Vermijden van overkop te gaan in een snelle afdaling

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Lonelybiker schreef: do 24 oktober 2019, 00:28 Ondertussen al twee maanden na het ongeval en mijn nek is nog altijd onvoldoende hersteld.
Het bot is nog onvoldoende aan elkaar gegroeid, kan mijn nek door spierstijfheid zeer slecht bewegen en zit zeker nog tot eind november thuis, mogelijk langer. Mijn rugspieren zitten ook volledig geblokkeerd door lang met die halskraag rond te lopen, een onding dat ik ook nog zeker tot eind november mag aanhouden. Ik was even van de pijnstiller af, maar moet ze nu toch terug nemen.

Mannen aub, als je gaat mtbiken, altijd mooi helmpje op, ook voor ritjes bij je in de buurt, blessures aan het hoofd of de nek zijn werkelijk niet te onderschatten qua gevolgen op termijn.
Heftig zeg. Rustig aan en een goed herstel gewenst!
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Afbeelding

Zo iets?
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik zie niks... :(
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

is ook geen plaatje, maar een instagram post/pagina.. https://www.instagram.com/p/BvuNTa7hKsJ ... 67ar50v6z8
maar ook dan mis ik de humor....
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Zij op de pic anders niet :lol: ondersteboven, achterstevoren, Bike op z'n kop, en nog lachen die twee dus ik dan ook maar :lol: :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Dat mag idd ;) ah dacht dat ik het plaatje deelde. Daar ook met mach 5 in die groef gekomen en toen met mn schoen/pedaal tegen een uitstekende wortel gekomen en blijven haken. Mooie zweefrol moeten maken :D geen schade gelukkig behalve in mn ego
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
Lonelybiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 10 september 2019, 19:10

Dag mannen

Ik heb mij altijd voorgenomen nog iets van mezelf te laten horen als de tijd er rijp voor was.
Voorwaarde daarvoor was wel dat ik iets relevant wilde kunnen zeggen op het vlak van bikeplannen.

Na een lange revalidatie en eerst wat coronakilo's opgelopen te hebben nadien, zeer traag mijn conditie terug op peil gebracht via hardlopen en op de weg rijden met koersfiets.
En dan eindelijk deze winter terug beginnen biken toen ik de tijd er eindelijk rijp voor achtte en na de fysieke ook de mentale breuk terug hersteld bleek te zijn. Op het gemakje terug toertochten beginnen toen bij ons in de Kempen.

Ik geniet weer volop van de vele slingerende singletracks die hier te vinden zijn.
Ik rijd wel iets berekender als vroeger, veilig de passages doorkomen is eerste zorg, als het dan nog even vlot kan, mooi meegenomen, maar ik ga niet meer als een razende zot bijtrappen en de uiterste limieten opzoeken in offroadafdalingen, attackhouding en controle over de bike is de norm / standaard, zo heb ik van jullie onthouden.

Er is ook een stemmetje dat meefluistert: 'Toch maar niet té gek doen, jongen, het is maar een hobby ...'
Mijn bikemaat neemt soms een aantal bochtjes op me bij iets moeilijkere tracks, but that's fine by me.
Bij het eerste stuk bredere weg houdt hij even in en dan kan ik terug mee in het wiel.
Wie weet verdwijnt het stemmetje ooit terug, maar het is eigenlijk best oké dat het er is, ik zie het als iets positief, als een ervaring die bijdraagt aan mijn eigen veiligheid en compleetheid als biker.

Nu ook niet verwachten dat ik eeuwig recht kan blijven en nooit eens een zijsprongetje zal maken.
Ik ben al een eerste keer terug behoorlijk onderuit gegaan wel, op een speklglad houten brugje enkele weken terug. Gelukkig zonder veel erg, buiten dan een blauwe plek op de elleboog. Een oude vos verliest zijn streken nooit helemaal zeker. :winkie:

Dank voor de ondersteuning die ik jaren geleden van jullie allen kreeg en misschien nog tot hoors.

Met vriendelijke groeten en een geweldig jaar op de fiets toegewenst voor iedereen hier! :-q

Peter
Laatst gewijzigd door Lonelybiker op zo 2 januari 2022, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

ik houd van verhalen met een happy end ................. :-q

Dank dat je nog even van je laat horen
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, goed dat je weer op de fiets zit en er van kunt genieten :-q

Waarschijnlijk was je ongeval toch te wijten aan de combinatie teveel snelheid met te weinig ervaring/skills om die snelheid aan te kunnen (op een dergelijke ondergrond). Dus de snelheid gewoon wat lager houden de volgende keer, zodat je wel tijdig kunt reageren op de dingen die je tegenkomt. Er kan altijd een onverwacht lastig obstakel voor de wielen komen, ook op een pad wat er verder eenvoudig uit ziet.
Skills verbeteren door een clinic is natuurlijk ook altijd een aanrader.

Zelf ga ik daarom nooit keihard een onbekende afdaling in, het is gewoon een afweging van voors en tegens. Wat levert het me op als ik maximaal naar beneden dender in vergelijking met ietsje minder hard gaan? (het is ook weer niet zo dat ik naar beneden kruip).
Heel erg weinig vind ik. Maar het kan me wel veel kosten als ik de boel onderschat heb, zoals je zelf hebt mogen ervaren.

Dus ik knijp weleens wat eerder in de rem dan sommige anderen. Je eigen grenzen respecteren en je niet laten verleiden om dingen te doen omdat een ander ze doet. Zodra ik mezelf niet meer comfortabel voel bij een bepaalde snelheid houdt het voor mij op en neem ik gas terug. En zelfs met die insteek ben ik weleens gevallen, 100% risicoloos zal mtb-en nooit worden. Maar ik moet wel het gevoel hebben dat ik de boel onder controle heb...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

Er gaat niets boven genieten van het fietsen en dat kan met maar ook met minder snelheid. Dus vooral fijn dat je weer terug in het zadel zit en lekker kan fietsen.

Geniet ervan
anders ga ik wel op de fiets
Plaats reactie