Vermijden van overkop te gaan in een snelle afdaling

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Zelf kan ik de meningen in het algemeen en zoals nu bv. van het werk niet goed begrijpen.... Omdat de werkgever je je graag fit op het werk ziet...en dat je natuurlijk productief en accuraat aan het werk bent, dus je zou iets van sport moeten doen, gezond eten, genoeg slapen... enz., enz... maar gebeurt er nu, zoals in dit geval een ongeluk, dan had je dit of dan had je dat.... :roll: je bent zelf de gene die hierop het minst zit te wachten, maar dat wordt nogal vergeten, en ook is het erg slap (vooral vanuit het werk) alle sporten hebben zo hun risico's en het is niet de één meer of minder dan de ander, het zijn risico's.
On topic:
In iedergeval een goed herstel toegewenst :-q met deze zeer serieuze blessure :(
Zou het ook kunnen dat je je mss vanaf de achter kant bent gelift :-{ ...een otb hoeft natuurlijk niet alleen van de voorkant af te komen :(
Aangezien de hoge snelheid en xc rijden met obstakels.... Ik zou het iig niet uitsluiten en ik kom hiermee omdat ik tot nu lees, dat je zelf vermoed of bijna zeker bent dat het van de voorkant af zou moeten komen... Ik denk en als ik het zo lees, dat je lift back hebt gehad :-{ hoog genoeg om vanzelf een de otb te krijgen of met de lift ergens omheen hebt willen sturen en daardoor bent gekatapulteerd... :(
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

yo-eddy schreef: wo 11 september 2019, 22:34
aurelius schreef: wo 11 september 2019, 21:42 Maar misschien is dat dus ook wel de truuk... in die houding is je zwaartepunt wat lager, heb je nog wat meer reserves en controle, omdat je ellebogen en knieen nog wat meer kunnen opvangen, en daardoor kun je, en ga je, dus nog wat harder :wink: .
Je gaat hooguit harder als je wat lager gaat zitten :-q , maar met (naar buiten) gebogen ellebogen vang je helemaal niet meer op en trek je ook minder makkelijk even je voorwiel op ......

Hier een aanhanger vd Kikkerkermis
https://www.youtube.com/watch?v=cqdzrIBcMD4

Hier iemand waar ik me meer in herken
https://www.youtube.com/watch?v=akR5je4JE_4

Al die aangeleerde en geforceerde houdingen zijn vooral voor mensen die uit een boekje willen leren mountainbiken, sta "gewoon" centraal boven je fiets en laat dat ding gewoon lekker onder je bewegen.
Ps... als ik het over 'attackhouding' heb heb ik het gewoon ook over de houding in filmpje 2... flowy, ontspannen en natuurlijk. En niets overmatig gebogen.
Filmpje 1 is me ook te geforceerd, onnatuurlijk. Geen idee verder hoe die 'kikkerhouding' van Mikey eruit ziet :winkie: . Als het lijkt op filmpje 2 lijkt het me prima.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Krijg de rillingen op m'n rug van zo'n verhaal, dit roept meteen weer herinneringen op van een ingrijpende MTB valpartij die mijn zoon in 2010 maakte.
Bij die valpartij raakte hij een nier kwijt, ik reed achter hem en zag alles gebeuren.

Over mogelijke oorzaken van jouw valpartij en het voorkomen van herhaling is veel gezegd.
Ik kan wel wat zeggen over hoe we de MTB draad weer opgepakt hebben, hopelijk kan ik je hiermee helpen.
Excuses voor de grote lap tekst, niemand is verplicht het te lezen :D

In eerste instantie was mijn gevoel dat ik nooit meer een MTB aan zou willen raken, kon eigenlijk geen MTB meer zien.
Mijn zoon stond daar wat anders in en toen het herstelproces begon te vorderen kwam het woord MTB zo af en toe toch weer voorbij.
De artsen kwamen na enige tijd met een advies om te werken aan een goeie conditie, goed voor het herstelproces en het functioneren van de overgebleven goeie nier.
Uit dat advies volgde een revalidatie; rondje lopen, rondje fietsen, dat wat opvoeren etc.
Toen de MTB weer van stal gehaald werd, had ik daar een dubbel gevoel bij; nee toch.. wil je dat echt? Anderzijds mooi dat hij dat weer wil oppakken.
Paar simpele asfaltrondjes en wat op halfverharding.
Het eerste échte MTB rondje liep langs de plaats waar het ongeluk had plaatsgevonden.
Daar stoppen, rondkijken en alles weer voorbij laten komen. Er met elkaar over praten. Dat doet werkelijk wat met je en ik heb dat ervaren als belangrijk voor de verwerking. Een tip dus.
Zo pakten we met elkaar voorzichtig weer de draad op.
We kochten een fraai fully frame en hebben daarmee een lekkere bike opgebouwd.
Samen bezig zijn met bikes en het biken was een heel belangrijk stuk in het proces om de impact van het ongeval te verwerken.
Nu, bijna 9 jaar later heeft mijn zoon een topconditie, is hier op het forum actief, doet obstacle runs enz. Gaat bijzonder goed allemaal.

Zelf ben ik qua fietsen nooit meer voor 100% 'de ouwe' geworden, heb echt iets als een knak gehad.
Afdalingen die ik op de hardtail, met twee vingers in de neus aandurfde, durfde ik niet meer.
Te voorzichtig, bang om te vallen en daardoor dus ook werkelijk vallen, verkrampen enz.
Daar kwam vrijwel geen verbetering in en ik besloot daarom een punt te zetten achter het hardtail verleden van toen 22jr.
Op de fully kwam het vertrouwen weer terug maar de soms roekeloze lef die er vóór het ongeluk was, is nooit meer terug gekomen.
Eigenlijk wel een beetje jammer maar niet erg, ik accepteer het zoals het is en ben blij dat alles nog weer zo goed is afgelopen.

Dus ja, toch nog een stukje aanvulling op al die goeie reacties hierboven;
Prio 1: rustig herstellen!
Prio 2: rustig herstellen!
Prio 3: etc etc
Denk tijdens je herstel na over- en werk aan het verwerken van de impact tussen je oren, hoe ga je dat doen.
Denk rustig na, niet 1 keer maar 100 keer; wil ik wel zo graag weer gaan biken en waarom?

En als je dan besluit het biken weer voorzichtig op te pakken, blijf niet krampachtig vasthouden aan het vraagstuk rond de oorzaak van de valpartij maar oriënteer des temeer op maatregelen waarmee je vertrouwen krijgt (bij mij was dat dus de overstap van HT naar fully); al is het maar een andere voorvork, andere banden, een andere fietsbril of een andere bike.
Kan iets heel onzinnigs zijn, zolang het jou maar vertrouwen geeft.
Zelf heb ik volstrekt niks met clinics, serieus pure eigenwijsheid, maar als jou dat helpt bij het krijgen van vertrouwen moet je dat beslist doen, niet bij één of andere cowboy waar show een grote rol speelt maar bij een ervaren partij waar ze goed weten waar het over gaat.

Benieuwd naar het verloop van je herstelproces, beterschap :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Lars TB schreef: wo 11 september 2019, 20:05
MVMVML schreef: wo 11 september 2019, 13:21

Afbeelding

:bier:

'Hoge heuvel af' @ Zoetahminder :wink:
Hé, dat is buiten talenten als jij gerekend! :winkie:
8) :bier:
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

jimbo schreef: do 12 september 2019, 00:01 Ik zal wel vloeken in de kerk maar ik snap niet zo goed dat je met een bijna volledige verlamming (gelukkig geluk gehad) dergelijke afdalingen weer zou willen doen. Er is werkelijk wel meer tussen hemel en aarde dan mtb'en.
Fijn dat je het zelf in ziet. Ga die man eens angst aanpraten om weer op de MTB te stappen! Niemand kent zijn/haar lichaam het best als hem/haar zelf, dus laten we alsjeblieft mensen zelf zulke keuzes maken, tenzij argumenten anders adviseren (medisch bv).
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Risico is voor iedereen even groot. Dan zou toch iedereen moeten stoppen als je zo redeneert? Dan zou toch niemand uberhaupt moeten beginnen? Dat is irreëel.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Nee. dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat er meer is dan die of een andere afdaling te doen. De teneur van de berichten was wat deed ik fout wat moet er beter. Terwijl ik zou denken als ik met een gebroken nek lag. Is dit het waard. Wil ik dit risico blijven lopen. Dat is ieder voor zich en heeft niets te maken met angst aan praten.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Blijkbaar vindt hij het waard!



(aangezien je ook uit kunt glijden in de keuken moet je je afvragen of de afwas doen het risico nog wel waard is?)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

lopen in de keuken of met 60 een afdaling in die je niet kent. Iets met appels en peren geloof ik.

maar goed. ik wens de onze topic starter alle sterkte toe in zijn herstel en hopelijk voelt hij wel aan wat ik bedoel.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

jimbo schreef: za 14 september 2019, 10:40 Nee. dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat er meer is dan die of een andere afdaling te doen. De teneur van de berichten was wat deed ik fout wat moet er beter. Terwijl ik zou denken als ik met een gebroken nek lag. Is dit het waard. Wil ik dit risico blijven lopen. Dat is ieder voor zich en heeft niets te maken met angst aan praten.
Hoe zit het dan als je een auto-ongeluk hebt gehad, nooit meer in de auto?

Ik kan me voorstellen dat het in het begin best wel eng kan zijn om een snelle afdaling te doen, maar om dan gelijk helemaal met je hobby te stoppen? Je kunt niet alle risico’s uitsluiten, maar je kunt wel leren van je fouten en in de toekomst minder risico nemen. Zo gevaarlijk is mtb’en toch ook weer niet?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

jimbo schreef: za 14 september 2019, 13:05 lopen in de keuken of met 60 een afdaling in die je niet kent. Iets met appels en peren geloof ik.
Ik denk dat er meer mensen hun nek breken in de keuken dan met mountainbiken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ja, maar er komen ook veel en veel meer mensen in de keuken dan dat er mountainbiken.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Eind conclusie......keuken is gevaarlijker :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

jimbo schreef: za 14 september 2019, 10:40 Nee. dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat er meer is dan die of een andere afdaling te doen. De teneur van de berichten was wat deed ik fout wat moet er beter. Terwijl ik zou denken als ik met een gebroken nek lag. Is dit het waard. Wil ik dit risico blijven lopen. Dat is ieder voor zich en heeft niets te maken met angst aan praten.
Jij denkt na een ongeluk “is dit het “waard?” maar ik en vele anderen denken “wanneer kan ik weer?” Daarnaast; risico = kans * impact. Door je skills te verbeteren kun je de kans verkleinen. Kun je ook nog iets aan protectie verbeteren dan kun je de impact verkleinen.
En over skills gesproken, achter je zadel duiken of over je stuur hangen zijn contrabewegingen en geen houding! Ik zie zo vaak mensen achter hun zadel hangen in een afdaling, die hebben of half op zitten letten of het is half uitgelegd of ze doen maar wat.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

meeste is volgens mij al wel gezegd, maar zo ben ik ooit lang geleden (25 jaar ofzo) ook eens op een brede onverharde weg bij La Roche onderuit gegaan. Gelukkig bleef de schade bij heup en schouder/bovenarm (al vermoed ik dat ik toch wel een bot scheurtje heb opgelopen aangezien ik er nog jaren last van heb gehad met bijvoorbeeld een bal gooien).
Dus niet op mijn hoofd gevallen en ik weet nog precies wat er is gebeurd. Volle bak naar beneden, want het was ook een niet technisch pad, maar dus wel opeens flinke geulen.. Als je dat combineert met een hoge snelheid waarbij je niet elke cm onder controle hebt bestaat de kans dat je in een geul terecht komt. 25 jaar geleden was dat dus met een vork zonder fatsoenlijke demping en elastomeren... voor dat ik mijn snelheid kon controleren lag ik al op de grond.

Ik ben weleens vaker in een bochtje onderuit geschoven of ander onnozele dingen, maar de meeste technisch lastige dingen doe ik op gepaste snelheid.. sinds die ervaring reken ik een simpele onderharde weg met geulen ook onder technisch lastige dingen, misschien niet 15km per uur lastig, maar als je niet weet wat er komt is 40-50 gewoon te hard. Je hebt geen tijd om te anticiperen.

qua techniek.. zorg dat je druk verdeling goed is, zwaartepunt boven je BB, je positie op je fiets is dus afhankelijk van de hellingshoek. hoe technisch iets is maakt niet echt uit, je positie /zwaartepunt moet passen bij de helling, niet bij de moeilijkheidsgraad.
Plaats reactie