Welk merk en model voor mij met lengte 1.99 (en binnenbeen 99cm)

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

theemutz schreef: za 26 oktober 2019, 23:29
Lars TB schreef: zo 20 oktober 2019, 21:12 Het is namelijk precies andersom. Die langere stuurpen gaat je stuurgedrag enorm beïnvloeden.

Ja, die 1,6 cm verschil in reach en eventueel langere stuurpen ga je echt enorm merken :roll:
De invloeden zullen niet altijd groot zijn, dat klopt. Maar de uitspraak in het algemeen draaide de feiten om. Je corrigeert de reach niet, hooguit pas je de stuurpenlengte aan bij je zithouding.

Ik was mij niet bewust dat de uitspraak over een specifieke fiets zou gaan en dan lijkt het alsof je gewoon een te kleine (korte) fiets kunt kopen en even een lange stuurpen kunt monteren.


Daarbij is 16 mm in reach best wel een aardig verschil. Zeker als je het al hebt over 'aan de kleine kant'. Om dan nog een stuk korter te gaan... .

En ja, 16 mm is sowieso een enorm verschil. Als ik dat op mijn fiets ga corrigeren (kleinere maat frame, langere stuurpen) dan heb ik inderdaad een behoorlijk anders sturende fiets!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Ik zelf ben 1,91 en heb de XL uitvoering van de Trek X-caliber 9 die hier al eerder genoemd is. Deze is 21,5 inch. Voor jouw zou wellicht de XXL uitvoering beter zijn. Dat ligt denk ik ook voornamelijk aan je beenlengte. Mijn geluk was dat, dat vanwege de lengte de fiets nieuw was blijven staan bij een fietsenzaak en het dus een overjarig model was in de uitverkoop. Ik was er zo'n 2 jaar geleden 750 euro voor kwijt.
Gisteren voor het eerst overgestapt op klik-pedalen en dat had ik veel eerder moeten doen voor de snelheid.
RickyG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 21 september 2019, 15:50

Yes, de Specialized XXL gekocht op Marktplaats, na een proefritje, dat erg lekker ging.

Inmiddels ook mee in het bos geweest en ik rij er heerlijk op. Wel even wennen, ik kom van een 26" wielmaat, die 29" wielen met een frame op mijn maat gaat hard zeg! :D

Bedankt jullie reacties en meedenken, dat heeft me een goeie fiets voor een zeer redelijke prijs opgeleverd!
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

:-q Goed om te horen dat de specialized bevalt !
Plaats reactie