Onderhoud mountainbike

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
babbels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 16 juli 2019, 22:29

Bikers,

Enige tijd geleden heb ik een topic aangemaakt m.b.t. aanschaf van mijn eerste mountainbike. Inmiddels ben ik al enige weken gelukkige bezitter van een bergamont revox 9 hardtail.
Deze heb ik aangeschaft bij de lokale fietsenmaker en deze gaf mij aan dat de eerste 2 onderhoudsbeurten voor hen waren.

Zij laten mij dan zien hoe een ketting goed gesmeerd moet worden omdat mensen die hier geen ervaring mee zouden hebben meestal veel te veel olie/vet zouden gebruiken. (met alle negatieve gevolgen van dien)

Ik hoefde pas weer voor de eerste keer langs te komen bij 400 kilometer of als de ketting eerder een piepend/krakend geluid zou maken. Verder niks aan de fiets of banden doen anders dan deze met een tuinslang afspoelen na het fietsen.

Nu zit ik echter na een week of 3/4 nog lang niet aan de 400 kilometer en hoor ik ook nog geen rare geluidjes echter is de fiets natuurlijk al redelijk wat door het bos geweest.

Met alleen wat water afspoelen naderhand krijg ik al het vuil niet van de fiets en op de ketting zie ik wat oranje (roest?!) plekjes.

Ik ben erg uiteraard erg zuinig op de fiets en wil deze er in ieder geval zolang als mogelijk als nieuw uit laten zien en zo goed mogelijk onderhouden. Nu heb ik al tig filmpjes op youtube bekeken m.b.t. het schoonmaken en onderhouden van de fiets en ziet het er allemaal niet als raketwetenschap uit.

Mijn vraag is eigenlijk vrij algemeen? Hoe houden jullie je fiets schoon en goed onderhouden/gesmeerd? Dus hoe vaak doe je wat aan je fiets? Wat doe je zelf en wat laat je doen bij een fietsenmaker?

Ik neig er toch na om bijvoorbeeld onderstaande te bestellen en zelf wat basis dingen te doen.

https://www.decathlon.nl/p/reinigingsse ... v0QAvD_BwE

Met wat borsteltjes en doeken erbij te kopen en zelf ook al eerder wat onderhoud te plegen. Is dit verstandig of raden jullie aan om voorlopig gewoon door te fietsen en pas bij het piepen van de ketting na de fietsenmaker te gaan?

Tevens hebben jullie goede schoonmaakproducten/smeermiddelen die jullie aanbevelen?

Heb op het forum naar een topic hierover gezocht, maar niet echt wat gevonden. Mocht dit al bestaan kan deze natuurlijk dicht.

BVD.
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Over het schoonmaken en onderhouden van een mtb zullen er heel veel meningen zijn. wat ik zelf doe is met een warm sopje en een spons de fiets schoonmaken. de ketting doe ik door een speciaal schoonmaak bakje waar borsteltjes in draaien. daar doe ik een beetje dirt juice super concentrated bike cleaner van juice lubes in. daarna spuit ik de ketting af met water en maak ik hem goed droog. Om de zoveel tijd haal ik hem eraf (dmv missing link schakeltje) en dan maak ik hem met een tandenborsteltje schoon met benzine. daarna leg ik hem een nacht in de olie, en laat ik hem uithangen. daarna goed met een doek erover. voor ketting olie gebruik ik momenteel muc-off droog en nat. de derailleur wieljes maak ik schoon met een doek en tandenborstel. Als ze echt vies zijn haal ik ze eruit. cassette gebruik ik een speciaal borsteltje voor waar ook een soort haak aan zit waarmee je tussen de bladen kan komen om daar modder weg te halen. na bepaalde tijd haal ik de cassette eraf en maak ik de bladen en tussen ringen schoon in een bakje benzine. wat je zeker niet moet doen is met een hogedruk op delen spuiten waar vet zit. let daar ook op bij bv toertochten waar ze je fiets voor je afspuiten. (beter zelf doen) bij de derailleur doe ik af en toe een klein drupje naaimachine olie op de schanierpunten. en vergeet je voorvork niet schoon te maken. Voorkom dat er roest op komt. ik spuit er een spray op ook van juice lubes. het helemaal uit elkaar halen enz laat ik achterwegen in dit verhaal .hoop dat je hier voorlopig wat aan hebt. ik weet dat er mensen zullen zijn die het misschien wel misschien niet een goede manier vinden,maar voor mij werkt dit prima.
who dares wins
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

GeertMTB schreef: di 20 augustus 2019, 22:01
alles droogblazen met compressor....remschijven napoetsen met schone katoenen doek
:o
Je blaast de smering uit je lagers en het vocht erin...en remschijven behoor je m.i. niet te poetsen als je remmen goed werken, alleen maar extra kans op verontreiniging.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Iedereen heeft wel zo zijn eigen manieren voor het schoonmaken.
Meestal komt het erop neer om vooral de hoge druk reiniger niet te gebruiken. Een tuinslang is goed genoeg om af te spoelen.

Dat setje schoonmaakmiddelen van Decathlon zal vast goed genoeg zijn. Ik ken het niet, maar kan me niet voorstellen dat het schadelijk kan zijn voor je fiets.

Ik gebruik zelf gewoon de techwash van Meguiars waar ik ook mijn auto mee was. Als ik echt in een poetsbui ben (en dat komt 1x in de 10 jaar voor) dan wil de techwax van Meguiars ook nog wel eens gebruiken om het frame te poetsen...
GeertMTB schreef: di 20 augustus 2019, 22:01 na elke natte rit met de tuinslang en bikewash.

....

ketting na een uurtje of 2 (of meer), schakel voor schakel druppelen met multi lube.

keer of 2/3 complete cassette op en af schakelen.
...
Oeff... elk schakeltje druppelen? Ik maak meestal een doek vochtig met smeermiddel en draai daar de ketting door heen.
Ketting wordt gesmeerd en je hebt geen gesmeer met overvloedige druppels die op je net schoongemaakte frame of velg komt.
Maar goed zo heeft ieder zijn eigen manier.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik pak gewoon meestal een emmertje lauw water en een microvezel doek. Zit ie echt onder de modder dan even met de tuinslang met een niet te krachtige straal. En daarna stap 1. Eens in maand ofzo met Autoshampoo met was erin.
Voor mijn ketting gebruik ik squirt, zo is het eenvoudig bij te houden. Even de ketting schoonwrijven met een doek en daarna met een ander doekje inwrijven met nieuwe squirt.
Even speciale aandacht voor de derailleurwieltjes, want daar wil zich nogal eens vuil verzamelen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Vooral niet te vaak met ontvetters aan de slag...

Na een natte rit afspoelen met tuinslang + ketting goed droog maken (door een handdoek draaien) en weer opnieuw smeren + overtollig smeer afnemen.

Na een droge rit eigenlijk niks doen, hooguit de ketting door een doek halen als je niet van zwarte kettingen houdt.

Elke rit je ketting door zo'n borstel bakje met ontvetter en weer opnieuw smeren is echt volslagen overbodig
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De modder laten drogen en dan afborstellen.
Wat nieuwe olie op de ketting, maar niet schoonmaken of ontvetten. De olie transporteert het vuil naar buiten. Stukje fieten of achteruit trappen en dan kan je ze ketting met een doek afvegen (vergeet ik meestal)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Enkele tips, zomaar even uit het hoofd ;-)

Niet doen:
- hogedrukreiniger of compressor gebruiken, in elk geval niet op lagers richten (naven, trapas, pedalen, balhoofd, draaipunten achtervering).
- spuitbussen gebruiken, smeren doe je beter met een druppelflesje. Dat kun je gerichter aanbrengen en er is geen risico dat de nevel op je remmen terechtkomt. Verontreinigde remmen zorgen voor problemen: piepen en slecht remmen.
- uiterst terughoudend omspringen met ontvetter (Dasty e.d.), nergens voor nodig.
- na elke rit de hele fiets wassen. Dat is voor neuroten die niet tegen een spatje op de fiets kunnen, voor je fiets is het namelijk niet echt goed.

Wel doen:
- na iedere rit even de vering schoonvegen, dus de binnenpoten (stanchions) van de vork en als je die hebt demper. Ook een dropper zadelpen daarbij meenemen. Alleen schoonvegen met een zachte lap is genoeg, en met een (tanden)borstel het vuil dat op de afdichtingen ligt weghalen. Eens in de paar ritten een druppeltje olie (mag gewoon van die Kroon naaimachineolie zijn) op de stanchions, paar keer inveren en dan droogvegen.
- de ketting na elke rit even checken, eventuele troep met een oude (hand)doek eraf vegen en vergeet de derailleurwieltjes niet. Als de ketting te droog is met een druppelflesje smeren, niet te veel want dat is niet nodig. In laten werken en (bijvoorbeeld de dag erna) overtollige olie afvegen. Trekt alleen maar vuil aan.

De fiets compleet wassen doe ik maar af en toe, uiteraard doe je het wel na een natte rit. De fiets na wassen zo droog mogelijk wegzetten, ik rijd er vaak nog een rondje mee door de straat en gebruik de remmen een paar keer voor ik 'm in de schuur zet.

Als er nu al roest op je ketting verschijnt zou ik 'm met een druppelflesje smeren, wat in laten werken en daarna afvegen. Hoe vaak je dat moet doen hangt af van hoe vaak je fietst en vooral ook in welke omstandigheden. Na een natte rit eigenlijk altijd, rij je alleen maar droog kun je meestal wel een paar ritten vooruit.
Maar je kunt natuurlijk ook wat eerder even bij je lbs langs, da's allicht beter dan wachten tot de 400km en dan met een verroeste ketting aan komen zetten ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

de ene ketting roest harder dan de andere, maar ook de meest dure kettingen roesten gewoon als je ze met weinig smering nat weg zet.
Dus los van alle schoonmaak tips, roest op je ketting voorkom je door tijdig te smeren en niet nat in de schuur zetten
babbels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 16 juli 2019, 22:29

Bedankt voor alle reacties!
Taucha
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: za 29 november 2014, 19:44

Even een vraag over een roestende ketting. Terwijl ik me toch aan bovenstaande tips hou.
Zo nu en dan heb ik een rit door een modderbad. Is met de regen van afgelopen tijd niet te voorkomen dat alles dan zo erg onder de modder zit dat de fiets even met de tuinslang afgedaan wordt en de ketting ook even goed onder handen met muc-off genomen wordt om ook de zooi in de kettingschakels weg te krijgen. Daarna heb ik de fiets gedroogd met een handdoek. Fiets binnen in huis gezet, ketting nog wat droog geblazen met een fohn en na een paar uur de ketting gewaxt door per schakel een druppel erop de leggen. Fiets is na 3 dagen pas weer de schuur in gegaan. Nu een dikke week verder zit er verdorie toch roest op de ketting. Wat kan ik nog meer doen om dat roesten te voorkomen?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Taucha schreef: vr 20 maart 2020, 10:04 Even een vraag over een roestende ketting. Terwijl ik me toch aan bovenstaande tips hou.
Zo nu en dan heb ik een rit door een modderbad. Is met de regen van afgelopen tijd niet te voorkomen dat alles dan zo erg onder de modder zit dat de fiets even met de tuinslang afgedaan wordt en de ketting ook even goed onder handen met muc-off genomen wordt om ook de zooi in de kettingschakels weg te krijgen. Daarna heb ik de fiets gedroogd met een handdoek. Fiets binnen in huis gezet, ketting nog wat droog geblazen met een fohn en na een paar uur de ketting gewaxt door per schakel een druppel erop de leggen. Fiets is na 3 dagen pas weer de schuur in gegaan. Nu een dikke week verder zit er verdorie toch roest op de ketting. Wat kan ik nog meer doen om dat roesten te voorkomen?
meer fietsen :)
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Bij hoeveel km moet je ongeveer de ketting en/of crackset vervangen? Ik zit nu volgens strava op zo'n 1.600 km (ik ben een mooi weer fietser en ga lang niet elke week op pad, nu ivm corona ga ik wel meer op pad want mijn reguliere binnensport kan ik nu niet meer doen).
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Wizzy82 schreef: vr 20 maart 2020, 11:55 Bij hoeveel km moet je ongeveer de ketting en/of crackset vervangen? Ik zit nu volgens strava op zo'n 1.600 km (ik ben een mooi weer fietser en ga lang niet elke week op pad, nu ivm corona ga ik wel meer op pad want mijn reguliere binnensport kan ik nu niet meer doen).
Dat hangt van de omstandigheden af. Je kan zo`n kettingchecker gebruiken, die kosten zo`n €5,- tot 10,-
Plaats reactie