Geen druk in voorvork nieuwe mtb

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
tenere
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 19 juni 2011, 21:42

Dat knopje wat ik bedoel is niet om de vork leeg te laten lopen. Je draait het slangetje op het ventiel waardoor eea is afgesloten, vervolgens open je met dat knopje het ventiel. Nadat je de vork op druk hebt gebracht zet je eerst dat knopje weer terug zodat de druk in de vork niet weg kan lopen als je het slangetje weer verwijderd. Voorzover ik weet is er geen pompje zonder zo'n knopje (maaaaarr, ik ken natuurlijk niet alle vorkpompjes en misschien heb jij er wel zo een).

Ik kan mij overigens niet bedenken hoe eea zonder zo'n knopje zou moeten functioneren.
Sensa Giulia G2
Bulls Copperhead, 29-er
Canyon Neuron:on, 29-er (EMTB)

Geniet van het leven, het is (te) kort en duurt maar even
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik ken er geen MET knopje. Als het draad lang genoeg is dan gaat eerst het ventiel dicht en daarna pas de pomp eraf.
tenere
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 19 juni 2011, 21:42

zo zie je maar ....... :wink:
Sensa Giulia G2
Bulls Copperhead, 29-er
Canyon Neuron:on, 29-er (EMTB)

Geniet van het leven, het is (te) kort en duurt maar even
bk1985
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 21:41

Snap 1 ding niet: je koopt een ' nieuwe ' fiets schrijf je. hierna is iets niet in orde en wordt er gerommeld met waterpomptangen enz. enz.
ik had gelijk terug gegaan naar de FM? die kan dit dan toch direct professioneel voor je oplossen? of zie ik het helemaal verkeerd?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

tenere schreef: ma 12 augustus 2019, 16:56 Misschien te simpel gedacht en compleet overbodig, maar zit er niet een "knopje" aan het einde van het slangetje. Door dat knopje omlaag te duwen (nadat je het slangetje op het ventiel hebt gedraaid) zet je het ventiel open. Daarna kun je pas lucht in de demper krijgen. Als je dit niet zou doen, dan pomp je alleen lucht in de slang en dan is na ca 3 keer pompen de druk wel aardig aan het oplopen.
Werkelijk nog nooit een pomp met zo'n knopje gezien. Ik heb er hier 4 liggen.
Ik las laatst wel een review van vorkpompjes (omdat ik dacht dat ik een nieuwe nodig had) en daar werden systemen "die voorkomen dat er lucht verdwijnt bij het afkoppelen" grondig afgezeken. Ik vermoed dat dat knopje zo'n systeem is. Ik geloof dat topeak het heeft. Zit waarschijnlijk alleen op de luxere pompjes. De 4 die ik hier heb liggen kreeg ik bij fietsen, vorken en dempers. :lol:

Wat "de reviews" zeiden was dat er eigenlijk geen pompen zijn die lucht verliezen bij het afkoppelen. Wel allemaal bij het aankoppelen, maar ook met zo'n knopje verdwijnt er dan lucht de slang in doordat de druk equaliseert.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

tenere schreef: ma 12 augustus 2019, 17:09 Dat knopje wat ik bedoel is niet om de vork leeg te laten lopen. Je draait het slangetje op het ventiel waardoor eea is afgesloten, vervolgens open je met dat knopje het ventiel. Nadat je de vork op druk hebt gebracht zet je eerst dat knopje weer terug zodat de druk in de vork niet weg kan lopen als je het slangetje weer verwijderd. Voorzover ik weet is er geen pompje zonder zo'n knopje (maaaaarr, ik ken natuurlijk niet alle vorkpompjes en misschien heb jij er wel zo een).

Ik kan mij overigens niet bedenken hoe eea zonder zo'n knopje zou moeten functioneren.
Oh nee, die ik heb draai je gewoon erop en hop het ventiel wordt ingedrukt. Dan met het knopje kan je de boel van druk af halen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Makkelijk schreef: ma 12 augustus 2019, 21:57
tenere schreef: ma 12 augustus 2019, 16:56 Misschien te simpel gedacht en compleet overbodig, maar zit er niet een "knopje" aan het einde van het slangetje. Door dat knopje omlaag te duwen (nadat je het slangetje op het ventiel hebt gedraaid) zet je het ventiel open. Daarna kun je pas lucht in de demper krijgen. Als je dit niet zou doen, dan pomp je alleen lucht in de slang en dan is na ca 3 keer pompen de druk wel aardig aan het oplopen.
Werkelijk nog nooit een pomp met zo'n knopje gezien. Ik heb er hier 4 liggen.
Ik las laatst wel een review van vorkpompjes (omdat ik dacht dat ik een nieuwe nodig had) en daar werden systemen "die voorkomen dat er lucht verdwijnt bij het afkoppelen" grondig afgezeken. Ik vermoed dat dat knopje zo'n systeem is. Ik geloof dat topeak het heeft. Zit waarschijnlijk alleen op de luxere pompjes. De 4 die ik hier heb liggen kreeg ik bij fietsen, vorken en dempers. :lol:

Wat "de reviews" zeiden was dat er eigenlijk geen pompen zijn die lucht verliezen bij het afkoppelen. Wel allemaal bij het aankoppelen, maar ook met zo'n knopje verdwijnt er dan lucht de slang in doordat de druk equaliseert.
Klopt. De lucht die ontsnapt zit in de slang vh pompje. Normaal gesproken wordt het ventiel immers weer afgesloten als je hem beetje omhoog draait.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

bk1985 schreef: ma 12 augustus 2019, 19:39 Snap 1 ding niet: je koopt een ' nieuwe ' fiets schrijf je. hierna is iets niet in orde en wordt er gerommeld met waterpomptangen enz. enz.
ik had gelijk terug gegaan naar de FM? die kan dit dan toch direct professioneel voor je oplossen? of zie ik het helemaal verkeerd?
Hij heeft elders een los pompje gekocht begreep ik. En die is waarschijnlijk de boosdoener.
Lampenkap
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 09:15

Ik heb de pro performance voorvork pomp
Deze dus:

https://www.futurumshop.nl/pro-performa ... wyEALw_wcB

Maar wat ik ook probeer, er gebeurt niks.

Ben wel vanmiddag langs de FM gegaan en die kon de voorvork gewoon op druk zetten.

Echter met de pomp die ik heb lukt het niet. Frusterend :-{

Is toch 30 euro.

Ga nu wel een ander pompje proberen van BBB.

Maar snap er niks van.
Ik doe het gewoon op de juiste manier aandraaien (eerst de eerste ring vastzetten op het ventiel, en vervolgens de 2e ring aandraaien om ventiel te openen. Maar t gebeurt niks als ik pomp)
tenere
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 19 juni 2011, 21:42

Het is niet omdat ik het beter denk te weten, maar ik herken het "probleem" bij mijzelf van enige jaren geleden. Hier een filmpje op youtube omtrent de wijze van gebruik van een soortgelijke pomp (denk ik).

https://www.youtube.com/watch?v=6J5nJ1PPo6A
Sensa Giulia G2
Bulls Copperhead, 29-er
Canyon Neuron:on, 29-er (EMTB)

Geniet van het leven, het is (te) kort en duurt maar even
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Heb je m ook echt van futurumshop? Gewoon even mailen, topservice. Kun je gewoon een beter pompje uitzoeken. Rockshox of topeak zou ik doen..
Waar woke is, is vuur
EmPeHa
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 1 oktober 2017, 21:29
Mijn mountainbike: TREK Xcaliber 9 (2018), Bianchi Tycoon XL5000 Aluminium (2001)

Hibike biedt de Rockshox pomp voordelig aan. Die is ook naar mij onderweg.
https://www.hibike.nl/rockshox-voor-vor ... d00b223b59
Lampenkap
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 09:15

tenere schreef: di 13 augustus 2019, 19:10 Het is niet omdat ik het beter denk te weten, maar ik herken het "probleem" bij mijzelf van enige jaren geleden. Hier een filmpje op youtube omtrent de wijze van gebruik van een soortgelijke pomp (denk ik).

https://www.youtube.com/watch?v=6J5nJ1PPo6A
Doe het exact op deze manier.

En ja ik heb de pomp bij futurumshop gekocht, zal ze eens mailen.

Ga maar eens de rock shox pomp bestellen(aangezien mijn voorvork ook van rockshox is) Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Ligt niet aan jou maar aan het pompje. Ik heb toen ook een Rock shox gekregen en het probleem was verholpen.
"This species has amused itself to death"
Lampenkap
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 09:15

kan niet meer schreef: di 13 augustus 2019, 20:39 Ligt niet aan jou maar aan het pompje. Ik heb toen ook een Rock shox gekregen en het probleem was verholpen.
Dit was het inderdaad.
Nieuw pompje gekocht en deze werkt perfect.

Probleem dus opgelost, bedankt allen voor het meedenken!
Plaats reactie