Touren met de MTB?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Tomerus
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 2 september 2019, 20:43

Beste lui van dit mooie forum. Ik heb je advies nodig.

Ik ben in het bezit van een Cube Acid 2015 meen ik in 29inch. Leuke fiets en destijds gekocht om met een aanhangertje die kinderen van school te brengen en halen. Heeft perfect gewerkt. Fiets heeft heel lang in de schuur gestaan en werd weinig mee gedaan. Todat ik 2 weken terug een youtube video zag over een fietsreis van Amsterdam naar China. Nu is dat niet mijn ambitie maar naar Belgie, Duitsland of iets verder lijkt mij heel leuk. Dus lekker aan het trainen en kilometers maken. Nu is de Cube Acid natuurlijk een mountainbike en geen trekking/tourfiets maar zou ik deze toch als dusdanig kunnen gebruiken? Ik fiets alleen op verharde paden, fietspad dus.
Iemand die ik tegenkwam die zei al dat ik mijn banden moest vervangen voor glad of gladder profiel. Nu zit er Schwalbe Smart Sam onder.

Mijn vraag wat is een goede en snelle band die mij daadwerkelijk winst oplevert? Bandafmetingen zijn 29x2.25

Nu ik natuurlijk ook het nodige in de toekomst aan spullen wil meenemen (tent, eetgerei, slaapmatje enz.) heb ik ook een bagagedrager nodig en tassen. Zou ik daar ook een aanschaf tip in kunnen krijgen?

Of wellicht ook een mogelijkheid dat jullie zeggen bespaar jezelf alle moeite en spaar voor een heuse trekking fiets.

Heel graag jullie antwoord en alvast bedankt.

Mvg

Tom
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

wat minder noppen is inderdaad wel aan te raden, een vittoria tattoo is geloof ik wel een mooie snelle band, maar er is keuze genoeg! (zoek via de zoekfunctie op dit forum, je bent niet de eerste die lekkere wegbanden zoekt voor zijn 29er.

Voor baggage zijn er verschillende opties, maar als je geen schroefnokjes op je frame hebt, dan kan je geen traditionele bagagedrager monteren en zul je met andere tassen aan de slag moeten.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Tomerus schreef: ma 2 september 2019, 21:02Ik fiets alleen op verharde paden, fietspad dus.
Iemand die ik tegenkwam die zei al dat ik mijn banden moest vervangen voor glad of gladder profiel. Nu zit er Schwalbe Smart Sam onder.

Mijn vraag wat is een goede en snelle band die mij daadwerkelijk winst oplevert? Bandafmetingen zijn 29x2.25
Conti Speed King, bijvoorbeeld, is een mooie, snelle semi-slick. Schwalbe heeft vast ook wel zoiets in het gamma.
Nu ik natuurlijk ook het nodige in de toekomst aan spullen wil meenemen (tent, eetgerei, slaapmatje enz.) heb ik ook een bagagedrager nodig en tassen. Zou ik daar ook een aanschaf tip in kunnen krijgen?
Tassen heb je nodig, drager(s) niet per se. Google maar eens op "bike packing".
Of wellicht ook een mogelijkheid dat jullie zeggen bespaar jezelf alle moeite en spaar voor een heuse trekking fiets.
Natuurlijk is het altijd de beste keus om er gewoon weer een fiets bij te kopen. Maar als je al een MTB hebt, zou ik niet zo gauw zo'n typisch nederlandse trekking-tractor erbij kopen. Voor wat jij voor ogen hebt, zou je eventueel een lichtere "trekking"fiets kunnen overwegen. Een gravelracer met wat oogjes voor een drager, zoals de laatste jaren populair geworden is. Daarmee ben je een stuk lichtvoetiger dan met een MTB, en op de weg (zelfs met bepakking) waarschijnlijk een stuk sneller, ook.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ook als je nokjes hebt, de achterbrug van een mtb is meestal te kort voor een drager met fietstassen, je komt snel met je hielen tegen de tassen.

Op een mtb zitten ook vaak onderdelen die een fietsenmaker in Midden Mongolië niet op voorraad heeft, dus een eenvoudige vakantiefiets is beter geschikt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

ThaSingleTrackMastah schreef: di 3 september 2019, 15:08[…] Midden Mongolië […]
Tomerus schreef: ma 2 september 2019, 21:02[…] Belgie, Duitsland of iets verder […]
Vorsprung durch Pedantik.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dat laatste argument is sowieso al twijfelachtig maar met Duitsland, België ed. als bestemming is het assortiment in midden Mongolië niet zo relevant :lol:

Ik heb duizenden km's gemaakt met bepakking en dat vrijwel uitsluitend op mtb's. Dat gaat prima en gaan is in mijn ogen belangrijker dan spullen. Ik zou dus sowieso beginnen met de fiets die je al hebt, zeker als je daar gewoon lekker op zit, je merkt snel genoeg wat wel en niet werkt. Ik zou beginnen met een achterdrager + tassen en dan eens een paar dagen op pad gaan. Het belangrijkste is niet teveel meezeulen.

Schijfremmen willen een drager nog wel eens in de weg zitten, dus dat is wel iets om naar te kijken. Zitten er nokjes voor een drager op je fiets? Zo niet kun je ook klemmen gebruiken, het vraagt wel eens een beetje knutselen. Thule maakt dragers (de pack and pedal serie) die op zo'n beetje alles passen en Tubus heeft oa. een exemplaar dat met de quickrelease van de achternaaf bevestigd wordt. Aan specifieker spul hangt wel weer een prijskaartje dus ik zou eerst kijken of een basic exemplaar past.
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

Even gezocht naar plaatjes van Cube acid 2015 en volgens mij heeft deze nokken voor een achterdrager. Dus dat probleem is opgelost, alleen een kwestie van goede tassen (ortlieb is goed maar daar betaal je ook voor, 2e hands is optie (want kwaliteit), als je budget beperkt is kijk dan ook eens naar de Lidl die hebben af en toe ook wel aardige fietstassen). Ben zelf 20 jaar geleden met de MTB naar Basel gefietst, dat ging prima (wel veel te veel spullen mee 😃). Alleen achterdrager er op gezet, de noppen door Schwalbe marathon XR vervangen (geen idee of die er nog zijn, maar de marathon serie zeker wel) gaf ook nog genoeg grip als je iets van het asfalt af gaat. Voor had ik een tubus swing, de mijne heb ik net paar maanden geleden verkocht. Ideaal voor de MTB, maar weet niet zeker of het op >> 26" past. Je zult naar een 2e hands exemplaar moeten zoeken want ze worden niet meer gemaakt.

Oh en veel plezier op je reizen!
Erik1970
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: do 23 augustus 2018, 10:16

Hoi, ik heb net een paar asfaltrondjes op mijn eerste mtb er op zitten. Ik rij met Schwalbe Racing Ralph achter en Racing Ray voor. Bevalr mij heel goed. Nog geen ervaring met andere snelle banden. Succes met de voorbereidingen!
Cube Reaction C:62 Race Strava
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5494
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Qua banden gewoon Schwalbe marathon (Supreme of mondial) zoals 95% vd "wereld reizgers"als je niet teveel echt offroad gaat rijden.

Tassen Ortlieb

Verder zorgen voor een wat hogere zit dan op de MTB, dus steilere stuurpen, knap zadel en knappe grips
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

- Een lichte Schwalbe Marathon in 2", zoals inderdaad de Supreme, Mondial of de nieuwe allmotion die er zelfs in 2.15" is.
- Bikepacking tassen
OF een Thule tour rack en ortliebs.
OF een gewone bagagedrager en ortliebs als je fietst montagepunten heeft.
- Tent sowieso aan je stuur binden, liefst in een handige bikepacking tas zoals https://www.revelatedesigns.com/index.c ... barharness

Ik begrijp dat mensen skeptisch zijn over het tour rack, maar het ding heet origineel de "Freeload rack" en is in Nieuw Zeeland al heel lang populair voor oa. de tour aotearoa. Ik heb daar een stuk van gefietst en dat is best serieus MTB'en. http://www.bikepacking.net/reviews/freeload-rack/

Then again, bikepacking is eigenlijk de way to go! Veel lichter, veel vlotter, veel minder schommelende wiebelende rommel.
Alleen kost het wat tijd in handig te worden in het in- en uitpakken van al je spullen.
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie