Vermijden van overkop te gaan in een snelle afdaling

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.

Moderators: jf, shiverer

Plaats reactie
Gebruikersavatar
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2294
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher Pinion
Contacteer:

ma 21 oktober 2019, 12:32

ArmaniFlyHigh schreef:
ma 21 oktober 2019, 12:19
Mijn dag kan niet meer stuk.. :winkie:
Wij wel, jij moet je niveau nog tot daar optrekken. Maar dat kan hier prima hoor, er is een hoop kennis op het forum aanwezig :kiss:
[/quote]
[/quote]

Vertel eens wat meer over je achtergrond en hoe jij deze inzichten hebt ontwikkeld, van Lars en mijzelf heb ik wel een beeld. Je komt nu over als een vrij jonge en minder ervaren biker.
Demper settings en geometrie zijn "fine tuning" en leveren zelden levensgevaarlijke situaties op als je je skills op orde hebt en naar je fiets kunt "luisteren"
ArmaniFlyHigh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 23 juni 2019, 20:13

ma 21 oktober 2019, 14:42

Als het rijden, afstellen en onderhoud van "Push" industrie (11-6/ACS-3) mij een vrij jonge en minder ervaren biker maakt, ben ik dat! mijn biker ervaring gaan verder dan de grenzen van Nederland.

ik herken uit de preventieve vraagstukken van de starter: Doorzettingsvermogen, Motivatie en zeker ruimte voor Verbetering. (het is een positief persoon).

yo-eddy schreef:
ma 21 oktober 2019, 12:32
ArmaniFlyHigh schreef:
ma 21 oktober 2019, 12:19
Mijn dag kan niet meer stuk.. :winkie:
Wij wel, jij moet je niveau nog tot daar optrekken. Maar dat kan hier prima hoor, er is een hoop kennis op het forum aanwezig :kiss:
[/quote]

Vertel eens wat meer over je achtergrond en hoe jij deze inzichten hebt ontwikkeld, van Lars en mijzelf heb ik wel een beeld. Je komt nu over als een vrij jonge en minder ervaren biker.
Demper settings en geometrie zijn "fine tuning" en leveren zelden levensgevaarlijke situaties op als je je skills op orde hebt en naar je fiets kunt "luisteren"
[/quote]
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2791
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

ma 21 oktober 2019, 14:48

:lol: :lol: je hebt nu precies de twee die niet met of zonder elkaar kunnen.... :-q
Laat je je tent uitlokken :-{ .... Is mijn advies :-D :-q
Kapitein Iglo
Veelzwammert
Veelzwammert
Berichten: 10516
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

ma 21 oktober 2019, 14:49

Ik pak even bier en popcorn hoor.
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018


Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - retired
Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2791
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

ma 21 oktober 2019, 14:51

Alweer.... Zo kom je straks niet meer vooruit :lol: :-D :-q
Gebruikersavatar
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2294
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher Pinion
Contacteer:

ma 21 oktober 2019, 15:13

ArmaniFlyHigh schreef:
ma 21 oktober 2019, 14:42
Als het rijden, afstellen en onderhoud van "Push" industrie (11-6/ACS-3) mij een vrij jonge en minder ervaren biker maakt, ben ik dat! mijn biker ervaring gaan verder dan de grenzen van Nederland.
Het is vooral vrij irrelevant in dit topic, ik heb zo'n 49 landen bezocht waarvan 40+ met de fiets, ook dat is hier irrelevant. Wel eens wat fietsjes mee mogen helpen ontwerpen en met verschillende voorvorkjes mogen rijden ... ook dat is hier vrij irrelevant.


ArmaniFlyHigh schreef:
ma 21 oktober 2019, 14:42
ik herken uit de preventieve vraagstukken van de starter: Doorzettingsvermogen, Motivatie en zeker ruimte voor Verbetering. (het is een positief persoon).
.... hier raak ik je even kwijt :roll:

De val is iets dat gebeurd is, de oorzaak lijkt koffie dik kijken, de kans dat het aan zijn fiets of afstelling heeft gelegen is uitermate klein. Verder is er bij ons allemaal ruimte voor verbetering, dat maakt onze sport zo leuk.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10835
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ma 21 oktober 2019, 15:43

ArmaniFlyHigh schreef:
ma 21 oktober 2019, 12:19
Wij wel, jij moet je niveau nog tot daar optrekken. Maar dat kan hier prima hoor, er is een hoop kennis op het forum aanwezig :kiss:
Mijn dag kan niet meer stuk.. :winkie:
Dat is mooi dat je ons aanbod voor hulp accepteert :-q


Maar effe zonder dollen:
ArmaniFlyHigh schreef:
zo 20 oktober 2019, 16:33
...
mijn ervaring: in NL heb je vaak flow trail, daarbij heb ik een levendig afstelling, totdat ik in Lanjarón, Sierra Nevada (spain) terecht kwam waar de afstellingen levensgevaarlijke situaties met zich mee bracht...ik moest alles anders afstellen voor downhill (ravijn situaties).
komt bij dat als je airshox rijdt ook deze MOET checken..."Lucht" schommelt bij hoogte verschillen. (in NL verwaarloosbaar)
...
Tenzij je een Waal bent en alles door Google laat vertalen is dit toch een erg vaag stukje. Bij 'levendig' kan ik me wel iets voorstellen, maar zijn geen termen die je gebruikt als je het hebt over het afstellen. "Ik wil meer levendigheid!"... . Minder rebound? Meer luchtdruk?

Dus komt het weinig professioneel over, eerder amateuristisch.


Dat je "alles anders moest afstellen" is dus niet geloofwaardig. Dan heb je er compleet naast gezeten en heb je dus geen inzicht in afstellen. Voorheen in ieder geval niet, daarna misschien dus wel. Kan ook geluk zijn geweest omdat het voorheen niet gelukt was.

Dat van die luchtdruk heb ik al uitgelegd, zoals het er staat is het complete nonsens. Tenzij je bedoelt dat door hitte-opbouw de druk in de demper toe neemt. Dan nog moet je een erg goede rijder zijn wil je dit merken en moet je wel behoorlijk lange runs maken wil je dat verschil maken!

Airshox? Hippe uitdrukking! Waarschijnlijk baseert Yo hier op dat je jong bent. We zijn hier een bende ouwe lullen. Met veel ervaring. En gebruiken graag bekende woorden... .

Ravijn situaties :~ Nu ben je iedereen hier op het forum kwijt, geen hond die daar wat van kan maken :-{



Je zou nu wat serieuzer op bovenstaande punten in kunnen gaan om enige blijk van kennis te geven zodat je hier wel een status als 'verings-expert' op kunt bouwen.
Datingexpert tussen rijder en fiets


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2294
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher Pinion
Contacteer:

ma 21 oktober 2019, 16:19

Lars TB schreef:
ma 21 oktober 2019, 15:43
Ravijn situaties :~ Nu ben je iedereen hier op het forum kwijt, geen hond die daar wat van kan maken :-{
... nou, ik heb nog wel een verhaal over "ravijn situaties" hoor ...... :roll:

http://groovycycleworks.blogspot.com/20 ... -trip.html
ArmaniFlyHigh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 23 juni 2019, 20:13

ma 21 oktober 2019, 16:48

Het kwartje valt prima inzichtelijk...
Lars TB schreef:
ma 21 oktober 2019, 15:43
ArmaniFlyHigh schreef:
ma 21 oktober 2019, 12:19
Mijn dag kan niet meer stuk.. :winkie:
Dat is mooi dat je ons aanbod voor hulp accepteert :-q


Maar effe zonder dollen:
ArmaniFlyHigh schreef:
zo 20 oktober 2019, 16:33
...
mijn ervaring: in NL heb je vaak flow trail, daarbij heb ik een levendig afstelling, totdat ik in Lanjarón, Sierra Nevada (spain) terecht kwam waar de afstellingen levensgevaarlijke situaties met zich mee bracht...ik moest alles anders afstellen voor downhill (ravijn situaties).
komt bij dat als je airshox rijdt ook deze MOET checken..."Lucht" schommelt bij hoogte verschillen. (in NL verwaarloosbaar)
...
Tenzij je een Waal bent en alles door Google laat vertalen is dit toch een erg vaag stukje. Bij 'levendig' kan ik me wel iets voorstellen, maar zijn geen termen die je gebruikt als je het hebt over het afstellen. "Ik wil meer levendigheid!"... . Minder rebound? Meer luchtdruk?

Dus komt het weinig professioneel over, eerder amateuristisch.


Dat je "alles anders moest afstellen" is dus niet geloofwaardig. Dan heb je er compleet naast gezeten en heb je dus geen inzicht in afstellen. Voorheen in ieder geval niet, daarna misschien dus wel. Kan ook geluk zijn geweest omdat het voorheen niet gelukt was.

Dat van die luchtdruk heb ik al uitgelegd, zoals het er staat is het complete nonsens. Tenzij je bedoelt dat door hitte-opbouw de druk in de demper toe neemt. Dan nog moet je een erg goede rijder zijn wil je dit merken en moet je wel behoorlijk lange runs maken wil je dat verschil maken!

Airshox? Hippe uitdrukking! Waarschijnlijk baseert Yo hier op dat je jong bent. We zijn hier een bende ouwe lullen. Met veel ervaring. En gebruiken graag bekende woorden... .

Ravijn situaties :~ Nu ben je iedereen hier op het forum kwijt, geen hond die daar wat van kan maken :-{



Je zou nu wat serieuzer op bovenstaande punten in kunnen gaan om enige blijk van kennis te geven zodat je hier wel een status als 'verings-expert' op kunt bouwen.
Gebruikersavatar
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2294
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher Pinion
Contacteer:

di 22 oktober 2019, 08:32

ArmaniFlyHigh schreef:
ma 21 oktober 2019, 16:48
Het kwartje valt prima inzichtelijk...
Een halfje groen, twee blokken en morgen waait het achteruit.
Gebruikersavatar
MVMVML
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 741
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 5.0 AL
Contacteer:

di 22 oktober 2019, 08:46

ArmaniFlyHigh schreef:
zo 20 oktober 2019, 16:33
komt bij dat als je airshox rijdt ook deze MOET checken..."Lucht" schommelt bij hoogte verschillen. (in NL verwaarloosbaar)
De luchtdempers zijn afgesloten (metalen) cylinders he. :winkie:
Je komt nooit zo hoog dat je net zoals een vliegtuig uit gaat zetten. Daar kan je nml al niet goed meer ademen.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

di 22 oktober 2019, 09:02

De luchtdruk neemt tot ~4000 meter af met 1 millibar per ~10 meter. Dus ga je uit van een gemiddelde van ~1000 Mbar op zeeniveau, dan heb je op 4000 meter hoogte 400 Mbar ofwel 0.4 bar minder luchtdruk. Ik denk niet dat je zelfs daar je vering voor bij moet stellen (aangenomen dat het getal van 12 bar dat eerder werd genoemd klopt) en er zal ook niets met de behuizing gebeuren. Het hoogste punt in Nederland is ruim 300 meter. Daar is het verschil met zeeniveau dus niet meer dan 30 Mbar ofwel 0.03 bar. Lijkt mij totaal verwaarloosbaar.
Gebruikersavatar
38x10
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3

di 22 oktober 2019, 09:14

Bovendien: het drukverschil demper - buitenlucht verandert op hoogte, de druk in de cilinder blijft gelijk. De werking van de demper is alleen afhankelijk van dat laatste (denk ik).
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
MVMVML
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 741
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 5.0 AL
Contacteer:

di 22 oktober 2019, 09:19

38x10 schreef:
di 22 oktober 2019, 09:14
Bovendien: het drukverschil demper - buitenlucht verandert op hoogte, de druk in de cilinder blijft gelijk. De werking van de demper is alleen afhankelijk van dat laatste (denk ik).
Ja, maar omdat de buitenluchtdruk afneemt, zet de cilinder uit en daarmee wordt de inhoud vd cilinder groter en de luchtdruk binnenin dus kleiner. :winkie:
Maar he, dat merk je echt niet op de hoogte's waar we fietsen hoor.

Want als je op die hoogtes komt dan zou ik me eerder druk gaan maken om het lagere zuurstofniveau.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

di 22 oktober 2019, 10:32

Je merkt het niet alleen niet, ik denk dat die uitzetting niet eens meetbaar is, of je moet wel heel gevoelige instrumenten gebruiken. In elk geval is het irrelevant.
Plaats reactie