Ik weet zeker dat ik niet op de mechanische grens van het materiaal zit, daar ben ik te chickenshit voor. Ik ben met je eens dat het lastig is (al helemaal als je echt aan het trappen bent) om je eigen techniek te beoordelen. Clinics neem ik in overweging. Mtb groepje waar ik me bij kan aansluiten heb ik nog niet gevonden (omgeving Bussum)Jurf schreef: ↑wo 4 september 2019, 22:06 Wat ik een probleem vind met leren van Youtube filmpjes is dat je jezelf niet ziet fietsen dus ook niet goed ziet wat je fout doet en tot welk nivo je moet corrigeren.
Voorbeeldje:
Wij zijn in augustus in Canada wezen fietsen en mijn vriendin dacht dat ze niet harder de bocht door kon want gevoelsmatig legde ze haar fiets helemaal plat en zat ze hoog in de kom.
De realiteit:
Na een filmpje zag ze dat ze best veel ruimte over had en daarna ging het al beter. Een uurtje coaching later ging ze 2x zo hard! (daar helaas geen foto,s van).
Juist bij clinics en lessen word je daar veel beter in gecorrigeerd, leer je de juiste houding en kun je groei daarmee enorm boosten.
Ik ben ook redelijk voorzichtig aangelegd en les nu een kleine 2 jaar de meeste weekenden met een groepje.
Door de lessen zit ik veel zekerder op de fiets en doe ik nu dingen waarvan ik 2 jaar geleden zei dat ik dat nooit zou doen.
Bij mijn vriendin zie ik hetzelfde: uren maken is belangrijk, maar kwalitatieve uren, lessen/clinics nog meer en daardoor kunnen we meer rijden en hebben we meer lol.
Qua sjizle: ik ben 93kg en rij met 1.3 bar en dat is zat. bij harder merk ik dat Nobby nics veels te weinig grijpen.
Het is op zich een fijne allrounder maar wat TSM al schreef, ze kunnen soms wat onvoorspelbaar worden als je echt de grenzen op zoekt. Aan de andere kant betwijfel ik of je daar nu op zit.
Durf bochten niet op snelheid te nemen
- The Grim Ripper
- Mountainbike Junk
- Berichten: 263
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
- Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
- The Grim Ripper
- Mountainbike Junk
- Berichten: 263
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
- Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail
TL? BiBa? Ikons? Afkortingen ken ik nietGeertMTB schreef: ↑wo 4 september 2019, 23:33ik neem aan dat je die hanteert voor TL, als je met BiBa rijdt mag die druk echt wel hoger zijn.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 4 september 2019, 22:03 Niet op de weg rijden, daar worden andere fietsen voor gemaakt
Over die bandendruk.
Voorband zo hard oppompen dat deze net niet plooit als je vol op het stuur hangt. Voorrem inknijpen en de fiets een beetje schuin wegduwen met je gewicht. De band mag dan vervormen, maar niet vouwen.
Achterband ietsjes harder, max 0,5bar meer.
Met NoNi voor zou ik in NL aan RaRa achter denken (om maar bij Schwalbe te blijven).
Rolt ook een stuk lichter en meer grip heb je niet nodig.
Tenzij het sneeuwt ofzo.
ik heb een tijdje met BiBa op 1.4 voor en 1.6 achter gereden.....geen succes....
rij nu al meer dan een jaar 1.9/ 2.0 achter en 1.6/1.8 voor op Ikons met BiBa
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Waarom zou een buitenband meer druk nodig hebben wanneer er een binnenband in zit? (voor goede grip)
Maar er zijn wel andere dingen die verschil maken.
De ene buitenband is de andere niet. Breedte vd velg enz.
Doe mijn testje eens en meet eens hoeveel jouw(!) metertje dan aangeeft. Ik denk dat het niet veel verschil aangeeft.
Maar er zijn wel andere dingen die verschil maken.
De ene buitenband is de andere niet. Breedte vd velg enz.
Doe mijn testje eens en meet eens hoeveel jouw(!) metertje dan aangeeft. Ik denk dat het niet veel verschil aangeeft.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7387
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Ik lees kombochten en is het werkelijk zo interessant of je dan 200 kPa of 150 rijdt? Met 300 kPa, goede lijnkeuze, houding en commitment kom je die dingen in de regel ook prima door.The Grim Ripper schreef: ↑wo 4 september 2019, 18:10Ik had slechte balans tussen de snelheid die ik fietste en het nemen van een aantal kombochten. Te vaak naar buiten gegaan, te vaak remmen.
Sowieso gaat lage druk (wat laag is hangt af van ingesloten luchtvolume en gewicht), zeker in combinatie met XC banden met zijkanten die evenveel support bieden als een stuk rijstpapier, niet direct een voordeel zijn om door kombochten te schieten ware het full attack op een pumptrack...
Ik zou het vooral in techniek, zoals sommigen al opmerkten zoeken, en commitment zoeken. En daar valt lastig wat zinnigs over the zeggen zonder dat je het echt kan zien.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 428
- Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
- Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023
De bochten die je in het filmpje zag kan je natuurlijk ook droog oefenen op het asfalt.
Sleutelwoord is toch uit het zadel komen bij ronde bochten (haakse of hoekige bochten kan je zelfs ook rond maken door buiten-binnen-buiten te rijden) oftewel altijd uit het zadel komen
En de buitenste trapper omlaag en daar druk op zetten. Zo is je zwaartepunt onder de Assen van je wielen en blijft je bike stabiel op het pad.
Vooral veel, heel veel oefenen! Succes!
Sleutelwoord is toch uit het zadel komen bij ronde bochten (haakse of hoekige bochten kan je zelfs ook rond maken door buiten-binnen-buiten te rijden) oftewel altijd uit het zadel komen
En de buitenste trapper omlaag en daar druk op zetten. Zo is je zwaartepunt onder de Assen van je wielen en blijft je bike stabiel op het pad.
Vooral veel, heel veel oefenen! Succes!
Code: Selecteer alles
climb → enjoy view
↑ ↓
rest ← descend
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1946
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
ik heb ook wel wat van Lee McCormack (heeft ook wel aardige boeken) opgestoken. Belangrijkste punten:
- druk op je wielen vanuit de pedalen, niet vanuit je handen. Dus ook druk op je voorwiel doe je door staand op je pedalen je gewicht wat naar voren te verplaatsen, niet door op je stuur te leunen.
- om het vorige punt makkelijker te maken, voeten zwaar, handen licht.
- zwaartepunt ongeveer boven je bottom bracket
- uiteraard kan je wel kracht op je stuur uitoefenen, maar dat is dat om de flow van de trail te volgen (op en neer, pumpen)
uiteraard kan je in NL veel bochten nemen met gewoon op je zadel zitten en doortrappen, maar worden de bochten wat scherper, of de snelheid (door een afdaling wat hoger). Dan MOET je uit je zadel
En ga je met dit soort dingen aan de slag, probeer niet alles tegelijk te doen, maar pak 1 of 2 punten en werk daaraan, doe dit ook niet op volle snelheid, maar focus op de houding en bouw dan de snelheid langzaam op.
Ik rij ook het liefst elk rondje hard, liefst nog harder dan de vorige keer, maar soms moet je hier tijd voor maken. Meestal doe ik dat als ik met iemand anders fiets die langzamer is
- druk op je wielen vanuit de pedalen, niet vanuit je handen. Dus ook druk op je voorwiel doe je door staand op je pedalen je gewicht wat naar voren te verplaatsen, niet door op je stuur te leunen.
- om het vorige punt makkelijker te maken, voeten zwaar, handen licht.
- zwaartepunt ongeveer boven je bottom bracket
- uiteraard kan je wel kracht op je stuur uitoefenen, maar dat is dat om de flow van de trail te volgen (op en neer, pumpen)
uiteraard kan je in NL veel bochten nemen met gewoon op je zadel zitten en doortrappen, maar worden de bochten wat scherper, of de snelheid (door een afdaling wat hoger). Dan MOET je uit je zadel
En ga je met dit soort dingen aan de slag, probeer niet alles tegelijk te doen, maar pak 1 of 2 punten en werk daaraan, doe dit ook niet op volle snelheid, maar focus op de houding en bouw dan de snelheid langzaam op.
Ik rij ook het liefst elk rondje hard, liefst nog harder dan de vorige keer, maar soms moet je hier tijd voor maken. Meestal doe ik dat als ik met iemand anders fiets die langzamer is
Laatst gewijzigd door Prulleman op do 5 september 2019, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10372
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Los van een goede basis-bochtentechniek aanleren (achter een goede bochtenrijder aanrijden en na-doen als je er wat gevoel hebt (.... maar dat is dus de vraag), clinic volgen en je laten coachen, waarbij filmmateriaal en jezelf terug kunnen zien erg belangrijk is)), is er nog een materiaaltip.
Los van banden met grip (heb je) op de goede druk rijden (2,0 is niet overdreven hard, maar ik zou eens rond de 1,7-1,8 proberen) is eventueel een dropper ook heel handig. Zadel 2-3cm lager en je zult al merken hoeveel positieve invloed heeft op de bochtengrip, door je lagere zwaartepunt. Dropper maakt door bochten heen knallen veel leuker daardoor, je hebt veel en veel minder het gevoel 'op de grens' te rijden.
Maar... beginnen met de basistechniek. Dropper moet je niet aanschaffen omdat je de bochtentechniek niet beheerst. Die techniek heb je ook nodig wil je een beetje kunnen profiteren van de dropper.
Los van banden met grip (heb je) op de goede druk rijden (2,0 is niet overdreven hard, maar ik zou eens rond de 1,7-1,8 proberen) is eventueel een dropper ook heel handig. Zadel 2-3cm lager en je zult al merken hoeveel positieve invloed heeft op de bochtengrip, door je lagere zwaartepunt. Dropper maakt door bochten heen knallen veel leuker daardoor, je hebt veel en veel minder het gevoel 'op de grens' te rijden.
Maar... beginnen met de basistechniek. Dropper moet je niet aanschaffen omdat je de bochtentechniek niet beheerst. Die techniek heb je ook nodig wil je een beetje kunnen profiteren van de dropper.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Even heel zwart-wit; met een goeie bochtentechniek kun je, zelfs op spekgladde banden op snelheid door de bocht.
Hier valt natuurlijk veel over te zeggen, het gaat mij om aan te geven hoe belangrijk je techniek is.
Maar het begint allemaal met vertrouwen. Daarbij spelen er dingen een rol waar je invloed op hebt en dingen waar je minder invloed op hebt.
Op je materiaal heb je invloed, je kiest dus banden die vooral in bochtenwerk flink grip hebben bij een optimale spanning.
Daarover is in reacties hierboven al genoeg gezegd.
Angst om te vallen en bevriezingsverschijnselen in het heetst van de strijd, zijn dingen die moeilijk onder controle te krijgen zijn.
Zoals in reacties hierboven al gezegd, begin met werken aan je bochtentechniek.
Gewoon op jouw snelheid en voel wat dit doet met grip, balans in de bocht en je vertrouwen.
De bekende slalom trails op de UH routes bieden je volop gelegenheid om hier actief mee bezig te zijn.
De aanhoudend kort repeterende 'slalom secties' zijn zeer geschikt; je moet ernaar streven dat je fiets onder je lichaam heen en weer beweegt terwijl je lichaam eigenlijk stil verticaal blijft.
Je armen zijn volle bak aan het werk met stuurwerk terwijl je ene arm strekt en je andere arm intrekt, je lichaam blijft vertikaal en je fiets wordt voortdurend links en rechts gekanteld.
Afhankelijk van hoe je zadelhoogte is, kom je hierbij licht los van je zadel, met de binnenkant van je bovenbenen tegen je zadel houd je controle over het kantelen van je bike.
Hier valt natuurlijk veel over te zeggen, het gaat mij om aan te geven hoe belangrijk je techniek is.
Maar het begint allemaal met vertrouwen. Daarbij spelen er dingen een rol waar je invloed op hebt en dingen waar je minder invloed op hebt.
Op je materiaal heb je invloed, je kiest dus banden die vooral in bochtenwerk flink grip hebben bij een optimale spanning.
Daarover is in reacties hierboven al genoeg gezegd.
Angst om te vallen en bevriezingsverschijnselen in het heetst van de strijd, zijn dingen die moeilijk onder controle te krijgen zijn.
Zoals in reacties hierboven al gezegd, begin met werken aan je bochtentechniek.
Gewoon op jouw snelheid en voel wat dit doet met grip, balans in de bocht en je vertrouwen.
De bekende slalom trails op de UH routes bieden je volop gelegenheid om hier actief mee bezig te zijn.
De aanhoudend kort repeterende 'slalom secties' zijn zeer geschikt; je moet ernaar streven dat je fiets onder je lichaam heen en weer beweegt terwijl je lichaam eigenlijk stil verticaal blijft.
Je armen zijn volle bak aan het werk met stuurwerk terwijl je ene arm strekt en je andere arm intrekt, je lichaam blijft vertikaal en je fiets wordt voortdurend links en rechts gekanteld.
Afhankelijk van hoe je zadelhoogte is, kom je hierbij licht los van je zadel, met de binnenkant van je bovenbenen tegen je zadel houd je controle over het kantelen van je bike.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
- Wiel-Maat
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1558
- Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
- Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"
Ja...Ik vind bv het deel van Zeist na het Beauforthuis erg goed voor het oefenen en aanscherpen van je bochtentechniek en ook Austerlitz (vooral het nieuwe deel), daar kan je het ook heerlijk in de praktijk brengen. En vlak de Harry Slinger van Amerongen niet uit, maar die is wel (iig op snelheid) voor als je nog wat meer geoefend hebt.Jan Willem schreef: ↑do 5 september 2019, 09:45
Zoals in reacties hierboven al gezegd, begin met werken aan je bochtentechniek.
Gewoon op jouw snelheid en voel wat dit doet met grip, balans in de bocht en je vertrouwen.
De bekende slalom trails op de UH routes bieden je volop gelegenheid om hier actief mee bezig te zijn.
De aanhoudend kort repeterende 'slalom secties' zijn zeer geschikt; je moet ernaar streven dat je fiets onder je lichaam heen en weer beweegt terwijl je lichaam eigenlijk stil verticaal blijft.
Je armen zijn volle bak aan het werk met stuurwerk terwijl je ene arm strekt en je andere arm intrekt, je lichaam blijft vertikaal en je fiets wordt voortdurend links en rechts gekanteld.
Afhankelijk van hoe je zadelhoogte is, kom je hierbij licht los van je zadel, met de binnenkant van je bovenbenen tegen je zadel houd je controle over het kantelen van je bike.