Geen druk in voorvork nieuwe mtb

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Lampenkap
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 09:15

Beste leden,

Ik heb vandaag een nieuwe hardtail mtb gekocht met rockshox voorvork.
Bij thuiskomst merk ik nu alleen dat de voorvork helemaal geen druk heeft.

Had er ook een voorvork pompje bij gekocht.
Maar als ik de voorvork op pomp en vervolgens de pomp eraf haal,is de druk direct weer 0,0.

Ook vind ik het gek dat als ik 3x pomp het van 0 naar 120 psi gaat. Lijkt me wel erg snel?

Ben zelf nieuw met mountainbiken en zou niet weten wat ik fout doe?
Ik denk dat de verkoper vergeten is dit te doen.

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik de voorvork op druk kan zetten en op druk kan blijven houden?

Alvast bedankt!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat de druk snel oploopt kan wel kloppen, het totale volume in de vork is erg klein dus je zult snel druk opbouwen.

Dat hij meteen weer leeg is klopt natuurlijk niet (niet te verwarren met een korte "sss" bij het afkoppelen van de slang, dat is de lucht die uit het slangetje wegloopt). Je kunt je vork zonder veel moeite dus helemaal induwen nadat je hem opgepompt hebt?

Misschien is je ventiel lek, het komt weleens voor dat de kern niet goed vastzit. Die kun je aandraaien met een speciaal tooltje, kost bijna niks maar een beetje fietsenmaker kan dat ook voor je doen.
Of ff langs een autobandenboer, die ventielen zijn hetzelfde. De vork echter niet daar laten oppompen! Alleen met een vorkpompje doen, met een compressor zit de vork in een tienduizendste seconde vol en twee tellen later vliegen de seals eruit :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lampenkap
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 09:15

Bedankt voor je reactie.
Heb je heel toevallig een linkje van zo een tooltje?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gaat het ventiel vd vork wel open?
3x pompen voor 120psi is wel heel snel, de luchtkamer van een vork heeft wel meer nodig om 120 psi te bereiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lampenkap
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 09:15

Lastig te zeggen aangezien ik geen voorvork schroevendraaier heb.

Maar het lijkt me inderdaad wel erg snel dat na 3x pompen hij op 120 psi is.

Lijkt me dat het ventiel niet goed is afgesteld?
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 11 augustus 2019, 20:55 Gaat het ventiel vd vork wel open?
3x pompen voor 120psi is wel heel snel, de luchtkamer van een vork heeft wel meer nodig om 120 psi te bereiken.
Denk dat dit het probleem is. Heb het ook al eens gehad dat een pompje het ventiel niet opende. Ander pompje en het probleem was verholpen. Draai je hem wel genoeg aan?
"This species has amused itself to death"
Lampenkap
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 09:15

Draai de pomp maximaal aan.
Ga bijna denken dat het aan het ventiel ligt vd voorvork.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Veel vorkpompen moet je best strak aandraaien, nu pomp je sowieso de slang vol en niet de vork.
Waar woke is, is vuur
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Even met een kleine schroevendraaier het ventieltje indrukken, misschien gaat het daarna beter.
Lampenkap
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 09:15

Ook al geprobeerd helaas geen effect.
Probleem is dat ik deze hele week laat thuis ben en dus niet in de gelegenheid ben de FM te bezoeken.

Daarom zou het dus ideaal zijn als ik het zelf even op kan lossen.

Enige wat ik nog kan proberen is het ventiel wat aan te draaien vd voorvork en anders word het toch een bezoekje.

Stom dat ik dit gister zelf niet gecheckt heb. Ging ervan uit dat het goed zou zijn.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Het klinkt alsof je niet de vork oppompt, maar de ruimte tussen je ventiel en de pomp/slang.

Als je de pomp erop draait geeft hij nul druk op de manometer aan? Meestal zit er toch wel iets in qua druk. Ik bedoel, hij veert toch wel? Je kan hem toch niet zonder enige moeite helemaal indrukken?

Ik heb dit ook eens gehad en het ventiel vd pomp was gewoon ruk. Pas als ik hem met een waterpomptang even doordraaide schoot opeens de manometer omhoog en toen deed hij het dus pas. Denk dat jij ook dat hebt.
Lampenkap
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 09:15

Bedankt voor je tip.

Ik zal het vanmiddag eens voorzichtig proberen met een waterpomptang, al zou je zeggen dat dit niet nodig mag zijn, maargoed je weet maar nooit.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Nee het is normaal ook niet nodig, maar sommige pompen zijn gewoon net te kort als het ware om het ventiel in te drukken. Iets doordraaien kan dan soms helpen, maar doe het met beleid.

Al met al zal een ander pompje het dan meestal wel doen.
tenere
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 19 juni 2011, 21:42

Misschien te simpel gedacht en compleet overbodig, maar zit er niet een "knopje" aan het einde van het slangetje. Door dat knopje omlaag te duwen (nadat je het slangetje op het ventiel hebt gedraaid) zet je het ventiel open. Daarna kun je pas lucht in de demper krijgen. Als je dit niet zou doen, dan pomp je alleen lucht in de slang en dan is na ca 3 keer pompen de druk wel aardig aan het oplopen.
Sensa Giulia G2
Bulls Copperhead, 29-er
Canyon Neuron:on, 29-er (EMTB)

Geniet van het leven, het is (te) kort en duurt maar even
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

tenere schreef: ma 12 augustus 2019, 16:56 Misschien te simpel gedacht en compleet overbodig, maar zit er niet een "knopje" aan het einde van het slangetje. Door dat knopje omlaag te duwen (nadat je het slangetje op het ventiel hebt gedraaid) zet je het ventiel open. Daarna kun je pas lucht in de demper krijgen. Als je dit niet zou doen, dan pomp je alleen lucht in de slang en dan is na ca 3 keer pompen de druk wel aardig aan het oplopen.
Nee die is om de vork leeg te laten lopen.
Plaats reactie