op de goede weg, keuze mtb....

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
MTinusB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 10:34
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

17 km idd niet veel maar wel tof om die twee te kunnen rijden back to back..

Grootste verschil was in deze ook echt de zithouding, zelfs nog sportiever dan de bulls die ik nu heb.

Wat ik zelf het meest interessant vind is dat de Top fuel eigenlijk minder sportief zit dan de Scale. Beetje het gevoel dat die qua houding tussen de Fuel ex en Scale in zit.

Het fine tunen van de fiets kan natuurlijk altijd maar de Scale zat “in de basis” al heel lekker.

Denk dat het grote “probleem” nu de keuze tussen de HT of FS zal zijn. Was hier al uit maar de rit op de Scale brengt mij erg aan het twijfelen. Natuurlijk een heel andere fiets dan de HT waar ik tot nu toe op rijd. Voelde heel comfy itt de Bulls.

Stof tot nadenken dus, maar ergens gelezen dat de zoektocht al de helft vd fun is van een nieuwe fiets😂
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een proefrit op een xc-fully (van een willekeurig bekend merk) zou toch wel te regelen moeten zijn, dat zijn in NL fietsen die erg veel verkocht worden. Dus ook meer kans op een testfiets dan wanneer je een 160mm enduro-bak zoekt.
Het lijkt op ons forum soms wel alsof half Nederland op zoiets rijdt :D , maar bij de Nederlandse fietsenwinkels staan toch vooral xc-gerichte bikes en dus is het testaanbod daarin ook ruimer.

Van Merida weet ik dat je op veel modellen kunt proefrijden bij de importeur in Apeldoorn, ik heb daar zelf een proefrit op de lokale mtb-route gemaakt van ruim 50km. Misschien dat andere importeurs vergelijkbare mogelijkheden bieden?

Even gekeken, bijvoorbeeld bij "mijn" lokale lbs (Ventoux in Tilburg) kun je proefrijden op een Scalpel, Spark en Scale:
https://www.ventoux.nl/assortiment/fietsen/testfietsen
En zo zullen er nog wel meer shops testfietsen hebben staan die in jouw straatje passen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MTinusB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 10:34
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

komend weekend kan ik de Spark uit testen en er gaat iemand mee met een Scalpel. Wel een 900sl Scalpel, ben benieuwd👍🏻
MTinusB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 10:34
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Nou Spark prima fiets. Haalt het echter niet bij de Scalpel 900 sl. Wat een ding is dat zeg😱
Jammer dat zo’n fiets voor mij complete overkill is.... (zo gezegd, als de 900 sl overjarig in de buurt van budget komt hahaha, no way!)

Komende week maar eens alles rustig op een rijtje zetten.
MTinusB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 10:34
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Komende week de knoop doorhakken
, keuze uit;
- Scott Spark 960/950 (2019 model)
- 2dehands Scott Scale 900sl (2016 of 2017 model)

Keuze is dus een nieuwe alu "instapper" of 2dehands topmodel.
MTinusB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 10:34
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Rr
Laatst gewijzigd door MTinusB op ma 5 augustus 2019, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

MTinusB schreef: ma 5 augustus 2019, 13:12 Dit zijn de specs van de 900sl die ik over kan nemen.

Scott Scale 900SL Carbon
modell 2016
Componenten Ritchey Superlogic Carbon.
Sram Eagle Gold XX1 12 speed
XTR M9000 Remset XC
DT Swiss Wielset 190 Ceramic 9mm/12x142
RockShox SID XX 100mm QR thru bolt voorvork
Syncros SL Carbon zadel

Is in nette staat; gezien afmontage de betere keuze is mijn gevoel.
Ik zou voor minimaal een 2017 Scale gaan met de moderne geometrie. Deze laten staan.
MTinusB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 10:34
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Waarin verschilt die “moderne” geo dan?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Langere bovenbuis, stijlere zitbuishoek, alles wat we weten over waarom een MTB niet meer als een racefiets moet worden ontworpen en derhalve een betere klimmer en daler.
Waar woke is, is vuur
MTinusB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 10:34
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Ah oké, ga ik die eens proberen dan ter vergelijk. Vond die ‘16 al behoorlijk lekker zitten.

Thnx voor de tip!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Zou ik zeker doen, in Nederland is een moderne geo niet voor iedereen zo geweldig veel beter als ouderwets. Simpelweg omdat we een vrij plat land zijn :lol:

Mensen hebben het heel lang op de oude geo gedaan, en als het goedkoop kan... aan de andere kant is er wel echt een goede reden dat geometrie is veranderd, het is van de zotte dat een Mountainbike altijd is ontworpen vanuit de zitpositie. In de XC wordt er zowel in steile klimmen als in afdalingen niet zoveel gezeten.
Waar woke is, is vuur
MTinusB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 10:34
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Om het maar even compleet te maken; morgen de mogelijkheid in Koblenz de Canyons "live" te gaan bekijken.

Proef zitten en meen dat je een stukje op een parkeerplaats kunt rijden. Niet ideaal maar als ik het niet doe blijf ik met de twijfel zitten.

Na morgen dus "alle" gegadigde in ieder geval proef gezeten....

Mooi mooi, hobby! :D
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10373
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dan kun je een Exceed HT, een Lux en een Neuron proefzitten.

In je openingspost noemde je een hardtail en echte trailfully’s. De hele race/marathon-XC-fully categorie ontbrak in je rijtje.

Als de Scale je aansprak en je evt geinteresseerd bent in een fully die qua karakter daarop lijkt, dan horen de 100-110-120mm fully’s zeker ook in je rijtje thuis.

De Exceed is dan prima te vergelijken met een Scale.

De duurste 100mm Luxen met de 100mm Spark RC.

De iets goedkopere Luxen met het minder lichtere carbon zijn 110mm, iets comfortabeler, meer marathon-trail-light minded (ik rijd zelf met zo’n 110mm Lux met Fox 34 vork en standaard dropper. Bevalt uitstekend. En comfortabel en snel en potent genoeg, zolang je stevig XC en lichtere trails rijdt (zit nu in de bergen, Sella Ronda Dolomieten gaat er bv nog prima mee)).

Dan komt de Neuron, da’s al een echte 130mm trailbike. De gewone 120mm Spark is een tik meer marathon-georienteerd, door de Spark RC-genen.

Dus van zeer racey XC naar marathon XC naar trail light naar trail krijg je dan:
Exceed/Scale HT, Lux 100mm/Spark RC 100mm, Lux 110mm, Spark 120mm, Neuron 130mm.

Overigens hebben alle merken een 110 danwel 120mm variant tegenwoordig van hun 100mm racefully.
Ze hebben een moderne geometrie, ze zijn nog licht, het zijn prima tourfully’s, die eigenlijk in het gat gedoken zijn die de ‘oude’ tour/trailfully’s hebben achtergelaten, doordat ook die zijn opgeschoven naar nog potenter/trailwaardiger/AM/Enduro.
Maar: wel met race/marathon-XC karakter dus. Spreekt een echt trail-karakter je meer aan, dan kom je uit bij de pak en beet 130mm-plus categorie.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
MTinusB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 10:34
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Dat is een fijn vergelijking lijstje, top! Nemen we mee morgen.

Eigenlijk zou je de modellen “blind” kunnen proefrijden zonder “voorkennis” trail/xc....

Punten voor mij waar ik op ga letten zijn; zithouding en afmontage. Daar zet ik dan thuis nog gebruik en niet te vergeten prijs tegenover.

Merk wel dat ik zeer gecharmeerd ben van de merken Scott en Canyon.

Ps nog veel fun op vakantie dan nog Aurelius :-q
MTinusB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 10:34
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Nou..... dat uitje heeft het niet makkelijker gemaakt, hahahaha!

Erg mooi daar, genoeg te zien en bijna een nieuwe racer besteld maar daarvoor waren we er niet.

Eigenlijk op elk model wel een rondje gemaakt waar de Spectral een erg goede indruk maakte evenals de Neuron. Wel op de AL versies gezeten de CF wordt mij wat te gortig (wel erg dikke fietsen die CF’s).

Als het nu alleen om de Canyons zou gaan zou ik denk ik voor de Neuron gaan. Deze zat heerlijk en genoeg om te tunen/upgraden.

Na vandaag zal het dus gaan tussen de Neuron AL 6 of 7 en de Scott Scale daar deze erg goed zat.
Twee totaal verschillende fietsen maar denk dat ik met beide een goede keuze zou maken.
Neig nu naar de allrounder Neuron al 6 instapper om te kijken of dit the way to go is. Is het dan niks kan ik altijd nog maar type Scale en heeft het me financieel niet de kop gekost. Is het wel de juiste weg dan heb ik weer mooi hobby in ombouw naar bv 1x11 en upgrade wielen etc....

Bedankt voor alle tips en het meedenken! Super!

Na het weekend wordt de knoop door gehakt :-q
Plaats reactie