Canyon Grand Canyon vs. Exceed

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
SimonH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 31 augustus 2019, 17:02

Hallo,

Momenteel ben ik in de markt voor mijn eerste mtb, daarin wil ik keuze maken tussen de volgende fietsen; Canyon Exceed 6.0 pro race en de Canyon Grand Canyon AL SL. Ik ben 38 en wil 1 á 2 keer per week op de trails gaan rijden rondom Eindhoven. Inmiddels heb ik veel goedbedoelde adviezen gekregen, maar het loopt nogal uiteen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met deze fietsen voor een beginnende mtb-er? Graag koop ik een wat betere mtb om er de komende jaren meer vooruit te kunnen.

Momenteel rijd in 2-3 keer per week op een renfiets en wil graag diversiteit aanbrengen in het fietsen. De exceed is een lichte carbon fiets met race, de andere een alu alleskunner. Wat past volgens jullie het beste op trails in Brabant?

Groet,
Simon
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

Moeilijke opgave, kwa prijs ontlopen beide Bikes elkaar niet veel.
De GC pro SL vind ik kwa vork, remmen en wielen wel veel aantrekkelijker, maar het Carbon, de racy geometrie en gewicht van de exceed is ook niet verkeerd.

Lastige keuze..
Ik zou dan toch voor de exceed gaan, die kan je makkelijker naar een hoger plan upgraden na verloop van tijd..

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hoe lang ben je, wat weeg je?
Ben je op de MTB ‘ook’ een racer, een snelle rijder?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Zelf zou ik voor de Exceed gaan. Wat mij betreft van de mooiste en fijnst sturende XC hardtails van dit moment (samen met de Scott Scale)

Exceed is echt flink lichter dan de GC. Verschil tussen NX en GX ga je mi niet of nauwelijks merken
StAlTiCa
SimonH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 31 augustus 2019, 17:02

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben 1.72, weeg 74kg. Graag wil ik met redelijke snelheid over de trails rijden, dat is de aantrekkingskracht van de Exceed. Maar ik heb geen mtb ervaring en vraag mijzelf af of de geometrie van de Exceed niet te agressief is en of het carbon sterk genoeg is voor de onvermijdelijke beginner valpartijen? Daarnaast ben ik benieuwd naar het verschil van kwaliteit tussen beiden voorvorken?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Met je race achtergrond, kleine lengte en licht gewicht (ben zelf ook maar 1,68, Lux rijder, mijn vrouw heeft een hele mooie grand canyon wms), trails in Brabant, en houdend van snelheid:
De lichte snelle Exceed, zou ik denken.

Snelle lichte bike, erg mooi frame voor die prijs (vind je voor die prijsklasse bij andere merken vaak nog niet voor zo’n ‘instapprijs’). Geometrie is zeker voor ‘hier’ (heel Nl) niet te agressief. Maar wel racy 8) ... snel en scherp sturend. Met een ‘gewone goede’ vork... je kunt niet alles hebben, he, voor die prijs. Snelle lichte banden met ook goede grip voor hier. 34T voorblad om mee te knallen... bergje op in Nl nog wel okay met onze korte klimmen, maar op lange steile klimmen... (niet in vlak Nl/brabant) dan is een beetje boems in de benen wel gewenst.

De Grand Canyon is qua karakter weer heel anders. Iets flauwere stuurhoek, zwaarder alu frame, stevigere/dikkere 120mm vork, zwaardere banden met meer grip, dropper, klein 30T voorblad waarmee je windmee bergaf op een gegeven moment wel bent uitgetrapt, bergop daarentegen de allersteilste klimmetjes meestert.... breder stuur icm kortere pen... Echte bike gericht op comfortabeler touren en trails rijden, met wat meer reserves, nog steeds erg vlot, maar minder de focus op snelheid, speelser op trails :bier: .

Beide bikes zijn zeer goed, qua rij-eigenschappen en kwaliteit afmontage-prijs verhouding, ‘t is maar wat je wenst wat betreft ‘karakter’.

En beide bikes zijn nog te tunen.
Grand Canyon en Exceed zijn evt makkelijk uit te rusten met een ander voorblad...
Een voor of achterband is zo gewisseld, als je ergens meer grip (voor) of lagere rolweerstand) zou wensen....
Wil je de Exceed wat allrounder maken voor echt technischer terrein (en wat ‘fun’ toevoegen).... hij is voorbereid voor een dropper... (buitenlandtrips etc)...

Dus, tsja, wat voor ‘karakter’ zoek je? En frame, vork en wielset zijn de duurste onderdelen, die kies je liefst meteen goed... de rest is tientjeswerk... op een goede dropper eventueel na, dat gaat van pak en beet 250-500,-.

Met 1,72m zit je wel precies tussen een S en M in.
Nou kun je bij Canyon iedere bike <1mnd weer retourneren, met geld terug (of ruilen tegen ander kleurtje, maatje, modelletje), maar je zou er ook een ritje Koblenz aan kunnen wagen... kun je de Exceed en Grand Canyon proefzitten in S en M, rondje rijden op de parkeerplaats.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
SimonH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 31 augustus 2019, 17:02

aurelius schreef: za 7 september 2019, 08:16 Met je race achtergrond, kleine lengte en licht gewicht (ben zelf ook maar 1,68, Lux rijder, mijn vrouw heeft een hele mooie grand canyon wms), trails in Brabant, en houdend van snelheid:
De lichte snelle Exceed, zou ik denken.

Snelle lichte bike, erg mooi frame voor die prijs (vind je voor die prijsklasse bij andere merken vaak nog niet voor zo’n ‘instapprijs’). Geometrie is zeker voor ‘hier’ (heel Nl) niet te agressief. Maar wel racy 8) ... snel en scherp sturend. Met een ‘gewone goede’ vork... je kunt niet alles hebben, he, voor die prijs. Snelle lichte banden met ook goede grip voor hier. 34T voorblad om mee te knallen... bergje op in Nl nog wel okay met onze korte klimmen, maar op lange steile klimmen... (niet in vlak Nl/brabant) dan is een beetje boems in de benen wel gewenst.

De Grand Canyon is qua karakter weer heel anders. Iets flauwere stuurhoek, zwaarder alu frame, stevigere/dikkere 120mm vork, zwaardere banden met meer grip, dropper, klein 30T voorblad waarmee je windmee bergaf op een gegeven moment wel bent uitgetrapt, bergop daarentegen de allersteilste klimmetjes meestert.... breder stuur icm kortere pen... Echte bike gericht op comfortabeler touren en trails rijden, met wat meer reserves, nog steeds erg vlot, maar minder de focus op snelheid, speelser op trails :bier: .

Beide bikes zijn zeer goed, qua rij-eigenschappen en kwaliteit afmontage-prijs verhouding, ‘t is maar wat je wenst wat betreft ‘karakter’.

En beide bikes zijn nog te tunen.
Grand Canyon en Exceed zijn evt makkelijk uit te rusten met een ander voorblad...
Een voor of achterband is zo gewisseld, als je ergens meer grip (voor) of lagere rolweerstand) zou wensen....
Wil je de Exceed wat allrounder maken voor echt technischer terrein (en wat ‘fun’ toevoegen).... hij is voorbereid voor een dropper... (buitenlandtrips etc)...

Dus, tsja, wat voor ‘karakter’ zoek je? En frame, vork en wielset zijn de duurste onderdelen, die kies je liefst meteen goed... de rest is tientjeswerk... op een goede dropper eventueel na, dat gaat van pak en beet 250-500,-.

Met 1,72m zit je wel precies tussen een S en M in.
Nou kun je bij Canyon iedere bike <1mnd weer retourneren, met geld terug (of ruilen tegen ander kleurtje, maatje, modelletje), maar je zou er ook een ritje Koblenz aan kunnen wagen... kun je de Exceed en Grand Canyon proefzitten in S en M, rondje rijden op de parkeerplaats.
Bedankt voor jouw uitgebreide reactie Aurelius! Daar kan ik iets mee. De Lux(e) van een Lux heb ik helaas niet, erg mooie fiets. De Exceed lijkt idd het beste te passen, meeste ervaren mtb-ers zijn het daarover eens. Koblenz bezoeken lijkt mij het beste, zelf ervaren is wel zo prettig.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Hoi Simon,

De testrit in Koblenz is van de categorie "rondje over de parkeerplek".
Ik heb recent een Exceed Pro Race 8 binnen gekregen (maat S) van de Canyon outlet. Het frame is exact hetzelfde dan van de Exceed pro race 6. Ik heb het idee dat de fiets net me iets te klein is, dus ik overweeg om deze terug te sturen. Daarvoor heb ik nog enkele weken.
Ik woon +/- 30KM bij Eindhoven vandaan. Dus mogelijk kan ik je een ritje koblenz besparen.
Als je interesse hebt stuur me dan maar een PB.

MVG
Frank
SimonH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 31 augustus 2019, 17:02

Hallo Frank,

Bedankt voor het aanbod, vandaag verwacht ik een Exceed 6.0 Pro Race welke afgeleverd word. De keuze is reeds gemaakt, ook ik heb een maat S besteld volgens instructies van het PPS systeem. Ik ben benieuwd hoe deze bevalt, de ervaring zal ik hier posten.

Groet, Simon
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Geen probleem.
Met die 30 dagen retour garantie loop je toch geen risico.

Succes
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

En? Hoe bevalt de fiets?
SimonH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 31 augustus 2019, 17:02

FranX78 schreef: zo 6 oktober 2019, 21:00 En? Hoe bevalt de fiets?
Hi FranX78, de fiets afgelopen 2 dagen eindelijk kunnen testen. De fiets werd door UPS geleverd in een beschadigde doos met duidelijke schade op de fiets. Daarmee heb ik de zending geweigerd en ging deze retour naar Koblenz. Vervolgens een zeer positieve ervaring gehad met Canyon Service team. Deze adviseerde de fiets retour te nemen omdat dit het laatste model in mijn maat was. De fiets kan naar 30 dagen retour. Het retourneren heeft zeker 2 weken geduurd. Canyon heeft de fiets in een nieuwe doos teruggezonden, ook deze wederom beschadigd.
Afgelopen week heeft het Canyon Service Center in Eindhoven de fiets nagekeken en de achter steekas vervangen. Tevens de fiets nog wat afgesteld. Al met al hele goede ervaring op het gebiede van Service, dit moet ik vermelden. Nu naar jouw vraag;

De Exceed is een erg mooie fiets, welke zeer fijn fietst. Direct had ik het vertrouwen om technische stukken op de trails met enige vaart te nemen zonder dat ik voorgaande ervaring heb met een mtb. Wel heb ik het idee dat het frame wellicht te klein is voor mijzelf. Ik zit precies tussen maat S en M in en zit gevoelsmatig helemaal achterop het zadel. Zadelhoogte aangepast en zadel naar achteren gezet en het is zeker beter, maar nog niet optimaal. Ik ga proberen volgende weekend naar Koblenz te rijden om een maat M te testen. De 2020 Exceed staan nu op de website en het bijzondere is dat maat S nu tot 1.75m vermeld staat, voorheen 1.72m. Ik zie geen vermelding dat het frame aangepast is?!

Na 2 ritten ben ik onder de indruk van de zekerheid die de fiets mij geeft. De technisch trails zijn uitermate leuk en op geen enkel moment heb ik het idee gehad controle te verliezen. De goede remmen zijn hierbij ook een absolute plus. Ook het directe stuurgedrag. Het laatste is beduidend beter met hogere bandenspanning. vandaag met 30 psi voor en achter gereden. Wat aan de hoge kant is, maar ik vond het prettig, veel feedback. Mogelijk dat ik de fiets nog ga inruilen naar een M, als deze nog beschikbaar komt. Komende week ga ik nog een paar ritten maken, zal mijn ervaring hier delen.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Ik ben 1,73/1,74. En ik merk ook dat ik tussen beide maten in zit.
Eerst heb ik de S geprobeerd en op de valreep heb ik nog een M gekocht in de End-of-season sale. In het begin last van vermoeide bovenbenen, maar na was spelen met de afstelling denk ik dat ik 'm nu goed heb.
Maar ik heb nog 2 weken van mijn 30 dagen retourgarantie, dus komt goed.

Succes!!
Plaats reactie