tips/truuks voor een Bikepark Rookie ....

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Nu het virus een beetje heeft toegeslagen hier in huis , staat op de planning voor april/mei 2020 een bezoek ,of bezoekjes aan een bikepark .
Maar wat zijn de tips en trucs als je zo'n bikepark gaat bezoeken , ja een clinic MTB mee pakken voor de techniek , maar ik ben zelf wat eigenwijs aangelegd en denk dat met zo'n 20 jaar MTB ik wel een beetje weet hoe of wat .

Dus de tips : bezoek een MTB clinic en werk aan de techniek zal 1 van de meest gegeven adviezen worden , maar ik zit meer te denken aan de ervaringen hier op het forum .
Daarbij doel ik ook wat zijn de tips en trucs voor de fiets .en BV kleding en bescherming .
Wat zijn mijn bedenkingen ?

Fiets : welke banden zijn geschikt en is het zinvol tubeless of met tubes te gaan rijden?
Welke druk is gangbaar ?, evt. nog een ander stuur ? ect ect .

Kleding en bescherming :
Is het zinvol om een eigen bodyprotectie te kopen ?, of te huren wat zijn de ervaringen met huren , de FF helm wordt al aangeschaft, maar is het ook zinvol in de vorm van handschoenen?, zelf rij ik al jaren zonder handschoenen omdat ik meer het gevoel heb dat ik controle heb over de fiets .


Hier staat hier de Fuel EX9.8 en de YT Jeffsy al 2 comp. Beide in de 29" en beide worden ze meegenomen naar een bikepark.

Nu is het niet de bedoeling om gelijk als een malle tekeer te gaan ,maar zal begin met langzaam opbouwen , en kijken hoe het bevalt.

Zijn er nog kleine dingen te trainen als ik een trail rij ?, bv probeer meer drops te nemen , of snij een kombocht aan vanaf .........

Nu weet ik : ja een clinic zal misschien wel de meeste antwoorden geven met betrekking de rij techniek , maar wil toch eens kijken wat jullie tips en trucs zijn, en mocht het niet gaan , kan er altijd een clinic tegen aan worden gegooid .....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Voor wat het waard is:

-dikke banden, downhill spul. En dan niet al te lage druk. Lage druk is goed voor meer grip en controle als het iets ruiger is, maar meer kans op lek rijden. Daarom iets meer druk. Ben je een niveau hoger, dan kun je altijd nog kiezen om 3 seconde per run te winnen om na 5 runs 30 minuten te verliezen door een lekke band :winkie:

-Eventueel een iets kortere stuurpen en een iets hoger stuur om de zithouding en controle te optimaliseren. Daarbij krijgt je stuur ook veel te verduren, dus een dik stuur kan geen kwaad.

-Bescherming. Je hoeft maar 1x goed te vallen om goede bescherming te waarderen. Het staat misschien niet heel stoer, maar het zit ook niet in de weg. Ik heb al 20 jaar een Dainese pak, dus kopen zou ik zeker doen. Tenzij je veel crasht, gaat het behoorlijk lang mee!


-vering: zet je vering wat harder en de demping wat stugger. Tenzij je de downhill-tracks met wortels en rotsen gaat doen zijn de meeste trails vrij vlak en heb je veel sprongen en kombochten. Die gaan stukken beter met aangepaste vering. Ook de rebound een beetje dichter in verband met de landingen.

-remmen, monteer de dikste remmen. Scheelt vermoeidheid in je handen. En leer ze goed gebruiken!


-rustig opbouwen. Je hoeft niet aan het einde van de dag de meeste gaps te clearen. Doe dat pas als je je comfortabel voelt. En ga het sowieso niet aan het einde van de dag 'proberen'. Dan ben je vermoeider en is de kans dat het mis gaat erg groot... . Luister ook naar je lijf.


-lijnen: probeer achter snellere jongens aan te gaan, kijk hoe zij het doen. Als je ze 2 bochten later kwijt bent pik je andere rijders op, je hoeft niet meteen mega snel te zijn. Te veel op anderen letten tijdens het rijden zorgt ook voor fouten! Verder kun je vaak zien waar de betere lijnen lopen. Probeer die te volgen. Maar soms heb je daar ook meer snelheid voor nodig, dus forceer het niet!

-zorg dat je in NL al wat kunt droppen en springen. Kunnen bobbels van 30 cm zijn, je hebt wel door wanneer je techniek goed begint te worden. Dus pak overal bobbels en drops mee, dan kun je heel goed een basis leggen. Maar denk niet dat een lip van 2 meter hoog en 40 km/u aanrijdsnelheid dan precies op dezelfde manier gaat... . Opbouwen!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars TB schreef: zo 8 september 2019, 10:48
-rustig opbouwen. Je hoeft niet aan het einde van de dag de meeste gaps te clearen. Doe dat pas als je je comfortabel voelt. En ga het sowieso niet aan het einde van de dag 'proberen'. Dan ben je vermoeider en is de kans dat het mis gaat erg groot... . Luister ook naar je lijf.
Ja, hou deze goed in gedachten. Na een dagje staan, springen en pompen wordt je moe, alleen anders dan bij normaal fietsen. Alsof je de hele dag de trap op hebt gelopen maar omdat het zo leuk is, blijf je gaan. Ik en de mrs hadden de volgende dag flinke spierpijn in de bovenbenen. En helaas kwam de Mrs daar de volgende dag op de harde manier achter...aan het eind van de 2e parkdag (laatste afdaling klaar en op weg naar het terras) ging ze onderuit met een gebroken sleutelbeen tot gevolg.
Laatst gewijzigd door TenZNL op zo 8 september 2019, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik dacht na 25 jaar MTB ook wel goede techniek te hebben, maar dat viel vies tegen :-D
Je leert in de loop der jaren een hoop dingen aan die niet zo makkelijk zijn af te leren.
En voor bikepark features heb je gewoon een bepaalde techniek nodig die het makkelijker, leuker en veiliger maakt.
Dus alles wat Lars zegt, en mijn advies is toch een keer een paar clinics volgen.
Het liefst door iemand die zich echt richt op springen, droppen en kombochten.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jamis Diablo schreef: zo 8 september 2019, 11:52 ..., en mijn advies is toch een keer een paar clinics volgen.
Het liefst door iemand die zich echt richt op springen, droppen en kombochten.
http://mtbflow.nl/
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Precies, Robbert is erg goed in dat soort trainingen.
En niet van die achterlijk lange wachttijden als bij Mickey.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

TenZNL schreef: zo 8 september 2019, 11:47
Lars TB schreef: zo 8 september 2019, 10:48
-rustig opbouwen. Je hoeft niet aan het einde van de dag de meeste gaps te clearen. Doe dat pas als je je comfortabel voelt. En ga het sowieso niet aan het einde van de dag 'proberen'. Dan ben je vermoeider en is de kans dat het mis gaat erg groot... . Luister ook naar je lijf.
Ja, hou deze goed in gedachten. Na een dagje staan, springen en pompen wordt je moe, alleen anders dan bij normaal fietsen. Alsof je de hele dag de trap op hebt gelopen maar omdat het zo leuk is, blijf je gaan. Ik en de mrs hadden de volgende dag flinke spierpijn in de bovenbenen. En helaas kwam de Mrs daar de volgende dag op de harde manier achter...aan het eind van de 2e parkdag (laatste afdaling klaar en op weg naar het terras) ging ze onderuit met een gebroken sleutelbeen tot gevolg.

Ten eerste beterschap voor je vrouw van ons.

Wij zijn afgelopen week ook voor het eerst naar Bike park Winterberg geweest wij zijn gewoon begonnen op het kinderen parcours om te oefenen en in te komen.
Daarna langzaam begonnen met de simpele trails en deze steeds gereden en in de loop van de middag zijn wij al gestopt toen we vermoeid raakte. We komen vast wel nog een keer terug en dan gaan we wel naar de andere trails kijken.
Wij hadden naast onze helm ook knie en elleboog beschermers aan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jamis Diablo schreef: zo 8 september 2019, 12:01 Precies, Robbert is erg goed in dat soort trainingen.
Het voordeel met wat aanwijzingen krijgen die je direct in de praktijk brengt, is dat je in het bikepark meteen kan werken aan het meesteren van de obstakels daar, dat je het niet eerst op hoeft te bouwen.

Je kunt het prima zelf ontdekken, met behulp van filmpjes bijvoorbeeld. En uiteindelijk moet je toch zelf oefenen. Maar goede tips zorgen vaak voor een 'a-ha' moment. Dan heb je wel iemand nodig die ook daadwerkelijk ziet wat je goed of fout doet!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Sabazius schreef: zo 8 september 2019, 12:13 Ten eerste beterschap voor je vrouw van ons.
Thnx Robin :)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Verkennen!

Voor een groene flowtrail zal doorgaans gewoon met gematigd tempo naar beneden rijden zodat je alles op je gemak een keer kan bekijken volstaan, maar op het moment dat tracks moeilijker worden en je ook gap, drops, rockgardens, etc... als obstakel gaat tegenkomen (of je ze nu wilt nemen of vooral wilt ontwijken) dan kom je op het punt dat het rustig rijdende niet meer te bevatten is of je gewoon van boven niet kunt zien wat je te wachten staat. Fiets naast het parcours parkeren en kijken hoe anderen het nemen (de beste doen het) of langs een sectie naar beneden lopen om de lijn te bepalen (Cathro's trackwalk masterclass).

Achter anderen aanrijden werkt alleen wanneer je a) de persoon voor je kent en blind kan vertrouwen dat de lijn die hij/zij rijdt binnen jouw capaciteiten ligt of b) wanneer je zelf weet wat er komen gaat en dus ook weet wanneer je kunt volgen en wanneer je moet afhaken...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik vond het grootste verschil tussen "normaal" en in een (nederlands) bikepark(je) dat je normaal gesproken moeite moet doen om snelheid te maken, nu moet je moeite doen om af te remmen.
M.a.w. alles gaat minder relaxed. Even rustig laten rollen om goed de dingen te bekijken is er vaak niet bij...

Natuurlijk went dat snel zat, maar het is wel lastiger om de juiste snelheid in te schatten en te behouden voor een bepaalde feature....
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

De meeste mensen krijgen last van hun handen. Dit is voornamelijk techniek. Wanneer je remt of tegen een wortel of remkuil aanrijdt, vertraagt je fiets en vlieg je voorover, je houdt het niet lang vol om dit met je duimen op te vangen. Daarom moet je je hakken laten zakken en je fiets als het ware met je voeten voor je uit duwen.
Om dit goed te doen heb je core strength nodig, daarnaast kan het geen kwaad om je schouders en handen ( onderarmen) te trainen. Dit kan met bv plank, push up en pull ups. Mijn favoriete oefening de kettlebell high pull doet het allemaal ineen. https://www.onnit.com/academy/kettlebel ... high-pull/

Verder kan je tijdens je xc rondjes letten op hoe hard je in je handvatten knijpt tijdens technische gedeeltes en deze dan een paar keer herhalen en proberen je handen zo ontspannen mogelijk te houden.
En zoveel mogelijk je gewicht op je voeten over te brengen.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Inderdaad, train je onderarmen en handen, desnoods met zo’n knijpding. Ik rij veel park, en train m’n onderarmen en handen. Maar zelfs dan had ik in Whistler teveel pijn ‘s avonds door de brakebumps, dat ik een bak ijs nodig had. Volgende dag ging het weer.

Nu heb ik het hier zo nog niet meegemaakt (behalve Châtel sommige tracks) maar ik kan me voorstellen dat een rookie op de Freeride van Winterberg hetzelfde kan ervaren. Wat ligt die er standaard klote bij, brake bump galore!
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Gewoon goede bescherming regelen, huren of kopen maakt niet zoveel uit voor je 1e keer, als je het maar hebt. Zeker ook handschoenen want je handen kunnen lelijk open liggen na een schuiver.

Weet niet wat voor remmen je op je fiets hebt, maar die van mij bleken niet zo geschikt te zijn voor het constant downhillen. Daar zou je even op kunnen letten.

En dan beginnen met de makkelijkste flowtrails en zo opbouwen, dat is het eigenlijk wel :winkie:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

MVMVML schreef: ma 9 september 2019, 09:03 Zeker ook handschoenen want je handen kunnen lelijk open liggen na een schuiver.

Afbeelding

:roll: :winkie:
Plaats reactie