Derailleurpad gebroken

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Guido_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 11:47

Beste mede mtb'ers,

na afgelopen week met de achterderailleur een stronkje o.i.d geraakt te hebben is deze (lees: het padje) me onfortuinlijk genoeg afgebroken. Alles goed en wel, nieuw padje besteld, zou geschikt zijn voor een Giant Talon van 2010 t/m 2014. Nu heb ik, als alles goed is, een Giant Talon 0 uit 2012, een 26er welteverstaan. Dit weet ik echter niet 100% zeker aangezien ik de fiets 2ehands gekocht heb en nergens op internet een 100% identiek exemplaar kan vinden. Misschien dat iemand hem aan de hand van een foto eventjes voor me kan identificeren?

Afbeelding

Wat het feit nu dus wilt is dat het door mij bestelde padje heel lichtjes afwijkt van de originele.

Afbeelding

Qua vorm zijn ze eigenlijk 100% identiek, alleen heeft de nieuwe onderaan waar de derailleur gemonteerd dient te worden een lichte afvlakking. Nu heb ik me inmiddels redelijk goed ingelezen over de werking van de stelschroeven welke zich op de achterderailleur bevinden en ben derhalve tot de conclusie gekomen dat dit redelijk eenvoudig te compenseren zou moeten zijn.

Na het padje gemonteerd te hebben blijkt in de praktijk echter niets minder waar. Af schakelen gaat redelijk (bij lange na niet zo soepel als voorheen), maar opschakelen is een ware catastrofe. Bij het te ver induwen van de shifter slaat hij 1 a 2 kransjes over. Al met al een vreselijke ervaring dus. Correct me if i'm wrong, maar voor zover ik het begrijp zou dit aan de kabelspanning moeten liggen. Hier ben ik echter al een dag of 2 mee aan het spelen maar veel beter wordt het helaas niet...

Nu resten mij dus enkele vragen:

1) Is het derailleurpad wel ècht de juiste of zit ik er met mijn aanname met betrekking tot de afvlakking gewoon faliekant naast?

2) Kan het zijn dat de derailleur zelf misschien ook een klap heeft gekregen? Ik heb hem namelijk wel tussen de spaken uit moeten vissen :cry:

3) het welbekende fingerspritzengefühl. Waarschijnlijk ontbreekt dit een beetje, maar alvorens dit met zekerheid te kunnen ontwikkelen zou uitsluitsel op vraag 1 & 2 natuurlijk wel zo prettig zijn, indien hier iets niet helemaal mee in de haak is kun je natuurlijk wel aan de gang blijven :D

Alvast hartelijk bedankt voor jullie tijd en moeite!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Serieuze klap geweest, heb je zelf niks gebroken?
Voor zover ik kan beoordelen moet het met deze pat goed lukken.
Wordt dus meer een gevalletje 'hoe stel ik mijn derailleur af', daar zijn hier diverse topics over te vinden maar eerst nog een paar vragen.
- schakelde je derailleur voor de crash helemaal goed, zonder haperen?
- kun je aan het oppervlak van de breuk zien of de breuk over het hele oppervlak 'vers' is?
- wil je een foto plaatsen van je derailleur? Bij voorkeur eentje waarop goed te zien is of de kooi recht is.

Ik denk aan een paar oorzaken die de reden kunnen zijn waarom de boel nu niet goed schakelt.
- je vorige pat was al wat krom en met wat stelwerk is dat ooit verholpen. Nu monteer je een vlakke pat en moet de boel dus opnieuw afgesteld worden.
- de kooi van je derailleur heeft een stevige knauw gehad en is krom
- je nieuwe pat heeft een andere dikte, dat (verdiepte) vlak wat je bedoelt; daardoor is de positie van je derailleur tov je cassette net even anders dan bij je oude pat

Benieuwd!
Laatst gewijzigd door Jan Willem op do 18 juli 2019, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Het archief van Giant gaat terug tot 2015, het gaat so-wie-so om een Talon want dat is op je foto nog wel te lezen.
Deze lijkt er verdacht veel op, dezelfde tekst op je wielen, witte remklauwen, rood geanodiseerde accenten.
Lijkt dus dat jij een Talon 0 model 2011 hebt die wellicht in 2012 is aangeschaft.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het gaat niet om een nieuwe derailleur JW, als ik goed lees.
Aangezien je (ts) zelf aangeeft je derailleur tussen de spaken uit te hebben gevist zou het best weleens kunnen dat die ook een tik gehad heeft.

Het verschil met de kleine verdieping op je oude pat zou normaalgesproken door de stelschroeven iets bij te regelen opgevangen moeten kunnen worden.

En de kabelspanning is wel belangrijk voor goed schakelen, maar twee kransjes tegelijk pakken heeft daar niets mee te maken. Met een verkeerde kabelspanning staat de derailleur (en daarmee ketting) niet correct onder een kransje, waardoor de boel gaat ratelen en misschien ook overslaan. Uiteraard geeft een klikje met de shifter dan ook een verkeerde positie onder het volgende kransje, maar twee tegelijk schakelen zou daarmee niet moeten gebeuren.

Misschien dat een foto van de derailleur (bij voorkeur op de fiets, van achteren) meer duidelijkheid geeft.

Oja, voor de zekerheid ook je frame ter plekke van de as even goed checken. Hopelijk niet, maar soms loopt een frame ook schade op als de pat gebroken (of verbogen) is. Eigenlijk is de losse pat bedoeld om dat te voorkomen, maar soms...
Ik heb weleens iemand zien lopen met een fiets waarvan de pat een stuk frame mee afgebroken had (dat was een alu B-One, long time ago).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

kermit schreef: do 18 juli 2019, 14:14 Het gaat niet om een nieuwe derailleur JW, als ik goed lees.
Klopt, foutje bij het tikken (meteen maar even gewijzigd).
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Guido_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 11:47

Iedereen alvast hartelijk bedankt voor de snelle en behulpzame reacties. Het was inderdaad een flinke klap ja, zelf markeerde ik op een pijnlijk scheenbeen na gelukkig niets, de tocht afmaken zat er echter niet meer in natuurlijk! :lol:

De door jou aangeven fiets Jan Willem had ik inderdaad ook al gevonden, mijn fiets is echter met een SLX achterderailleur afgemonteerd i.p.v een XT. Vandaar ook dat ik aangaf geen 100% identiek exemplaar te hebben kunnen vinden. Voor de rest zijn ze inderdaad zo als gelijk.

Wat betreft het schakelen voorheen kan ik eigenlijk niet meer zeggen dan dat dit als een zonnetje ging. Afijn, nu zullen hier mensen met aandrijflijnen in het bovensegment natuurlijk wel anders over denken bij het zien van een SLX achterderailleurtje, maar goed, daar heb ik geen ervaring mee dus en dat dan ook terzijde. :bier:

Ik heb het frame en het gebroken pad nog eventjes bekeken voor de zekerheid, en met het frame lijkt gelukkig niks mis. Voor zover ik kan beoordelen vertoont het pad over het gehele oppervlak een verse breuk. Bijgevoegd is een foto van de achterkant van de derailleur. Over het Limburgse heidezand wat er nog aanplakt van de laatste tocht moeten jullie maar even heenkijken, mijn prioriteiten lagen na de laatste tocht begrijpelijkerwijs eventjes ergens anders :(

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Derailleur XT kan in het verleden heel goed door een vorige eigenaar of LBS uitgewisseld zijn, bijvoorbeeld na een aanvaring met een boomstronk :winkie:
Maar verschil XT of SLX achterderailleur voel je niet, merk je niks van. Gewoon perfect.
Je foto zegt me helaas nog niet zoveel, wil je nog een foto maken...?
Voorzijde schakelen naar het grootste blad, achter op het kleinste blad zodat de kooi van je derailleur recht naar beneden wijst; vervolgens maak je die foto recht vanaf de achterzijde zodat we kunnen zien of de kooi netjes recht is, je moet dus net iets meer naar links, voorbeeldje:
Afbeelding
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Guido_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 11:47

Niet de beste kwaliteit foto's helaas, maar zijn volgens mij wel redelijk recht vanachter gemaakt :) Kijk eventjes of je er iets mee kunt, anders moet ik ze handmatig op de laptop zetten. Stuur doorgaans altijd alles via messenger op de telefoon door naar de vrouw, om ze vervolgens op de laptop er vanaf te plukken. Lekker makkelijk, maar helaas treed er middels deze weg nogal wat kwaliteitsverlies op.

Afbeelding

Afbeelding
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Ook een nieuwe pat moet gericht worden. Begin daarmee, want met een kromme pat blijf je klooien komt het nooit echt goed.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ha, foto's :-q
FF snel want ik ga rondje UH biken...

De kooi van de derailleur lijkt netjes te zijn, imho niks aan doen.
Goed dat je een foto hebt gemaakt van de twee uiterste derailleurstanden, of zie ik dat verkeerd?
Want het lijkt op foto 1 alsof de derailleur de ketting iets voorbij de kleinste krans van je cassette trekt.
Op foto 2 lijkt de ketting juist iets je cassette op geduwd te worden.
Dat kán (maar hoeft niet) betekenen dat je nieuwe pat een beetje gericht moet worden .
Maar in eerste instantie zou ik de derailleur en de kabelspanning netjes afstellen, kijken wat dit oplevert.
Mbv de zoekfunctie kun je voldoende topics vinden over het afstellen :-q

Succes en fijn weekend :bier:
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Guido_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 11:47

Top, hartelijk dank. Dan gaan we maar het "fingerspritzengefühl" ontwikkelen zullen we maar zeggen he :) Beide foto's zijn overigens gewoon identiek, alleen is de 1 liggend, en de ander staand gemaakt. Zal dus wellicht iets met de hoek van de foto te maken hebben. Fijn weekend, groetjes! :-q
Guido_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 11:47

Ik heb de derailleur zo goed als afgesteld gekregen, iedereen nogmaals bedankt voor de hulp! :kiss:

Ik heb hiervoor overigens een artikel gevolgd op parktool.com (heel fijn uitgebreid artikel!). Dit artikel stelt dat de derailleur 1 kransje per klik van de shifter op moet schuiven. Dìt werk nu als een zonnetje.

Echter... Zodra ik mijn shifter (SLX) helemaal indruk geeft hij meer dan 1 klikje. Met deze afstelling schuift de derailleur bij het volledig indrukken dan ook meerdere kransjes op. Nu weet ik niet of dit normaal is, en om heel eerlijk te zijn kan ik ook eventjes niet met 100% zekerheid zeggen of die vantevoren niet ook al was. Of het al dan niet prettig is zal 1 dezer dagen natuurlijk vanzelf uitwijzen.

Groetjes!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Meerdere kransjes lichter schakelen is normaal. Meerdere kransjes zwaarder is alleen vanaf XT.
Guido_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 11:47

Duidelijk! Weer wat geleerd. Kan van mij uit dan ook een slotje op nu :wink:
Plaats reactie