Beschermende kleding ???

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ben het echt niet met je eens, je risico op Dorst is je sleutelbeen of je ribben, niet je knieen. Maar het risico van een potje amateurvoetbal is 100x hoger.

Jezelf beschermen op Dorst suggereert dat je ook met knie en elleboogbeschermers op de racefiets moet. Die gaan namelijk altijd kapot als je daarop valt...
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Makkelijk schreef: za 10 augustus 2019, 12:40 Ben het echt niet met je eens, je risico op Dorst is je sleutelbeen of je ribben, niet je knieen. Maar het risico van een potje amateurvoetbal is 100x hoger.

Jezelf beschermen op Dorst suggereert dat je ook met knie en elleboogbeschermers op de racefiets moet. Die gaan namelijk altijd kapot als je daarop valt...
Je moet natuurlijk niets, maar laten we realistisch zijn, als er iemand vraagt om wel of geen beschermende kleding, dan twijfelt hij / zij daar dus blijkbaar over.
Ben jij dan degene die het hem af gaat raden omdat het voor JOU niet nodig is?
Ik adviseer dan liever om wel bescherming aan te doen waarbij de betreffende persoon dan t.z.t. zelf wel de beslissing zal nemen om het wel of niet te dragen, maar dat is niet aan mij.
Ik ga in ieder geval niemand adviseren om geen beschermende kleding (of helm) te dragen. ;)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Laatst gleed mijn voorwiel even goed weg in een 30+ km/u bocht op hard zand. Dat leverde vooral een dikke schaafwond op mijn elleboog op, een flink beurse heup en een kleine schaafwond op mijn knie.

Met knie- en elleboogbescherming had ik alleen een blauwe heup gehad. Dus ja, het kan zeker helpen. Maar mij heeft die glijpartij verder nauwelijks beïnvloed, ik ga nog steeds zo hard mogelijk door die bocht en voorheen en sindsdien ben ik ook niet meer gevallen. Dan neem ik dus het risico voor lief. Ik probeer binnen mijn grenzen te blijven, dus een valpartij kan pech zijn. En dan kun je je geheel inpakken, de pech kan altijd groter zijn.

Dus nee, in NL gebruik ik niets. Maar ook in het buitenland slechts zeer beperkt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Senior49
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 4 augustus 2019, 11:22

Beste mede MTB’ers

Wat een reacties! Dat had ik nooit verwacht; eigenlijk te veel om iedereen bij naam te noemen; dus bij deze allen BEDANKT !

Mooie discussie’s. :-q

Om een lang verhaal kort te houden; een samenvatting:
Sommigen dragen niets, afgezien v.e. Helm; anderen dragen, afhankelijk v.d. route die ze gaan volgen.
Plus een gezonde dosis verstand

Toen ik begon met ATB was ong. 25 jaar geleden; zeg 1995.
Ik was niet lid v.e. Club, en info via internet was ook niet wat ‘t nu is.
Toendertijd woonde ik in Veenendaal en van mijn huis tot ‘t Bos was 5 min.
En vandaar uit had ik de hele Utrechtse heuvelrug tot mijn beschikking
Ik heb toen beste smakkers gemaakt; ook met hoge snelheid. En soms risico’s nemend; die niet altijd verstandig waren.
Ik kan best zeggen dat ik soms een engel op mijn schouders had; zoals die keer dat iemand een draad over een ‘ pad ‘ had gespannen....
Ik had toen alleen een helm, zoals de meesten.

Je had daar een MTB route met een steile helling met diepe groeven, en met grote wortels die dwars over ‘t pad lagen.
Daar kon je echt hard naar beneden; je moest wel t.p. goed bekend zijn...
Daar zijn een paar AMB’ers zo hard ten val gekomen; dat maandenlang revalideren nodig was...

Nu ben ik ouder en ‘t scheelt of en je met 40 een smakkers maakt of je 70 bent...Je kan gewoon meer hebben als je jonger bent
Afgezien vh feit, dat als ik toen meer beschermende kleding aan had gehad; ik ook sneller weer op de fiets had gezeten

Dus ik ga toch e.e.a. aanschaffen, want ik kan door de leeftijd misschien wel wat wijzer zijn geworden; ik ben nog niet alle wilde haren kwijt,

Ik had de vraag gesteld; omdat ik wilde weten hoe jullie er nu over denken en wat voor materiaal/merken er werden/worden gebruikt

Ik ga niet gelijk van alles kopen; eerst rustig de fiets leren kennen en mooie routes zien te vinden en rijden; bevalt het en worden de routes pittiger, dan kan ik altijd goede/betere bescherming aanschaffen.

Ik heb wat goede tips genoteerd;
Het moet niet in je bewegingen belemmeren, niet schuren, niet te heet worden = blaren e.d. En geen Michelin mannetje worden... :-D
En afhankelijk van je route de kleding/bescherming kiezen...

Ik las dat iemand had gezegd, dat je ‘s avond na de kroeg je ook geen helm gaat dragen; dat klopt; deed ik toen ook niet..
Maar dan toch....Ik heb tijdens mijn werkzame leven menigmaal een fietser In de ambulance moeten tillen; die met zijn hoofd op een trottoirband was terecht gekomen

Iedereen bedankt;
Ik houd mij aanbevolen voor winkels/website’s waar je goed terecht kan.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Advies is advies, wij kunnen van alles zeggen maar uiteindelijk moet je voor jezelf bepalen wat van toepassing is :-q

Fysieke winkels...niet echt. De keuze is vaak beperkt (of niets) en even passen is maar zo`n korte momentopname dat je geen zekerheid hebt dat het na 2-4u fietsen ook nog lekker zit.

Maw: De webshops zijn in deze de betere keuze. Je besteld bv 3 of 4 sets kneepads en die pas je een avondje per set in en om het huis. Heb je een goed setje gevonden, dan stuur je de rest terug. Natuurlijk heb je nog geen totale zekerheid of het goed zit tijdens het fietsen maar wel een veel betere indicatie dan 2min passen in de winkel.
Bepaal voor jezelf wat je wil en kies dan een aantal setjes in die categorie. Lees ook wat reviews, daar staan vaak wel wat aandachtspuntjes in.

Mantel, Futurumshop, Bikester, Bike24, Bike-discount, Bikecomponents en zo zijn er nog wel een paar.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Het verschil is natuurlijk het type rijder.
Mark-V ziet in elke denneappel een jump en wil vooral beter worden in freeride achtige features.
Het overgrote andere deel van MTBers in NL wil een route rijden en hoeft niet persé te springen of droppen.
Dus het verschil in behoefte aan protectie is logisch.
Het meest praktische is kijken naar wat het grootste deel van MTBers doet die de sport op dezelfde manier uitvoeren.
Dus rijdt 90% van de standaard route rijders met normale helm en verder geen protectie, dan zal dat wel voldoende zijn, anders hadden zs wel meer protectie aan.
Ga je meer richting bikepark achtige features, en heeft het grootste deel elleboog en knie bescherming, dan is het handig om dat ook te doen.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: za 10 augustus 2019, 23:14Het overgrote andere deel van MTBers in NL wil een route rijden en hoeft niet persé te springen of droppen.
Dan is het toch ook geen MTB-en meer? :winkie: - iets van boswielrennen of zo? :winkie:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Veel fiets gerelateerde ongelukken zijn (naast schaafwonden van glijpartijen) erg schouder/sleutelbeen/nek gerelateerd en de bescherming daarvoor is echt niet comfortabel op een XC rondje.
Dus een setje lichte knie en elleboog beschermers + een baggy gaan je redelijk beschermen tegen schaafwonden en wellicht een blauwe plek maar meer mag je er niet van verwachten.
Ook een goede (trail) helm, lange (ook zomer!) handschoenen en een rugzakje met rugprotector voegen ook veiligheid toe zonder verder oncomfortabel te voelen.
Verder helpt gezond verstand icm vertrouwen en ervaring het meest tegen blessures :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Senior49
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 4 augustus 2019, 11:22

Hallo MTB-erg

Wederom dan voor de berichten, en dank voor ‘t delen v.d. Merken, website’s de.
Het is me nu ook duidelijk wat Pads, bagy’s zijn...
Ik weet nu waar ik zo’n beetje op moet zoeken; ik had bij bol.com wel iets gevonden aan kniebeschermers, maar de reviews waren slecht. Ook de site van Podobrace gevonden; maar dat is voor voor veldsporten

Ik heb ook genoten van enkele YouTube filmpjes; ik begrijp nu ook wat drops de zijn; maar daar wacht ik toch nog ff mee... :-) :roll:

Wat ‘t gaat worden en hoe ‘t bevalt laat ik hier weten

Volgende week is de omloop van Gorssel, misschien is dat een leuk begin

Iedereen nogmaals bedankt!!
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Mag ik hier ook even inhaken met mijn vragen?

Ik ben nu voor de 2de keer in korte tijd dit jaar lelijk gevallen; eerst in Edersee van een helling naar beneden gelazerd met als gevolg gekneusde ribben, bont en blauw en een zere knie (had ik nog mazzel dat er niets ergers stuk was) en afgelopen week ben ik tijdens een simpel halloweentochtje van een houten stelling/brug afgelazerd (netjes onder de leuning door) en slecht terecht gekomen. Enkel geblesseerd (enkelbanden gescheurd en scheurtje in bot).

Ik overweeg om toch wat meer protectie dan alleen een helm/rugzak met protectie en lange handschoenen te gaan dragen want naast dat mijn ego een enorme deuk heeft gekregen, is ook mijn zelfvertrouwen even zoek.

Ik las al, letten op ventilatie maar ook op stevigheid. Iemand hier ook ervaring met elleboogbescherming? Is er iets wat je enkel/scheenbeen kan beschermen zonder enorm in de weg te zitten?

Ik rijd met spd en had hoge winterschoenen aan, helaas hebben die ook niet kunnen voorkomen dat mijn enkel lelijk geblesseerd is. Maar wat zou dan wel helpen (buiten niet meer mtb-en want dát gaat niet lukken).
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Om gelijk in te haken op je vraag: Er is wel goed fietsbare enkel bescherming, maar niet in de vorm die jij zoekt.
De meeste bescherming is namelijk gericht op impact schade en niet geschikt voor een verdraaiing.

Dat gezegd hebbend, ben ik erg tevreden over G-form protectie. Het zit net iets warmer dan een kniewarmer, maar ook met warm weer is er goed mee te fietsen.
Zij hebben eigenlijk alles wel in het assortiment. Van shirts en broeken tot knie, elleboog en enkel protectie.
Het is met zulke dingen wel echt een kwestie van goed passen en kijken wat je zelf fijn vindt zitten.

Weer aan de andere kant is mountainbiken nu eenmaal een sport waarbij je kunt vallen. Houd dat in dat je jezelf helemaal in moet pakken elke rit? Nee. Soms accepteer je het risico omdat dat gewoonweg erg laag is. Probeer jezelf niet te verschuilen achter beschermende kledij, maar investeer ook in jezelf door het vertrouwen weer terug te krijgen.
Beschermende kleding kan daar in het begin een hulpmiddel bij zijn, maar is zeker niet zaligmakend.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

MacReal schreef: do 7 november 2019, 15:09 Om gelijk in te haken op je vraag: Er is wel goed fietsbare enkel bescherming, maar niet in de vorm die jij zoekt.
De meeste bescherming is namelijk gericht op impact schade en niet geschikt voor een verdraaiing.

Dat gezegd hebbend, ben ik erg tevreden over G-form protectie. Het zit net iets warmer dan een kniewarmer, maar ook met warm weer is er goed mee te fietsen.
Zij hebben eigenlijk alles wel in het assortiment. Van shirts en broeken tot knie, elleboog en enkel protectie.
Het is met zulke dingen wel echt een kwestie van goed passen en kijken wat je zelf fijn vindt zitten.

Weer aan de andere kant is mountainbiken nu eenmaal een sport waarbij je kunt vallen. Houd dat in dat je jezelf helemaal in moet pakken elke rit? Nee. Soms accepteer je het risico omdat dat gewoonweg erg laag is. Probeer jezelf niet te verschuilen achter beschermende kledij, maar investeer ook in jezelf door het vertrouwen weer terug te krijgen.
Beschermende kleding kan daar in het begin een hulpmiddel bij zijn, maar is zeker niet zaligmakend.
Bedankt voor je reactie.
Ik hoef de beschermende kleding ook niet persee in te zetten op de routes hier in de omgeving maar om weer wat meer vertrouwen te krijgen én te wennen aan fietsen met, zal ik het vast gebruiken. Het is vooral ook onderzoeken waar ik fouten gemaakt heb en hoe die te voorkomen zijn. Dus val(len) analyseren en samen met een ander kijken waar ik de techniek kan verbeteren/aanpassen.
Ik ga googlen op G-form protectie; eens kijken wat zij aanbieden.
Plaats reactie