Welk merk en model voor mij met lengte 1.99 (en binnenbeen 99cm)

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
RickyG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 21 september 2019, 15:50

Ha mountainbikers,

Graag jullie advies, want ik heb kniepijn van m'n huidige mountainbike, die ik een tijdje terug tweedehands kocht. Ik dacht dat ie goed was, maar blijkbaar toch te klein.

- Lengte: ik ben 1.99m lang en een binnenbeenlengte van 99 cm.
- Budget: 800,- tot 1500,- (als ik er echt meer waarde voor en plezier door krijg :-))
- Gebruik: in de Veluwse bossen en singletracks (gemiddeld 1x per week)
- Ik wil er zeker 5 jaar mee doen, het liefst 10 jaar.
- Nieuw of een zo-goed-als-nieuw tweedehandser

Deze modellen heb ik tot dusver op internet gevonden, mede door dit forum.
Welke is het best gezien mijn lengte en wensen?
Of is er een model waar ik nog beter op fiets?

A: Grand Canyon AL 5.0
B: Cube Reaction Race
C: Giant Fathom 29 1 2020
D: Orbea Alma H30

Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren!
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Trek maakt de Superfly modellen in 23" (ben 1.95 met lange poten en dat zit echt goed)
Daarnaast zou je eens kunnen zoeken naar een gebruikte Nicolai. Die maken ook forse frames.
Wellicht eens kijken op www.bikemarkt.de
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Laatst gewijzigd door theemutz op za 21 september 2019, 18:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Nicolai, alleen het aanschafbedrag loopt dan even een beetje spaak, maar dat is met jouw lengte echt wel meer waarde voor het geld...

Lang zijn kost nu helaas meer. Is mijn eigen ervaring ook. :-{
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

mud mate schreef: za 21 september 2019, 17:35 Lang zijn kost nu helaas meer. Is mijn eigen ervaring ook. :-{
Snap ik niet, leg eens uit.
RickyG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 21 september 2019, 15:50

slapbandje schreef: za 21 september 2019, 16:46 Trek maakt de Superfly modellen in 23" (ben 1.95 met lange poten en dat zit echt goed)
Daarnaast zou je eens kunnen zoeken naar een gebruikte Nicolai. Die maken ook forse frames.
Wellicht eens kijken op www.bikemarkt.de
Hm, thanks Slapbandje, ik zie inderdaad dat de Trek 23" modellen nog wat groter zijn. Bij Mantel zie ik er een paar.

Wil je eens meekijken welke jij denkt dat het meeste waarde voor de prijs is?

Zie hier de specs naast elkaar: 3 Treks en 1 Giant

theemutz schreef: za 21 september 2019, 17:19 Specialized Rockhopper XXL ? Voila:

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
Dank je. Afmontage met Acera klinkt niet als de beste optie, of wel? Dan komt de bovengenoemde Canyon met een Deore XT er een stuk beter uit, voor bijna dezelfde prijs. Of zie jij dat anders?


Gerelateerde vraag:

Met welke maat moet ik het meest rekening houden met mijn lange benen?

Ik heb namelijk even gekeken naar het mogelijke XXL-voordeel van Specialized. De Specialized XXL is op veel meetpunten iets groter dan de XL van Canyon, maar het verschil is heel klein. De Cube XL is qua wielbasis zelfs iets groter dan de wielbasis van de Specialized XXL. Waarin zie jij het voordeel precies van de Specialized XXL t.o.v. bijvoorbeeld de Cube of Canyon XL modellen?
mud mate schreef: za 21 september 2019, 17:35 Nicolai, alleen het aanschafbedrag loopt dan even een beetje spaak, maar dat is met jouw lengte echt wel meer waarde voor het geld...
Nicolai even gegoogeld, dat gaat 'm helaas niet worden, is te ver buiten m'n budget.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Wanneer je puur kijkt naar afmontage zou de Giant mijn keuze zijn.
Indien je echt een nieuwe fiets zoekt zouden de aanbiedingen op de website van Canyon ook erg interessant kunnen zijn, mits je maat nog beschikbaar is.
Nadeel is dat je niet kunt proefrijden tenzij je naar Koblenz rijdt alwaar Canyon gevestigd is.

Zou een goede gebruikte fiets ook een optie zijn heb je het voordeel dat je met het geld wat je bespaart de vork en of de wielen kunt upgraden.
Of je zoekt een gebruikte fiets die bovenin je budget zit. Die zitten hoogstwaarschijnlijk in de categorie qua nieuwprijs dat de vork en wielen sowieso van een betere kwaliteit zijn.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

theemutz schreef: za 21 september 2019, 18:22
mud mate schreef: za 21 september 2019, 17:35 Lang zijn kost nu helaas meer. Is mijn eigen ervaring ook. :-{
Snap ik niet, leg eens uit.
Dure vliegtuigstoelen, dure merk kleding en schoenen omdat het normale modieuze spul niet past. Gebruikt kopen lukt bijna nooit. Ik ben slechts 1.95 en schoenmaat 49 maar ik weet er alles van.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

@ RickyG


De Canyon XL heeft een bovenbuislengte van 63 cm en een reach van 43 cm
De speci XXL een bovenbuislengte van 66 cm en een reach van 47,4 cm
Ik noem dat geen kleine verschillen, en dat zijn toch de maten waar je op moet letten ( verbeter me als ik fout zit)

Als ik de foto en info van de verkoper van de markplaatsfiets zie en lees vallen me twee dingen op :
De verkoper is 1.94 en de zadelpen op zijn fiets steekt niet ver uit het frame, en hij heeft een hele korte stuurpen gemonteerd. Dit zegt mij dat de fiets voor hem méér dan groot genoeg is.

Ik ben het met je eens dat de schakelgroep en dergelijke niet bepaald high end is, daar is de prijs ook niet naar, maar dat kun je altijd upgraden. Het frame is het belangrijkste, de rest hangt eraan en kun je upgraden, meteen of na drie jaar. zo duur is een SLX of XT derrie en shifter ook weer niet, misschien kun je wel parts van je huidige fiets switchen? Weet niet wat je nu hebt. Bovendien weet ik ook niet wat je plannen met de fiets zijn, af en toe 20 km over een onverhard bospaadje fietsen op een zonnige zondagmiddag, of toch het wat ruigere werk.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Mad Wally schreef: za 21 september 2019, 22:46
theemutz schreef: za 21 september 2019, 18:22

Snap ik niet, leg eens uit.
Dure vliegtuigstoelen, dure merk kleding en schoenen omdat het normale modieuze spul niet past. Gebruikt kopen lukt bijna nooit. Ik ben slechts 1.95 en schoenmaat 49 maar ik weet er alles van.

Ik ben 1.94. Schoenmaat 45 :tong Relatief veel gevlogen, economy class, plaats aan de gang, geen probleem. Maandenlang met de rugzak en openbaar vervoer door azië gereist, ongemakkelijk soms met 15 man in zo’n toyota busje, maar het gaat...... Ook geen problemen met kleding, fietsen kopen e.d.
RickyG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 21 september 2019, 15:50

theemutz schreef: za 21 september 2019, 23:40 De Canyon XL heeft een bovenbuislengte van 63 cm en een reach van 43 cm
De speci XXL een bovenbuislengte van 66 cm en een reach van 47,4 cm
Ik noem dat geen kleine verschillen, en dat zijn toch de maten waar je op moet letten ( verbeter me als ik fout zit)
Aha, dus bovenbuislengte en reach zijn belangrijke maten om op te letten. Dank je. :P

Dat zijn inderdaad wel verschillen. Op een rijtje:

Deze komen in aanmerking:
Specialized XXL
bovenbuis 66 cm
reach 47,4 cm

Trek X-caliber XXL
bovenbuislengte 66,9
reach 47,8

Bij Trek ga ik bijna twijfelen of ie te groot is! :D

Deze vallen af:
Canyon XL
bovenbuis 63 cm
reach 43 cm

Giant XL
bovenbuislengte 64,5
reach 45,7

Scott, Cube, Cannondale (zijn nog kleiner)
theemutz schreef: za 21 september 2019, 23:40 Bovendien weet ik ook niet wat je plannen met de fiets zijn, af en toe 20 km over een onverhard bospaadje fietsen op een zonnige zondagmiddag, of toch het wat ruigere werk.
Wekelijks 40+ km bospaden en singletracks. In de zomer vaker, in de winter minder.
slapbandje schreef: za 21 september 2019, 20:59 Wanneer je puur kijkt naar afmontage zou de Giant mijn keuze zijn.
Indien je echt een nieuwe fiets zoekt zouden de aanbiedingen op de website van Canyon ook erg interessant kunnen zijn, mits je maat nog beschikbaar is.
Thanks! Helaas valt Canyon nu af vanwege de maat, ook Giant valt af. Tenzij jij vindt dat ik op andere maten kan letten dan bovenbuislengte en reach...
slapbandje schreef: za 21 september 2019, 20:59 Zou een goede gebruikte fiets ook een optie zijn heb je het voordeel dat je met het geld wat je bespaart de vork en of de wielen kunt upgraden.
Of je zoekt een gebruikte fiets die bovenin je budget zit. Die zitten hoogstwaarschijnlijk in de categorie qua nieuwprijs dat de vork en wielen sowieso van een betere kwaliteit zijn.
Op Marktplaats zie ik maar 1 xxl mtb, en dat is bovengenoemde, en daar twijfel ik over, qua specs (en inderdaad derailleur en shifter zijn te vervangen, de tandwielen wat lastiger, nadeel lijkt me dat het voorblad twee standen heeft, in plaats van tegenwoordig vaak gewoon 1x12 schakels). Op die Duitse fietsmarktplaats waar naar verwezen werd vind ik geen optie om te selecteren op afstand, en ik wil er geen 200+ km voor rijden. :wink:

Verder vind ik tweedehands een risico, want ik weet niet hoeveel er al op gereden is, maar dat kan natuurlijk meevallen.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Kijk bijvoorbeeld ook eens bij Kona Honzo of Trek procaliber 6.

https://www.bikester.be/1002485.html

https://www.12gobiking.nl/trek-procaliber-6-2020


Een MTB die te groot voor je is zul je met jouw lengte niet snel vinden :winkie:

Met bikemarkt heb ik wel positieve ervaringen, al zul je daar relatief weinig 29 inch XC/Trail bikes te koop vinden, zeker in de maat XL en de prijsklasse die je aangaf.

Wat je zegt over de twee voortandwielen van de Speci: Kun je ook vrij simpel 1 x ? Speed van maken. Maar daar moet je maar net zin in hebben om zelf gaan te sleutelen. :winkie: tis een leuke hobby
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

RickyG schreef:...
Op Marktplaats zie ik maar 1 xxl mtb, en dat is bovengenoemde, en daar twijfel ik over, qua specs (en inderdaad derailleur en shifter zijn te vervangen, de tandwielen wat lastiger, nadeel lijkt me dat het voorblad twee standen heeft, in plaats van tegenwoordig vaak gewoon 1x12 schakels).
...
Onderdelen zijn eenvoudig te vervangen. Je kunt bij de Duitse webshops vrij voordelig een Sram of Shimano upgrade set kopen naar 1x11 of 12.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

theemutz schreef: za 21 september 2019, 18:22
mud mate schreef: za 21 september 2019, 17:35 Lang zijn kost nu helaas meer. Is mijn eigen ervaring ook. :-{
Snap ik niet, leg eens uit.
Een normale auto past vaak niet, normale kleding past vaak niet, normale stoelen passen vaak niet, normale afmeting bed past niet, gangbare merken fietsen passen vaak niet...
Dus als je bovengemiddeld lang bent, dan kost dat meer...
ToFast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: ma 26 mei 2008, 19:22
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2

Hier 2.00m...

Ik kan van harte een Kona Honzo adviseren.
Heeft by far de langste reach. Langer dan XXL Trek of Specialized. Namelijk 51 cm. Terwijl Kona tot XL gaat, moet je nagaan.

Het is niet de goedkoopste, wel de leukste!
Plaats reactie