Fiets wiebelt als ik ga staan

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Benji83 schreef: do 18 juli 2019, 09:51 Bedankt, allemaal. Ik was er al een beetje bang voor ;)
Jan Willem schreef: do 18 juli 2019, 09:37 Framemaat + leeftijd van je fiets in combinatie met je lengte en lichaamsgewicht; ik denk dat suravida inderdaad gelijk heeft.
Waar dan? Kan 'm op dit forum niet vinden.
Hier :)
:-q
Dan vraag ik me nog wel af waarom je dit topic hebt gestart?
Wil je nog even doorsparen voor een bike in een wat hogere prijsklasse?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Jan Willem schreef: do 18 juli 2019, 10:33
Benji83 schreef: do 18 juli 2019, 09:51 Bedankt, allemaal. Ik was er al een beetje bang voor ;)



Hier :)
:-q
Dan vraag ik me nog wel af waarom je dit topic hebt gestart?
Wil je nog even doorsparen voor een bike in een wat hogere prijsklasse?
Nee, een financiële tegenvaller kwam om de hoek, waardoor ik nog een tijdje door moet met wat ik nu heb, of weer een fiets aanschaffen die het net niet is. Dat laatste wil ik liever niet, dus hoopte ik hier nog wat van te kunnen maken.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

suravida schreef: wo 17 juli 2019, 22:05 Volgens mij is het idd heel simpel: die fiets is 4 maten te klein. 56 is voor iemand van 1.80m al compact ivm moderne mtbs, maar met meer dan 2m is het een kinderfiets voor je. Als je dan gaat staan verplaats je je gewicht ws zo ver naar voren dat er nauwelijks meer druk op het achterwiel staat en hij dus gaat wiebelen.
Niks aan te doen, leer er maar mee leven. (En spaar hard door voor iets passends, en kom dan ook weer hier voor advies :-q )
Nog even een vraag over dit, als je het niet erg vind.
Je zegt dat 56cm 4 maten te klein is, maar kijk ik in de maattabellen zie ik terug komen voor mensen tussen 195 tot 200cm framemaat 56 tot 58cm.
Ik kom ook heel weinig mtb frames tegen die groter zijn.
Nu win je natuurlijk ook wel iets met grotere wielmaat.

Welke framemaat zou ik volgens jou moeten hebben?
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Je hebt eigenlijk ergens wel gelijk. 56 cm = 22 inch en dat is meestal de grootste maat die er is. Maar voor 2 meter voor een gazelle uit die tijd waarschijnlijk nog steeds iets te klein, zeker omdat ik denk dat het frame wat kort is. Racefietsen worden meer in cm aangeduid, en dan zou je een +/- 66 cm nodig hebben.

Speling is voor shimmyen waar je last van hebt niet de oorzaak maar voorkomt het juist eerder. Met speling gaat de energie meer in de impacts zitten als de boel door de speling klapt. Zonder speling in het doorbuigen van het frame.
Allles met speling gaan afstellen is ook weer niet de oplossing.

Misschien kun je door met je gewicht te gaan spelen (vermoed meer naar achter) of door andere (bredere) banden op lagere druk waardoor er meer demping is de energie wegdempen. Huidige banden zijn misschien ook net niet echt rond. Maar met oude gazelle houdt het bij 2.25” waarschijnlijk wel op.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Marke schreef: vr 19 juli 2019, 10:11 Je hebt eigenlijk ergens wel gelijk. 56 cm = 22 inch en dat is meestal de grootste maat die er is. Maar voor 2 meter voor een gazelle uit die tijd waarschijnlijk nog steeds iets te klein, zeker omdat ik denk dat het frame wat kort is. Racefietsen worden meer in cm aangeduid, en dan zou je een +/- 66 cm nodig hebben.

Speling is voor shimmyen waar je last van hebt niet de oorzaak maar voorkomt het juist eerder. Met speling gaat de energie meer in de impacts zitten als de boel door de speling klapt. Zonder speling in het doorbuigen van het frame.
Allles met speling gaan afstellen is ook weer niet de oplossing.

Misschien kun je door met je gewicht te gaan spelen (vermoed meer naar achter) of door andere (bredere) banden op lagere druk waardoor er meer demping is de energie wegdempen. Huidige banden zijn misschien ook net niet echt rond. Maar met oude gazelle houdt het bij 2.25” waarschijnlijk wel op.
Bedankt voor je antwoord.
Het gekke is dat ik dus nergens echt speling kan vinden, behalve misschien wat op de vork. Het is echt minimaal.
Ik merk weinig van de speling wanneer ik in het terrein rijdt, juist op de asfalt stukken waar ik even ga staan om de benen te streken of een stuk flink in het rood te trappen voel ik het gewiebel. In het terrein heb ik alleen last van de korte veerweg en waarschijnlijk versleten coilveer die erin zit. Mijn gewicht zal daar ook mee te maken hebben.

Ik ben aan het rondkijken voor een 'afgetrapte' 2e hands fiets waar ik van 2 fietsen 1 goede kan maken, ik heb eigenlijk alleen een goed frame nodig. Een betere vork dan ik nu heb zou mooi meegenomen zijn.
Ik heb er een paar gezien die net iets groter zijn, maar meer dan 57 of 58 wordt het niet (hier in de buurt).

De tweede optie is om een goedkope instapfiets aan te schaffen, maar dan geef ik weer meer geld uit wat ik liever apart zou houden om op een later moment een goede fiets te kopen en dan blijf ik niet met een fiets zitten die ik later niet meer verkocht krijg.
Deze zal ik ook niet makkelijk kwijt raken, maar deze heeft me dan ook niets gekost ;)
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Als je eisen niet te hoog zijn dan kan je best voor weinig een leuke fiets kopen op marktplaats. Alleen even goed checken op slijtage cq speling.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Sabai schreef: vr 19 juli 2019, 15:16 Als je eisen niet te hoog zijn dan kan je best voor weinig een leuke fiets kopen op marktplaats. Alleen even goed checken op slijtage cq speling.
Ben ik ook wel aan het kijken hoor.

Ik zit rond te kijken naar verschillende framematen, maar kom eigenlijk nauwelijks frames tegen die veel groter zijn dan 56 cm.
Mijn binnenbeenlengte is 88cm, dat zou een 60cm ofwel 24" zijn. Die kom ik simpelweg niet tegen.
In oude topics hier kom ik mensen tegen met langere benen die op kleinere fietsen rijden. Hoe gaat dit dan in zijn werk? Ik zie wel wat 23" frames maar veel merken gaan niet hoger dan 21 of 22...
Ben het even kwijt, want als deze te klein is met 22,5" wat moet ik dan gaan rijden? Een op maat gemaakt frame van €1000 plus? Hoe doet de rest dat hier?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Moderne fietsen zijn doorgaans langer dan ouderwetse fietsen. Dus op een moderne 22 inch zul je al veel beter zitten dan op je huidige.

Het enige wat ik mis (misschien overheen gelezen) is waar je vandaan komt. Misschien is het makkelijker om een forumlid even te laten kijken.
Er is vast wel iemand die dat wil doen en dat kost je doorgaans niets (of een lekker biertje oid)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Ik woon in het altijd gezellige Enschede :-q
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Benji83 schreef: vr 19 juli 2019, 20:38
Sabai schreef: vr 19 juli 2019, 15:16 Als je eisen niet te hoog zijn dan kan je best voor weinig een leuke fiets kopen op marktplaats. Alleen even goed checken op slijtage cq speling.
Ben ik ook wel aan het kijken hoor.

Ik zit rond te kijken naar verschillende framematen, maar kom eigenlijk nauwelijks frames tegen die veel groter zijn dan 56 cm.
Mijn binnenbeenlengte is 88cm, dat zou een 60cm ofwel 24" zijn. Die kom ik simpelweg niet tegen.
In oude topics hier kom ik mensen tegen met langere benen die op kleinere fietsen rijden. Hoe gaat dit dan in zijn werk? Ik zie wel wat 23" frames maar veel merken gaan niet hoger dan 21 of 22...
Ben het even kwijt, want als deze te klein is met 22,5" wat moet ik dan gaan rijden? Een op maat gemaakt frame van €1000 plus? Hoe doet de rest dat hier?
Is vaak een kwestie van geduld, komen hier en op MP toch regelmatig fietsen voorbij met XL frames voor redelijke prijzen.

Groet, Jan
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Ik lees spelling op de vorkpoten, ingesleten achtervelg, oude banden, te kleine fiets waardoor veel gewicht voor op de fiets komt.
Hierdoor gaat de fiets wiebelen. Om hier nog geld aan uit te geven weet ik niet of dat nog rendabel is. Rustig doorfietsen, niet te gek doen (springen, snellle ruige afdalingen e.d.). En dan sparen voor en andere fiets.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

reaction 67 schreef: za 20 juli 2019, 16:27 Ik lees spelling op de vorkpoten, ingesleten achtervelg, oude banden, te kleine fiets waardoor veel gewicht voor op de fiets komt.
Hierdoor gaat de fiets wiebelen. Om hier nog geld aan uit te geven weet ik niet of dat nog rendabel is. Rustig doorfietsen, niet te gek doen (springen, snellle ruige afdalingen e.d.). En dan sparen voor en andere fiets.
Precies het idee, ja. Kan ik voor weinig een ander frame kopen van de juiste maat doe ik dat, maar ga er geen honderden euro's aan uitgeven. Springen doe ik sowieso niet en snelle ruige afdalingen hebben we hier in de buurt niet, dus dat scheelt ;)
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Met een nieuw/ander frame ben je er niet. Wielset, voorvork en banden moet je vervangen.
En als je een ander frame koopt moet er misschien ook nog een ander cranckset met lagers in, en nog een balhoofdlagerset.
Dus dan heb je een nieuwe fiets, soort van.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

reaction 67 schreef: zo 21 juli 2019, 21:57 Met een nieuw/ander frame ben je er niet. Wielset, voorvork en banden moet je vervangen.
En als je een ander frame koopt moet er misschien ook nog een ander cranckset met lagers in, en nog een balhoofdlagerset.
Dus dan heb je een nieuwe fiets, soort van.
Als ik een tweede hands frame aanschaf waar mijn huidige spullen op kunnen ben ik al een heel eind.
Het is enkel om de tijd te doden tot ik geld heb voor een goede andere fiets.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Daar je in je openingspost aangeeft dat het euvel zich voordoet wanneer je gaat staan is de goedkoopste oplossing dat je voortaan maar moet blijven zitten op je zadel.
:bier:
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Plaats reactie