Hoe werkt jumps maken precies?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
MountainbikeBeginner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 augustus 2019, 14:31

Hallo leden van www.mountainbike.nl. Allereerst wens ik jullie een fijne middag en avond toe :wink:

Ik ben dus een MTB beginner (zoals mijn naam ook zegt) en ik vroeg me af wat je nou precies moet doen als je een sprong wil maken over een rampje op een trail of gewoon tijdens een freeride. Ik weet wel dat je voor een sprong van bijvoorbeeld een stoeprand een hoge snelheid moet hebben en dan simpelweg je voorwiel op moet trekken, maar wat moet je nou precies doen als je een jump maakt over een rampje?

Ik ben zelf bang dat ik vies op mijn plaat zal gaan als ik het nu probeer :lol:

Ik snap wel dat je je voorwiel op de juiste hoogte moet houden, maar ik weet niet hoe het nou precies werkt.

Ik hoop dat er iemand een goede uitleg weet te geven!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ik zie dat je deze vraag nu in 2 topics stelt...het zou kunnen dat de moderators dat nog samenvoegen. Maar ik beantwoord hem even hier.

Ik zou bv allereerst even naar deze GMBN site gaan, die hebben altijd leuke video's met goeie tips. :-q
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Mijn advies: Laat het jumpen even voor wat het is, en begin met drops.
Het nadeel van jumpen is dat je èn je afsprong onder controle moet krijgen èn je landing.
Ga je daar meteen mee beginnen en gaat er iets fout, dan is de kans veel groter dat je het niet meer kunt corrigeren.
Maar begin je met drops, dan leer je al landen, voordat je überhaupt iets met een afsprong doet. Zodra dat landen er goed in zit, kun je je jumps verkloten en nog steeds fatsoenlijk landen (lees: niet vallen).
Lars TB