Hoe werkt jumps maken precies?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
MountainbikeBeginner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 augustus 2019, 14:31

Hallo leden van www.mountainbike.nl. Allereerst wens ik jullie een fijne middag en avond toe :wink:

Ik ben dus een MTB beginner (zoals mijn naam ook zegt) en ik vroeg me af wat je nou precies moet doen als je een sprong wil maken over een rampje op een trail of gewoon tijdens een freeride. Ik weet wel dat je voor een sprong van bijvoorbeeld een stoeprand een hoge snelheid moet hebben en dan simpelweg je voorwiel op moet trekken, maar wat moet je nou precies doen als je een jump maakt over een rampje?

Ik ben zelf bang dat ik vies op mijn plaat zal gaan als ik het nu probeer :lol:

Ik snap wel dat je je voorwiel op de juiste hoogte moet houden, maar ik weet niet hoe het nou precies werkt.

Ik hoop dat er iemand een goede uitleg weet te geven!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ik zie dat je deze vraag nu in 2 topics stelt...het zou kunnen dat de moderators dat nog samenvoegen. Maar ik beantwoord hem even hier.

Ik zou bv allereerst even naar deze GMBN site gaan, die hebben altijd leuke video's met goeie tips. :-q
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Mijn advies: Laat het jumpen even voor wat het is, en begin met drops.
Het nadeel van jumpen is dat je èn je afsprong onder controle moet krijgen èn je landing.
Ga je daar meteen mee beginnen en gaat er iets fout, dan is de kans veel groter dat je het niet meer kunt corrigeren.
Maar begin je met drops, dan leer je al landen, voordat je überhaupt iets met een afsprong doet. Zodra dat landen er goed in zit, kun je je jumps verkloten en nog steeds fatsoenlijk landen (lees: niet vallen).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Begin met de bunnyhop te oefenen. Genoeg filmpjes op Youtube over hoe dat moet.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

...en ook over de 2 suggesties hierboven zijn nog filmpjes te vinden bij GMBN. :wink:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Gewoon een klein schansje bouwen met plankje of grond en een beetje aankloten. Gaat het goed dan langzaam hoger maken.
Klein schansje ga je echt niet gelijk op je bakkes als het een beetje misgaat maar voel je wel precies wat je fiets doet als je springt.
Hier een voorbeeld

https://www.facebook.com/erik.de.man/vi ... 216090916/

mannetjes tussen de 6 en 45 jaar oud, ieder op zijn eigen manier


En ieder jumpje is weer anders, je leert het beste door gewoon doen en langzaam opbouwen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Zoek eens op YouTube naar filmpjes van GMBN. Die leggen je duidelijk ( in Engels ) uit hoe je dat moet doen. Die lui zijn erg vakkundig vind ik. Ze leggen het op een leuke manier uit en is ook leuk om naar te kijken. Ik kijk er zelf ook graag naar.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

JMA1992 schreef: zo 18 augustus 2019, 16:03 Zoek eens op YouTube naar filmpjes van GMBN. Die leggen je duidelijk ( in Engels ) uit hoe je dat moet doen. Die lui zijn erg vakkundig vind ik. Ze leggen het op een leuke manier uit en is ook leuk om naar te kijken. Ik kijk er zelf ook graag naar.
Eh ja. Niet om t 1 of ander, maar heb je de eerdere posts van dit topic verder nog n beetje gelezen? Die gmbn site noemde ik (1e x compleet met link) nl al 2 keer in de afgelopen paar posts die dit topic rijk is... 8)
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Wiel-Maat schreef: zo 18 augustus 2019, 23:02
JMA1992 schreef: zo 18 augustus 2019, 16:03 Zoek eens op YouTube naar filmpjes van GMBN. Die leggen je duidelijk ( in Engels ) uit hoe je dat moet doen. Die lui zijn erg vakkundig vind ik. Ze leggen het op een leuke manier uit en is ook leuk om naar te kijken. Ik kijk er zelf ook graag naar.
Eh ja. Niet om t 1 of ander, maar heb je de eerdere posts van dit topic verder nog n beetje gelezen? Die gmbn site noemde ik (1e x compleet met link) nl al 2 keer in de afgelopen paar posts die dit topic rijk is... 8)
Ooh nou dan zitten we in elk geval op dezelfde lijn toch?
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

JMA1992 schreef: di 20 augustus 2019, 15:25
Wiel-Maat schreef: zo 18 augustus 2019, 23:02

Eh ja. Niet om t 1 of ander, maar heb je de eerdere posts van dit topic verder nog n beetje gelezen? Die gmbn site noemde ik (1e x compleet met link) nl al 2 keer in de afgelopen paar posts die dit topic rijk is... 8)
Ooh nou dan zitten we in elk geval op dezelfde lijn toch?
Ja da's waar.... OK dat leek mss een beetje een belerende post, maar zo was het niet bedoeld. Meer in de trant van 'leest u bij een nog niet al te lang topic eerst het voorgaande en bespaar uzelf de moeite om hetzelfde ten overvloede nog eens te posten' .. ofzo. ;)
Plaats reactie