Afwisseling mountainbiken?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Lampenkap
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 09:15

Beste leden,

Ik ben zelf al jaren een wielrenner, maar ben laatst een keer met wat collega, s voor het eerst wezen mountainbiken in de Utrechtse heuvelrug en dit is erg goed bevallen.

Zo goed zelfs, dat ik er binnenkort 1 aan wil schaffen.
Echter vroeg ik me 1 ding af.
Er zijn rondom Utrecht maar een X aantal mtb trails.

En ik vroeg me af hoe het zit met de afwisseling van het mountainbiken?
Want het lijkt mij dat je op een gegeven moment de trails wel een beetje kent?
Natuurlijk kan je dan wat verder van huis gaan, naar andere plekken.
Maar dat zie ik mezelf ook niet al te vaak doen.

Mijn vraag aan jullie is dus.
Hoe houden jullie het mountainbiken leuk en afwisselend?
Want na 20x lage vuursche heb je het toch wel gezien?
Of zie ik dit verkeerd.

Let op ik bedoel dit echt niet vervelend, vind mountainbiken echt ontzettend gaaf.

Maar zit wel met deze vraag in mijn hoofd voordat ik er veel geld aan uitgeef :-q
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Da's simpelweg een kwestie van andere trails opzoeken. Nederland heeft meer dan 170 routes en Duitsland en Belgie zijn ook niet zo ver weg. 😊
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Dat is per persoon verschillend.. de 1 trekt altijd hetzelfde rondje niet, de andere vind het een prima training. Zelf heb ik er geen moeite mee en moet het doen met Dorst, Cadettenkamp en vrachelen op fiets afstand. 013 lukt ook nog op de fiets, maar kost eigenlijk teveel tijd, maar als je meer tijd hebt ben je zo ergens anders met de auto.

Maar als je in de buurt van de UHR zit heb je genoeg afwisseling, zeker in vergelijking met wielrennen ;)
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik zit zelf 6-7x per week op de fiets, en zou daar inderdaad ook al heel snel tegenaan lopen als ik me moest beperken tot alleen maar de trails in de buurt. Maar inmiddels heb ik zoveel alternatieven gevonden, dat ik me prima kan vermaken.

Daarvoor heb ik wel een trials fiets, een dirtjumper en een downhill/freeride fiets aangeschaft :D

Maar skateparkjes, bike parkjes, en ook minder begaanbare paden in het bos maken het juist extra interessant.

Maar jij als wielrenner (niet lullig bedoeld) hebt er blijkbaar geen bezwaar tegen om lange (eentonige) stukken te rijden :D, dus waarom zou je het niet kunnen combineren?
De meeste routes zijn prima op een semi-racefiets/mtb te rijden. Zo'n ding noem je een gravelracer geloof ik.
Dan kun je èn op de weg èn op de routes rijden.

Natuurlijk kun je met een mtb ook prima op de weg rijden, maar ik neem aan dat je de houding van een racefiets liever hebt.
zok
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: di 12 januari 2010, 21:08

Nou, ik zelf zit voornamelijk op de racefiets.
Vooral in de winter zit ik dan op de Mtb.
Hier dicht bij huis zijn 3 gebieden waar je kan Mtb-en.
Dit gaat mij op het einde vd winter inderdaad een beetje vervelen.
Je rijdt naar een stuk bos toe, pakt daar alle paadjes, en rijdt weer naar huis.
Verder weg met de auto om dan te gaan Mtb-en vind ik in de winter niet echt de moeite, omdat je na 2 uur wel koud genoeg bent ( voeten etc).
Oh ja, in het bos is het in de winter lekker warm tov vd weg.
Toch vind ik het een mooie afwisseling.
Mijn Mtb is zelfs veel duurder dan mijn racefiets.

Als je nou een Mtb neemt waar ook bagagedragers oppassen ( evt met vaste vork) zou je hem ook voor
Fietsvakanties kunnen gebruiken.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Er is hier in het gooi zoveel bos dat je buiten de trails om zoveel andere routes onverhard kan fietsen dat je je niet hoeft te gaan vervelen. Ik had het juist met wielrennen dat deed ik een aantal jaar geleden maar ging mij na een uur vervelen op de weg. Constant hetzelfde. Het bos is juist uitdagend voor mij en ik verveel mij er nooit. Maar het is maar net wat je zelf leuk vind.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

De trails zijn misschien na 20 keer min of meer hetzelfde. Maar als je om je heen kijkt verandert het iedere keer. De natuur is nooit hetzelfde, als ik iedere week hetzelfde rondje fiets, zie ik iedere week de natuur veranderen en kan daar toch bijzonder van genieten.

Qua fietsen... Tsja, af en toe ook zeker eens afwisselen. Maar bovenstaande maakt voor mij dat ik het niet erg vind om vaker eenzelfde rondje te fietsen.
Divlmtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 10:16

Misschien is het ook een kwestie van anders kijken. Observeer de natuur en zie hoe deze zich door de jaargetijden heen ontwikkelt. Ik kan daar echt van genieten.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Lampenkap schreef: za 20 juli 2019, 09:23Mijn vraag aan jullie is dus.
Hoe houden jullie het mountainbiken leuk en afwisselend?
1) Bij MTB'en verschillen de omstandigheden veel sterkter, waardoor een route een total ander karakter Kan hebben in augustus dan in november of maart.
2) We zit nog wel aardig wat variatie in routes zelf: kort draaien en keren, langere stukken, continue op en af, ...
3) Anders gebieden met meer of minder hoogteverschil, andere ondergrond, ...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

In Zuid L kun je lekker alle kanten op, Belgie in, we rijden alles wat los en vast zit in een straal van ongeveer 40km, en met name geen vaste routes. Het mooiste is er vaak ‘naast’ te vinden.
Ik zou steeds hetzelfde rondje niks vinden. De afwisseling qua landschap, natuur, uitdaging vind ik het leukst. Niet onderhouden routes, puur natuur obstakels, dat is genieten. Van de vaste routes rijd ik wel graag Vijlen en de St Pietersberg. Vijlen met wat variaties erop, icm Drielandenpunt bv.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Sabai schreef: za 20 juli 2019, 10:23 Er is hier in het gooi zoveel bos dat je buiten de trails om zoveel andere routes onverhard kan fietsen dat je je niet hoeft te gaan vervelen. Ik had het juist met wielrennen dat deed ik een aantal jaar geleden maar ging mij na een uur vervelen op de weg. Constant hetzelfde. Het bos is juist uitdagend voor mij en ik verveel mij er nooit. Maar het is maar net wat je zelf leuk vind.
Buiten het Gooisch Natuur Reservaat is dat allemaal illegaal. En binnenkort is het misschien op GNR ook weer afgelopen. Just sayin'... :-q
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Wat ook nog een verschil is.. op de MTB ben je veel meer met afwisselend fietsen bezig. Op de racefiets (wat ik ook af en toe doe) is het gewoon tempo houden en doortrappen. Op de MTB is het sturen, remmen, flink aanzetten bij bochten en klimmetjes etc.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Ik heb er juist helemaal geen moeite mee om de lokale rondjes (UHR) keer op keer te rijden.
Ik ben geen Strava rijder maar vind het wel leuk om bepaalde, vaak technische, stukken extra gas te geven. Dat brengt met zich mee dat ik zo nu en dan wel eens, overigens tot groot vermaak van mijn fietsbuddy, (bijna) naast de fiets lig.
Juist daarom wil ik de keer daarop weer dezelfde route rijden om te zien of het beter/anders kan op zo'n punt.

Andere routes in NL spreken me minder aan, ondanks dat ik er veel gereden heb, omdat voor mij de lokale routes alles in zich hebben wat ik leuk vind en ze liggen nog om de hoek ook.
Wil ik echt compleet anders fietsen gooi ik de meuk in de auto en rij ik richting Zwitserland.

In vroeger jaren ook halve en kwart triathlons gedaan maar ik vind juist die zaaddodende lange recht toe recht aan stukken funest voor mijn motivatie. Afwisseling is wat ik wil en dat heb je in het bos, elke meter is anders.
Laatst gewijzigd door slapbandje op za 20 juli 2019, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Precies wat Prulleman hierboven zegt: mountainbiken is een andere uitdaging!


Of eigenlijk: kan een andere uitdaging zijn. Een enkeling gaat het vooral om zoveel mogelijk conditioneel te doen. Maar je kunt je ook werpen op de lastigere onderdelen van het mountainbiken. Proberen dat rottige klimmetje toch fietsend op te komen. Harder door die paar bochten. Toch dat jumpje meenemen in plaats van er om heen te rijden.

Ik verheug me soms juist op die plekken waar ik al tig keer gereden heb. Om nu zonder te remmen die bocht in te duiken. Net wel rechtdoor over die wortels omhoog te komen zonder grip te verliezen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

vibemaker schreef: za 20 juli 2019, 13:36
Sabai schreef: za 20 juli 2019, 10:23 Er is hier in het gooi zoveel bos dat je buiten de trails om zoveel andere routes onverhard kan fietsen dat je je niet hoeft te gaan vervelen. Ik had het juist met wielrennen dat deed ik een aantal jaar geleden maar ging mij na een uur vervelen op de weg. Constant hetzelfde. Het bos is juist uitdagend voor mij en ik verveel mij er nooit. Maar het is maar net wat je zelf leuk vind.
Buiten het Gooisch Natuur Reservaat is dat allemaal illegaal. En binnenkort is het misschien op GNR ook weer afgelopen. Just sayin'... :-q
Het werd eerst gedoogd en sinds 2017 is het officieel toegestaan. En ik krijg ook nooit commentaar en lees er ook niks negatiefs over dus zal wel zo blijven.
Plaats reactie