Budget eerste mountainbike

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
MountainbikeFlip
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 10 september 2019, 16:53

Dag allemaal,

Ik ben van plan te gaan beginnen met mountainbiken! Na me georiënteerd te hebben, ben ik nu bekend met de basisdingen van de sport. Ik ben daarbij veel topics tegen gekomen in de trant van “Wat is de beste beginnersmountainbike voor xxx euro?”.

Het budget verschilt natuurlijk per persoon, maar wat ik me nou afvraag is: aan welk budget moet je als beginner denken voor een eerste hardtail beginnersmountainbike? Het doel is om (zeg een jaar of iets langer) kennis te maken met de sport zodat ik op termijn een goed beeld krijg of ik er in de toekomst meer in wil investeren.

Ik ben van plan voornamelijk mountainbikeroutes in Gelderland en omgeving op te zoeken en wat ervaring op te doen. Op basis van die ervaring komt er wellicht op langere termijn een (duurdere) andere mountainbike. Ik ben me er dus van bewust dat een beginnersmountainbike uiteindelijk vervangen zal worden.

Kort gezegd, welk budget zouden jullie voor je eerste mountainbike aan de kant zetten?

Ik hoor jullie input graag. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Ik zou persoonlijk adviseren om niet het goedkoopste van het goedkoopste te nemen. Daarmee doe je veel concessies aan de werking van de fiets en het plezier wat jij er op en mee hebt.
Met een fiets van een paar honderd euro is de kans groot dat je het niet leuk gaat vinden met als resultaat dat de fiets in de schuur beland en je er nooit meer naar omkijkt.

Enkele duizenden euro's uitgeven aan een eerste fiets is ook weer overdreven maar ik denk dat je toch wel een 7 a 800 mag neertellen voor een goede nieuwe fiets. Dit bedrag is van toepassing op een hardtail. Wil je een fully tel je daar rustig nog een drie a vierhonderd bij op.
Indien je een gebruikte zoekt heb je natuurlijk voor dat bedrag ook leuke opties en kun je nog voordeliger uit zijn.
Neem ook in overweging dat de kleding, schoenen en helm nog een deel van je budget opslokken.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Ik ben begonnen op een 2e handsje van 450 EUR met ongeveer de dubbele nieuwprijs .. ik denk dat in de basis je op zo’n Fiets goed kunt beginnen. Na 5 maand fiets ik er nog steeds met plezier op.. al is inmiddels de wielset al wel vervangen voor een betere... qua schakelen etc loop ik nu wel tegen de limiet aan maar dan is een nieuwe fiets uiteindelijk toch al ingecalculeerd ..dus als starter zoiets . 900 euro daaromtrent en een goed frame , vork en wielen als basis..
MountainbikeFlip
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 10 september 2019, 16:53

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben inderdaad op zoek naar iets wat niet ‘te goedkoop’ is (waardoor de ervaring wellicht niet representatief is en het in principe weggegooid geld is) en niet te duur is (met in de toekomst een mogelijke upgrade naar een andere fiets in het achterhoofd).

Het wordt waarschijnlijk een nieuwe hardtail, maar welke precies moet ik nog onderzoeken.

Fijn dat jullie je ervaring delen!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Niet te duur en niet te goedkoop is een goed uitgangspunt. In mijn optiek zijn de vering en wielen de belangrijkste onderdelen. Daar zou ik niet op bezuinigen. Een handgespaakte wielset fietst het fijnste maar is prijzig. Maar dat kan altijd in een later stadium. Best een investering (rond de €700), maar beslist de moeite waard. Zelf fiets ik met een Fox 34 voorvork met een veerweg van 130 mm en dat bevalt prima.

Qua remmerij heeft Shimano zich bewezen; gaat lang mee, doet het eigenlijk altijd goed en heeft weinig onderhoud nodig. Voor schakelwerk en crank is SLX of NX niveau goed genoeg.
Een 1x11 opzet is erg prettig om mee te rijden vind ik. 11-46 is zat voor Nederland, voorop zou je dan een 34 tandwiel kunnen nemen. Da's licht genoeg om mee te klimmen en kun je ook ook nog hard op de vlakke stukken.
Een goede optie is inderdaad om hier eens rond te kijken voor een goede 2e hands. Die zijn vaak stukken beter afgemonteerd dan de fabrieksmodellen. Als je handig bent, kun je ook nog de aanschaf van een 2e hands frame overwegen en daar zelf onderdelen op zetten. Tweedehands goede onderdelen worden hier ook regelmatig te koop aangeboden. En op dit forum kun je volop adviezen krijgen.
Boost is weliswaar de nieuwe norm en misschien wat toekomstvaster, maar zeker niet noodzakelijk.
Het is ook prettig als je wielen en banden geschikt zijn voor tubeless. Qua bandenmaat is 2.25 zat voor Nederland.
Verder zul je ook moeten nadenken wat voor fietser je bent. Vind je het leuk om hard te gaan en proberen nieuwe records te rijden? Dan is een XC model wellicht geschikt voor jou. Die hebben vaak een 100 mm veerweg, banden tot 2.25 en zijn wat lichter. Fiets je liever wat relaxter en speelser en houd je van wat meer ingewikkelde tracks, dan is wellicht een trail model met wat meer veerweg (tot zo'n 140 mm) en misschien wat dikkere banden wat voor jou.

Ik zou er ook op letten dat de interne breedte van je velgen minimaal 25 mm is. Die breedte heb je toch wel nodig voor 2.25 banden.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

350-400 2de hands. 750-1000 nieuw. Bij de nieuwe zou ik dan kijken bij een fiets van het jaar daarvoor. Dan heb je meestal wel rond de 20% korting.
who dares wins
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Dit zou, indien de slijtage onderdelen in goede staat zijn en het je maat is, een leuke fiets kunnen zijn om mee te beginnen. Niet echt in de buurt maar dan kom je op de terugweg wel langs de UHR routes en kun je die meepikken :-q
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

slapbandje schreef: wo 11 september 2019, 09:32 https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Dit zou, indien de slijtage onderdelen in goede staat zijn en het je maat is, een leuke fiets kunnen zijn om mee te beginnen. Niet echt in de buurt maar dan kom je op de terugweg wel langs de UHR routes en kun je die meepikken :-q
Op zich een leuke fiets, maar ik zag MountainbikeFlip hier 2 keer schrijven dat hij nu een hardtail op het oog had...?

@ MountainbikeFlip, als je nieuw wilt...Heb je bv al eens online bij Cube en Canyon gekeken in hun wat goedkopere segment? Veel fiets voor vrij scherpe prijzen iig.

En door sommigen wellicht wat ondergewaardeerd, maar de nieuwe serie fietsen van Decathlon zijn ook best OK en niet slecht afgemonteerd, als je toch als beginner naar een niet al te dure fiets zoekt en op termijn iets beters wil, is dit voor niet al teveel geld een startpunt....

Mogelijkheden genoeg iig. Eeerder te veel keuze dan te weinig. ;) Succes met je zoektocht in ieder geval!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10837
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

We leven niet allemaal uit een dikke portemonnaie. Complimenten aan de man die zegt dat er maandelijks niet meer geld uit gaat dan er binnenkomt.

- Decathlon maakt verrassend goeie fietsen voor een goeie prijs: https://www.decathlon.nl. Vraag hier om advies welke wel en welke niet.
- Tweedehands via MP of via de fietsenwinkel
- De 2020 modellen komen er aan en de winkel wil zijn 2019 modellen allemaal voor kerst de winkel uit hebben. Het is her en der uitverkoop.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Probleem bij 2e hands is dat een beginner geen idee heeft of de onderdelen van goede kwaliteit zijn, qua merk type en slijtage.
Dus voor je het weet ben je nog eens een flink bedrag kwijt aan reparaties...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Mee eens! Maar hier op het forum is die kans aanzienlijk minder groot denk ik....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
MeridaPetra
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 11:16

Mijn huidige en eerste MTB heb ik nu ruim 2 jaar. Dit is een Merida Big Nine 500 uit 2016. Deze heb ik tweedehands gekocht bij fietsenwinkel om de hoek, toen goed afgeleverd. Moet je natuurlijk net even treffen en jouw maat zijn. Ik heb er zo'n 550 euro voor betaald en heb zo mooi kennis kunnen maken met het mtb'en. Sinds enige tijd ben ik op zoek naar een nieuwe met betere onderdelen (mijn huidige blijft overigens in de familie ;)).
Voordeel van zo'n fiets is dat je er ook altijd wel weer een paar 100 euro voor terugkrijgt als je hem na een tijd wel wilt verkopen/inruilen. :-q
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10837
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Dit forum is een prima plaats om een advertentie van MP te delen en ons de vraag te stellen "is dit een goeie fiets?".
Er is vaak een genie in de buurt die er wat over wil zeggen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

bert l. schreef: wo 11 september 2019, 12:09 Dit forum is een prima plaats om een advertentie van MP te delen en ons de vraag te stellen "is dit een goeie fiets?".
Jij beschikt over de kennis om aan de hand van een paar marktplaats foto's te oordelen of het een goede fiets is? Mag een beginner bij een miskoop bij jou dan aankloppen om zijn geld terug te krijgen? Of ben je wellicht bereid om medische kosten op je te nemen wanneer het toch niet zo'n goede fiets bleek te zijn?

Ter plekke gaan kijken om te beoordelen of de fiets in goede staat is en of de slijtage onderdelen niet aan vervanging toe zijn is de enige remedie bij een mp advertentie.
Dat een beginner mogelijk niet die kennis in huis heeft is aannemelijk en daarin kan inderdaad dit forum een uitkomst bieden wanneer een lid uit de buurt mee wil gaan om de fiets te bekijken.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

Mijn advies zou zijn om een 2e hands via een lokale fietsenzaak te scoren.
Nieuw is nergens voor nodig voor een beginner. Daarnaast gaat er al een paar honderd euro van af als er pas een paar 100km op gefietst is.
Plaats reactie