Upgraden/optimaliseren van MTB

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
yskan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 5 juli 2019, 12:16

Ik rij momenteel een Sensa Merano (2018) met de volgende onderdelen;

2x10 (24-40T en 11-36T)
SLX shifters
XT Derailleurs
XT crankstel
Sram Guide RS remmen
Supra Ma Elite wielen 29" + XT naven
Maxxis Ikon 2.2 voor en achter met biba
Reba 80mm voorvork

De fiets is nu bijna een half jaar in bezit (occasion) en het bevalt goed. Toch zou ik, waar mogelijk, de fiets willen optimaliseren om sneller te kunnen . Welke upgrades zijn dan voor de hand liggend?

Ik fiets voornamelijk singletracks/trails in Drenthe en Overijssel en af en toe een uitstapje richting het Zuiden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat opvalt is slechts 80mm veerweg voor een fiets uit '18, is die Reba de originele vork? Niet dat die minder snel maakt hoor, hoogstens op uitdagende parcoursen, waar een heel goede vork voor nog betere controle zorgt waardoor je wat sneller 'blijft'. Wanneer laatste beurt gehad, doet 'ie het nog goed?

Snelheid zit 'm vooral in de juiste fiets met een jou passende geometrie in de juiste maat. Ga er even vanuit dat dat okay is. Vervolgens de afstelling van de cockpit: zit je 'diep' genoeg en 'lang' genoeg? Rechter op is comfortabel, lekker op trails, op afdalingen. Dieper is 'sneller', maar... ook harder werken op technische trails. Te rechtop of te diep is niet goed. Op zoek dus naar de balans, uitproberen.

Dan komt een lichte afmontage.
Het frame zal niet het lichtste zijn, maar daar kun je niks aan doen.
De draaiende delen zijn vervolgens het belangrijkste om op te focussen.
De Ikons zijn op zich al licht en snel, ik weet niet welke uitvoering je hebt? Ikon EXO 3C MaxxSpeed TLR is relatief de snelste/lichtste/stevigste uitvoering. En die dan ook tubeless rijden, natuurlijk.
Tot slot: een lichtere wielset, voor sneller accelereren, strakker sturen en een lichtvoetiger gevoel. Wat weeg je? Dat bepaalt tot hoe licht je kunt gaan, het moet ook voldoende stijf en stevig blijven.
Rest gewoon evt upgraden naar beter/lichter zodra het versleten is, daar zit 'm niet de grootste snelheidswinst.

Wat is je budget eigenlijk?
Wielsetje ben je zo 400,-/500,- minimaal kwijt, en hoe lichter hoe duurder.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
yskan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 5 juli 2019, 12:16

Bedankt voor je reactie. De vork is niet de originele vork maar doet het nog goed (laatste beurt sept 2018). De wielset is tevens niet de originele set (voorganger had dit al "ge-upgrade" : voor 825gr en achter 1.035gr).

De stuurpen van 120mm heb ik vervangen naar een 100mm voor een betere houding icm met mijn lengte (1.80m en 68kg). De fiets komt nu uit op een totaal gewicht van 12kg.

Het zijn nog de ' oude' Ikon banden. Ik zal eens kijken naar de Ikon EXO 3C MaxxSpeed TLR banden. Het tubeless maken van de banden zal dus een wezenlijk verschil maken mbt gewicht/snelheid? Zal dit ook nog invloed hebben op de rij-eigenschappen?

Een nieuwe wielset ligt momenteel helaas boven het budget.

Zou een groter voorblad wellicht ook voor meer snelheid kunnen zorgen?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Met 70kg ben je licht, kan qua wielgewicht bijna alles wel, pak en beet 1500gr sets. Maar dat gaat te duur worden.
Lichte banden met lage rolweerstand helpen, en tubeless rijden maakt een wiel lichter (50ml latex vs >120gr binnenband). En rolweerstand, grip en lekbestendigheid verbeteren ook, je kunt je tubeless band op nog wat lagere druk rijden.
Ik denk dat je verzettenrange prima is. Als je echt zware versnellingen tekort komt voor je gevoel (vlak wind mee, bergaf), dan zou je nog iets zwaarders kunnen creeren. Maar je moet ook voldoende lichte verzetjes overhouden voor die keren dat je bv in Limburg bent.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
yskan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 5 juli 2019, 12:16

Bedankt wederom! Ik zal eens contact opnemen met de fietsenzaak voor nieuwe banden en tubeless.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik zou proberen een mooi, dubbelgeveerd frame te scoren en daar alle onderdelen op te hangen! Beste manier om sneller te worden :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yskan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 5 juli 2019, 12:16

Dat zou ook een optie kunnen zijn.

Maar dan praten we eigenlijk over een geheel nieuwe fiets :D
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Niet perse: https://www.bike-discount.de/de/shop/fully-29-7327

Maar dan moet er ook een nieuwe vork bij. En de vraag is of de wielen wel passen (andere maten voor de naven). En dan ben je inderdaad wel een eind op weg naar een nieuwe fiets... .


In jouw geval? Niets meer doen aan de huidige fiets. Lichtere wielen zou kunnen, maar de rest zit ook niet op een niveau dat je echt grote stappen maakt. Rustig zoeken naar iets nieuws is de beste optie als je echt een sprong wilt maken. En dat zou je ook in stukjes kunnen doen.

Een carbon hardtail frame dat echt licht is. Eventueel gebruikt of overjarig. En waar wel alle of de meeste onderdelen op passen. Dan spaar je al een halve kilogram (minimaal!). Dan een mooiere vork. Dan wat lichtere wielen. En daarna de remmen en de schakelonderdelen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yskan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 5 juli 2019, 12:16

Bedankt voor je advies. Dan zal ik voor m'n huidige fiets eerst oriënteren op tubeless en rustig kijken naar een andere op termijn.

Misschien maar meer op techniek trainen als externe factor :wink:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yskan schreef: vr 5 juli 2019, 21:40 Misschien maar meer op techniek trainen als externe factor :wink:
Dat sowieso :-q


Maar daar hebben we hier allemaal last van en het compenseren met nieuwe onderdelen op je fiets is veel leuker :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yskan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 5 juli 2019, 12:16

Lars TB schreef: vr 5 juli 2019, 22:01
yskan schreef: vr 5 juli 2019, 21:40 Misschien maar meer op techniek trainen als externe factor :wink:
Dat sowieso :-q


Maar daar hebben we hier allemaal last van en het compenseren met nieuwe onderdelen op je fiets is veel leuker :winkie:
Daar heb je helemaal gelijk in :lol:
Plaats reactie