Budget eerste mountainbike

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ja, inderdaad.
Aan de hand van de foto's en dan m.n. hoe ze genomen zijn, welke onderdelen in detail zichtbaar gemaakt worden, de beschrijving van de onderdelen etc kun je vaststellen met wat voor fiets je te maken hebt en wie de berijder is.
De gem. boerenlöl zet zijn fiets tegen een schutting en maakt een vage foto van de verkeerde zijde (non-drive side) van de fiets waarop niets te zien is.
Een liefhebber maakt een keurige (drive side) foto tegen een neutrale achtergrond en maakt detailfoto's van de frame, vork, demper, wielen, cassette, crankstel, derailleurs, shifters. Aan de hand daarvan kun je behoorlijk goed vaststellen waar je mee te maken hebt en met wie.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
MountainbikeFlip
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 10 september 2019, 16:53

Bedankt voor al jullie input! Hier heb ik veel aan.

Ik zit zo te denken aan een budget tussen de €700-€1000.

Het liefst wil ik een nieuwe fiets, want zoals sommige al zeiden denk ik te weinig kennis te hebben om goed te kunnen beoordelen of een tweedehands fiets goed genoeg is. Daarnaast vind ik het ook een prettig idee om een nieuwe fiets te hebben.

Langs een dealer in de buurt gaan voor eventueel een tweedehands is misschien een goede optie dan. Dan weet je in ieder geval vrij zeker dat hij kwalitatief in orde is.

@Wiel-Maat De merken Cube en Canyon ben ik inderdaad tegengekomen en spraken mij erg aan. Valt Cube trouwens onder de A-merken?

Ik blijf me oriënteren en de aanschaf heeft niet heel veel haast. Dit weekend ga ik eerst een mountainbike huren om te kijken hoe dat bevalt!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

MountainbikeFlip schreef: do 12 september 2019, 00:15 Bedankt voor al jullie input! Hier heb ik veel aan.

Ik zit zo te denken aan een budget tussen de €700-€1000.

Het liefst wil ik een nieuwe fiets, want zoals sommige al zeiden denk ik te weinig kennis te hebben om goed te kunnen beoordelen of een tweedehands fiets goed genoeg is. Daarnaast vind ik het ook een prettig idee om een nieuwe fiets te hebben.

Langs een dealer in de buurt gaan voor eventueel een tweedehands is misschien een goede optie dan. Dan weet je in ieder geval vrij zeker dat hij kwalitatief in orde is.

@Wiel-Maat De merken Cube en Canyon ben ik inderdaad tegengekomen en spraken mij erg aan. Valt Cube trouwens onder de A-merken?

Ik blijf me oriënteren en de aanschaf heeft niet heel veel haast. Dit weekend ga ik eerst een mountainbike huren om te kijken hoe dat bevalt!
Tja, Cube een A-merk... zo zou je dat op zich kunnen zeggen, al verschillen de meningen er (hier) nog wel eens over. :roll: (...nou ben ik benieuwd naar de reacties hierop :wink: ) Maar ze zitten iig goed in de markt met veel types bikes en scherpe prijs-kwaliteitsverhouding. Dus als dat gegeven een merk een A-status verwerft, zou je het wel zo kunnen stellen ja. Je kan je sowieso geen buil vallen als je een fiets van dat merk koopt, net zoals dat voor Canyon geldt trouwens.
dverhaar
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: do 20 juni 2019, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Attention SL 2019

Ik stond voor dezelfde keuze een paar maanden geleden en heb toen na goed inlezen op dit forum gekozen voor een nieuwe Cube Attention SL, model 2019 bij de fietsenmaker voor 750,-, adviesprijs 899,-.
Voor mij een goede XC opstartfiets waar ik op de MTB tracks in en rond Ermelo redelijk mee uit de voeten kan.

Ik hield bewust ook nog wat budget over voor:
Betere pedalen (Nukeproof Netron Evo 30,-)
Helm (Giro Chronicle MIPS 75.-)
Handschoenen (GribGrab 20,-)
Broek (Gore C3 Trail 60,-)
Bidonhouder, Bidon (10,-)
Vorkpomp (20,-)
Reserveband, pompje, reparatiesetje/multitool voor onderweg (35,-)
MTB Clinic met mijn dochter (70,-)
En dan ben ik (bewust) nog wel wat vergeten (mijn vrouw leest ook mee....)

Je kunt het dus zo gek en zo duur mogelijk maken als je wilt maar vergeet niet dat de prijs van al die 'extra's' bij elkaar ook nog redelijk inhakken op je budget.
Leef snel, sterf jong, dan ben je een mooi lijk.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

dverhaar schreef: do 12 september 2019, 10:51 Ik stond voor dezelfde keuze een paar maanden geleden en heb toen na goed inlezen op dit forum gekozen voor een nieuwe Cube Attention SL, model 2019 bij de fietsenmaker voor 750,-, adviesprijs 899,-.
Voor mij een goede XC opstartfiets waar ik op de MTB tracks in en rond Ermelo redelijk mee uit de voeten kan.

Ik hield bewust ook nog wat budget over voor:
Betere pedalen (Nukeproof Netron Evo 30,-)
Helm (Giro Chronicle MIPS 75.-)
Handschoenen (GribGrab 20,-)
Broek (Gore C3 Trail 60,-)
Bidonhouder, Bidon (10,-)
Vorkpomp (20,-)
Reserveband, pompje, reparatiesetje/multitool voor onderweg (35,-)
MTB Clinic met mijn dochter (70,-)
En dan ben ik (bewust) nog wel wat vergeten (mijn vrouw leest ook mee....)

Je kunt het dus zo gek en zo duur mogelijk maken als je wilt maar vergeet niet dat de prijs van al die 'extra's' bij elkaar ook nog redelijk inhakken op je budget.
Klopt, er komt toch stiekem best veel bij voordat je goed op de fiets zit. Met een helm, schoenen kleding voor zomer, voor-najaar en winter tikt het behoorlijk aan en dan heb ik het nog niet eens over upgrades aan de fiets, gereedschap en slijtagedelen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
dverhaar
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: do 20 juni 2019, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Attention SL 2019

Mad Wally schreef: do 12 september 2019, 11:41
dverhaar schreef: do 12 september 2019, 10:51 Ik stond voor dezelfde keuze een paar maanden geleden en heb toen na goed inlezen op dit forum gekozen voor een nieuwe Cube Attention SL, model 2019 bij de fietsenmaker voor 750,-, adviesprijs 899,-.
Voor mij een goede XC opstartfiets waar ik op de MTB tracks in en rond Ermelo redelijk mee uit de voeten kan.

Ik hield bewust ook nog wat budget over voor:
Betere pedalen (Nukeproof Netron Evo 30,-)
Helm (Giro Chronicle MIPS 75.-)
Handschoenen (GribGrab 20,-)
Broek (Gore C3 Trail 60,-)
Bidonhouder, Bidon (10,-)
Vorkpomp (20,-)
Reserveband, pompje, reparatiesetje/multitool voor onderweg (35,-)
MTB Clinic met mijn dochter (70,-)
En dan ben ik (bewust) nog wel wat vergeten (mijn vrouw leest ook mee....)

Je kunt het dus zo gek en zo duur mogelijk maken als je wilt maar vergeet niet dat de prijs van al die 'extra's' bij elkaar ook nog redelijk inhakken op je budget.
Klopt, er komt toch stiekem best veel bij voordat je goed op de fiets zit. Met een helm, schoenen kleding voor zomer, voor-najaar en winter tikt het behoorlijk aan en dan heb ik het nog niet eens over upgrades aan de fiets, gereedschap en slijtagedelen.
Inderdaad, als echte beginner verwacht ik voorlopig nog geen upgrades nodig te hebben, waarschijnlijk wel nooit, maar ook onderhoud moet je niet vergeten.
Collectie 2019 wordt nu vervangen door 2020, dus rondkijken en shoppen loont, met name in de UK (Wiggle en Chain Reaction Cycles) kun je af en toe leuke koopjes scoren.
Leef snel, sterf jong, dan ben je een mooi lijk.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

dverhaar schreef: do 12 september 2019, 10:51 Ik stond voor dezelfde keuze een paar maanden geleden en heb toen na goed inlezen op dit forum gekozen voor een nieuwe Cube Attention SL, model 2019 bij de fietsenmaker voor 750,-, adviesprijs 899,-.
Voor mij een goede XC opstartfiets waar ik op de MTB tracks in en rond Ermelo redelijk mee uit de voeten kan.

Ik hield bewust ook nog wat budget over voor:
Betere pedalen (Nukeproof Netron Evo 30,-)
Helm (Giro Chronicle MIPS 75.-)
Handschoenen (GribGrab 20,-)
Broek (Gore C3 Trail 60,-)
Bidonhouder, Bidon (10,-)
Vorkpomp (20,-)
Reserveband, pompje, reparatiesetje/multitool voor onderweg (35,-)
MTB Clinic met mijn dochter (70,-)
En dan ben ik (bewust) nog wel wat vergeten (mijn vrouw leest ook mee....)

Je kunt het dus zo gek en zo duur mogelijk maken als je wilt maar vergeet niet dat de prijs van al die 'extra's' bij elkaar ook nog redelijk inhakken op je budget.
Dit dus! Gewoon nadoen en niet alles aan je vrouw vertellen
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

MountainbikeFlip schreef: do 12 september 2019, 00:15 Bedankt voor al jullie input! Hier heb ik veel aan.

Ik zit zo te denken aan een budget tussen de €700-€1000.

Het liefst wil ik een nieuwe fiets, want zoals sommige al zeiden denk ik te weinig kennis te hebben om goed te kunnen beoordelen of een tweedehands fiets goed genoeg is. Daarnaast vind ik het ook een prettig idee om een nieuwe fiets te hebben.

Langs een dealer in de buurt gaan voor eventueel een tweedehands is misschien een goede optie dan. Dan weet je in ieder geval vrij zeker dat hij kwalitatief in orde is.

@Wiel-Maat De merken Cube en Canyon ben ik inderdaad tegengekomen en spraken mij erg aan. Valt Cube trouwens onder de A-merken?

Ik blijf me oriënteren en de aanschaf heeft niet heel veel haast. Dit weekend ga ik eerst een mountainbike huren om te kijken hoe dat bevalt!
Als je niet veel haast hebt en op M past (rond 180?) kan ik mijn te koop staande Ragley wel voor je opbouwen met goede gebruikte onderdelen? Denk aan Sram NX 1x11, Deore remmen, Fulcrum 23mm inw wielset, Rockrazer-Nobby Nic banden. Zou voor 750€ moeten kunnen....en dan heb je een onverwoestbaar frame en echt goede vork.... kun je nog jaren mee vooruit.
Michael1234
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 9 maart 2021, 11:36

Hallo allen,

Aan de hand van google ben ik hier beland en de afgelopen tijd ben ik druk opzoek om mijn eerste MTB aan te schaffen. Ik ben een volledige beginner dus verstand komt nog met kleine hoeveelheden. Na wel wat tijd te hebben rond gezocht naar eerste opties ben ik wat tegen gekomen wat in mijn ‘beginner budget’ valt. Ik wil nog niet te veel geld uit geven in het geval dat ik hem niet vaak genoeg gebruik.

Nou os dit een model die ik heb gevonden: https://www.decathlon.nl/p/mountainbike ... FrEALw_wcB

Nou zie ik vaak berichten voor budget fietsen die rond de 500-700 gaan zitten, dat is voor mij voor nou helaas te veel. Deze fiets is weer erg schappelijk geprijsd.

Kan iemand mij meer vertellen of dit een acceptabele begin fiets is? Mijn doel is eens om de week wat bospaden op de zoeken, verder geen heftige trails of iets dergelijks. Hoor het enorm graag!

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Op de website staat:
GEBRUIKSAANWIJZING
Niet geschikt voor XC, All Mountain, Enduro en BMX-en.
XC = cross country.
Dat is een basis MTB-route.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Willem Altes schreef: wo 10 maart 2021, 19:48 Op de website staat:
GEBRUIKSAANWIJZING
Niet geschikt voor XC, All Mountain, Enduro en BMX-en.
XC = cross country.
Dat is een basis MTB-route.
Verder staat er:
“Deze MTB ...
...kan je je onbezorgd wagen aan afdalingen, kronkelige single tracks en obstakels.”
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Mmm. Toch lijkt mij dit vooral een fiets die je gebruikt om te kijken of het MTB- en wat is om tegelijkertijd te sparen voor een betere als dat zo is. De eerste besparing van €25 kan je pakken door deze te nemen https://www.decathlon.nl/p/mountainbike ... R-p-305496

Als ik snel kijk precies hetzelfde maar 1x9 IPV 3x8. Versnellingen in deze prijsklasse zijn niet echt geschikt voor vervuiling door onverharde prut. Dus geen voorversnelling kan een pré zijn. Wat er niet op zit kan ook niet kapot.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ergofit-hangmatzadel

Als je er niet fatsoenlijk mee kunt mountainbiken kun je er iig nog wel lekker op chillen. Cocktailtje erbij, zakje chips.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Dice Oldskool schreef: wo 10 maart 2021, 21:41
Ergofit-hangmatzadel

Als je er niet fatsoenlijk mee kunt mountainbiken kun je er iig nog wel lekker op chillen. Cocktailtje erbij, zakje chips.

Dat klink als een vertaling met de Franse slag van
la selle ERGOFIT exclusive en forme de hamac
Dus: du vin, du pain et du b*sin
Plaats reactie