Meerwaarde fietscomputer t.o.v. sporthorloge

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
babbels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 16 juli 2019, 22:29

Nu heb ik paar dagen terug mijn eerste mtb besteld nadat ik via het werk enthousiast was geworden. Deze mtb kan ik over anderhalve week ophalen en vandaar dat ik me nu aan het verdiepen ben over wat ik verder allemaal nog aan kleding en accessoires nodig heb.

Ik vind het altijd leuk om na een work-out alle statistieken m.b.t. deze training te zien en het maakt natuurlijk heel simpel feitelijk inzichtelijk of je en hoeveel voorruitgang je boekt.

Omdat ik momenteel al veel zwem en hardloop heb ik daarvoor lang geleden al een sporthorloge aangeschaft. Met deze polar 430 kan ik vanuit de pols hartslag meten, gps route terugzien, hoogtemeters meten, gemiddelde en actuele snelheid zien, verbruikte kcal zien etc etc.

Nu vroeg ik mij af of er bij fietscomputers nog weer extra functies zitten die een dergelijk horloge niet bezit. Ik begrijp natuurlijk dat een voordeel van een fietscomputer is dat je het tijdens het fietsen al goed kunt zien en dat het niet handig is om tijdens het mountainbiken telkens te stoppen om op je horloge te kijken. Zijn er los daarvan nog veel voordelen van een fietscomputer t.o.v. een sporthorloge?
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Eigenlijk alleen de navigatiemogelijkheid
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Knappe jongen als je de info tijdens een rit goed kunt volgen op een schermpje op je stuur :-q


Lekker het horloge houden. Maar als je geld uit wilt geven, dan is de tip hierboven een goed excuus :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Zoals je al aangaf is het makkelijker om de realtime data af te lezen, het ding zit op je stuur en heeft een wat groter scherm. Afhankelijk van het model beschik je ook div trainingsopties (virtual partner, workouts, etc). Geen idee hoe het bij horloges zit, maar aan een Garmin oid kan je snelheids- en cadanssensor en evt een powermeter koppelen. Een speedsensor geeft meer precisie qua afstand en snelheid.

Maar goed, dat zijn dingen die voor jou wellicht nog niet van toepassing zijn. Bovendien zijn die krengen ook niet goedkoop :-?
Dus als je al een sport horloge hebt, zou ik me niet al te druk maken over een fietscomputer en lekker gaan fietsen. Tenzij je de navigatie onmisbaar vind of teveel geld hebt. :tong
babbels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 16 juli 2019, 22:29

TenZNL schreef: za 20 juli 2019, 21:10 Zoals je al aangaf is het makkelijker om de realtime data af te lezen, het ding zit op je stuur en heeft een wat groter scherm. Afhankelijk van het model beschik je ook div trainingsopties (virtual partner, workouts, etc). Geen idee hoe het bij horloges zit, maar aan een Garmin oid kan je snelheids- en cadanssensor en evt een powermeter koppelen. Een speedsensor geeft meer precisie qua afstand en snelheid.

Maar goed, dat zijn dingen die voor jou wellicht nog niet van toepassing zijn. Bovendien zijn die krengen ook niet goedkoop :-?
Dus als je al een sport horloge hebt, zou ik me niet al te druk maken over een fietscomputer en lekker gaan fietsen. Tenzij je de navigatie onmisbaar vind of teveel geld hebt. :tong
Lars TB schreef: za 20 juli 2019, 21:06 Knappe jongen als je de info tijdens een rit goed kunt volgen op een schermpje op je stuur :-q


Lekker het horloge houden. Maar als je geld uit wilt geven, dan is de tip hierboven een goed excuus :wink:

Thnx, dan laat ik het voorlopig bij het horloge.
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Is de accuduur van je horloge voldoende om je ritten bij te houden? Indien ja, dan zou ik lekker je horloge houden. Ik heb zelf ook een hardloophorloge (instapper) en die houdt het niet langer dan een paar uur vol.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Simpel: als je geen navigatie nodig hebt is een goed sporthorloge meer dan voldoende (en je stuur blijft ‘lekker leeg’). Gebruik je wel navigatie dan is een model op het stuur wel zo handig.... Alle andere informatie is tijdens de rit niet relevant.

Accuduur horloge is meestal langer dan die van een volwaardige navigatie.
StAlTiCa
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik ben juist overgestapt van Garmin op het stuur naar een sporthorloge van Polar.

De pols HRM van Polar blijkt zeer betrouwbaar, maar vooral de GPS van Polar is sneller en nauwkeuriger. Garmin geeft onder de bomen altijd te lage snelheden aan. Bovendien doen alle functies van Polar het gewoon, mijn Garmin heeft dat nooit gepresteerd. En de user interface van Garmin is echt bagger, de programmeer nerds daar fietsen vast zelf niet. De interface van Polar en ook die op hun app zijn veruit superieur. En de effectieve batterij duur van de Polar is idd veel langer.

Take your pick, wat vind je belanrijk?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Ik heb een Polar V800 voor hardlopen & MTB en een Polar V650 op de racefiets. Interface is idd supergebruiksvriendelijk. Wel gebruik ik een borstband (nog nauwkeuriger dan via pols) en bij het rennen ook een schoensensor. Vermogen en cadans zou ik graag erbij hebben maar zeker vermogen is ‘nogal’ dure grap....

Afhankelijk van de route heeft Polar wel ook wat GPS-issues. Bijvoorbeeld op de mtb-route de Schaak heb ik nooit meer dan 16,5KM (terwijl de route volgens mij 19KM is)
Heckler40 schreef: zo 21 juli 2019, 14:02 Ik ben juist overgestapt van Garmin op het stuur naar een sporthorloge van Polar.

De pols HRM van Polar blijkt zeer betrouwbaar, maar vooral de GPS van Polar is sneller en nauwkeuriger. Garmin geeft onder de bomen altijd te lage snelheden aan. Bovendien doen alle functies van Polar het gewoon, mijn Garmin heeft dat nooit gepresteerd. En de user interface van Garmin is echt bagger, de programmeer nerds daar fietsen vast zelf niet. De interface van Polar en ook die op hun app zijn veruit superieur. En de effectieve batterij duur van de Polar is idd veel langer.

Take your pick, wat vind je belanrijk?

Enjoy!!
StAlTiCa
eagter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 11 juni 2019, 22:32

Voor mij is de cadansmeter op de fietscomputer een aanwinst. Bij overbelasting spelen mijn knieën snel op. Zolang ik tussen de 90 en 100 blijf heb ik er geen last van.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

owwwwk schreef: zo 21 juli 2019, 14:39 Afhankelijk van de route heeft Polar wel ook wat GPS-issues. Bijvoorbeeld op de mtb-route de Schaak heb ik nooit meer dan 16,5KM (terwijl de route volgens mij 19KM is)
Dat is eigenlijk zonder losse snelheidsmeter onvermijdelijk op de Nederlandse routes. Komt door het draaien en keren. Je Polar maakt waarschijnlijk elke seconde een datapunt, kan al een bocht in zitten.

Vroeger kon je op een route als Rheden nog van je GPS op aan maar zelfs die route is ongeschikt gemaakt voor GPS. Nergens in Nederland kun je meer op ouderwetse GPS vertrouwen. Kunnen ze niet gewoon die 1% wel gps vriendelijke routes zo houden?
Waar woke is, is vuur
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Makkelijk schreef: wo 24 juli 2019, 13:16Vroeger kon je op een route als Rheden nog van je GPS op aan maar zelfs die route is ongeschikt gemaakt voor GPS. Nergens in Nederland kun je meer op ouderwetse GPS vertrouwen. Kunnen ze niet gewoon die 1% wel gps vriendelijke routes zo houden?
Ik zeg draai het om, maak de GPSen beter.

routes svp aanleggen hoe ze het beste rijden
routes aanleggen zodat ze technisch uitdagend zijn
routes aanleggen met een mooie flow erin
routes aanleggen dat ze het hele jaar goed blijven

en zo kan ik nog wel even doorgaan, de geschiktheid voor GPS is weinig relevante bijzaak ......
Maar wel het onderwerp van dit topic, dus terug naar sporthotloge vs fietscomputer 8)
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er zijn al goede gps'en, maar die vinden "jullie" niet leuk op de fiets. Te groot, weinig trainingsfuncties, meestal geen touchscreen, lastige terminologie, veel instellingen die je zelf moet maken enz. :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Magic ed
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 18 april 2018, 15:37

En welke GPS-en zijn dat dan?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Etrex 10 20 30 22 32.
GPSmap 64 66
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie