2e hands 26" fully worth it? Of... nieuwe HT?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
AKARazorback
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 17 september 2019, 16:26

PS: Kreeg als tip mee met het schoonmaken van de fiets NIET de drivetrain, met name de cassette, af te spoelen ivm dat dit verhoogd kans geeft op roestende wiellagers?

Ik vond dit nogal vreemd klinken, want als de hele fiets onder de zware modder zit (zoals gisteren en vandaag), dan lijkt afspoelen van de hele fiets toch niet een probleem?

Met afspoelen bedoel ik gewoon met een tuinslang (zonder opzet stuk oid, dus geen hoge druk) even de hele fiets moddervrij maken...
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Beetje je cassette met tuinslang afspoelen is geen enkel probleem.

Maare 400 euri's om enkele slijtagedelen te vervangen...wow!
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
AKARazorback
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 17 september 2019, 16:26

mtfuji schreef: vr 27 september 2019, 18:47 Beetje je cassette met tuinslang afspoelen is geen enkel probleem.

Maare 400 euri's om enkele slijtagedelen te vervangen...wow!
500...

Wiellagers
Remschijf en pads voor
Remolie vervangen
Achtercassette
Voorblad
Ketting

Dat zijn volgens mij de meeste dingen wel

En ja, best ziek van, niet echt een leuk begin van een nieuwe hobby en een sterk gevoel van "als er nu ook maar IETS mee gebeurd ben ik weer een fortuin kwijt". Maar goed, nu maar leren alles zelf te doen. Wanneer ik weer wat cash heb voor gereedschap e.d.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oké, voor €500,- ben je compleet genaaid.

Sorry dat ik je nog slechter doe voelen, maar dit had 12Go al aan moeten geven. Die prijzen slaan werkelijk nergens op. Ze hadden het van te voren duidelijk voor moeten leggen.

Is er nu nog iets met je fiets aan de hand, kom dan even bij mij langs (max. half uurtje van 12Go) en dan lossen we het wel netjes op!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Kijk dit vind ik dus topservice van ons bekendste forummember Lars!!!
:bier: :bier: :bier:
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Lars TB schreef: vr 27 september 2019, 19:07
Is er nu nog iets met je fiets aan de hand, kom dan even bij mij langs (max. half uurtje van 12Go) en dan lossen we het wel netjes op!
:-q :-q :-q
AKARazorback
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 17 september 2019, 16:26

Thanks man... denk dat het nu vooral zelf leren sleutelen betreft - alles een keer uit elkaar leren halen, nakijken etc. Remmen en derailleur leren afstellen, dat soort dingen. Zag dat daar wel seminars voor bestaan via mountainbikeclinics.com, misschien is dat iets.

Het ergste is nog (en dat bedenk je natuurlijk als leek achteraf): ik heb de oude onderdelen niet eens meegekregen, dus ik kan ook nooit dubbel checken of wat zij zeggen ook echt zo is. Wat ook betekend dat ik ga twijfelen over welke wiellager ze me dan laten zien? Want dat kan er net zo goed één zijn die er toch al lag (zal wel niet, maar zo'n gevoel ontstaat dan wel).

Je krijgt de persoon die aan je fiets sleutelt niet te spreken, je ziet em niet werken... niks.

Ik zit nu ook nog eens op de bon te kijken: remolie vervangen hebben ze volgens mij 80 euro voor gerekend ... nou, ik heb zojuist even een filmpje bekeken, en voor die prijs had ik alle spullen kunnen kopen om de remmen 2x jaar helemaal zelf te bleeden. Anyway, één en al frustratie dus en ik zou hun werkplaats echt afraden.

Rest enkel nog mijn voorvork... maar die ga ik nu dus ook mooi niet opsturen. Ik heb wat filmpjes gekeken, en volgens mij valt dat ook in de categorie "juiste tools aanschaffen, rustig de tijd nemen". Plus, ik heb letterlijk het geld niet meer om em ergens na te laten kijken voor 200 euro... de tools en rubbers bij elkaar kosten minder volgens mij.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

AKARazorback schreef: vr 27 september 2019, 12:32 . Maar mijn advies voor beginners: KOOP NIEUW.
Nogal kort door de bocht, maar ik begrijp dat je teleurgesteld bent, maar dat ben je ook wel een beetje zelf schuld.....naar mijn mening.


Je koopt een tweedehands fiets zonder dat je er zelf verstand van hebt of iemand meeneemt die er verstand van heeft.
Je zei in een eerdere post dat bij de proefrit de fiets perfect zat en dat de fiets voor jouw gevoel TOP reed, perfect zelfs. Mooi toch, wat wil je nog meer ?

Dan ga je om een of andere reden toch twijfelen in plaats van lekker te gaan fietsen, en ga je naar een winkel om je aankoop te laten keuren :~

Die zeggen dat dat het allemaal niet geweldig meer is en smeren je een reparatie van 500 euro aan en de leuke mededeling dat de voorvork ook al niet goed onderhouden is.

En nu het gemakkelijk achteraf lullen moment:

Je had na de mededeling van de 500 euro reparatiekosten even op de rem kunnen trappen en zeggen OK, ik ga even nadenken wat ik hiermee aan moet, ik post mijn dilemma even op dit forum.
Dan had Lars je het bovenstaande aanbod gedaan en was je voor een fractie van je huidige uitgaven klaar geweest :winkie: :tong

Ach ja, iedereen heeft wel eens vergelijkbare leermomenten gehad, including me.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bij nader inzien: kom sowieso eens langs met die fiets. En wat vragen. Dan kan ik je meteen het 1 en ander leren en laten zien.


En eventueel trekken we de vork samen uit elkaar, hoewel ik misschien niet het juiste gereedschap heb liggen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
AKARazorback
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 17 september 2019, 16:26

theemutz schreef: vr 27 september 2019, 19:57
AKARazorback schreef: vr 27 september 2019, 12:32 . Maar mijn advies voor beginners: KOOP NIEUW.
Nogal kort door de bocht, maar ik begrijp dat je teleurgesteld bent, maar dat ben je ook wel een beetje zelf schuld.....naar mijn mening.
Klopt! Misschien heb ik dat onvoldoende benoemd dat het dus ook zeker voor een deel bij mij ligt...
Je koopt een tweedehands fiets zonder dat je er zelf verstand van hebt of iemand meeneemt die er verstand van heeft.
Paar dingen: ik heb aardig wat gelezen en gekeken met betrekking waar op te letten om als leek toch wat te kunnen zien en voelen. Achtercassette leek gebruikt maar niet misbruikt (paar haaienvinnen, maar de meeste tanden leken prima - ik dacht als ik dat in het voorjaar eens vervang is dat geen probleem). Alles schakelde fijn, direct en inderdaad perfect, wat het gevoel een goed onderhouden fiets te kopen versterkte. Remmen deden goed hun werk, maar een beetje sponzig. Voorwiel liep ergens wat aan, leek een heel klein slagje in te zitten... dus ik dacht dat dit het probleem was. Balhoofd zat wat speling in, maar die bleek recent vernieuwd en sindsdien nauwelijks gebruikt, dus beetje aandraaien en het was opgelost. Geen speling in het achterwiel bij diagonale kracht. Voorvork leek niet beschadigd, geen speling in de poten, etc.

Zo zie je, ik had wel het één en ander gecheckt. Iemand meenemen die er verstand van heeft? Tja ... als je net met een hobby begint ken je niet direct mensen die het al doen, er verstand van hebben en de tijd hebben om in de andere kant van het land een fiets te bekijken.
Je zei in een eerdere post dat bij de proefrit de fiets perfect zit en dat de fiets voor jouw gevoel TOP reed, perfect zelfs. Mooi toch, wat wil je nog meer ?

Dan ga je om een of andere reden toch twijfelen in plaats van lekker te gaan fietsen, en ga je naar een winkel om je aankoop te laten keuren :~
Sterker nog, ik heb er bijna een week elke dag een paar uur op gereden, dus lekker fietsen er op heb ik zeker gedaan.
De reden dat ik hem toch wilde laten nakijken was om even zeker te weten dat er niks ernstig mis mee is wat ik verder zou slopen door er fanatiek gebruik van te maken. Even een once over door iemend die er dus wel verstand van heeft.
Die zeggen dat dat het allemaal niet geweldig meer is en smeren je een reparatie van 500 euro aan en de leuke mededeling dat de voorvork ook al niet goed onderhouden is.

En nu het gemakkelijk achteraf lullen moment:

Je had na de mededeling van de 500 euro reparatiekosten even op de rem kunnen trappen en zeggen OK, ik ga even nadenken wat ik hiermee aan moet, ik post mijn dilemma even op dit forum.
Tja, als ze meteen hadden gezegd dat het 500 euro zou zijn... Echter, een beurt is 80 euro, daarbij kijken ze alles na en stellen ze remmen e.d. af. Leek me prima voor de hierboven genoemde 'once over', met eventueel wat materiaalkosten erbij (ik had 250 totaal gereserveerd). Toen werd dus verteld wat er aan vervanging toe was... Bam, 350 euro zou ik sowieso wel kwijt zijn.

Uiteraard ging ik ook niet direct akkoord... ik gaf aan dat de fiets in principe prima fietste, en als de ketting inderdaad zo slap was (dat klopte wel, merkte met sommige sprongetjes wel veel geklapper), we wellicht enkel de ketting konden vervangen in plaats van meteen ook de cassette en het voorblad. Geen optie volgende medewerker, want dan zou ik elke keer als ik aan zet doortrappen, gezien de cassette teveel afgesleten was voor een nieuwe ketting. Ik argumenteerde dat hij nu nooit doortrapt, dus hoezo zou dit met een nieuwe ketting wel het geval zijn? Maar goed, als leek, niet te veel over budget, en na wat lijkt op gemeend advies toch akkoord.

Ok, ik had dus een budget van 250 in mijn hoofd en nog 150 voor spulletjes in de winkel, dus die 100 extra was niet tof, maar viel mee. Dan maar enkel de essentiële zaken zoals een helm.

Vervolgens bleek dat "oh tja, we hebben enkel 1 rem de olie vervangen... die andere leek niet nodig", dus daar kwam ineens 40 euro erbij voor een totaal van 390.

Vandaag terug zoals beschreven, bleek ook ineens de wiellagers, remblokken en remschijf voor nodig te zijn - nog eens 115 euro.
Dan had Lars je het bovenstaande aanbod gedaan en was je voor een fractie van je huidige uitgaven klaar geweest :winkie: :tong
Wat ik probeer te beschrijven is dat juist als LEEK die NIEUW is in de hobby en nog geen andere contacten heeft het kopen van een tweedehands fiets echt af te raden is - juist vanwege mijn ervaring.

Niet alleen weet je niet precies waar je naar moet kijken (hoewel ik volgens mij een aardig aantal van de basics goed had), je weet ook niet precies waar je nog naar kunt vragen om wat zaken helder te krijgen, en je weet niet elke verassingen je nog kunt tegenkomen (zoals zwaar verroeste wiellagers), en wat die eventueel kosten.

Daarnaast heb je dus ook nog niemand om even mee te nemen om een fiets te checken... dat is leuk als je een aantal fanatiek mountainbikende vrienden hebt, die de nodige kennis hebben, waardoor je in de sport rolt. Anders gaat dit als beginner echt totaal niet op.

Tot slot weet je dan ook niet precies hoe nodig het wel of niet vervangen van een bepaald onderdeel nou echt is. En als je ziet hoe het kostenproces is verlopen waarbij het dus niet zo was van "zo, als wij gaan werken ben je 500 ekkies lichter" snap je ook dat op de rem trappen niet direct plaatsvind.

Wat dat betreft blijft mijn conclusie dus dat ik zelf het aankopen van een gebruikte fiets zwaar zal afraden aan nieuw toetredende MTBers (uitzonderingen zoals mensen die meekunnen inderdaad daargelaten).
AKARazorback
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 17 september 2019, 16:26

Lars TB schreef: vr 27 september 2019, 20:20 Bij nader inzien: kom sowieso eens langs met die fiets. En wat vragen. Dan kan ik je meteen het 1 en ander leren en laten zien.


En eventueel trekken we de vork samen uit elkaar, hoewel ik misschien niet het juiste gereedschap heb liggen... .
Dope voorstel! Ik PM je, dan vinden we vast een moment. Qua vork zal ik zelf investeren in de tools, want ik zag al dat sowieso wordt aangeraden dat ding eens per jaar open te maken en alle seals, sponsen en olie te vervangen. Volgens mij een nuttige skill om zelf te kunnen!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

AKARazorback schreef: vr 27 september 2019, 20:44
Lars TB schreef: vr 27 september 2019, 20:20 Bij nader inzien: kom sowieso eens langs met die fiets. En wat vragen. Dan kan ik je meteen het 1 en ander leren en laten zien.


En eventueel trekken we de vork samen uit elkaar, hoewel ik misschien niet het juiste gereedschap heb liggen... .
Dope voorstel! Ik PM je, dan vinden we vast een moment. Qua vork zal ik zelf investeren in de tools, want ik zag al dat sowieso wordt aangeraden dat ding eens per jaar open te maken en alle seals, sponsen en olie te vervangen. Volgens mij een nuttige skill om zelf te kunnen!
Prima!

Maar wacht even met aanschaffen van gereedschap, eerst goed kijken wat echt nodig is om de vork open te trekken. En of die ook echt open getrokken moet worden.

Als je de smaak te pakken hebt dan wil je volgend jaar sowieso een nieuwe fiets :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: vr 27 september 2019, 19:07 Oké, voor €500,- ben je compleet genaaid.

Sorry dat ik je nog slechter doe voelen, maar dit had 12Go al aan moeten geven. Die prijzen slaan werkelijk nergens op. Ze hadden het van te voren duidelijk voor moeten leggen.
...
Precies, voor dat lijstje slaat die prijs nergens op, tenzij ze gouden onderdelen hebben gebruikt en het door de CEO. himself is gemonteerd.
Ook het niet mee naar huis geven vd vervangen onderdelen, of tenminste het tonen van de oude onderdelen en het aanwijzen vd slijtage, doet oplichting vermoeden.
Dit soort praktijken zie je in de autobranche vaak bij "Kwikfit & Co".
Er wordt een waslijst aan "versleten" onderdelen vervangen en het oude materiaal "ligt al in de container". Het enige dat de klant te zien krijgt is de rekening...

Vervelende start, hopelijk kan Lars je wat op vrolijken :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

AKARazorback schreef: vr 27 september 2019, 20:31

Tot slot weet je dan ook niet precies hoe nodig het wel of niet vervangen van een bepaald onderdeel nou echt is. En als je ziet hoe het kostenproces is verlopen waarbij het dus niet zo was van "zo, als wij gaan werken ben je 500 ekkies lichter" snap je ook dat op de rem trappen niet direct plaatsvind.

Wat dat betreft blijft mijn conclusie dus dat ik zelf het aankopen van een gebruikte fiets zwaar zal afraden aan nieuw toetredende MTBers (uitzonderingen zoals mensen die meekunnen inderdaad daargelaten).
Ik snap het, bedankt voor je uitleg.

Ze hebben in die fietsenzaak dan wel behoorlijk misbruik gemaakt van je onwetendheid vind ik. Niet erg netjes.
AKARazorback
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 17 september 2019, 16:26

ALRIGHT update tijd.

Vorige week Lars ontmoet en wat nuttige tips en tricks gekregen mbt fietsonderhoud - echt een held, met veel kennis! Nog maal dank voor de gastvrijheid.

De fiets loopt inmiddels ook een STUK beter na zelf de remzuigers schoongemaakt en de derailleur afgesteld te hebben. Blijkbaar was het eerste het probleem van aanlopen (jammer en echt onbegrijpelijk dat ze dat hebben gemist bij 12GO) en het tweede was waarom de fiets na onderhoud minder goed liep - alles was vervangen, maar de derailleur niet opnieuw daarop afgesteld.

Inmiddels alweer een aantal keren gaan fietsen, waarvan 2x Zeist. Wat een toffe route! Tweede keer was vanochtend; meteen mijn forumnaam waargemaakt en zandgehapt, velg gesloopt. Lekker bezig! :oops: Gelukkig wist Lars er nog wat van te maken waarmee gereden kon worden haha. Smaak ontzettend goed te pakken... Techniek kan duidelijk nog wat beter, maar wat hebben we toffe routes hier in NL!

Mocht je iemand tegenkomen op een rood-zwarte canyon, gekleed in een gescheurd tshirt en willekeurige korte broek - thats me :-q

Have fun all! En thanks iedereen voor de input op mijn topic hier.
Plaats reactie