Later op fietscomputer teruggelezen, ik reed krap 10 km/u, je kunt zo vervelend neerkomen.
Ik viel op mijn schouder en heb daardoor met de punt van mijn elleboog de ribben gebroken.

Voorlopig ga ik ff op sportschoenen voor ik ga investeren in nieuw materiaal
Bedankt voor jullie inbreng.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Zet er dan wel pinnen in want anders ben je bij nat weer zo van die pedalen gegleden.
houthakkertje
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38

Wij fietsen vanaf oktober met trail schoenen (hardloop schoenen) van decathlon en de onderstaande pedalen. Dit omdat de kinderen wel eens plots stil vallen en onze ervaring met klikkers niet handig is. Deze combinatie bevalt ons zeer goed en we fietsen veel trails in limburg en België

https://www.sportieffietsen.nl/accessoi ... at-cmpt/1/
eagter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 11 juni 2019, 22:32

Ik heb dezelfde pedalen. Bij mij zaten er kleine inbusbouten bij voor de flat zijde. En ik gebruik voor die zijde dan schoenen met zachtere zool.
Plaats reactie